فواید قنداق کردن نوزاد که نمی‌دانستید

منبع: تالاب

2

1402/9/15

19:31


اگر در ابتدای راه پدر و مادری هستید حتما این جمله به گوش شما آشناست […]

فواید قنداق کردن نوزاد که نمی‌دانستید

اگر در ابتدای راه پدر و مادری هستید حتما این جمله به گوش شما آشناست : « قنداقش کن تا راحت بخوابه! ». واقعیت این است که تجربه مادربزرگ‌ها نشان می‌دهد فواید قنداق کردن نوزاد زیاد است. اما هنوز بسیاری از پدر و مادرهای جوان برای انجام این کار مردد هستند. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما بخوانید. در این مقاله نظر متخصصین و منابع معتبر را درباره فواید قنداق برای نوزاد بررسی می‌کنیم. بعد از خواندن این فواید می‌توانید با خیال راحت تصمیم بگیرید که دلبند خود را قنداق کنید یا نه!  با ما همراه باشید.

 

قنداق کردن نوزاد از نظر علمی

در همین ابتدای مقاله باید بگوییم که قنداق کردن نوزاد یک روش سنتی از هزاران سال پیش است که البته متخصصیین و پزشکان هم آن را به دلایل علمی تایید می‌کنند. اما نه هر قنداق کردنی!  قنداق کردن نوزاد با قنداق مناسب و روش صحیح یک راه حل تایید شده برای مشکلات نوزادان تا حدود ۳ ماهگی است.

 

در مجله سلامت هاروارد از فواید قنداق کردن نوزاد به عنوان یک جادوی بی‌نظیر برای بی‌تابی نوزاد یاد شده‌است و حتی این کار در دانشکده پزشکی نیز آموزش داده می‌شود. اما مانند هر کار دیگری قنداق کردن نوزاد هم باید صحیح انجام شود تا حس آرامش به نوزاد منتقل شود. Babycenter به عنوان یک سایت معتبر فرزندپروری می‌گوید:

 

«تحقیقات علمی و مستند نشان داده است که نوزادان قنداق شده کمتر از خواب بیدار می‌شوند و با کیفیت بیشتر و زمان طولانی‌تری می‌خوابند» از نظرAAP (آکادمی اطفال آمریکا) هم قنداق کردن در صورت استفاده صحیح ایمن است و می‌تواند به خواب نوزادان کمک کند. این اتفاق موفقیت کوچکی نیست و خوابخوب نوزاد به معنای خواب بهتر برای مادران و شادابی اوست. پس تاکنون فهمیدیم که قنداق کردن از نظر متخصصین سلامت و فرزندپروری معتبر است. ولی واقعا فواید قنداق برای نوزاد چیست؟ در بخش‌بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

 

فواید قنداق کردن  نوزاد

فواید قنداق نوزاد

  • قنداق کردن نوزاد می‌تواند به آرامش کودک کمک کند، گریه و استرس او را کاهش دهد و نوزادان را تشویق کند که عمیق‌تر بخوابند.
  • قنداق کردن به نوزادان حس امنیت می‌دهد. زیرا نوزاد احساس حضور در رحم را پیدا می‌کند. به همین دلیل است که قنداق کردن یک روش رایج برای نسل‌های مختلف بوده و در بیمارستان‌ها هم رایج است.
  • حس امنیت به ویژه برای نوزادانی که مشکلات کولیک یا قولنج دارند یا برای نوزادانی که همراه اعتیاد به مخدر متولد می‌شوند، مفید است.
  • پیچیدن نوزاد در قنداق امن می‌تواند به کاهش خطر مرگ‌های ناگهانی در دوران نوزادی کمک کند.
  • بدن نوزادان تازه متولد هنوز در حال تکیل سیستم عصبی خود است. بنابراین ممکن است هر چند دقیقه یکبار دست و پای آن‌ها به صورت کاملا غیر ارادی بالا بپرد که به آن رفلاکس مورو می‌گویند. یکی از فواید قنداق برای نوزاد تعدیل رفلکس مورو است.

 

روش صحیح قنداق کردن نوزاد

حالا که فواید قنداق کردن را می‌دانیم بهتر است درباره روش صحیح این کار نیز اطلاعات صحیحی داشته باشیم.  قنداق کردن یعنی نوزاد را در پتو یا قنداقی سبک بپیچید و با جلوگیری از تکان خورد دست و پای نوزاد که در بدو تولد غیر ارادی است، باعث خواب راحت و آرامش او شویم. بستن نوزاد نه باید خیلی سفت و نه شل باشد. طریقه قنداق کردن نوزاد بسیار مهم است چون روش صحیح این کار از از عوارض و آسیب‌هایی که به لگن کودک وارد می‌شود جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید به راحتی همراه با آموزش تصویری از قنداق کردن صحیح کودک اطمینان حاصل کنید.

 

رعایت نکات ایمنی برای قنداق کردن نوزاد

نکات ایمنی قنداق کردن نوزاد

اگر می‌خواهید از فواید قنداق کردن نوزاد بهره‌مند باشید دقت کنید که این نکات ایمنی را هنگام قنداق کردن نوزاد رعایت کنید:

  1. زمان قنداق کردن دمای محیط و دمای بدن کودک را چک کنید تا از گرم شدن بیش از حد نوزاد جلوگیری کنید.
  2. هرگز کودک تب دار را قنداق نکنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که پارچه یا محصولی که برای قنداق کردن استفاده می‌‌کنید شل نباشد یا بعد از قنداق کردن شل نشود چون خطرناک است.
  4. پارچه یک قنداق مناسب باید قابل تنفس باشد و از برند و فروشگاه قابل اعتمادی که اصالت کالا را ضمانت می‌کند تهیه شده باشد.
  5. کودک را پس از قنداق کردن کودک روی یک سطح صاف و محکم بخوابانید.
  6. پس از قنداق، پارچه یا پتوی اضافی روی کودک نندازید! این کار باعث گرم شدن بیش از حد کودک می‌شود و خطرناک است.
  7. بالاتر از شانه نوزاد و سر و گردن را هرگز قنداق نکنید.
  8. هرگز نوزاد قنداق شده را به پهلو نخوابانید.
  9. قنداق اشتباه به روش سنتی باعث دیسپلازی هیپ یا در رفتن مفصل ران می‌شود، اطمینان حاصل کنید که کودک شما قادر است باسن و زانوهای خود را آزادانه برای لگد زدن حرکت دهد. پاهای کودک شما باید به جای اینکه مستقیم به سمت پایین بیفتند، باید در موقعیت طبیعی قرار بگیرند (مانند پاهای قورباغه).
  10. اگر از قنداق کردن به روش سنتی اما صحیح اطمینان ندارید از قنداق فرنگی نوزاد که با طراحی ارگونومیک و بهداشتی کار شما را راحت می‌کند، کمک بگیرید.
  11. قنداق کردن فقط باید زمانی انجام شود که نوزاد شما تازه متولد شده است. به محض اینکه علائمی غلت زدن را در نوزاد مشاهده کردید قنداق کردن را متوقف کنید. این اتفاق حدود سه ماهگی رخ می‌دهد.
  12. اگر شخص دیگری مثل پرستار یا مادربزرگ از کودک شما مراقبت می‌کند، مطمئن شوید که او هم از نکات ایمنی برای قنداق کردن ایمن آگاه است.

 

سخن پایانی

در این مقاله از فواید قنداق کردن نوزاد گفتیم. حالا می‌دانیم که قنداق کردن حس آغوش گرفتن یا رحم مادر را برای نوزاد تداعی می‌کند و باعث خواب عمیق و کاهش دردهای کولیک نوزاد می‌شود. اما صحیح قنداق کردن بسیار مهم است چون در قنداق کردن سنتی به روش غلط، پاهای نوزاد کنار هم و صاف قرار می‌گیرد. این موقعیت خطر در رفتگی مفصل ران نوزاد را به همراه دارد.

 

همچنین اگر پارچه مورد استفاده برای قنداق کردن نوزاد شل شود، می‌تواند خطر خفگی را افزایش دهد. پس برای بهره بردن از فواید قنداق برای نوزاد لازم است قنداق کردن ایمن نوزاد را بیاموزیم یا از قنداق‌های آماده که طراحی ارگونومیک دارند و مورد تایید متخصصین هستند استفاده کنیم. استفاده از یک قنداق فرنگی استاندارد باعث می‌شود پاهای نوزاد بتواند به سمت بالا و خارج خم شوند و دچار مشکل ران نشود. پس بهتر است از یک کیسه خواب یا قنداق  فرنگی با کیفیت استفاده کنید که به پاهای نوزاد کمی اجازه حرکت می دهد.

 

فروشگاه آنلاین کودکو (koodakoo.com) نمایندگی رسمی برند معتبر و استاندارد «رد کسل» است. با مراجعه به کودکو می‌توانید محصولی با کیفیت و معتبر را تهیه کنید و از فواید قنداق ‌برای نوزاد بهره‌مند شوید. استفاده از محصولات برندهای اصل و معتبر خطرات استفاده نامناسب از قنداق را کاهش می‌دهد و لذت فرزندپروری را حتی در زمان نوزادی دوچندان می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو