نمایندگان اروپا اولین قانون جامع هوش مصنوعی را تصویب کردند

منبع: تکراتو

1

1402/9/19

10:26


اتحادیه اروپا در راستای تحقق اهداف خود برای کنترل آینده هوش مصنوعی، اولین قانون جامع هوش مصنوعی را پس از گذشت مذاکراتی طولانی به ثبت رساند.

نمایندگان اروپا اولین قانون جامع هوش مصنوعی را تصویب کردند

اتحادیه اروپا در راستای تحقق اهداف خود برای کنترل آینده هوش مصنوعی، اولین قانون جامع هوش مصنوعی را پس از گذشت مذاکراتی طولانی به ثبت رساند.

بعد از گذشت ۳۷ ساعت از مذاکرات سخت، اتحادیه اروپا به یک توافق در راستای تقویت قوانین هوش مصنوعی دست یافت. این توافق که به عنوان جامع‌ترین قانون هوش مصنوعی در جهان غرب شناخته می‌شود، به تنظیم‌گری استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک و سیستم‌های مهمی هوش مصنوعی از جمله ChatGPT می‌پردازد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اولین قانون جامع هوش مصنوعی تصویب شد

این توافق با حضور نمایندگان پارلمان اروپا و کشور‌های اتحادیه اروپا به تصویب رسید و یک گام مهم به سمت تصویب اولین قانون جامع نظارت بر هوش مصنوعی بود.

به نقل از مقامات، این قرارداد تعادلی بین ترویج نوآوری و محافظت از حقوق مردم و شرکت‌ها را به وجود می‌آورد.

یکی از مسئولان درباره این توافق گفت:

“ما زمان زیادی را صرف کردیم تا تعادلی بین استفاده حداکثری از پتانسیل هوش مصنوعی برای اجرای قوانین و در عین حال حفاظت از حقوق اساسی شهروندان برقرار کنیم. ما علاقه‌ای به نظارت گروهی در اروپا نداریم.”

یکی از موضوعات اصلی مذاکرات اروپا برای تصویب اولین قانون جامع هوش مصنوعی ، استفاده از هوش مصنوعی در تکنولوژی‌های نظارتی بود. بر اساس این توافق، دولت‌ها تنها در برخی از موارد مانند جلوگیری از تهدیدهای معتبر و قابل پیش‌بینی مانند حملات تروریستی می‌توانند از نظارت بیومتریک لحظه‌ای در فضاهای عمومی استفاده کنند. با این حال، این توافق از اسکن‌های بیومتریک که برای دسته‌بندی افراد بر اساس موارد حساس مانند باورهای سیاسی یا مذهبی، سوگیری جنسی یا نژادی صورت می‌گیرد، جلوگیری می‌کند. این موضوع یکی از بحث‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین موضوعات مذاکرات بوده است.

براساس این توافق، مدل‌های هوش مصنوعی و ابزارهای تولید محتوا باید محدودیت‌ها و محافظت‌های جدیدی را رعایت کنند. علاوه بر این، باید پیش از ورود به بازار، مستندات فنی، پیروی از قوانین کپی‌رایت اتحادیه اروپا و ارائه چکیده‌ای دقیق درباره محتوای استفاده شده در آموزش مدل‌ها را انجام دهند.

اولین قانون جامع هوش مصنوعی

در حال حاضر، گوگل و OpenAI با چت‌بات بارد و ChatGPT به عنوان مهمترین بازیگران در این صنعت شناخته می‌شوند. همچنین، مایکروسافت، آنتروپیک و xAI نیز از جمله بازیگران دیگری در این حوزه هستند.

با تصویب این قانون، قوانین جدیدی برای مدل‌های هوش مصنوعی و ابزارهای تولید محتوا اعمال می‌شود. این قانون تمامی مدل‌هایی که خطر سیستماتیک را به همراه دارند، مورد ارزیابی و بازبینی قرار می‌دهد. همچنین با انجام آزمایش‌های مقابله‌ای و شبیه‌سازی‌های دشمن، از خطرات سیستماتیک جلوگیری می‌شود. این مدل‌ها باید درباره رویدادهای مهم به کمیسیون اروپا گزارش دهند و در عین حفظ امنیت سایبری، گزارشی درباره عملکرد انرژی خود ارائه کنند.

مدل‌های هوش مصنوعی که با استفاده از پردازنده‌های پیشرفته و به خصوص ساخته انویدیا آموزش می‌بینند، انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اتحادیه اروپا که به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد است، مصرف انرژی در بخش‌های مختلف را با دقت نظارت می‌کند و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای مصرف انرژی و منابع تامین آن در نظر گرفته است.

قانون هوش مصنوعی پیشنهادی برای شرکت‌هایی که مقررات مذکور را نقض کنند، جریمه‌ای تا سقف ۳۵ میلیون دلار یا ۷ درصد از درآمد جهانی آن شرکت، بسته به شدت نقض قانون و اندازه شرکت، در نظر می‌گیرد.

قبل از اجرای قانون، حکومت‌های عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا باید آن را تصویب کنند. این قانون هنوز در مرحله پیش‌نویس قرار دارد و در صورت تصویب، قاره سبز به عنوان اولین چارچوب مستحکم فعالیت هوش مصنوعی در منطقه خارج از آسیا شناخته خواهد شد.

سیاست‌گذاران اروپایی در حال اصلاح زبان این قانون هستند و تلاش می‌کنند تا آن را قبل از انتخابات ماه ژوئن اروپا تصویب کنند. اعضای جدید کمیسیون و پارلمان اروپا ممکن است تغییراتی در این قانون ایجاد کنند و ممکن است تلاش‌هایی که تا به امروز برای تنظیم و تصویب قانون انجام شده است، بی‌اثر شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تصویب اولین قانون جامع هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: Bloomberg

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو