طرز تهیه قطاب یزدی خانگی ترد و خوشمزه با ماست و پیمانه

منبع: جدول یاب

2

1402/9/14

12:47


قطاب یزدی یکی از شیرینی های بسیار پر طرفدار و بسیار خوشمزه و ساده است که می توانید با مواد میانی تهیه کنید و داخل فر یا داخل روغن سرخ کنید و از طعم و مزه بی نظیر این شیرینی خانگی لذت ببرید. می توانید مواد میانی را به دلخواه تغییر دهید از گردو یا …

طرز تهیه قطاب یزدی

قطاب یزدی یکی از شیرینی های بسیار پر طرفدار و بسیار خوشمزه و ساده است که می توانید با مواد میانی تهیه کنید و داخل فر یا داخل روغن سرخ کنید و از طعم و مزه بی نظیر این شیرینی خانگی لذت ببرید. می توانید مواد میانی را به دلخواه تغییر دهید از گردو یا از مخلوط مغز ها استفاده کنید. امروز در جدول یاب طرز تهیه قطاب یزدی به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

تخم مرغ ۱ عدد
ماست ۲/۳ پیمانه
روغن جامد ذوب شده یا کره یا روغن مایع ۲ ق غذا خوری
عسل ۲  ق غذا خوری
نمک ۱ پنس
بکینگ پودر ۳ ق چای خوری
آرد حدود ۲ تا ۳ پیمانه

مواد میانی قطاب یزدی

گردو / بادام / پسته / فندق ۱۰۰ گرم
پودر قند ۱/۴ پیمانه
پودر هل ۱ ق چای خوری
پودر زنجبیل ۱/۲ ق چای خوری
پودر دارچین ۱/۲ ق چای خوری

مواد کاور قطاب

آرد ۱/۲ پیمانه
پودر قند ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه قطاب یزدی

مرحله اول اول: مخلوط کردن مواد

تخم مرغ، ماست، روغن، عسل، نمک و بکینگ پودر را مخلوط کنید تا مایع یکدست و روانی حاصل شود. سپس شروع به اضافه کردن آرد الک شده کنید تا زمانی که خمیر نرم و مطلوبی حاصل شود. بیش از حد آرد به خمیر اضافه نکنید زیرا مانع پف کردن قطاب می شود.

مرحله دوم: استراحت خمیر

خمیر آماده شده را داخل ظرف چرب قرار دهید و روی ظرف سلفون بکشید و برای ۲ ساعت در محیط استراحت دهید.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی

برای مواد میانی مغز دلخواه یا ترکیبی از مغزها را با ادویه جات و پودرقند داخل آسیاب ریخته و چند پالس بزنید تا آماده شوند.

مرحله چهارم: سرخ کردن قطاب

سپس خمیر را به قطر نیم سانت روی سطح آردپاشی شده باز کنید و با کاتر گرد ترجیحا ۴ یا ۵ سانتی قالب بزنید و از مواد میانی در مرکز خمیر قرار دهید و خمیر را در دست کاملا جمع و گرد کنید تا هیچ درزی نداشته باشد و داخل روغن شناور داغ با شعله ملایم سرخ کنید. مدام قطاب ها را در روغن حرکت دهید و روی آنها روغن بپاشید تا کاملا پف کنند. می توانید قطاب ها را به شکل نیم دایره و دورپیچ آماده و سرخ کنید. آرد و پودر قند الک شده را داخل کاسه ای بریزید و قطاب ها را بلافاصله بعد از سرخ شدن با کفگیر سوراخ دار از ظرف خارج کنید تا روغن اضافه آن بچکد سپس داخل آرد و پودرقند بیندازید و ظرف را تکان دهید تا سطح قطاب کاملا کاور شود. برای تهیه قطاب به صورت ساده و بدون مغز ، خمیر را با کاتر دلخواه برش بزنید و داخل روغن انداخته و مدام روی آنها روغن بپاشید تا کاملا پف کنند و بالشتی شوند سپس داخل آرد و پودرقند بیندازید و سرو کنید.

فوت و فن های دستور پخت قطاب یزدی

  1. برای مواد میانی می توانید میزان ادویه جات و پودر قند را بر حسب ذائقه تغییر دهید. مغزها را خرد کنید یا بکوبید که خیلی پودری و ریز نباشند.
  2. اضافه کردن گلاب به مواد میانی باعث تبخیر آن در قطاب و ترک خوردن آنها می شود، ترجیحا گلاب اضافه نکنید.
  3. ین میزان مواد حدود ۹۰۰ گرم قطاب می دهد.
  4. برای داشتن قطاب شیرین تر، پودرقند کاور را بیشتر از آرد بردارید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو