بزرگ ترین تولیدکنندگان سیب زمینی در جهان چه کشور هایی هستند؟

بزرگ ترین تولیدکنندگان سیب زمینی در جهان چه کشور هایی هستند؟


منبع: روزیاتو

2

1402/9/23

23:02


بزرگ ترین تولیدکنندگان سیب زمینی در جهان چه کشور هایی هستند؟

بزرگ ترین تولیدکنندگان سیب زمینی در جهان چه کشور هایی هستند؟

سیب زمینی، یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی در جهان بوده و با فرهنگ‌های مختلفی ارتباط دارد؛ یک غده نشاسته‌ای که هم طعمی خوب دارد و هم فوق‌العاده مقاوم است. اما اکثر سیب زمینی‌های دنیا از کجا می‌آیند؟

شاید فکر کنید که ایالات متحده اولین تولیدکننده سیب زمینی در جهان است. چندین ایالت در آمریکا، از جمله آیداهو، داکوتای شمالی و واشنگتن به تولید سیب زمینی شناخته شده‌اند.

اما ایالات متحده، نه‌تنها در تولید سیب زمینی پیشتاز نیست، بلکه حتی در ۳ رتبه اول نیز قرار ندارد. تولیدکنندگان برتر سیب زمینی در سراسر جهان، ۲ کشور پرجمعیت چین و هند هستند و اوکراین در جایگاه سوم قرار دارد.

یکی از دلایلی که آمریکا به اشتباه به عنوان اولین تولیدکننده سیب زمینی در جهان در نظر گرفته می‌شود، ریشه پرورش سیب زمینی در این کشور است.

در واقع، سیب زمینی حدود ۷ هزار تا ۱۰ هزار سال پیش در منطقه‌ای در اطراف جنوب پرو و شمال غربی بولیوی کشت شده و سپس به قاره آمریکای شمالی گسترش یافته است.

در زمان ورود اروپایی‌ها به آمریکا، سیب زمینی محصول غذایی اصلی تعداد زیادی از قبایل بومی آمریکا بوده است. اگر سیب زمینی از آنجا به بقیه کشورهای جهان صادر نمی‌شد، باقی مردم دنیا دیگر سیب زمینی نداشتند. پس چرا ایالات متحده از نظر میزان تولید سیب زمینی چهارم است؟

ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد که چرا چین در تولید سیب زمینی رتبه اول را دارد. اول از همه، چین یا پرجمعیت‌ترین، یا دومین کشور پرجمعیت روی کره زمین است. این کشور، سال به سال در کسب رتبه اول از نظر جمعیتی با هند رقابت دارد.

در حالی که وجود کشور هند در ۳ کشور برتر تولیدکننده سیب زمینی منطقی به نظر می‌آید (ساموسا، یک غذای محبوب هندی بوده که ماده اصلی‌اش سیب زمینی است)، وجود نام چین در این لیست می‌تواند عجیب به نظر برسد. زیرا به نظر چینی‌ها از سیب زمینی زیادی در وعده‌های غذایی خود استفاده نمی‌کنند، اگرچه این تصور اشتباه است.

در واقع، حدود ۴۰۰ سال پیش، سیب زمینی به یکی از محصولات اصلی غذایی چین تبدیل شد؛ درست پس از اینکه اروپایی‌ها به آن دست یافتند. در حالی که مناطق مختلف روش‌های متفاوتی برای آماده‌سازی و پخت سیب‌زمینی دارند، این ماده غذایی در چین بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، خورده می‌شود. به همین دلیل است که این کشور از سال ۲۰۲۱ سالانه تقریباً ۹۴ میلیون تن سیب زمینی در سال تولید می‌کند.

اما یک کشور دیگر وجود دارد که از ایالات متحده پیشی گرفته، با وجود اینکه حدود یک دهم آمریکا جمعیت دارد: اوکراین. مطمئناً اوکراینی‌ها سیب زمینی زیادی می‌خورند؛ اما اینجا تمام ماجرا نیست.

جالب است بدانید که اوکراین به عنوان «سبد نان اروپا» شناخته می‌شود. این کشور، خاک بسیار حاصل‌خیزی دارد. ذرت، سویا، گندم، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و تقریباً همه چیز در مقادیر زیادی در اوکراین کشت می‌شوند. درصد زیادی از اراضی این کشور (حدود ۱۰۴ میلیون هکتار) برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو