تجمل‌گرایی در رُم باستان؛ گنجینه اصیل 2 هزار ساله متعلق به یک سناتور سر از خاک بر کشید +عکس

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/22

23:26


ساعد نیوز: جنارو سانگولیانو، وزیر فرهنگ ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ساختمان که بین 100 تا 150 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است، «یک گنج اصیل» است.

تجمل‌گرایی در رُم باستان؛ گنجینه اصیل 2 هزار ساله متعلق به یک سناتور سر از خاک بر کشید +عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، باستان‌شناسان ایتالیایی خانه‌ای مجلل متعلق به دوران روم باستان را در نزدیکی عمارت تماشاخانه «کولوسئوم» در رم، پایتخت کشف کردند که دارای موزاییکی «بی‌نظیر» از ترکیب صدف‌، مرمر و شیشه‌های گرانبها است.

در این موزاییک، سه کشتی بزرگ سوار بر امواج دریا به سمت یک شهر ساحلی در حرکتند و در کناره‌های آن، برج‌ها و باروهای کوچکی به چشم می‌خورند که نشان می‌دهد صاحب این خانه 2 هزار ساله پیروز یک نبرد بزرگ بوده است.

این بنای گنبدی که در پی اکتشاف یک سری دیوار در سال 2018 سر از خاک بیرون آورد، دارای چندین طبقه است و تاکنون تنها برخی از اتاق‌های آن به طور کامل حفاری شده و برای اکتشاف کل آن دست‌کم تا پایان سال 2024 زمان می‌برد.

وزارت فرهنگ ایتالیا در بیانیه خود آورده است که فضای اصلی این بنای گنبدی، شامل یک سالن پذیرایی است که به شکل دخمه طراحی و ساخته شده تا در ماه‌های گرم تابستان مورد استفاده قرار گیرد.


در ادامه آمده است که مالک این خانه از طبقه نجیب‌زادگان و احتمالا یک سناتور بوده است.

این فرد احتمالا میهمانان خود را با «بازی تماشایی آب» از درون لوله‌های سربی تعبیه شده در دیوارهای تزئین شده، به وجد می‌آورده است.

اما تمام این موارد به کنار. چیزی که «این کشف را استثنایی می‌کند... یک دیوار خارق‌العاده است که با موزاییکی به اصطلاح روستایی پوشیده شده است که از نظر زمان‌بندی و پیچیدگی صحنه‌های به تصویر کشیده شده، در نوع خود بی‌نظیر است.»

شیپورهای فتوحانه و کشتی‌های جنگی

به گفته وزارت فرهنگ ایتالیا، «توالی پیچیده» این صحنه‌ها همگی با «انواع مختلف صدف، پولک‌هایی به رنگ آبی مصری، شیشه‌های گرانبها، تکه‌های کوچک سنگ مرمر سفید یا دیگر انواع سنگ‌ها» به تصویر کشیده شده است.


در میان تاک‌های انگور و برگ‌های نیلوفر آبی، انبوهی از سلاح‌ با شیپورهای بلند فتوحانه، کشتی‌های جنگی و نیزه‌های سه‌سر دیده می‌شود که «شاید اشاره به پیروزی توامان زمینی و دریایی صاحب این بنای گنبدی دارد».

«جلوه‌ای شگفت‌انگیز» از یک شهر ساحلی و دیواره صخره‌ای آن که با سنگ‌های تراورتن چیده شده و نمایی از «سه کشتی بزرگ که امواج را در هم شکافته و یکی از آن‌ها بادبان‌هایش را برافراشته است.»

این وزارتخانه گفت: «به تصویرکشیدن شهر ساحلی تلمیحی به پیروزی فتوحانه‌ای است که احتمالا مالک این بنا داشته اشت.»

باستان‌شناسان همچنین یک گچبری سفید «باکیفیت» را در اتاق پذیرایی مجاور کشف کردند.

آلفونسینا روسو، رئیس پارک باستان‌شناسی کولوسئوم در این رابطه گفت: «به شدت تلاش خواهیم کرد تا این مکان که یکی از خاطره انگیزترین مکان‌های دوران روم باستان است، در اسرع وقت برای عموم قابل دسترس باشد.»

این بنای گنبدی یکی از اولین نمونه‌های «زندگی تجملاتی»، به رخ کشیدن ثروت و طبقه اجتماعی از طریق ویلاهای مجلل و سبک زندگی است.

تجمل‌گرایی در رُم باستان؛ گنجینه اصیل 2 هزار ساله متعلق به یک سناتور سر از خاک بر کشید +عکس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو