کشف ارتباط بین واژینوز باکتریایی و زایمان زودرس توسط محققان آمریکایی

کشف ارتباط بین واژینوز باکتریایی و زایمان زودرس توسط محققان آمریکایی


منبع: روزیاتو

3

1402/9/16

14:01


کشف ارتباط بین واژینوز باکتریایی و زایمان زودرس توسط محققان آمریکایی

کشف ارتباط بین واژینوز باکتریایی و زایمان زودرس توسط محققان آمریکایی

پزشکان بالاخره جوابی برای یکی از گیج‌کننده‌ترین مشکلات پزشکی که مدت‌ها کارشناسان بهداشت زنان را سرگردان کرده بود، پیدا کرده‌اند.

واژینوز باکتریایی، شایع‌ترین نوع عفونت واژن، با افزایش خطر بروز عوارض جدی در بارداری و حتی عفونت‌های مقاربتی مرتبط است.

بر اساس مطالعات، ابتلای مکرر به واژینوز باکتریایی، خطر سقط جنین را دو برابر می‌کند. اما تا به حال، کارشناسان دلیل این ارتباط را درک نکرده بودند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، اخیراً درباره تأثیر این باکتری بر سلامت واژن تحقیق کرده‌اند.

آن‌ها با بررسی سلول‌های واژن در زیر میکروسکوپ، مشاهده کردند که گونه‌های باکتریایی خاص، مولکول‌های محافظ سطح سلول‌های پوشاننده بافت تناسلی، به نام سلول‌های «اپیتلیال» را از بین می‌برند.

این مشکل، فرآیند‌های حیاتی که به سلول‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند تا خود را ترمیم کنند را مختل می‌کند. در نتیجه، ممکن است که به بافت داخلی واژن آسیب برسد و منجر به ایجاد مشکلاتی در بارداری شود.

آماندا لوئیس، نویسنده این مقاله گفته است: «این که ما توانستیم برخی از اثرات واژینوز باکتریایی را تکرار کنیم، نشان می‌دهد که ممکن است در مسیر درستی برای یافتن منشأ این بیماری باشیم.»

به گفته محققان، ارزیابی سلول‌های اپیتلیال واژن در این سطح از جزئیات می‌تواند به آسان‌تر شدن تشخیص واژینوز باکتریایی کمک کند.

آن‌ها همچنین پیشنهاد کرده‌اند که شناسایی تغییرات در این سلول‌ها ممکن است به پزشکان کمک کند تا زنان در معرض خطر عوارضی مانند زایمان زودرس را شناسایی کنند.

این یافته‌ها، در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

اگرچه واژینوز باکتریال (BV) یک بیماری مقاربتی نیست، اما خطر ابتلای زنان به عفونت‌های مقاربتی را افزایش می‌دهد. زیرا این باکتری، محافظ طبیعی واژن را از بین برده و ورود میکروب‌ها به بدن در طول رابطه جنسی را آسان‌تر می‌کند.

واژینوز باکتریال، تقریباً یک زن از هر ۳ زن را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دلیل تغییر در تعادل باکتریایی واژن ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین علامت این عفونت، ترشحاتی با بوی نامطبوع است. همچنین، ممکن است که تغییراتی در رنگ یا بافت ترشحات ایجاد شوند. اما نیمی از زنان مبتلا به BV، هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند.

اگر زنی مشکوک به ابتلا به واژینوز باکتریال باشد، باید به پزشک مراجعه کند تا تأیید شود که این بیماری مقاربتی نیست. پس از تشخیص، BV معمولاً از طریق مصرف قرص‌های آنتی‌بیوتیک تجویزشده، یا ژل‌ها و کرم‌ها درمان می‌شود.

کسانی که بیش از ۶ بار در ۶ ماه به این عفونت مبتلا می‌شوند، باید درمان خود را تا ۶ ماه ادامه دهد.

با استفاده از آب برای شستن ناحیه تناسلی، می‌توان از ابتلا به BV جلوگیری کرد.

صابون‌های معطر، دئودورانت‌های واژن، شوینده‌های قوی و حتی سیگار کشیدن، خطر ابتلا به این عفونت را در زنان افزایش می‌دهند. همچنین، BV می‌تواند منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین در زنان باردار شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو