عجیب ترین عمل جراحی های اشتباه در سراسر جهان (عکس)

عجیب ترین عمل جراحی های اشتباه در سراسر جهان (عکس)


منبع: تالاب

1

1402/9/14

20:06


پزشکان در سطح هاي‌ مختلف ممکن اسـت اشتباهاتی در تشخیص بیماری داشته باشند همچنین ان […]

عجیب ترین عمل جراحی های اشتباه در سراسر جهان (عکس)

پزشکان در سطح هاي‌ مختلف ممکن اسـت اشتباهاتی در تشخیص بیماری داشته باشند همچنین ان ها ممکن اسـت گاهی در شرایطی مانند اتاق عمل هم دچار اشتباهاتی جبران ناپذیر شوند. ما در این قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز تعدادی از عمل هاي‌ اشتباهی کـه در جهان رخ داده اند را منتشر کرده ایم.

 

اشتباهات عجیب و خطرناک پزشکان در جراحی

پزشکان سال هاي‌ بسیار درس می‌خوانند تا بتوانند در رشته اي متخصص شده و مشغول بـه کار شوند. این افراد برای گرفتن تخصص باید آزمون هاي‌ بسیار سخت و باورنکردنی را بگذرانند چرا کـه در آینده جان انسان هاي‌ دیگر دست ان ها خواهد بود. با همه ی سخت گیری ها باز هم دنیای دکتری گاهی دچار شوک هاي‌ بزرگی میشود و ان ناشی از اشتباهات باورنکردنی اسـت کـه گاهی باعث مرگ دیگر انسانها نیز می شود.

 


مطالب مشابه: رضا داوودنژاد به اشتباه پزشکی به کما رفتم !


 

1. دختر 17 ساله‌ای که در عمل پیوند عضو، قلب و ریه اشتباهی دریافت کرد!

دختر 17 ساله‌ای که در عمل پیوند عضو، قلب و ریه اشتباهی دریافت کرد!

درسال 2003؛ جیسکای 17 ساله بدترین حادثه دکتری کـه تا بـه حال اتفاق افتاده را تجربه کرد. جسیکا 14 ساله بود کـه والدینش بـه صورت قاچاقی برای درمان ناراحتی ریه و قلبش، وی را بـه آمریکا بردند. شخص نیکوکاری بـه نام «مک ماهونی» داستان وی را در روزنامه خواند و هزینه درمانش را پرداخت کرد.

 

جیسکا درسال 2003 تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار گرفت. اما این عمل تنها وضعیت وی را بدتر کرد، چون پزشکان اشتباهی از اندام‌هایي یک اهداکننده با گروه خونی متفاوت استفاده کردند. گروه خونی اهدا کننده A و گروه خونی جیسکا O بود کـه ناسازگار هستند.

 

بدن جیسکا اعضا را پس زد و دچار تشنج شد. دوهفته بعد او تحت عمل جراحی دیگری قرار گرفت. اینبار اندام‌ها از یک گروه خونی سازگار بودند و اگر چه خوب کار می کردند، اما خیلی دیر شده بود چون جسیکا دچار آسیب مغزی جبران ناپذیری شده بودو در نهایت جان خودرا از دست داد.

 

در زمان مرگش، حدود 200 نفر بـه اهدای اعضای ریه-قلب نیاز داشتند. جسیکا در انتهای فهرست بود، اما چون وضعیتش وخیم و اضطراری بود، پیوندش زودتر انجام شد. اشتباه دکتری باعث شد دو قلب و دو ریه هدر شود. همچنین شانس زنده ماندن سایر کسانی کـه منتظر عضو بودند هم کاهش یافت.

 

2. زن 83 ساله به خاطر عفونت تنفسی عمل قلب شد!

زن 83 ساله به خاطر عفونت تنفسی عمل قلب شد

کارکنان بیمارستانی در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی یک اشتباه بزرگ کردند و قلب یک زن 83 ساله را بـه جای یک بیمار دیگر عمل کردند. این زن ریتا نام داشت و برای درمان عفونت تنفسی خود بـه بیمارستان رفته بود. ریتا و بیمار دیگری کـه نیاز بـه عمل قلب داشت دکتر مشترکی داشتند. دکتر بـه جراح گفته بود بیمار دیگر را بـه اتاق جراحی ببرد، اما جراح نام ان‌ها را اشتباه کرد و ریتا را بـه اتاق عمل برد.

 

حتی بعد از عمل قلب، با خانواده ریتا تماس گرفتند و گفتند عمل موفقیت آمیز بوده اسـت. جراحان وقتی متوجه اشتباه خود شدند کـه دکتر ریتا بـه ان‌ها گفت بیمار را اشتباهی عمل کرده اند. او با خانواده ریتا تماس گرفت تا موضوع را توضیح دهد و عذرخواهی کند. بیمارستان بابت این عمل هزینه‌اي از او دریافت نکرد.

 

3. بیماری که مغزش اشتباهی عمل شد

بیماری که مغزش اشتباهی عمل شد

درسال 2018؛ بیمارستانی در کنیا مغز یک بیمار را بـه جای یک نفر دیگر عمل جراحی کرد. هردو مرد بیهوش بـه بیمارستان آورده شده ودر یک بخش نگه داری میشدند. بیماری کـه نیاز بـه عمل جراحی داشت یک لخته خون در مغزش بود در حالی کـه بیمار دیگر فقط سرش ورم کرده بود. جراحان اشتباها بیماری کـه سر متورم داشت را بـه اتاق جراحی بردند.

 

اما متوجه اشتباه خود نشدند تا دو ساعت بعد از جراحی کـه لخته خون را در مغز پیدا نکردند. مسئولان بیمارستان، جراح اعصاب، متخصص بیهوشی و دو پرستاری کـه در جراحی نقش داشتند را تعلیق کردند. از قضا بیماری کـه نیاز بـه جراحی داشت همدیگر نیازی نداشت، چون حالش بهتر شده بود.

 

4. پیرزنی که بعد از عمل مغز به جای جابجایی فک جانش را از دست داد!

پیرزنی که بعد از عمل مغز به جای جابجایی فک جانش را از دست داد

کارکنان بیمارستانی در میشیگان بـه اشتباه مغز یک زن 81 ساله بـه نام ناویار را عمل جراحی کردند. این زن بعد از عمل بیهوش شد و 60 روزبعد درگذشت. ناویار درسال 2012 برای جابجایی فک بـه این بیمارستان مراجعه کرده بود. تصور می ‌شد این درمان ساده باشد تا این کـه سی‌تی‌اسکن نشان داد مغزش خون ریزی دارد. در واقع این اسکن متعلق بـه بیمار دیگری بود، اما کارکنان بیمارستان متوجه نشدند و فورا برای جراحی اضطراری او برنامه ریزی کردند.

 

دراتاق عمل، چهار سوراخ روی سر ناویار ایجاد و قسمت راست جمجمه اش را باز کردند. پزشکان زمانی متوجه اشتباهشان شدند کـه هیچ نشانه‌اي از خون ریزی مغزی پیدا نکردند. ان‌ها بـه خانواده ناویار درباره این خطای دکتری توضیح دادند، اما از شدت ان نگفتند. ناویار بعد از عمل هرگز دوباره بـه هوش نیامد و فقط 60 روز زنده ماند. 21 میلیون دلار بـه خانواده او دیه داده شد.

 


مطالب مشابه: جاگذاشتن ملحفه در شکم زن توسط پزشکان حواس پرت «عکس»


 

5. پزشکی که پای یک بیمار را اشتباهی و انگشت بیمار دیگر را بی اجازه قطع کرد!

پزشکی که پای یک بیمار را اشتباهی و انگشت بیمار دیگر را بی اجازه قطع کرد

درسال 1995دکتر رولاندو سانچز بـه اشتباه پای سالم ویلی کینگ 52 ساله را بـه جای پای بیمارش قطع کرد. سانچز وقتی متوجه اشتباهش شد کـه پرستار در حال دیدن پرونده بیمار شروع بـه گریه کرد. سانچز مسئولیت این اشتباه را بـه عهده نگرفت و سایر کادر اتاق عمل را مقصر دانست.

 

تخته سیاه اتاق عمل بـه پای اشتباه برای قطع شدن اشاره کرده بود. همچنین قبل از ورود دکتر پای اشتباه برای جراحی آماده شده بود. سانچز اضافه کرد کـه متوجه نشده کـه پای اشتباه را می برد، چون ان پا هم بیمار بوده و شاید بعداً نیاز بـه قطع شدن داشته اسـت.

 

مجوز دکتر سانچز درسال 1195 بـه تعلیق درآمد؛ بعد از عمل دومش کـه بدون اجازه بیمار انگشت پای وی را قطع کرد. سانچز ادعا میکند برای پیشگیری از گسترش عفونت وادار شده انگشت وی را قطع کند.

 

6. بیماری که کلیه سالمش را در عمل جراحی از دست داد که اصلا نیاز نبود!

بیماری که کلیه سالمش را در عمل جراحی از دست داد که اصلا نیاز نبود

یک بیمار ناشناس در بیمارستانی در ماساچوست با یک بیمار دیگر اشتباه گرفته شد و یکی از کلیه هایش را از دست داد. سی‌تی‌اسکن نشان داده بود کـه بیمار واقعی یک غده در کلیه اش دارد کـه باید جراحی و خارج شود. اما در عوض بیماری کـه کلیه‌اش سالم بود بـه اتاق عمل برده شد. این خطا وقتی مشخص شد کـه آزمایش‌هاي‌ بعد از عمل جراحی نشان داد کلیه سالم بوده اسـت.

 

کارکنان بیمارستان بـه خاطر این حادثه سرزنش شدند چون دقت کافی نداشتند. نام دو بیمار شبیه هم بود، ولی همسن نبودند و کم دقتی کارکنان بیمارستان موجب این اشتباه شد. اگر بیشتر دقت میکردند می‌فهمیدند کـه افراد متفاوتی را عمل می کنند.

 

7. پسر یک روزه سالم اشتباه عمل فرنولکتومی شد

پسر یک روزه سالم اشتباه عمل فرنولکتومی شد

در بیمارستانی در تنسی یک نوزاد یک روزه تحت عمل جراحی فرنولکتومی قرار گرفت کـه اصلا نیازی بـه ان نداشت. در این عمل جراحی، بافتی کـه زبان را بـه کف دهان متصل میکند برداشته می شود. یک جراح مخصوص برای جراحی نوزاد فرستاده شد و یک پرستار رفت تا نوزاد را از مادرش، جنیفر بگیرد.

 

مادر سوالی نپرسید، چون فکر می کرد پسر یک روزه اش را برای چکاپ می برند. او زمانی متوجه عمل جراحی شد کـه پرستار شروع بـه توضیح دادن درباره مزایای این روش کرد.

 

جنیفر بررسی کرد کـه آیا نوزادی کـه بـه او داده شده واقعا فرزند خودش اسـت، چون مطمئن بود کـه نوزادش سالم بوده و نیاز بـه جراحی نداشته اسـت. پرستار بعداً جزئیات را تایید کرد و فهمید جراحی اشتباهی انجام شده اسـت. دکتر از او عذرخواهی کرد، اما جنیفر از او شکایت کرد.

 

8. پزشکی که به جای آپاندیس، رحم زن را درآورد!

پزشکی که به جای آپاندیس، رحم زن را درآورد

در مارس 2015 یک زن ناشناس ساکن انگلستان بـه بیمارستان رفت و از درد شکم خود شکایت کرد. آزمایش‌ها نشان داد کـه او آپاندیسیت دارد و نوبت عمل برای برداشتن آپاندیسش درنظر گرفته شد. اما بـه جای آپاندیس تخمدان و لوله رحم او برداشته شد. جراح مسئول این اشتباه را یک اشتباه کوچک عنوان کرد و مقصر را ضعف بینایی دانست . گفت شباهت آپاتدیس و لوله رحم وی را بـه اشتباه انداخته اسـت.

 

مسئولان دکتری انگلستان موافقت نکردند. این سومین جراحی اشتباه این دکتر طی دو سال بود. در سپتامبر 2013 او بـه جای آپاندیس مقداری از چربی بیمار را برداشت. این بیمار درد شدیدی تحمل کرد تا ماه بعد تحت یک عمل جراحی دیگر قرار گرفت. دریک بیمار دیگر، این دکتر بـه جای کیست یک ضایع پوستی را برداشت. این دکتر بـه خاطر اشتباهاتش عذرخواهی کرد، اما از درمان سایر بیماران منع شد.

 

9. سوغاتی 33 سانتی متری

سوغاتی 33 سانتی متری

“دونالد چرچ” درسال 200 برای برداشتن یک تومور سرطانی از داخل شکمش بـه بیمارستان واشنگتن رفت و پزشکان خیلی سریع و دقیق ان را خارج کردند اما یادشان رفت وسایل کارشان را از شکم دونالد خارج کنند. او پس از عمل جراحی بـه خانه رفت ولی همان‌ گونه درد شدیدی در دلش احساس میکرد کـه با مراجعه دوباره بـه دکتر متوجه خطای بیمارستان شد.

 

پزشکان در حین عمل جراحی وسیله 33 سانتی متری خارج کردن تومور را در شکم او جا گذاشتند. ان ها پس از مشاهده این مشکل سریعا این وسیله را از شکم او خارج کردند و البته غرامتی 100 هزار دلاری را نیز پرداختند.

 


مطالب مشابه: برخی تصورات غلط و رایج پزشکی


 

در پایان

در دکتری اصطلاح «never events» بـه خطا‌هاي‌ دکتری اطلاق میشود کـه هرگز نباید اتفاق بیفتند. اما در واقع ان‌ها بیش از آنچه پزشکان حاضرند قبول کنند اتفاق می‌افتند. درسال 2011؛ 2009 حادثه از این دسته اتفاق افتاد. ان‌ها شامل افتادن بیماران از تخت بیمارستان، روش‌هاي‌ درمانی اشتباه، جا گذاشتن تجهیزات دکتری در بدن بیمار یا عمل جراحی اشتباه بیمار بـه جای یک بیمار دیگر می شدند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو