احضار موجودی ماقبل تاریخ به‌دست زمین‌شناسان؛ درباره‌ی موجود پرنده‌سان چه می‌دانیم؟

منبع: تکراتو

1

1402/9/19

15:25


پژوهشگران رد برخی از فسیل‌های موجود پرنده‌سان را در آفریقا زده‌اند که قدمت آن‌ها به ۲۱۰ میلیون سال قبل می‌رسد. چه چیزهایی درباره‌یِ آن می‌دانیم؟

احضار موجودی ماقبل تاریخ به‌دست زمین‌شناسان؛ درباره‌ی موجود پرنده‌سان چه می‌دانیم؟

پژوهشگران رد برخی از فسیل‌های موجود پرنده‌سان را در آفریقا زده‌اند که قدمت آن‌ها به ۲۱۰ میلیون سال قبل می‌رسد. چه چیزهایی درباره‌یِ آن می‌دانیم؟

در طی این سال‌ها، فسیل‌های زیادی کشف شده که اطلاعات ما را درباره‌یِ‌ سرگذشتِ حیات زمینی غنی‌تر ساخته است؛ اما کشف فسیل موجود پرنده‌سان ذهن زیست‌شناسان و دانشمندان را به تکاپو انداخته تا بدانند چطور موجودی شبیه پرنده‌هاست، اما به واقع پرنده نیست؟! در ادامه چند و چون آن را خواهیم فهمید.

بیشتر بخوانید: فضاپیمای نظامی X-37B طولانی‌ترین زمان گردش در فضا را به نام خود ثبت کرد

ردپای مرموز موجود پرنده‌سان در آفریقا

ردپاهای این‌چنینی شبیه یک راز سر به مهر می‌مانند؛ چرا که فسیل‌هایی وجود دارند که حتی برای اولین اجداد پرندگان نیز تا 60 میلیون سال بعد‌ هم ظاهر نمی‌شوند. این ردپاها سال‌هاست که شناخته شده‌اند، اما در اینجا گروهی از دانشگاه کیپ تاونِ آفریقای جنوبی بنا دارند تحلیل جامع‌تری روی فسیل‌ها انجام داده تا بتوانند پازلِ فسیل‌هایی را که در واقع، از چهار مکان جداگانه در منطقه گرفته شده‌اند، به‌هم وصل کنند.

با نگاهی دقیق‌تر به سوابق یافت شده در محوطهٔ پیشاتاریخی Maphutseng، می‌توان دریافت که در یک مسیر 80 متری (262 فوتی)، پژوهشگران توانسته‌اند دو نوع (یا مورفوتیپ) مجزا از این یافته را در دستهٔ Trisauropodiscus شناسایی کنند – گفتنی است که این دسته پیش‌تر وجود داشته که مختص به موجوداتی پرنده‌سان و سه انگشتی است.

موجود پرنده‌سان

موجود پرنده‌سان

مینگاه آبراهامز (Miengah Abrahams) و امسه بوردی (Emese Bordy)، زمین شناسان، در مقاله خود می‌نویسند:

«یافته‌های ما نشان می‌دهد که دو مورفوتیپ Trisauropodiscus متمایز وجود دارد که یکی از آنها شبیه ردپایی است که توسط پرندگان ایجاد شده است.»

زمین‌شناسانِ این تحقیق می‌گویند اولین مورفوتایپ پاهای بزرگتر و بلندتری دارد که در آن انگشتان پا نیز به هم نزدیکتر هستند. نکته‌یِ جالب ماجرا این است که این ردپاها بی‌شباهت به نوع دیگری از ردپای فسیلیِ Anomoepus نیست که محققان فکر می‌کنند توسط نوع خاصی از دایناسورها باقی مانده است.

درباره‌یِ نوع دوم، این ردپاها به طور متوسط تقریباً نصف اندازه نوع اول و پهن‌تر از آن است که با انگشتانی باریک تکمیل می‌شود. و دقیقاً همین مورفوتایپ است که ذهن همه‌یِ زمین‌شناسان را به تکاپو انداخته که دریابند چطور این مورفوتایپ بیشتر شبیه به پرندگان امروز هستند!

درباره‌یِ نوع مرموز این موجود پرنده‌مانند چه می‌دانیم؟

پژوهشگران با توجه به شواهد فکر می‌کنند ردپایی که در دسته دوم مورفوتایپ قرار می‌گیرد، به جا مانده از اجداد اولیه پرندگان است. به عبارتی دیگر، دایناسورها ممکن است خیلی زودتر از آنچه که پیشینه‌یِ فسیلی‌‌شان نشان می‌دهد، برخی از ویژگی‌های پرندگان را از خود نشان داده باشند. این ردپای یافته شده در جنوب آفریقا، که قدمت آن به دوره‌یِ تریاس پسین  (Late Triassic) می‌رسد، بسیار شبیه به ردپای نوزیستی (سنوزوئیک) و مدرن پرندگان است که خود صحه‌ای بر ریخت‌شناسیِ همگرایِ شاه‌خزندگان یا آرکوسورهایِ دوره‌ی میانه‌زیستی پسین است و این امر نشان می‌دهد که منشاء ریخت‌شناختیِ پای پرنده‌-مانند حداقل به حوالیِ 210 میلیون باز می‌گردد.

آیا تمام رموز این موجود پرنده‌سان حل شده است؟

معمای شناسایی این‌که واقعاً کدام جانور این ردپاها را به جا گذاشته هنوز حل نشده، اما محققان گمان می‌کنند که این فسیل متعلق به یک شاه‌خزنده‌یِ سه انگشتی بوده است– یا بهتر بگوییم موردی از درخت تکاملی که امروزه هم پرندگان و هم کروکودیل‌ها را برای ما توصیف می‌کند. علی‌رغم آن‌که تحقیقات میدانی پیرامونِ یافتنِ فسیلی که بتواند اطلاعات بیشتری درباره‌یِ جانور مسئول این ردپاها به ما بگوید ادامه دارد، این پژوهش، نگاهی اعجاب‌آور به صدها میلیون سال پیش و چگونگی تکامل پرندگان از آن زمان تا به کنون را ارائه کرده و به خودی خود کشف ارزشمندی است.

 

«ردهای فسیلی را می توان برای استنتاج تنوع باستانی، اخلاق شناسی و روندهای تکاملی استفاده کرد.» – آبراهامز و بوردی

جمع‌بندی

آبراهامز و بوردی دو دانشمند زمین‌شناس با بررسی فسیل‌های به جا مانده از یک موجود مرموز و پرنده‌سان، دو مورفوتایپ درنظر گرفتند تا بتوانند در درخت فرگشتی این موجود را توضیح دهند؛ اما هم‌چنان بر آن‌ها معلوم نیست که فسیل‌های موجود پرنده‌‌سان مربوط به چه جانوری بوده است ولی گمان‌ آن‌ها این است که به هر روی این جانور، یک شاه‌خزنده‌یِ سه‌-انگشتی است که جد مشترک کروکودیل‌ها و پرندگان به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

منبع:ScienceAlert

دیدگاه شما درباره‌ی ردپای مرموز موجود پرنده‌سان در آفریقا چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای تکراتو بنویسید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو