قیمت دلار کانال عوض کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

2

1402/9/20

11:36


قیمت دلار کانال عوض کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار

بروزرسانی قیمت ارزها: دوشنبه 20 آذر - 08:30

ارز

قیمت (ریال)

دلار 504,480

یورو 544,920

درهم امارات 138,080

پوند انگلیس 635,140

لیر ترکیه 17,500

فرانک سوئیس 577,100

یوان چین 71,300

ین ژاپن 350,830

وون کره جنوبی 380

دلار کانادا 371,300

دلار استرالیا 332,600

دلار نیوزیلند 311,100

دلار سنگاپور 377,700

روپیه هند 6,060

روپیه پاکستان 1,779

دینار عراق 386

لیر سوریه 201

افغانی 7,250

کرون دانمارک 73,100

کرون سوئد 48,600

کرون نروژ 46,500

ریال عربستان 134,850

ریال قطر 138,800

ریال عمان 1,316,900

دینار کویت 1,641,200

دینار بحرین 1,350,000

رینگیت مالزی 108,300

بات تایلند 14,400

دلار هنگ کنگ 64,700

روبل روسیه 5,480

منات آذربایجان 297,200

درام ارمنستان 1,260

لاری گرجستان 191,100

سوم قرقیزستان 5,660

سامانی تاجیکستان 46,700

منات ترکمنستان 150,800

قیمت دلار دو روز است که نوسان محدودی دارد و با رقم ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. افزایشی‌های بازار با خرید‌های سنگین، رشد تقاضا و داغ کردن بازار اجازه افت قیمت دلار را نمی‌دهد. معامله‌گران بازار ارز معتقدند فعلا زور افزایشی‌های بازار بیشتر است و علاوه بر آن سیاست‌گذار نیز اجازه برگشت قیمت دلار به کریدور پایین‌تر را نمی‌دهد.

امروز بازار ارز شاهد افزایش تقاضا بود. فعالان بازار ارز معتقدند خرید‌های خرد در معاملات روز جاری قیمت دلار را در محدوده مشخصی فریز کرده است. کارشناسان اقتصادی دلار را در روندی خنثی در نوسان می‌دانند. به اعتقاد آن‌ها بالای سطح ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومانی آغاز ریتم صعودی قیمت دلار است.

معامله‌گران فنی شکست محدوده مذکور را شروع حرکت صعودی می‌دانند و از جهت نزولی نیز تثبیت قیمت پایین منطقه ۴۸ هزار و ۲۰۰ تومانی را تایید می‌کنند. آن‌ها معتقدند در صورت شروع روند نزولی، دلار مناطقی مثل ۴۶ و حتی ۴۵ هزار تومانی را نیز می‌بیند.

چرا دلار گران نمی‌شود؟

این سوالی است که میثم رادپور کارشناس و فعال اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز به آن پاسخ داد؛ او اظهار کرد: «در پاسخ به این سوال به شکل خلاصه باید گفت در مدت اخیر شاهد افزایش فروش نفت کشور بودیم. بعد از حمله روسیه به اوکراین و تحریم حامل‌های انرژی روسیه برای بسیاری از کشورها، ایران به لیست خرید نفت برگشت و باعث شد فروش نفت به مقدار قابل توجهی افزایش یابد؛ بنابراین یکی از دلایل عدم افزایش قیمت دلار همین میزان افزایش فروش نفت است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اصطکاک‌های ایران با نظام پولی بین‌المللی گفت: «ایران از نظام پولی بین‌المللی طرد شده است. از همین‌رو طرف عرضه دلار به شدت تحت فشار بود؛ بنابراین افزایش فروش نفت بخش قابل توجهی از این فشار را برای عرضه کننده، جبران کرده است.»

سال آینده قیمت دلار چقدر است؟

وی با تاکید بر روند صعودی تورم و عدم افزایش قیمت دلار افزود: «فروش نفت می‌تواند این فرصت را فراهم کند که بازار برای مدتی بدون افزایش جدی و قابل اعتنایی در همین محدوده نوسان داشته باشد.»

تاثیر پول نفت تا چه زمانی در بازار‌های مالی پایدار است و این نوسان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ رادپور در پاسخ به این سوال اظهار کرد: «زمان آن به موضوع شتاب تورم بستگی دارد. می‌توان گفت که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به قدری جدی است که افزایش فروش نفت را در مدت کوتاهی به راحتی جبران می‌کند. ما نمی‌توانیم زمان مشخصی برای این موضوع بدهیم، اما هر چه زمان می‌گذرد با وجود تورم، فشار برای افزایش قیمت ارز بیشتر می‌شود.»

وی افزود: «اگر قیمت دلار در ابتدای ریاست جمهوری آقای رئیسی حدود ۲۴ هزار تومانی بود، با در نظر گرفتن تورم حدود ۵۰ درصدی سالیانه و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌توان انتظار داشت در مرداد سال آینده قیمت دلار در نیمه کریدور هفتم باشد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم ۵۰ درصدی عدد بسیار بزرگی است، می‌گوید: «این مقدار تورم می‌تواند باعث جابه‌جایی‌های بزرگی شود. افزایش ورود دلار متعاقب فروش نفت باعث ایجاد تنفسی برای سیاست‌گذار شد. اما با تورم ۵۰ درصدی این عرضه‌ها نمی‌تواند قیمت دلار را تثبیت کند.»

امروز قیمت دلار در بازار‌های همسایه روند یکدستی نداشت. قیمت دلار هرات رشد ۱۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه کاهش ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۴۰ تومانی معامله شد. درهم امارات هم با افزایش ۲۰ تومانی با قیمت ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار امروز بدون نوسان و با همان رقم آخرین معامله هفته گذشته مبادله شد. هر چند که عرضه و تقاضا در بازار ارز در تعادل قرار دارند، اما معامله‌گران بازار ارز با نزدیکی به سه ماه پایانی سال، احتمال تغییر موضع دولت از سیاست‌های انقباضی به انبساطی را می‌دهند.

مرکز پژوهش‌های مجلس با برآورد کسری بودجه ۵۱۱ هزار میلیارد تومانی ناشی از کاهش قیمت و میزان عرضه نفت، پیشنهادی با چارچوب اعمال دلار ۳۵ هزار تومانی جهت تسعیر ارزی درآمد‌های نفتی و همچنین قیمت فروش نفت برای هر بشکه ۶۵ دلار و برآورد فروش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای در روز را ارائه کرد.

رشد نرخ تسعیر سیگنال افزایشی ندارد

در همین راستا جواد فلاحیان کارشناس و فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ تسعیر ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۵ هزار تومان سیگنال افزایشی به بازار آزاد می‌دهد گفت: «بسیاری از کالا‌های وارداتی و اقلامی که در بورس کالا یا بازار معامله می‌شوند بر اساس نرخ ارز بازار مبادله‌ای، مبادله می‌شوند که رقمی در محدوده ۳۴ تا ۳۶ هزار تومانی است.»

وی افزود: «زمانی که قیمت ارز کالا‌های اساسی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بودند و بعد شدند ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، آن زمان این تغییر باعث اثر افزایشی بر بازار‌ها شد؛ اما به نظر می‌رسد دولت برای اینکه نرخ‌ها را به سمت تک نرخی یا نرخ بازار مبادله‌ای نزدیک کند این رقم را در نظر گرفته‌اند.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «عملا تعداد کالا‌هایی که در این مدت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌گرفتند زیر ۱۰ درصد کل کالا‌ها بود؛ بنابراین نمی‌تواند سیگنالی مبنی بر بالا رفتن قیمت ارز در بازار آزاد باشد.»

پیش بینی قیمت دلار در زمستان

وی در خصوص روند قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال گفت: «دولت در سه ماه پایانی سال نیاز به جذب نقدینگی دارد، زیرا باید کسری بودجه‌ای که دارد را جبران کند. به همین خاطر ممکن است در سه ماه پایانی سال از سیاست‌های انقباضی عقبنشینی و به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کند.»

فلاحیان تصریح کرد: «تغییر موضع بانک مرکزی می‌تواند محرکی برای جهش قیمت دلار از اوایل بهمن تا اواسط اسفند باشد؛ بنابراین احتمال افزایش قیمت دلار بالاست. دلار می‌تواند تا محدوده ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان رشد داشته باشد، البته به شرط اینکه دولت از سیاست‌های انقباظی عقب‌نشینی کند.»

ثبات بازار ارز برای مهار تورم

با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی احتمال تغییر رفتار اقتصادی دولت را می‌دهند، اما سعید شوال‌پور، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور، در تشریح رویکرد‌های سیاست‌های مالی و پولی بودجه ۱۴۰۳ به ادامه سیاست‌های انقباضی دولت اشاره کرده است. وی تاکید کرده که سیاست دولت تثبیت آرامش و ثبات در بازار‌ها به ویژه بازار ارز است لذا در بودجه سال آینده، انتظار می‌رود حرکت پول از سایر بازار‌ها به سمت بازار سرمایه تسریع شود. وی با تکیه به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی معتقد است که با ثبات بازار ارز، نرخ تورم در کانال‌های فعلی حفظ می‌شود.

در آخرین معامله امروز قیمت دلار در بازار‌های همسایه نیز با ریتم خنثی، دلار تهران همراهی کرد. قیمت دلار هرات رشد ۱۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه افزایش ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومانی معامله شد. درهم امارات بدون تغییر و با قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی معامله شد.

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار در بازار

بازار امروز اندکی نوسان داشت اما این نوسان بسیار محدود بود. بازار کار خود را با معامله دلار ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی آغاز کرد و در یک ساعت اولیه، قیمت دلار با کاهش ۱۰۰ تومانی به حدود ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و مجددا کمی افزایش داشت.

البته نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در بازار ارز به قدری نیست که نشان‌دهنده تغییر مسیر معناداری برای قیمت دلار باشد. اما نمی‌توان به سادگی از کنار این افت قیمت گذشت. به خصوص در شرایطی که قیمت دلار خود را به کف کانال نزدیک کرده و در یک قدمی ورود به کانال ۴۹ هزار تومان ایستاده است.

در یک ماه گذشته یکبار دیگر هم دلار خود را به کانال ۴۹ هزار تومان رساند اما تنها چند ساعت در این کانال ماند و خیلی زود به کانال قبلی بازگشت. اکنون هم این احتمال وجود دارد که دلار کانال ۵۰ هزار تومان را از دست بدهد اما نکته مهم این است که آیا دلار در این کانال ماندگار می‌شود یا نه.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار دیگر کانال ۴۹ هزار تومان را تجربه نمی‌کند و نهایتا در کف کانال ۵۰ هزار تومانی می‌ماند. البته تلاش‌های دولت تاکنون بر این متمرکز بوده که بتواند قیمت دلار را پایین نگه دارد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند متغیرهای کلان اقتصادی به سمتی حرکت نمی‌کند که این خواسته دولت برآورده شود.

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار در بلندمدت وابستگی به متغیرهای کلان اقتصادی دارد و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار، اثر کوتاه‌مدت بر قیمت ارز دارد.»

وی افزود: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار در بلندمدت کنترل شود.»

این کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و افزود: «هر چند نظام متشکلی در حوزه تقاضا و عرضه نداریم اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی از خود نشان می‌دهد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو