۵ غذایی که باید در همان روز خارج شدن از بسته بندی یا باز شدن مصرف شوند

۵ غذایی که باید در همان روز خارج شدن از بسته بندی یا باز شدن مصرف شوند


منبع: روزیاتو

2

1402/9/23

11:02


۵ غذایی که باید در همان روز خارج شدن از بسته بندی یا باز شدن مصرف شوند

۵ غذایی که باید در همان روز خارج شدن از بسته بندی یا باز شدن مصرف شوند

ممکن است که یک ماده غذایی فاسدشدنی از خواربارفروشی بخرید و بعد از چند روز آن را فراموش کنید. با این حال، به گفته کارشناسان غذایی، ممکن است که برخی از غذا‌ها پس از یک یا دو روز فاسد شوند؛ حتی اگر پخته شده باشند.

دکتر تریسی بریگمن، متخصص تغذیه و دانشیار بالینی در دپارتمان علوم تغذیه دانشگاه جورجیا در این باره گفته است:

بیشتر پسماند‌های غذایی اگر در کمتر از ۲ ساعت در یک ظرف دربسته بسته‌بندی و در یخچال قرار داده شوند، ۳ یا ۴ روز سالم باقی خواهند ماند.

اما برخی مواد، بیشتر مستعد رشد باکتری هستند و باید آن‌ها را زودتر مصرف کنید.

میلیون‌ها نفر به طور سالانه از بیماری‌های ناشی از مسمومیت غذایی رنج می‌برند.

نمونه‌هایی از این عفونت‌های باکتریایی، انگلی و ویروسی ناشی از مصرف غذای فاسد عبارت‌اند از: سالمونلا، توکسوپلاسما، لیستریا و نوروویروس.

شایع‌ترین نوع از این عفونت‌ها، نورویروس بوده که هر سال از هر ۱۵ نفر، یک نفر را مبتلا می‌کند. اگرچه همه عفونت‌ها می‌توانند منجر به بیماری جدی شوند و برخی از آن‌ها کشنده هستند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که تعداد قابل توجهی از این بیماری‌های کشنده، ناشی از خوردن غذا‌هایی بوده که به خرابی آن‌ها توجهی نشده است.

در ادامه، لیستی از ۵ ماده غذایی وجود دارد که باید ظرف یک روز پس از خرید یا پخت خورده شوند؛ در غیر این صورت می‌توانند به شما آسیبی جدی وارد کنند.

تخم مرغ آب‌پز

اگر می‌خواهید که تخم مرغ‌های آب‌پز بیشتر از ۲۴ ساعت دوام بیاورند، پوسته تخم مرغ را جدا نکنید.

پوسته تخم مرغ به عنوان یک پوشش محافظ برای دفع باکتری‌ها عمل می‌کند.

پس از جدا کردن این لایه، باکتری‌ها می‌توانند به سرعت وارد منافذ تخم مرغ شده و آن را آلوده کنند.

باکتری لیستریا، به تخم مرغ‌های آب‌پزشده‌ای که پوستشان کنده شده‌اند، حمله می‌کند.

این باکتری باعث عفونت لیستریوز می‌شود. همچنین، از طریق مصرف شیر غیر پاستوریزه، پنیر‌های نرم، سبزیجات و محصولات گوشتی می‌تواند به انسان منتقل شود.

علائم این عفونت معمولاً یک تا ۴ هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری شروع می‌شوند و شامل سردرد، گیجی، درد عضلانی و تب هستند.

بهتر است که پس از جوشاندن تخم مرغ‌ها، آن‌ها را به سرعت خنک کنید و سپس ظرف ۲ ساعت در یخچال بگذارید.

هرگز تخم مرغ‌های پخته‌شده یا غذا‌های حاوی تخم مرغ را بیش از ۲ ساعت بیرون از یخچال یا بیش از یک ساعت در دمای بالای ۳۲ درجه سانتی‌گراد نگذارید.

اگر هنوز پوسته تخم مرغ آب‌پز را جدا نکرده‌اید، می‌توانید تا یک هفته بعد آن را مصرف کنید.

تنها زمانی که می‌خواهید تخم مرغ آب‌پز را بخورید، پوست آن را جدا کنید.

گوشت چرخ‌کرده

گوشت چرخ‌کرده، تنها یک یا نهایتاً ۲ روز در یخچال سالم باقی می‌ماند.

سطح بالای رطوبت گوشت چرخ‌کرده باعث می‌شود به محض خنک شدن، باکتری‌ها را به خود جذب کند.

باکتری‌های موجود در سطح گوشت خام، گوشت چرخ‌شده و سوسیس می‌توانند در طول فرآیند آسیاب کردن با محصول مخلوط شوند.

به همین دلیل است که گوشت چرخ‌کرده باید کاملاً پخته شود تا باکتری‌های آن از بین بروند.

باکتری‌های سالمونلا و ای کولی می‌توانند در گوشت چرخ‌کرده رشد کنند.

ای کولی، نوعی باکتری‌ بوده که معمولاً در روده حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند و گوزن یافت می‌شود.

در حالی که اغلب این باکتری‌ها بی ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند علائم گوارشی مختلفی، از جمله دلپیچه، اسهال خونی و استفراغ ایجاد کنند.

تخمین‌ زده شده که عفونت‌های ناشی از ای کولی باعث حدود ۲۶۵ هزار بیماری و مرگ ۱۰۰ نفر در سال می‌شود.

طالبی

طالبی را هرگز نباید بیشتر از یک روز در یخچال نگهداری کرد؛ زیرا پاتوژن‌هایی مانند سالمونلا و لیستریا به سرعت در آن رشد می‌کنند.

این میوه را باید به محض بریده شدن خورد. هرگز طالبی را از قبل بریده‌شده یا نصفه نخرید. چراکه این میوه می‌تواند در معرض عوامل بیماری‌زا از خاک، حیوانات یا آب قرار گیرد. قسمت بیرونی طالبی دارای سطحی توری بوده که میکروب‌ها می‌توانند به آن بچسبند.

نمی‌توان سطح خارجی طالبی را به خوبی تمیز کرد و در داخل این میوه pH مناسب برای رشد باکتری‌ها وجود دارد.

طالبی با شیوع سالمونلا ارتباط دارد. باکتری سالمونلا، از مدفوع انسان یا حیوانات منتقل می‌شود و علائم عفونت معمولاً بین ۶ ساعت تا ۶ روز پس از قرار گرفتن در معرض این باکتری شروع می‌شوند. این نشانه‌ها معمولاً طی ۴ تا ۷ روز بدون نیاز به مداخله پزشکی برطرف خواهند شد.

علائم عفونت سالمونلا می‌توانند شامل اسهال، گرفتگی عضلات شکمی و تب در ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از خوردن غذای آلوده باشند. با این حال، برخی از افراد هیچ علامتی ندارند.

سالانه بیش از ۱.۳ میلیون نفر مبتلا به سالمونلا می‌شوند که منجر به ۲۶ هزار مورد بستری در بیمارستان و مرگ ۴۲۰ نفر در سال می‌شود.

مرغ خام

اگر مرغ خریده‌اید و چند روزی آن را فراموش کردید، به احتمال زیاد خراب شده است.

مرغ خام را فقط می‌توان یک تا ۲ روز قبل از فاسد شدن در یخچال نگهداری کرد. حتی پس از پختن آن، توصیه می‌شود که تا حداکثر ۴ روز مرغ پخته را مصرف کنید.

طیور مستعد رشد باکتری سالمونلا هستند؛ زیرا چگالی کمتری نسبت به گوشت قرمز مانند گوشت گاو دارند که ورود باکتری‌ها به داخل آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

مرغ فاسد به رنگ خاکستری مایل به سبز در می‌آید و لکه‌های کپک‌زده‌ای روی آن ظاهر شوند که نشان‌دهنده وجود باکتری است. همچنین بافت مرغ در صورت فاسد شدن لزج می‌شود.

شستشوی مرغ، باکتری‌ها را از بین نمی‌برد. توبی آمیدور، متخصص تغذیه و ایمنی مواد غذایی در شهر نیویورک در این باره گفته است:

اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شستشوی مرغ و گوشت ممکن است به خلاص شدن از شر برخی از باکتری‌های روی آن کمک کند، اما در واقع خطر آلوده شدن سینک و میز را افزایش می‌دهد. زیرا همه آلودگی‌ها به اطراف می‌پاشند.

مرغ خام می‌تواند ۹ ماه قبل از انقضا در فریزر بماند.

برنج پخته

اگرچه برنج خام برای ماه‌ها ماندگاری دارد، اما تنها می‌توان یک روز برنج پخته را در یخچال نگه داشت و بعد از آن فاسد می‌شود.

برنج پخته، مستعد رشد باکتری‌های تشکیل‌دهنده هاگ باسیلوس سرئوس بوده که معمولاً در غذا‌های خام و فرآوری‌نشده مانند سیب‌زمینی، نخود، لوبیا و برخی ادویه‌ها یافت می‌شود.

رشد این باکتری، به‌ویژه در برنج یا سایر غلاتی که در دمای اتاق یا در یخچال با دمای بالا نگهداری می‌شوند، رایج است. اگرچه گاهی این باکتری در پسماند برنج که در دمای مناسب نگهداری می‌شود هم می‌تواند وجود داشته باشد.

طبق گفته دکتر بریگمن، پختن برنج هاگ‌ها را از بین نمی‌برد. بنابراین اگر برنج یا ماکارونی پخته‌شده را در دمای اتاق بگذارید، این هاگ‌ها می‌توانند به سرعت تکثیر شده و سم زیادی تولید کنند.

علائم بیماری باسیلوس سرئوس، شامل استفراغ، اسهال و دلپیچه است.

افراد مسن و مبتلا به نقص ایمنی بیشتر در معرض خطر عفونت باسیلوس سرئوس قرار دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو