چگونه وکالت بلاعزل را باطل کنیم؟!

منبع: ساعد نیوز

4

1402/9/20

13:28


وکالت بلاعزل سندی است که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می گردد که طی آن شخصی به دیگری نمایندگی قراردادی در جهت انجام کاری می دهد. به دلیل اهمیت بالای این وکالتنامه این قرارداد در دفترخانه ثبت اسناد رسمی انجام می گیرد که واجد آثار حقوقی شناخته شود. در این مطلب قصد داریم برایتان راه های باطل کردن این نوع وکالتنامه را تشریح کنیم.

وکالت بلاعزل چه نوع وکالتی است ؟!

وکالت بلاعزل به سندی گفته میشود که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می گردد که طی آن شخصی به دیگری نمایندگی قراردادی در جهت انجام کاری می دهد. بدلیل اهمیت بالای این وکالتنامه این قرارداد در دفترخانه ثبت اسناد رسمی انجام می گیرد که واجد آثار حقوقی شناخته شود. به همین جهت این سند رسمی و محضری می باشد.

در وکالت بلاعزل علاوه بر اینکه به وکیل اختیار داده می شود، موکل نیز حق عزل و برکناری وکیل را از خود سلب و ساقط می نماید. بدین معنا که موکل دیگر نمی تواند وکیل را عزل کند چون که این حق را از خود ساقط نموده است.

و اما راه حل چیست؟!


اولین راه این است که خودتان این کار را زودتر انجام دهید ، میپرسید چگونه؟!

برای مثال ؛ یعنی اگر شما وکالت فروشی به کسی دادید ، خودتان زودتر فروشرا انجام دهید ، چون اجازه این کار را دارید.

دومین حالت این است که اگر فرد وکالت دهنده فوت کرده باشد ، دیگر وکالتنامه هیچ اعتبار قانونی نخواهد داشت.

سومین حالت این است که شما حتی اگر وکالت کاری‌ای به کسی دادید، ملک رو به فرد دیگه ای انتقال بدید ، حالا این انتقال حتما فروش نیست ، متواند وکالت صلح هم باشد.

چهارمین حالت هم این است که شما ضم وکیل داشته باشد، یعنی وکیل دومی را وارد ماجرا کنید که در این صورت وکالت بلاعزل شما از اعتبار ساقط شده و باطل میشود.

پنجمین حالت هم این است که شما برای وکالت بلاعزلتان مدت زمان معینی مشخص کنید ، که در این صورت به نفع شما خواهد بود.

سخن پایانی

وکالت بلاعزل یکی از وکالت های مهم است که نباید بی گدار به آب بزنید و در تنظیم آن باید بسیار حواستان را جمع کنید اما نگران نباشید که هر مشکلی یک راه حلی دارد. امیدواریم که با مطالعه این موضوع بتوانید مشکلی که به هر نحوی برایتان پیش آمده را برطرف کنید. امیدواریم ساعد نیوز این امکان را برایتان فراهم کرده و برایتان مفید باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو