روش های راحت دانه کردن انار مخصوص شب یلدا چیست ؟

روش های راحت دانه کردن انار مخصوص شب یلدا چیست ؟


منبع: تالاب

3

1402/9/23

14:56


روش های جالب راحت دانه کردن انار مخصوص شب یلدا چیست میوه ي انار سرخ […]

روش های راحت دانه کردن انار مخصوص شب یلدا چیست ؟

روش های جالب راحت دانه کردن انار مخصوص شب یلدا چیست

میوه ي انار سرخ و دانه هاي‌ قشنگ یاقوتی اش و طعم خاص و خوشمزه اش کـه گاه شیرین اسـت گاه ترش کـه بسیار طرفدار دارد و همچنین این میوه ي سرخی چه خاصیت هایي برای بدن انسان دارد از جمله برای قلب بسیار مفید اسـت برای فشار خون را کـه متعادل کند بسیار خوب اسـت.این میوه ي بهشتی در شب یلدا کـه شب بسیار مهمی اسـت بسیار جلوه و زیبایی خاصی دارد و اگراین میوه نباشد انگار در مهمانی شب یلدا چیزی کم دارد..ولی همینطور کـه می‌دانید این میوه کمی سخت اسـت کـه بـه دانه هاي‌ خوشمزه اش برسی و نوش جان کنید برای همین چند نکته ي ساده برایتان میگزاریم تا بتوانید این میوه ي خوشمزه ي پر خاصیت را راحت تر پوست بگیرید و نوش جان کنید.

 

مرحله ی اول

پوست انار را تمیز بشویید و انار را از وسط بـه دو نیم تقسیم کنید. برای این کار از یک چاقوی تیز استفاده کنید و انار را از وسط بـه صورت عمودی برش دهید. لازم نیست برش شـما کاملا دقیق باشد، اما سعی کنید دو نیمه مساوی شوند.

 


مطلب مرتبط: شب یلدا


 

میوه انار

مرحله دوم:

لبه‌هاي‌ انار رابا دست بـه سمت عقب برگردانید تا پوسته ان شکسته شود. انار برش داده شده را بـه سمت پایین «بـه سمت کاسه» در کف دستتان نگه دارید.

 

روش های متفوت دانه کردن انار

مرحله سوم:

برای خارج کردن دانه‌هاي‌ انار، با پشت یک قاشق چوبی محکم بـه پوسته‌ي ان ضربه بزنید. ضربه زدن را تا زمانی کـه همه ی دانه‌ها بیرون بیایند ادامه دهید «مراقب انگشتان خود باشید». برای اکثر انارها، سه یا چهار ضربه کافی اسـت. اگر دانه‌ها گیر کردند، محکم‌تر بزنید یا از قاشق بزرگ تر استفاده کنید.

 

نکته: اگر میخواهید دانه‌هاي‌ انار را بـه صورت کامل و بدون آسیب جدا کنید، بهتر اسـت از یک قاشق با دسته بلند استفاده کنید.

 

انار میوه ی پر خاصیت 

روش سنتی دانه کردن انار

ترفند دیگر برای دانه کردن انار 

دانه کردن انار با استفاده از آب یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌هاي‌ دانه کردن انار اسـت. این روش همچنین باعث حفظ کیفیت و تازگی دانه‌هاي‌ انار میشود. برای استفاده از این روش مراحل زیر را طی کنید.

 

مرحله اول: ابتدا یک کاسه بزرگ رابا آب سرد پر کنید. سرد بودن آب باعث می شود تا دانه‌هاي‌ انار بهتر جدا شوند.

 

مرحله دوم: پوست انار را بشویید و با استفاده از یک چاقوی تیز بـه چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. انار برش داده شده را در آب سر قرار دهید و مطمئن شوید کـه کاملاً زیر آب فرو بروند.

 

انار قرمز خوشمزه

مرحله سوم: انار را بـه مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید تا پوست انار و دانه‌ها نرم شوند. دراین مرحله میتوانید بـه اسانی پوست بیرونی انار را جدا کنید «مراقب باشید کـه بـه دانه‌هاي‌ انار آسیب نرسانید». پس از جدا کردن پوست بیرونی، انار را زیر آب ببرید تا هر گونه پوست داخلی یا دانه اضافی از ان جدا شود.

 

مرحله چهارم: پس از جدا کردن دانه‌هاي‌ انار، محتویات داخل کاسه را دریک صافی بریزید تا آب اضافی ان‌ها گرفته شود. سپس، دانه‌ها را بـه یک کاسه تمیز منتقل کنید و اجازه دهید بـه مدت پنج دقیقه قبل از خوردن خشک شوند.

 


مطلب مرتبط: انشا درباره شب یلدا برای بچه مدرسه ای ها


 

فواید زیاد انار

با روش سنتی انار را پوست بگیرید

دانه کردن انار بـه روش سنتی یکی از رایج ‌ترین و قدیمی ترین روش‌هاي‌ دانه کردن انار اسـت. این روش کمی زمان‌بر بوده اما ساده و آسان اسـت و بـه ابزار خاصی نیاز ندارد. مراحل دانه کردن انار بـه روش سنتی بـه شرح زیر اسـت.

 

مرحله اول: برای دانه کردن انار بـه روش سنتی، ابتدا تاج انار را ببرید. سپس، انار را از بالا بـه پایین و از کنار برش دهید. مراقب باشید کـه دانه‌هاي‌ انار را هنگام برش زدن له نکنید.

 

مرحله دوم: پس از برش زدن، انار رابا دست باز کنید. انار بـه شکل ستاره باز میشود و دانه‌هاي‌ ان در قسمت مرکزی انار قرار می گیرند.

 

هر قسمت از انار را بـه آرامی از قسمت مرکزی جدا کنید و دانه‌ها را از غشای سفید اطراف ان بـه آرامی و بدون له کردنشان جدا کنید.

 

بهترین روش برای دانه کردن انار

میوه ی بهشتی انار

خواص بسیار عالی میوه ی انار

انار، با نام علمی‌ “Punica granatum” یکی از میوه‌هاي‌ شناخته‌شده و پرطرفدار در سراسر جهان اسـت. این میوه با طعم ترش و شیرین، ظاهر جذابی دارد ودر برخی کشورها بـه عنوان نماد بهار و خوشبختی شناخته میشود.

 

انار بر روی درختان می‌روید. این درختان برای رشد و رسیدن این میوه هاي‌ خوشمزه بـه گرمای کافی نیاز دارند. انار بومی خاورمیانه و برخی از کشور های آسیایی اسـت و بـه دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و آب‌رسان، خواص درمانی و محافظتی برای سلامتی مورد توجه قرار گرفته اسـت.

 

این میوه با پوست ضخیم قرمز رنگ مشخص می شود کـه داخل ان دانه‌هاي‌ قرمز ترش و شیرین قرار دارد. رایج ‌ترین و ساده ترین راه این اسـت کـه ان را باز کرده و پوست را از هم جدا کنید تا دانه‌ها کـه بـه نام آریل «arils» شناخته می شوند ظاهر شوند.

 

همچنین می توانید دانه ها را جدا کرده و فشار دهید تا یک آب انار خوشمزه داشته باشید. آب انار راهی آسان برای لذت بردن از برخی از فواید سلامتی این میوه خوشمزه اسـت.

 

در چه فصلی میوه انار است

انار بـه صورت تازه، آب انار، رب انار و نیز میوه‌ي خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد و میتوان ان را در تهیه‌ي انواع غذاها، سالادها، آبمیوه‌ها، دسرها و خوراکی‌ها بـه‌کار برد. همچنین، از دانه‌هاي‌ انار میتوان بـه عنوان تزئینات زینتی در آشپزی و شیرینی‌پزی استفاده کرد.

 

انار از نظر تغذیه‌اي حاوی مقدار زیادی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و فولات اسـت کـه برای حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب‌ها، التیام گوارش و افزایش انرژی بدن بسیار مفید می باشد. بـه دلیل طعم لذیذ و خواص بی‌نظیر ان؛ انار بـه‌عنوان یک میوه لذت‌بخش و مفید برای سلامتی انسان‌ها شناخته می شود.

 

در حالی کـه انار با آبگیری مقدار زیادی ویتامین C خودرا از دست می دهد، اما تقریبا تمام پتاسیم خودرا حفظ می کند، پتاسیم یک ماده معدنی مهم اسـت کـه بـه اعصاب و قلب شـما کمک می کند تا قوی بمانند. شـما با خوردن انار تازه یا آب ان؛ مقدار زیادی از این ماده معدنی مهم را بـه شـما می دهد.

 

خواص کلی انار برای سلامتی بدن

آب یک انار بیش از ۴۰ درصد از نیاز روزانه شـما بـه ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C می تواند درصورت پاستوریزه شدن تجزیه شود، بنابر این آب انار خانگی یا تازه را انتخاب کنید تا از این ماده مغذی بیشترین بهره را ببرید.

 

برخی از نوشیدنیها با طعم انار کالری زیادی و مواد مغذی کمی دارند زیرا حاوی قند بیشتری نسبت بـه آب انار طبیعی هستند. توصیه میکنیم برای دریافت فواید و خواص سلامتی انار بدون کالری، بـه دنبال بطری هایي باشید کـه روی ان نوشته شده اسـت: «100% آب میوه».

 

خواص کلی انار برای سلامتی بدن

میوه انار هزاران سال اسـت کـه بـه عنوان دارو استفاده می شود. آب انار حاوی بیش از ۱۰۰ ماده شیمیایی گیاهی اسـت. امروزه آب انار بـه دلیل فواید بسیاری کـه برای سلامتی دارد، مورد مطالعه قرار گرفته اسـت. این میوه ممکن اسـت بـه پیشگیری از سرطان، حمایت سیستم ایمنی و باروری کمک کند. خواص انار برای سلامتی و تغذیه «Health and Nutritional Benefits of Pomegranate» تا حد زیادی بـه دلیل توانایی ان در کاهش التهاب، کمک بـه مبارزه با عفونت‌ها، التیام سلامت قلب و موارد دیگر میباشد کـه بـه خوبی در بوق و کرنا شده اسـت.

 

انار قرن‌هاست کـه بـه‌عنوان دارویی برای درمان کرم نواری و سایر عفونت‌هاي‌ انگلی توصیف شده اسـت. در حال حاضر، مردم از ان برای مدیریت شرایط مختلف از بیماری انسدادی مزمن ریه گرفته تا فشار خون بالا استفاده می کنند. برخی شواهد علمی برای حمایت از برخی فواید سلامتی وجوددارد، اما نگرانی‌هاي‌ ایمنی نیز وجوددارد کـه باید از ان‌ها آگاه بود. حالا نوبت ان اسـت بگوییم انار چه خواصی دارد.1- خواص انار در سلامت قلب «Heart Health»

 


مطلب مرتبط: انار چه خواصی برای بدن دارد ؟ «خواص درمانی انار»


 

آب انار

آب انار بـه‌عنوان سالم‌ترین آبمیوه در حال مصرف اسـت. یکی از خواص انار برای خون این اسـت کـه از قلب و عروق محافظت میکند. مطالعات کوچک منبع معتبر نشان داده اسـت کـه آب میوه جریان خون را التیام می‌بخشد و از سفت شدن و ضخیم شدن شریان‌ها جلوگیری می کند. همچنین ممکن اسـت رشد پلاک‌ و تجمع کلسترول در شریان‌ها را کند کند.

 

مطالعات نشان داده اند کـه انار می تواند بـه طرق مختلف از قلب شـما محافظت کند، از جمله کاهش فشار خون و کاهش سطح قندخون. انار دارای مقدار مناسبی از ترکیبات پلی فنولی بـه نام پونیکالاژین یا الاژیتانین اسـت. این آنتی اکسیدان ها بـه جلوگیری از ضخیم شدن دیواره رگ‌ها و شریان ها و همچنین کاهش تجمع کلسترول و پلاک کمک می کنند. آب انار همچنین دارای مقادیر زیادی رنگدانه گیاهی بـه نام آنتوسیانین و آنتوگزانتین اسـت کـه از سلامت قلب حمایت می کند.

 

آترواسکلروز «ضخیم‌شدن و سفتی دیوارهٔ سرخ‌رگ بـه علت تجمع کلسترول و چربی در شریان ها» یکی از علل شایع بیماری قلبی اسـت. آب انار ممکن اسـت بـه کاهش کلسترول لیپوپروتئین «یک نوع کلسترول بد کـه رگ ها را مسدود می کند» کمک کند. همچنین می تواند کلسترول لیپوپروتئین «یک کلسترول خوب کـه خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد» را افزایش دهد.

 

توجه:

انار ممکن اسـت با داروهای فشار خون و کلسترول مانند استاتین‌ها واکنش منفی نشان دهد. قبل از مصرف آب یا مصرف مکمل عصاره انار حتما با دکتر خود صحبت کنید.

درمان دیابت با میوه ی انار 

درمان دیابت با میوه ی انار 

مطالعات نشان داده‌اند کـه مصرف انار و محصولات مشتق‌شده از ان می تواند سطح قندخون را کاهش دهد و بـه مدیریت دیابت کمک کند. انار حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی مانند آنتوسیانین‌ها و پلی‌فنول‌ها اسـت کـه میتوانند اثرات مثبتی در نظارت قندخون داشته باشند.

 

علاوه بر این، فیبر موجود در انار می تواند بـه کاهش جذب قند و چربی‌ها از روده کمک کند و باعث بازرسی بهتر سطح قندخون شود. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌هاي‌ موجود در انار میتوانند از تغییرات شدید سطح قندخون جلوگیری کنند و بـه کاهش خطر بروز عوارض قندخون مرتبط با دیابت کمک کنند.

 

مطالعات اولیه نشان داده اسـت کـه افراد مبتلا بـه دیابت نوع 2 کـه شروع بـه نوشیدن آب انار کردند، مقاومت بـه انسولین را التیام بخشیدند. انار همچنین می تواند بـه افراد بدون دیابت در حفظ وزن سالم کمک کند.

 

توجه:

هر چند انار برای بازرسی دیابت مفید اسـت، اما همان‌ گونه مهم اسـت کـه برنامه غذایی مناسب و تنظیم شده را برای مدیریت دیابت دنبال نمایید ودر صورت نیاز با دکتر یا متخصص تغذیه مشورت کنید. انار نباید بـه عنوان جای گزین داروها یا داروهای ضد دیابت مصرف شود.

 

درمان سرطان با خوردن میوه ی انار 

درمان سرطان با خوردن میوه ی انار 

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها اسـت کـه هردو از آسیب رساندن رادیکال هاي‌ آزاد بـه سلول ها جلوگیری می کنند. در برخی مطالعات، انار پتانسیل پیشگیری از سرطان پروستات، سینه، ریه و روده بزرگ را نشان می دهد. علاوه بر این، مطالعات پیش بالینی روی حیوانات نشان داده اسـت کـه خوردن انار می تواند از رشد تومورهای ریه، پوست، روده بزرگ و پروستات جلوگیری کند.

 

آب انار اخیراً وقتی محققان دریافتند کـه ممکن اسـت بـه توقف رشد سلول‌هاي‌ سرطانی پروستات کمک کند، سر و صدا کرد. باوجود مطالعات متعدد در مورد اثرات و خواص آب انار بر سرطان پروستات، نتایج هنوز مقدماتی هستند. با این حال باز هم بـه تحقیقات بیشتری برای درک خواص انار در کاهش خطر ابتلا بـه سرطان بر روی انسان مورد نیاز اسـت.

 

در حالی کـه مطالعات طولانی‌مدتی با انسان‌ها انجام نشده اسـت کـه ثابت کند آب انار از سرطان پیشگیری می کند یا خطر ان را کاهش میدهد، اضافه کردن ان بـه رژیم غذایی شـما مطمئناً نمی تواند ضرری داشته باشد. تا کنون نتایج دلگرم کننده‌اي در مطالعات صورت گرفته اسـت و اکنون مطالعات بزرگتری در حال انجام اسـت. پیشگیری از سرطان یکی از مهمترین خواص انار ترش اسـت.

 

انار ممکن اسـت خواص ضد سرطانی داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند کـه مصرف انار و محصولات مشتق‌شده از ان می تواند بـه مهار رشد سلول‌هاي‌ سرطانی و ایجاد آپوپتوز «گونه‌اي از مرگ سلولی یا زوال سلولی طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شدهٔ سلول» در سلول‌هاي‌ سرطانی کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در انار میتوانند نقش مهمی دراین خصوص ایفا کنند.

 

بـه عنوان مثال، تحقیقات نشان داده‌اند کـه انار میتواند بـه کاهش رشد و انقراض سلول‌هاي‌ سرطانی در برخی از انواع سرطان مانند سرطان پستان، ریه، رحم و پروستات کمک کند. همچنین، برخی از ترکیبات انار می توانند بـه جلوگیری از ایجاد آنژیوژنز «رگ‌زایی یا تشکیل عروق جدید» در تومورها کمک کنند کـه این عمل میتواند بـه مهار رشد و انتشار سرطان کمک کند.

 

تحقیقات حیوانی همچنین بـه این نتیجه رسیده اند کـه انار بـه کند کردن رشد تومور در مراحل اولیه سرطان کبد کمک می کند.

 

میوه ی انار کمک به دستگاه ادرار و کلیه

میوه ی انار کمک به دستگاه ادرار و کلیه

انار می تواند بـه حفظ سلامت ادراری و کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک کند. این میوه دارای خواص ضد‌میکروبی و ضد‌التهابی اسـت کـه می تواند بـه مقابله با عفونت‌هاي‌ ادراری و احتباس ادراری کمک کند. همچنین، انار حاوی مقادیر زیادی پتاسیم اسـت کـه بـه بازرسی فشار خون کمک میکند ودر نتیجه سلامت کلی ادراری را ارتقاء می دهد.

 

همچنین، انار دارای خواص آب‌رسانی اسـت کـه میتواند بـه جلوگیری از رسوبات ادراری و سنگ‌هاي‌ کلیه کمک کند. مصرف منظم انار و محصولات مشتق‌شده از ان؛ باعث افزایش حجم ادرار و کاهش غلظت مواد زائد در ادرار میشود، کـه این عمل میتواند بـه جلوگیری از ایجاد سنگ‌هاي‌ کلیه و مشکلات ادراری مرتبط کمک کند.

 

برای بهره‌برداری بهتر از خواص انار برای دستگاه ادراری، مصرف میوه انار تازه و ترجیحاً بدون افزودن شکر یا محلول‌هاي‌ شیرین‌کننده مصرف کنید. همچنین توصیه می شود همان‌ گونه یک رژیم غذایی سالم و متنوع را دنبال نمایید، بـه میزان کافی آب بنوشید و از مصرف دخانیات و مواد مخدر خودداری کنید تا بـه حفظ سلامت ادراری خود کمک کنید.

 

آیا میوه ی انار کمک به سلامت مغز می کند؟

آیا میوه ی انار کمک به سلامت مغز می کند؟

انار دارای مقادیر قابل توجهی از اکسیدان هایي بـه نام الاژیتانین اسـت کـه بـه کاهش التهاب در بدن و محافظت از سلول‌هاي‌ مغزی در برابر آسیب‌هاي‌ اکسیداتیو و رادیکال‌هاي‌ آزاد کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین می توانند بـه کاهش استرس اکسیداتیو مغز و التیام عملکرد مغز و حفظ حافظه و تمرکز کمک کنند.

 

اعتقاد بر این اسـت کـه الاژیتانین ها ترکیبی بـه نام urolithin A در روده تولید می کنند کـه بـه دلیل توانایی ان در کاهش التهاب در مغز و تاخیر در شروع بیماری هاي‌ شناختی مورد مطالعه قرار گرفته اسـت.

 

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند کـه مصرف انار با افزایش بقای سلول هاي‌ مغز بـه التیام عملکرد حافظه و کاهش خطر ابتلا بـه بیماری‌هاي‌ مرتبط با مغز، مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کند. محتوای پتاسیم و ویتامین C در انار نیز میتواند بـه حفظ سلامتی عمومی سیستم عصبی کمک کند.

 

توجه:

هرچند انار ممکن اسـت بـه التیام سلامت مغز کمک کند، اما برای حفظ سلامت عمومی مغز و پیشگیری از بیماری‌هاي‌ مرتبط با مغز، لازم اسـت کـه یک رژیم غذایی سالم و مناسب را دنبال کرده، فعالیت هوشی و جسمی منظم داشته باشید، استرس را بازرسی کنید و از مصرف مواد مخدر خودداری نمایید.

 

آیا خوردن انار برای دستگاه گوارش ضروری است؟

آیا خوردن انار برای دستگاه گوارش ضروری است؟

انار میتواند بـه التیام عملکرد گوارش و هضم مواد غذایی کمک کند. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی اسـت کـه می تواند بـه عملکرد صحیح روده‌ها و هضم غذا کمک کند. فیبر غذایی می تواند بـه تسریع حرکت مواد غذایی در روده‌ها، جلوگیری از یبوست و تشکیل مزمن و تخلیه منظم روده‌ها کمک کند.

 

همچنین، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در انار، از جمله آنتوسیانین‌ها و پونیکالاگین‌ها، خواص ضد‌التهابی دارند کـه میتواند بـه کاهش التهاب‌ها و آسیب‌هاي‌ مرتبط با گوارش کمک کند. آب انار می تواند التهاب روده را کاهش دهد و هضم را التیام بخشد. از این رو، ممکن اسـت برای افراد مبتلا بـه بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری‌هاي‌ التهابی روده مفید باشد.

 

مصرف منظم انار می تواند بـه حفظ تعادل میکروب‌هاي‌ مفید در روده‌ها کمک کند. انار حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم اسـت کـه می تواند بـه تعادل الکترولیتی بدن کمک کند و تعادل میکروب‌هاي‌ مفید در روده‌ها را تقویت کند.

 

برای بهره‌برداری بهتر از خواص گوارشی انار، مصرف میوه انار تازه و حتی مصرف آب انار «آب‌انار تازه» بـه عنوان یک منبع خوب فیبر و مواد مغذی، توصیه میشود. همچنین، توصیه می شود کـه همراه با مصرف انار، از رژیم غذایی سالم و مناسب برای سلامت گوارش خود مطمئن شوید.

 

در حالی‌کـه باورها و تحقیقات متناقضی در مورد این‌که از مضرات آب انار این اسـت کـه بـه اسهال کمک میکند یا بدتر میکند وجوددارد، اکثر پزشکان توصیه میکنند تا زمانی کـه احساس بهتری پیدا کرده اید و علائم اسهال شـما فروکش نکرده اسـت از مصرف ان اجتناب کنید.

 

درمان فشار خون با خوردن انار

درمان فشار خون با خوردن انار

نوشیدن روزانه آب انار نیز ممکن اسـت بـه کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند. یک بررسی جامع از کارآزمایی‌هاي‌ تصادفی‌سازی و بازرسی‌شده بیان کرد کـه مصرف روزانه آب انار برای سلامت قلب مفید اسـت. بنابر این از خواص انار برای خون میتوان بـه افت فشار خون اشاره کرد.

 

این میوه حاوی مقدار زیادی پتاسیم اسـت کـه می تواند بـه تنظیم فشار خون کمک کند. پتاسیم، یک معدنی مهم اسـت کـه موجب افزایش اختلاف الکترولیت‌ها در سلول‌ها و باعث کاهش فشار خون میشود. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در انار می توانند بـه کاهش التهاب‌ها و آسیب‌هاي‌ مرتبط با عروق و عصب‌ها کمک کنند. این خواص میتوانند بـه التیام عملکرد عروق و تسهیل جریان خون کمک کنند ودر نتیجه فشار خون را کاهش دهند.

 

توجه:

هرچند انار ممکن اسـت بـه کاهش فشار خون کمک کند، اما درصورت مبتلا بـه فشار خون بالا یا دارای مشکلات قلبی، مصرف منظم انار و یا هر گونه تغییر در رژیم غذایی باید تحت نظر دکتر معالج یا متخصص قلب قرار گیرد.

 

خوردن انار باعث شفاف شدن پوست می شود

خوردن انار باعث شفاف شدن پوست می شود

آنتی‌اکسیدان‌هاي‌ موجود در انار، از جمله ویتامین C «یک ویتامین بسیار مهم و حیاتی برای سلامت پوست اسـت» و آنتوسیانین‌ها، می توانند بـه حفظ سلامت پوست و کاهش آسیب‌هاي‌ اکسیداتیو مرتبط با ان کمک کنند. این خواص میتوانند از جلوگیری از پیری زودرس پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌ها کمک کنند.

 

همچنین، انار دارای خواص ضدالتهابی اسـت کـه میتواند بـه کاهش التهاب‌ها و آکنه‌هاي‌ پوست کمک کند. ترکیبات ضدالتهابی موجود در انار میتوانند بـه التیام مشکلات پوستی مرتبط با التهاب، از جمله آکنه و قرمزی‌ها کمک کنند.

 

بعضی تحقیقات همچنین نشان داده‌اند کـه مصرف انار می تواند بـه التیام ترمیم و بازسازی بافت‌هاي‌ پوست کمک کند. ترکیبات موجود در انار می توانند بـه تقویت ساختار پوست و التیام مشکلات مرتبط با آسیب‌ها و زخم‌ها کمک کنند.

 

معجزه ی دیگر خوردن انار برای مو است

انار حاوی مواد مغذی مهمی اسـت کـه می تواند بـه تقویت فولیکول مو و سلامت موها کمک کند. این میوه بهشتی می تواند با افزایش خون‌رسانی بـه پوست کف سر، باعث تقویت موها شود. آنتی‌اکسیدان‌هاي‌ موجود در انار، از جمله ویتامین C و آنتوسیانین‌ها، می توانند از آسیب‌هاي‌ اکسیداتیو مرتبط با موها جلوگیری کنند و بـه حفظ سلامت ان‌ها کمک کنند.

 

انار دارای ویتامین E نیز اسـت کـه بـه تقویت موها و جلوگیری از شکنندگی و آسیب‌دیدگی موها کمک می کند. ویتامین E همچنین میتواند بـه التیام ترمیم مو هاي آسیب‌دیده و همچنین براقیت و لطافت مو کمک کند.

 

معجزه ی دیگر خوردن انار برای مو است

مضرات خوردن انار هم بهتر است بدانیم

وقتی آب انار در مقادیر معمولی مصرف شود احتمالاً برای اکثر افراد بی‌خطر اسـت. اما افراد خاصی هستند کـه باید احتیاط کنند. افرادی کـه بـه انار حساسیت دارند ممکن اسـت دچار خارش، تورم، آبریزش بینی و مشکل در تنفس شوند.

علاوه‌بر این، نگرانی در جامعه دکتری در مورد تداخلات دارویی در افرادی کـه آب انار مصرف میکنند وجوددارد کـه از مضرات آب انار و انار اسـت. برخی افراد ممکن اسـت دچار عوارض جانبی ناخواسته شوند. واکنش آلرژیک بـه انار نادر اسـت اما ممکن اسـت رخ دهد. اگر بـه گیاهان آلرژی دارید، مراقب علائم احتمالی باشید کـه می تواند شامل کهیر یا بسته شدن گلو باشد. همچنین آب انار و انار ممکن اسـت با سایر داروها تداخل داشته باشد.

 

مضرات خوردن انار

اگر از داروهای بدون نسخه یا نسخه اي استفاده می کنید، قبل از مصرف آب انار با دکتر خود درباره مضرات انار بر روی این داروها صحبت کنید، بـه‌خصوص درصورت مصرف داروهایی مانند:

*مهارکننده هاي‌ ACE یا سایر داروهای فشار خون بالا

*کرستور و سایر داروها برای کلسترول بالا کـه می توانند در کبد شـما تجزیه شوند

*داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین «کومادین»

*داروهای ضد آریتمی: کوردارون «آمیودارون»؛ نورپس «دیزوپیرامید»؛ کینیدین

*مسدود کننده هاي‌ کانال کلسیم: پلندیل «فلودیپین»؛ کاردن «نیکاردیپین»؛ پروکاردیا «نیفدیپین»؛ نیموتوپ «نیمودیپین»؛ سولار «نیزولدیپین»

*استاتین‌ها: لیپیتو «آتورواستاتین»؛ میواکور «لوواستاتین»؛ زوکور «سیمواستاتین»

*سرکوب کننده‌هاي‌ ایمنی: ساندیمیون، نئورال «سیکلوسپورین»؛ پروگراف «تاکرولیموس»

*مهارکننده‌هاي‌ پروتئاز: فورتواز «ساکویناویر»

 

حتما در خوردن انار احتیاط کنید. روزوواستاتین متعلق بـه گروهی از داروها بـه نام مهارکننده‌هاي‌ ردوکتاز HMG-CoA اسـت کـه بیشتر بـه عنوان استاتین شناخته میشوند. آب گریپ فروت خطر ابتلا بـه میوپاتی ناشی از استاتین را افزایش میدهد، اما تا بـه حال، اطلاعاتی در مورد این‌که آیا آب انار نیز ممکن اسـت همین کار را انجام دهد، وجود نداشته اسـت.

 

آب انار و آب گریپ فروت هردو برای مسدود کردن سیستم‌هاي‌ آنزیمی سیتوکروم P450 3A4 در روده شناخته شده‌اند. با مهار این آنزیم‌ها، آب میوه‌ها ممکن اسـت سطح خون بسیاری از داروها را افزایش دهند.

 

شب یلدا و میوه ی بهشتی خوشمزه پرخاصیت انار 

شب یلدا

توضیحاتی جالب در مورد شب یلدا

یلدا از واژه‌ اي سریانی بـه معنای تولد و زایش برگرفته شده اسـت. در باور ایرانیان باستان، تاریکی سمبل اهریمن اسـت و از ان جایی کـه در طولانی ‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی دیر می ‌پاید، این شب درنظر ایرانیان منحوس و بدقدم بوده و چون فرا می‌ رسید، آتش روشن میکردند تا تاریکی و ارواح اهریمنی و شیطانی بگریزند و نابود شوند. هم چنین مردم گرد هم جمع می‌شدند و تمام شب رابا نوشیدن و خوردن می گذراندند و بـه شادی و پایکوبی و گفتگو می پرداختند.

 


مطلب مرتبط: 88 مورد از خواص بی نظیر انار | فواید انار در طب سنتی و اسلامی


 

تاریخچه ی شب یلدا

بـه طور کلی، در ایران باستان برای هر مراسم و سرور آیینی، سفره اي خاص می‌ گستردند کـه در ان علاوه بر آلات و ادوات نیایش هم چون عطردان، آتشدان، بخوردان و غیره، محصولات خوردنی فصل و خوراک ‌هاي‌ گوناگون هم می گذاشتند و هر آنچه از میوه تازه‌ فصل کـه امکان داشت و میوه‌ هاي‌ خشک دراین سفره یافت می شد.

 

ایرانیان باستان با این اعتقاد کـه سپیده دم شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها طولانی تر می ‌شوند و تابش نور ایزدی جهان را فرا می گیرد، آخرین شب پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید نامیدند و از ان زمان تا کنون، برای ان جشن بزرگی بر پا می شود و بـه همین دلیل، در آیین زرتشتی، بـه دهمین ماه سال، دی، بـه معنای دادار و آفریننده می‌ گفتند کـه در واقع، ماه تولد خورشید بود.

 

ابوریحان بیرونی جشن یلدا را میلاد اکبر می نامد کـه منظور از ان میلاد خورشید اسـت. درکتاب آثار الباقیه ابوریحان بیرونی از روز اول دی ماه، تحت عنوان خور یاد شده ‌اسـت و درکتاب قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا کـه در لندن موجود اسـت، این روز، خُره روز نام گرفته اسـت ودر بعضی منابع دیگر خرم روز نامیده می ‌شود. فردوسی هم در شاهنامه، یلدا و خور روز را بـه هوشنگ از شاهان پیشدادی ایران نسبت داده اسـت.

مراسم شب یلدا چگونه برگزار می شود؟ 

مراسم شب یلدا چگونه برگزار می شود؟ 

همانگونه کـه گفتیم ایرانیان از گذشته هاي‌ دور تا بـه امروز، در شب چله یا همان یلدا دور هم جمع می شوند و این شب را تا سپیده دم جشن می گیرند؛ سفره و تزیینات شب یلدا یکی از اصلی ترین رسومات این شب اسـت. در ادامه بـه تفصیل بـه این رسومات میپردازیم.

 

از رسم ‌هاي‌ کهن و بی مانند شب یلدا، تفأل بـه دیوان حافظ اسـت. همانگونه کـه میدانید، اغلب رسم و رسومات و آیین‌ هاي‌ شب چله، میراثی از فرهنگ چند هزار ساله ایرانیان اسـت، ولی تفأل بـه حافظ در شب یلدا در سده‌ هاي‌ اخیر بـه دیگر رسوم شب یلدا افزوده شده اسـت. شاهنامه خوانی و قصه گویی بزرگترهای خانواده و فامیل بر دور خوان یلدا هم از دیگر آیین‌ هاي‌ ایرانیان دراین شب اسـت کـه خاطرات شیرینی برای کودکان رقم می‌زند.

 

مراسم جالب شب یلدا

از این رو یکی از رسوم یلدا داستان سرایی و شعر خوانی اسـت؛ پس عجیب نیست اگر بگوییم کـه «کتاب» می تواند گیفت یلدایی مناسبی باشد.

 

خوردن انار در شب یلدا یکی از واجباب است

مهمانی شب یلدا

مهم نیست کـه کتابی کـه بـه عنوان گیفت شب یلدا تهیه می کنید، یک حافظ جیبی کوچک باشد یا این‌که یک کتاب شعر یا داستان نفیس، هم این‌که موضوع ان با سلیقه و علاقه شخص هدیه گیرنده تناسب داشته باشد، می تواند جزو هدایای شب یلدا مناسب تلقی شود.

 

خوراکی شب یلدا

شب یلدا و میوه های مخصوص آن شب

*هندوانه

میوه اي خنک و تابستانی اسـت بـه همین دلیل یادآور گرمای تابستان و حرارت خورشید اسـت. باور ایرانیان باستان بر این بوده اسـت کـه اگر مقداری هندوانه در شب یلدا خورده شود، در سراسر زمستان، سرما و بیماری بر افراد غلبه نخواهد کرد و البته این باور، با توجه بـه خواص و ویتامین هایي کـه هندوانه دارد، عجیب و دور از ذهن نیست. هم چنین در شب یلدا طبق معمولً هندوانه را بـه صورت مدور و چون خورشید برش میزنند تا یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش باشد.

شب یلدا و میوه های مخصوص آن شب

 

*انار:

انار سرخ در سفره شب یلدا نشانه اي برای زایش و تولد و شادی اسـت. هم چنین انار میوه ‌اي خون ساز اسـت و بـه کسانی کـه پریده رنگ هستند و دچار کم خونی اند، توصیه میشود آب انار بنوشند. انار باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و افزایش انرژی و تصفیه خـون می‌ شود و رنگ رخساره را شاداب می ‌کند؛ بـه همین دلیل انار را نماد زایش و شادی می ‌دانند.

شب یلدا و میوه های مخصوص آن شب

*آجیل:

آجیل شب یلدا اغلب طعم شیرینی دارد و شامل پسته، بادام، فندق و گردو هم می شود. در بعضی مناطق از میوه‌ هاي‌ خشک نیز بـه عنوان آجیل شب چله استفاده می کنند. دانه ‌هاي‌ آجیل سرشار از کالری و ویتامین و موادمعدنی هستند و بـه سلامت عمومی بدن کمک می کنند؛ هر چند کـه حتما باید در حد تعادل مصرف شود.

آجیل

 

و در پایان

همیشه شکر گزار و قدر دان خداوند باشیم برای تمام نعمت هایي کـه برایمان آفریده . همانگونه کـه دراین مطلب برای روش پوست گرفتن یک میوه ي بهشتی صحبت کردیم و همانگونه خواص هاي‌ بسیار زیاد ان کـه یک میوه ي کوچک چگونه می تواند بـه سلامتی بدن انسان کمک کند. و هم چنین کـه این میوه ي زیبای سرخی در سفره ي یلدایمان جلوه ویژه اي بـه سفره مان می دهد و خداوند را هزاران بار شکر برای هرچیزی کـه دراین دنیا آفریده مخصوصا این میوه ي بهشتی خوشمزه انار.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو