نحوه کار جاروبرقی و تاثیر هوا در آن

منبع: دانش‌چی

2

1402/9/24

11:48


تحقیق درباره جاروبرقی و طرز کار آن

نحوه کار جاروبرقی و تاثیر هوا در آن

همه ما دوست داریم در خانه‌ای تمیز زندگی کنیم و از اینکه روی یک زمین یا فرش گرد و غبار گرفته یا پر از خرده‌های غذا راه برویم، لذتی نمی‌بریم. مطمئنم بسیاری از ما از دوران کودکی به وجود جاروبرقی در خانه عادت کرده‌ایم و جایگاه ویژه جاروبرقی در امر نظافت را پذیرفته‌ایم. در واقع جاروبرقی یک دستگاه الکتریکی است که با نیروی برق و با مکش خود زباله‌ها را به داخل کیسه‌اش هدایت می‌کند. در این مطلب سعی داریم شما را با طرز کار جاروبرقی آشنا کنیم. با دانستن نحوه کار جاروبرقی می‌توانید با دقت بیشتری از آن مراقبت کنید.

نحوه کار جاروبرقی

با مشاهده مدل‌های مختلف جاروبرقی شاید فکر کرده باشید که طرز کار آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است، اما واقعیت این است که روش کار همه جاروبرقی‌ها یکسان است و فقط قدرت موتور و کیفیت فیلتر، آن‌ها باعث تفاوت قیمت دستگاه‌ها می‌شود. در کل جاروبرقی‌ها ساختار پیچیده‌ای ندارند و قطعات داخلی آن‌ها مشترک می‌باشد.

این ابزار نظافت نیز همانند دستگاه‌های برقی دیگر دارای یک موتور است که با زدن سیم جاروبرقی به پریز برق روشن می‌شود و شروع به کار می‌کند. یک فن که در داخل محفظه جاروبرقی قرار دارد توسط موتور به حرکت در می‌آید.

این فن مکنده با چرخش پره‌های خود، هوایی را که از طریق لوله و شلنگ مارپیچ به داخل جاروبرقی وارد شده، از قسمت پشت دستگاه خارج می‌کند. در واقع فن، هوای داخل جاروبرقی را می‌مکد و به بیرون از دستگاه هدایت می‌کند. با حرکت رو به جلوی ذرات هوا، تراکم ذرات و فشار هوا در جلوی فن افزایش می‌یابد و در پشت فن کاهش می‌یابد. افت فشار پشت فن همانند افت فشاری است که در پشت نی هنگامی که نوشیدنی را مزه مزه می‌کنید، رخ می‌دهد.

این امر باعث مکش و خلأ جزیی درون جاروبرقی می‌شود. چون فشار هوای درون جاروبرقی کمتر از فشار خارج است هوای محیط خودش را به طرف داخل جاروبرقی از طریق ورودی لوله وارد می‌کند. و جریان ثابتی از هوا از طریق ورودی وارد شده و از قسمت خروجی دستگاه، خارج می‌شود.

تاثیر هوا در جاروبرقی

هوایی که به داخل جاروبرقی حرکت می‌کند آلودگی‌ها را هم به همراه دارد این آلودگی‌ها به کیسه جاروبرقی منتقل می‌شوند و در آنجا باقی می‌مانند. و هوای نسبتاً تمیز هم با عبور از کیسه و فیلتر از طریق درپوش روی موتور به بیرون هدایت می‌شود. توجه داشته باشید که هوایی که خارج می‌شود بسیار گرمتر از هوایی است که داخل می‌شود زیرا گرمای زائد از موتور الکتریکی را جذب می‌کند.

برخی از جاروبرقی‌ها که امروزه استفاده می‌شوند، پس از ریختن گرد و غبار به داخل کیسه، هوای خارج شده را بدون فیلتر کردن آن آزاد می‌کنند و ذراتی را که آنقدر ریز هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، مانند خاکستر سیگار، مدفوع و موی حیوانات خانگی را جذب نمی‌کنند. گرد و غبار بسیار ریز توسط هوا حمل شده و به محیط پخش می‌شود. که ممکن است باعث خطر ابتلا به آسم یا بیماری آلرژیک را بشوند. پس هنگام خرید یک دستگاه نو حتماً به نوع فیلتر آن دقت کنید.

از مهمترین قطعات جاروبرقی می‌توان به موتور جاروبرقی که به عنوان قلب آن شناخته می‌شود و شلنگ مارپیچ، کیسه، سیم یا کابل برق، فیلتر‌ها و میله‌ای فلزی که به شلنگ مارپیچ وصل است اشاره کرد.

تاریخچه جاروبرقی

اولین دستگاه‌های جاروبرقی در اوایل دهه ۱۹۰۰ عملکرد خوبی نداشتند و تقریباً ۴۵ کیلوگرم وزن داشتند و دسترسی و استفاده از آن‌ها بسیار سخت بود. با توسعه فناوری، جاروبرقی‌ها نیز متنوع شدند و انجام بسیاری از نیاز‌های نظافتی را بر عهده گرفتند.

در ایران، جاروبرقی در ابتدا یک کالای لوکس محسوب می‌شد و از خارج از ایران به کشور وارد می‌شد. در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی بود که اولین تولیدات جاروبرقی در ایران ۱۳۵۷ تحت لیسانس الکترولوکس سوئد آغاز شد. و با افزایش تقاضای مشتریان تولید جاروبرقی نیز گسترش پیدا کرد. بطوریکه در سال ۱۳۶۷ دومین خط تولید جاروبرقی تحت لیسانس کمپانی AEG در کشور راه‌اندازی شد. از سال‌های ۱۳۷۱ شرکت‌های ایرانی شروع به تولید داخلی و ساخت جاروبرقی در کشور کردند. امروزه از جاروبرقی علاوه بر خانه‌ها در صنعت هم استفاده می‌کنند. جاروبرقی‌های صنعتی، بزرگی که در اندازه و مدل‌های مختلفی وجود دارند. و با قدرت بالای مکش خود قادر هستند مقدار حجیمی از آلودگی را در خود جای دهند و همین طور دستگاه‌هایی که به کامیون‌های جارو برقی شبیه هستند و برای مکیدن و بازیابی نشتی‌های بزرگ مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با پیشرفت تکنولوژی این دستگاه برقی نیز همانند سایر لوازم خانگی در حال تغییرات می‌باشد، بطوریکه در حال حاضر جاروبرقی‌های رباتیک وارد بازار شده‌اند که بدون نیروی انسانی وظیفه نظافت را انجام می‌دهند.

ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو