معرفی انواع محصول در بازاریابی

1

1402/9/19

14:28


معرفی انواع محصول در بازاریابی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

این مباحث در دنیای امروز از اهمیت ویژه‌ای برخورداراند، به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه به طور اختصاصی در مورد انواع مختلف محصولات موجود در بازار صحبت کنیم و آن‌ها را به طور کامل مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا با انواع محصول و کارایی آن‌ها آشنا شوید.

 

محصول چیست؟

در تعریف این واژه می‌توان گفت که به هر چیزی که با تلاش تولید می‌شود، محصول می‌گویند. البته طبیعتاً محصول طبق نیاز انسان طراحی می‌شود، به همین دلیل است که ما روز به روز شاهد تولید محصولات جدیدتر و بهتری هستیم.

انواع محصول در بازاریابی

یکی از مهم‌ترین مشاغل در دنیای امروز مدیریت محصول است که اهمیت آن روزبه‌روز بیشتر دانسته می‌شود. از لحاظ بازاریابی، محصول انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‎ها نیز به شرح ذیل است:

محصولات مصرفی

اولین نوع از محصولات، کالاهای مصرفی نامیده می شوند که درحقیقت همان محصولات پر مصرفی هستند که دائماً مورد نیاز مصرف کننده‌ها هستند. البته محصولات مصرفی نیز انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها محصولات ارزان قیمت، محصولات تخصصی و محصولات گران قیمت هستند.

محصولات ارزان قیمت همان کالاهایی هستند که انسان در طول زندگی روزمره خود به آن‌ها نیاز دارد و معمولاً برای خرید آن زمان زیادی اختصاص نمی‌دهد.

اما در مورد محصولات تخصصی موضوع کاملاً متفاوت است. این مدل محصولات برای مشتری‌های خاص تولید می شوند و به دلیل قیمت بالایی که دارند معمولاً فقط توسط قشر مرفه جوامع خریداری می شوند. به‌طورمثال نیز می توان به خانه های لوکس و ماشین های لاکچری اشاره کرد.

آخرین نوع از محصولات مصرفی نیز محصولات گران قیمت هستند که خریدار برای خرید و انتخاب آن‌ها زمان زیادی اختصاص می دهد و سعی می‌کند بهترین نوع آن‌ها را خریداری کند. مثل مبلمان یا فرش.

محصولات صنعتی

دسته دیگری از محصولات در بازار وجود دارند که به آن‌ها محصولات صنعتی می‌گویند. محصولات صنعتی همان مواد اولیه صنایع اند که برای ساخت کالاهای مورد نیاز انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور مثال نیز می‌توان به محصولاتی مثل فولاد و آهن اشاره کرد. 

محصولات جایگزین

نمونه دیگری از محصولاتی که در بازار دیده می‌شود، محصولات جایگزین هستند. زمانی که یک محصول در انواع مختلفی به بازار عرضه شود، مصرف کننده حق انتخاب دارد و می‌تواند با توجه به نوع نیاز و شرایط مالی خود محصول مورد نیازش را انتخاب کند.

مثلاً فکر کنید که شما قرار است برای صبحانه کارگرهای یک کارگاه کفاشی، نان تهیه کنید قطعاً اولین گزینه شما، خرید نان سنتی خواهد بود نه نان فانتزی. به این محصول که می‌توان به راحتی جایگزین آن را پیدا کرد، محصول جایگزین می‌گویند.

محصولات خدماتی

آخرین نوع از محصولاتی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم محصولات خدماتی هستند. این نوع محصولات در حقیقت یک سری خدمات هستند که به مشتر‌ی‌ها ارائه می‌شوند، درست مثل خدمات نظافی که امروزه طرفدارهای زیادی پیدا کرده‌اند و افراد زیادی در دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند.

خصوصیات یک محصول استاندارد

همانطور که می‌دانید پیدا کردن محصول مناسب برای فروش کار آسانی نیست. یک محصول برای این که بتواند نظر مثبت مشتری را جلب کند باید یک سری مشخصه داشته باشد که اینک ما مهم‌ترین آن‌ها را به اطلاع شما می‌رسانیم و آن‌ها عبارتند از:

قیمت مناسب

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک محصول استاندارد، این است که با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شود. محصولی که این خصوصیت را داشته باشد به سرعت به فروش می‌رسد و محبوبیت بالایی میان مصرف کننده‌ها به دست می‌آورد، چراکه مشتری همیشه دوست دارد مایحتاج خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ممکن خریداری کند. 

طراحی مناسب و کاربردی

یک محصول باید به‌صورت حرفه‌ای و اصولی طراحی شده باشد تا مصرف کننده هر زمانی که به آن نیاز داشت به راحتی بتواند از آن استفاده کند. بدون شک یک محصول کاربردی خیلی سریع‌تر رضایت مشتری را جلب می‌کند.

مرغوبیت

محصولی که به بازار عرضه می‌شود باید با بهترین مواد اولیه ساخته شود و کیفیت بالایی داشته باشد. چنین محصولی به محض ورود به بازار مورد توجه مشتری‌ها قرار می‌گیرد و فروش خوبی خواهد داشت.

دوام‌دار بودن

یکی دیگر از خصوصیات یک محصول استاندارد بادوام بودن آن است. به‌عبارت ساده‌تر یک محصول باید به گونه‌ای طراحی شود که طول عمر مناسبی داشته باشد و مصرف کننده با خرید آن مجبور نباشد مدام جهت تعمیر و تعویض آن هزینه‌های هنگفتی را پرداخت کند.

ایجاد کننده فضای رقابتی

از آن جایی که در حال حاضر در کل دنیا، تولید کننده‌ها رقابت تنگاتنگی با یک دیگر دارند معمولاً یک محصول در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود، به همین دلیل هر محصول جدیدی که روانه بازار می‌شود باید از نمونه‌های قبلی خود بهتر و باکیفیت‌تر باشد.

قابل ذکر است که یک محصول فقط در این صورت است که می‌تواند در بازار مانور بدهد و اگر به هر دلیلی در ساخت فضای رقابتی موفق نشود، خیلی زودتر از آن که باید از بازار فروش حذف می‌شود و فراموش می‌گردد.

سازگار بودن با بازار

از دیگر خصوصیات یک محصول استاندارد سازگار بودن آن با بازار است. یعنی تولید کننده باید با توجه به شرایط و قوانین بازار محصولات خود را طراحی کند، نه این که فقط سلیقه شخصی را در آن‌ها منعکس کند. بدون شک محصولی که با جریان بازار همخوانی نداشته باشد خیلی زود از صحنه رقابت حذف می‌شود و از چشم مصرف کننده می‌افتد.

5

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله در مورد یکی از مهم‌ترین ارکان بازار تحت عنوان محصول صحبت کردیم و سعی کردیم انواع محصولات در بازار را به‌طور کامل به شما معرفی کنیم. البته از آن جایی محصولات طبق نیاز انسان طراحی می‌شوند، روز به روز نمونه جدیدتر و بهتری از آن‌ها به بازار عرضه می‌شود و ممکن است بررسی دقیق آن‌ها به تأمل و زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

 از این رو توصیه ما به کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کنند این است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول حتماً با یک کارشناس نیز صحبت کنند تا بتوانند مشورت بگیرند و با اطمینان خاطر بیشتری انتخاب کنند. کمپین تبیلغاتی برای فروش محصول راهکار دیگری است که می‌توان از آن کمک گرفت تا مخاطبان هدف خود را پیدا کنید.

منبع:

https://bia2safa.net/goto/web/url/3818570

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو