چرا موهایمان زود چرب می شود؟ | تنها راه جلوگیری از چربی مو

2

1402/9/16

12:43


چرا موهایمان زود چرب می شود؟ | تنها راه جلوگیری از چربی مو

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پوست سر ما برای حفط رطوبت خود و محافظت از مو‌ها مقدار مشخصی چربی تولید می‌کند تا به این روش یک سد محافظتی نازک در برابر محیط اطراف ایجاد کند. اما چربی اضافه ممکن است باعث ناراحتی‌هایی شود، از کاهش حجم مو‌ها و کدر کردن آن‌ها گرفته تا حساس کردن پوست سر و ایجاد شوره سر. اما خوشبختانه اگر دلیل این چربی اضافه را پیدا کنید می‌توانید آن را تحت کنترل درآورید.

در ادامه با دلایل مختلف زود چرب شدن مو‌ها آشنا خواهیم شد.

۱- موهایتان را سفت و محکم می‌بندید

مدل موی دم اسبی شاید راه خوبی برای پنهان کردن چربی مو‌ها به نظر برسد، اما در حقیقت، برعکس است. مو‌ها با این مدل مو شاید مرتب به نظر برسند، اما مدل موی دم اسبی باعث انباشته شدن چربی در زیر مو‌ها و ریشه‌ی آن‌ها می‌شود. مدل مو‌های یکدست و محکم به محصولات آرایشی زیادی نیاز دارند که مو‌ها را صاف و سنگین می‌کنند، امری که سبب می‌شود مو‌ها سریع‌تر چرب شوند.

چه باید کرد؟ در استفاده از محصولات آرایشی مو و مدل مو‌هایی که به شانه کردن و تماس زیاد با مو‌ها نیاز دارند، زیاده روی نکنید.

۲- موهایتان را با آب سرد آبکشی نمی‌کنید

آب داغ برای باز شدن منافذ و کوتیکول‌های مو و پاک شدن آلودگی‌ها بسیار عالی است، اما ممکن است به مو‌ها آسیب بزند، چون چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و ممکن است باعث خشکی شدید کف سر شود، امری که به ایجاد شوره سر و تولید بیش از اندازه‌ی چربی می‌انجامد.

چه باید کرد؟ بعد از استفاده از شامپو و نرم کننده‌ی مو بهتر است مو‌ها را با آب گرم آبکشی کنید، اما بعد از اتمام کار شستشو، مو‌ها را از نزدیکی کوتیکول‌های مو با آب سرد آبکشی کنید.

۳- از محصولات موی نامناسبی استفاده می‌کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند در استفاده از محصولاتی که عنوان «قوی» دارند با احتیاط عمل کنید، چون این محصولات ممکن است مو‌ها را سنگین کنند و حجم آن‌ها را بگیرند. این محصولات می‌توانند یک لایه‌ی نازک روی مو‌ها ایجاد کنند که در صورت کم حجم بودن مو‌ها یا چرب بودن پوست سر، باعث می‌شود مو‌ها چرب‌تر به نظر برسند.

چه باید کرد؟ کارشناسان توصیه می‌کنند از استفاده از محصولاتی که برای مو‌های خشک یا آسیب دیده طراحی شده اند، خودداری کنید. این محصولات معمولاً یک لایه‌ی محافظتی نازک روی مو‌ها اضافه می‌کنند که مو‌ها را چرب‌تر نشان خواهد داد.

به علاوه، خوب است که هر چند ماه یک بار از یک پاک کننده‌ی عمیق برای پاکسازی پوست سر از چربی انباشته شده و محصولات آرایش مو استفاده کنید. به علاوه این کار باعث می‌شود مو‌ها مدت طولانی تری تمیز و خوش حالت باقی بمانند. می‌توانید از بعضی محصولات طبیعی مانند روغن نارگیل هم برای تغذیه‌ی مو‌های خود استفاده کنید که در عین حال، چربی مو‌ها را هم کاهش می‌دهد.

۴- زیاد موهایتان را شانه می‌کنید و به آن‌ها دست می‌زنید

وقتی به موهایتان دست می‌زند، چربی و باکتری‌های دست تان را به موهایتان منتقل می‌کنید، امری که باعث می‌شود مو‌ها چرب‌تر به نظر برسند. شانه زدن زیاد مو‌ها هم در اغلب موارد بیشتر مضر است تا مفید. شانه کردن مداوم مو‌ها باعث پخش چربی پوست سر به سرتاسر مو‌ها می‌شود و باعث می‌شود مو‌ها کمتر حجیم و تمیز به نظر برسند.

چه باید کرد؟ خودتان را عادت دهید که به موهایتان دست نزنید، بخصوص تماس‌هایی که به طور ناخودآگاه در زمان اضطراب یا حین مکالمه انجام می‌شود. در شانه زدن مو‌ها زیاده روی نکنید: کارشناسان می‌گویند روزانه ۲ بار شانه زدن مو‌ها احتمالاً برای کسانی که مو‌های خیلی فری ندارند، کفایت می‌کند. به علاوه، همیشه با یک شانه‌ی تمیز مو‌های خود را شانه بزنیدو

۵- اضطراب زیادی دارید

اضطراب باعث می‌شود بدن کورتیزول یا همان اضطراب بیشتری تولید کند. این هورمون پوست را تحریک می‌کند تا چربی بیشتری تولید کند و در نتیجه، مو‌ها هم ظاهر چربی پیدا می‌کنند و هم واقعاً چرب می‌شوند. اضطراب همچنین یکی از دلایل شوره هم هست که آن هم ممکن است منجر به چرب شدن پوست سر شود.

چه باید کرد؟ در این مورد کار زیادی از دست تان ساخته نیست، مگر اینکه سبک زندگی تان را تغییر دهید و سعی کنید اضطراب خود را کنترل کنید. استفاده از محصولات موی مخصوص به مقابله با شوره سر کمک می‌کند و باعث می‌شود در زمان تجربه‌ی اضطراب، پوست سر از شرایط بهتری برخوردار باشد.

۶- موهایتان را زیاد می‌شویید

شاید عجیب به نظر برسد، اما هر چه بیشتر موهایتان را بشویید، ممکن است چرب‌تر شوند. به گفته‌ی کارشناسان، بر روی پوست سر ما میلیارد‌ها باکتری مفید زندگی می‌کنند که باعث می‌شوند پوست سر از pH سالمی برخوردار باشد. به همین دلیل، زود به زود شستن مو‌ها ممکن است باعث برهم خوردن این تعادل ظریف و شکننده شود و موجب شود غدد چربی فعالیت بیشتری پیدا کنند، بخصوص اگر از محصولات موی نامناسبی هم استفاده کنید.

چه باید کرد؟ سعی کنید به تدریج تعداد فاصله‌ی میان دفعات شستشوی موهایتان را بیشتر و بیشتر کنید و از شامپو‌هایی هم استفاده کنید که پوست سر را خیلی خشک نمی‌کنند. کارشناسان توصیه می‌کنید به محل زندگی خود و مشکلات موهایتان توجه کنید. برای مثال، احتمال زود به زود شستن مو‌ها در میان شهرنشین‌ها بیشتر از روستانشین‌ها است که دلیل آن موادی است که روی مو‌های شهرنشین‌ها می‌نشیند.

۷- صرفاً بدن تان اینگونه است

بعضی انواع مو بیشتر از سایرین، مستعد زود به زود چرب شدن هستند. مثلاً احتمال داشتن مشکل مو‌های چرب در میان کسانی که مو‌های صافی دارند، بیشتر از کسانی است که مو‌ها حالت دار دارند. دلیلش این است که چربی پوست سر از روی مو‌ها سُر می‌خورد و در قسمت ریشه‌ی مو‌ها مشهودتر است.

به خاطر داشته باشید که بعضی مشکلات پزشکی مانند بر هم خوردن تعادل هورمونی و درماتیت سبوره‌ای هم ممکن است تولید چربی پوست سر را افزایش دهند.

چه باید کرد؟ اگر چیزی شما را اذیت می‌کند یا متوجه هر گونه تغییر متعارف در ظاهر موهایتان شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو