شورای ملی رقابت بریتانیا در حال بررسی اولیه سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI است

شورای ملی رقابت بریتانیا در حال بررسی اولیه سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI است


منبع: تکراتو

2

1402/9/17

17:58


سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI ظاهرا از دید شورای ملی رقابت بریتانیا مشکوک به نظر می‌رسد و از همین رو، بررسی‌های اولیه درباره آن آغاز شده است.

شورای ملی رقابت بریتانیا در حال بررسی اولیه سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI است

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI ظاهرا از دید شورای ملی رقابت بریتانیا مشکوک به نظر می‌رسد و از همین رو، بررسی‌های اولیه درباره آن آغاز شده است.

اوضاع آشفته مدیریتی در OpenAI ماه گذشته به پایان رسید و سام آلتمن، یکی از بنیانگذاران این شرکت، یک هفته پس از برکناری غیرمنتظره‌اش دوباره به کار خود بازگشت و همچنین نقشی بسیار بزرگ‌تر برای مایکروسافت بدست آمد که برای اولین بار پس از سرمایه‌گذاری میلیاردی در هیئت مدیره، به کرسی رسید. این رابطه اکنون کانون تحقیق جدیدی است که جدیدا توسط شورای ملی رقابت بریتانیا (CMA) در مورد اینکه آیا این دو شرکت اکنون به طور مؤثر در “وضعیت ادغام مرتبط” هستند یا خیر، دنبال می‌شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


پشت پرده سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI

بخش اول این فرآیند، اعلام علاقه CMA و “دعوت به نظرسنجی” رسمی است که به هر دو شرکت و همچنین شرکت‌های طرف قرارداد علاقه‌مند فرصت ارائه نظرات را می‌دهد. همه می‌توانند بازخورد خود را برای CMA ارائه کنند تا آن را در نظر بگیرد و در صورت لزوم، گام‌های بعدی را که ممکن است بردارد، تعیین کند.

سرشماری نظرات، بخش اول فرآیند جمع‌آوری اطلاعات CMA است و قبل از شروع هرگونه تحقیق در فاز ۱، که تنها زمانی اتفاق می‌افتد که CMA اطلاعات مورد نیاز خود را از طرفین همکاری دریافت کرده باشد، انجام می‌شود. به عبارتی دیگر، تحقیقات از چندین مرحله عبور کرده و ممکن است منجر به اتخاذ CMA اقداماتی برای جدا کردن این دو شرکت شود. این را سورچا اوکارول، مدیر ارشد ادغام در CMA، در یک بیانیه اعلام کرد.

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI

“وضعیت ادغام مرتبط” یک عبارت قانونی خاص است که یک چتر جالب برای مجموعه‌ای از روابط است. این عبارت برای مواقعی استفاده می‌شود که یک شرکت به طور کامل و به صورت مستقیم با یک شرکت دیگر خریداری یا ادغام نمی‌شود، اما رابطه بین دو طرف به طور مؤثر بر رقابت در باقی بازار تأثیر می‌گذارد.

CMA می‌بیند که “مجموعه‌ای از معاملات و ترتیبات مختلف می‌تواند وضعیت ادغام مرتبط را تشکیل دهد” که ممکن است شامل سهام‌داری اقلیتی و ترتیبات تجاری باشد.

البته، هر دوی اینها در رابطه بین مایکروسافت و OpenAI وجود دارد. سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI در سال گذشته به ارزش میلیاردها دلار انجام an که باعث می‌شود تقریباً ۵۰٪ از تجارت این شرکت در اختیار آن باشد. همچنین این دو شرکت به صورت نزدیک در توسعه خدمات هوش مصنوعی همکاری می‌کنند، از جمله استفاده از پلتفرم ابری Azure مایکروسافت.

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI

اگر هوش مصنوعی هدفی متحرک بوده است، آن را می‌توان به عنوان یک هدفی نشان‌دهنده با دو شدت برجسته با مایکروسافت و OpenAI مشاهده کرد. OpenAI در ساخت LLM‌ها و خدمات مبتنی بر آنها، سرعت را تعیین کرده است. سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI به همینجا تمام نمی‌شود زیرا این شرکت حتی به صورت عملی نیز OpenAI را حمایت کرده است. همچنین، مایکروسافت نقش بسیار مهمی در آشوب ماه گذشته داشته است که به نظر می‌رسد این تحرک آخرین حرکتی بوده که توجه CMA را جلب کرده است. همچنین به تازگی تعدادی از تغییرات در حکمرانی OpenAI اتفاق افتاده است که برخی از آن‌ها شامل مشارکت مایکروسافت بودند.

اگرچه OpenAI هرگز به طور قطعی اعلام نکرده که چه چیزی باعث برکناری آلتمن و همراهانش، گرگ براکمن شد، اما مایکروسافت به سرعت به این دو نفر سمت‌های مهمی در شرکت خود پیشنهاد داد و همچنین به هر کارمند دیگری از OpenAI که می‌خواست در اعتراض از این شرکت جدا شود شغلی پیشنهاد داد. وقتی آلتمن و براکمن به سمت خود بازگشتند، این یک پیروزی برای همه آن‌ها بود: مایکروسافت برای اولین بار مقامی در هیئت مدیره به دست آورد، بله، به عنوان یک مشاهده‌گر بدون حق رأی، اما همچنان در جلسه حضور داشت.

شورای ملی رقابت بریتانیا بیان داشت:

“سرعتی که هوش مصنوعی در حال مقیاس پذیری در سراسر موارد استفاده و بازارها است، در تاریخ اقتصادی بی رقیب است، در حالی که پیشرفت در مدل‌های پایه قدرتمند (FM) به این معنی است که این یک لحظه محوری در توسعه این فناوری تحول آفرین است.”

اساسا، CMA نگران است که در این روزهای اولیه، تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها رقابت در ساخت و بهره برداری از این مدل‌های پایه را دشوار می‌کنند. مشارکت بین مایکروسافت و OpenAI (شامل سرمایه گذاری چند ساله چند میلیارد دلاری، همکاری در توسعه فناوری و ارائه انحصاری خدمات ابری توسط مایکروسافت به OpenAI) نشان دهنده یک رابطه نزدیک و چند وجهی بین دو شرکت با فعالیت‌های قابل توجه در FM ها و بازارهای مرتبط است.

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI

برای شناخته شدن به عنوان یک وضعیت ترکیب مربوطه طبق قانون شرکتی کشور، باید به تعدادی معیار دیگر نیز پاسخ داده شود. اگر CMA این موضوع را به عنوان یک بررسی کامل از شراکت مایکروسافت/OpenAI بر اساس قوانین ترکیب مربوط پیگیری کند، این نکات به طور حتم به میان خواهند آمد. این سؤالات شامل مواردی مانند آنکه آیا دو کسب و کار – در این مورد، در حوزه هوش مصنوعی – به اندازه کافی متمایز هستند، چقدر درآمد از رابطه آن‌ها تولید می‌شود (تعیین کرده‌اند که هدف درآمد ۷۰ میلیون پوند است) و آیا می‌توان ادعا کرد که آن‌ها بیش از ۲۵ درصد بازار محصول مورد نظر را تشکیل می‌دهند.

یکی از خط‌های فکری در اینجا این است که بدون توجه به اینکه آیا این به یک بررسی کامل از شراکت مایکروسافت/OpenAI براساس قوانین ترکیب مربوط منجر می‌شود یا نه، این به CMA امکان می‌دهد تا بررسی دقیق‌تری روی این رابطه و فعالیت‌های هر دو شرکت قرار دهد. از آنجا که هر دو شرکت به طور قابل توجهی در فضای هوش مصنوعی نمایان هستند، این می‌تواند به نوبه خود به CMA پایه‌ای برای مد نظر گرفتن توسعه‌های آینده را فراهم کند.

الکس هافنر، شریک رقابت در شرکت حقوقی فلدگیت در بیانیه‌ای گفت:

“اعلام امروز CMA که در نظر دارد آیا باید به تحقیق درباره شراکت مایکروسافت/Open AI به وسیله قدرت کنترل ترکیب اقدام کند، به ویژه به دلیل نگرانی‌های بزرگی درباره قوانین AI، بسیار جالب است. برای ادامه هر گونه تحقیق، CMA باید شواهدی را که نشان دهنده تغییرات مهم در حکمرانی OpenAI و به طور خاص تأثیر مایکروسافت بر امور آن است، پیدا کند”.

با این حال، حتی اگر CMA این موضوع را به تحقیقات بیشتری پیوند ندهد، با شروع یک تحقیق اولیه قادر خواهد بود تا دامنه ترتیبات حاکمیتی که از پشتوانه پروژه Open AI حمایت می‌کند را بهتر درک کند و در نتیجه نظارت گسترده‌تر خود را بر بخش هوش مصنوعی در حال توسعه بهتر اطلاع دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: TechCrunch

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو