افزایش 20 درصدی حقوق سربازان از آخر آذر ماه

افزایش 20 درصدی حقوق سربازان از آخر آذر ماه


منبع: تالاب

1

1402/9/25

23:00


عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: از پایان این ماه، دریافتی سربازان نزدیک بـه […]

افزایش 20 درصدی حقوق سربازان از آخر آذر ماه

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: از پایان این ماه، دریافتی سربازان نزدیک بـه بیست درصد افزایش پیدا می کند و بـه طور میانگین بـه چهار میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان میرسد. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیات این خبر پرداخته ایم.

 

افزایش حقوق سربازان در ماه جدید

سید محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز «یکشنبه 19 آذر ماه» مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: ما امسال در قانون بودجه و تبصره 12 مصوب کردیم کـه حقوق پرداختی بـه سربازان بین 60 تا 90 درصد پایور همتراز باشد کـه این افزایش برای سربازان مجرد حداقل 60 درصد و 90 درصد هم برای سربازان متاهل باشد.

 

وی اظهار کرد: ابتدای امسال نزدیک بـه 20 درصد افزایش حقوق سربازان اجرا شد، یعنی سال گذشته دریافتی سربازان بـه صورت میانگین سه میلیون و 200 هزار تومان بود کـه این عدد بـه صورت میانگین سه میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان شد و این افزایش تقریباً 20 درصد اسـت.

 


مطالب مشابه: عکس پروفایل سربازی | پروفایل سرباز | پروفایل خدمت سربازی + متن


 

چرا سربازان باید حقوق دریافت کنند؟

چرا سربازان باید حقوق دریافت کنند؟

طبق معمول رفت و آمدهای سربازی برای مشمولان بسیار هزینه بر اسـت. مخصوصا اگر مشمولی دریک شهر دیگر مشغول بـه خدمت سربازی باشد. بـه هرحال همه ی هزینه‌هایي کـه در دوران سربازی بـه وجود می آید باید از طریق حقوق سربازی تامین شود، چرا کـه مشمولان در حین خدمت نمی توانند مشغول بـه کاری شوند و حقوق دیگری بـه غیر از حقوق سربازی دریافت کنند.

 

کف و سقف حقوق سربازها چقدر است؟

کف و سقف حقوق سربازها چقدر است؟

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان سمنان جزئیات افزایش حقوق سربازها را تشریح کرد. سرهنگ حسین پیوندی امروز «سه‌شنبه، 23 آبان ماه» در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد:

 

  1. برابر قانون خدمت وظیفه عمومی باید حداکثر 90 درصد حداقل حقوق کادر رسمی بـه سربازان داده شود.
  2. افزایش حقوق‌ها درسال 1401 حداقل حقوق را بـه سه میلیون تومان رساند.
  3. امسال نیز ارتقای حقوق براساس محل خدمت، بومی یا غیربومی، متاهل یا مجرد، دارای فرزند و مدرک تحصیلی انجام شد کـه حداقل حقوق سه و حداکثر 9 میلیون تومان اسـت.
  4. معافیت‌هاي‌ دکتری، کفالت و موارد خاص مانند افراد تحت پوشش، کفالت پدر نیازمند و مادر بدون همسر با شرایط خاص جزو معافیت‌هاي‌ سربازی اسـت.
  5. معاف از رزم برای ان دسته از سربازانی اسـت کـه بیماری محدودی دارند.

 

نحوه محاسبه حقوق سربازی در سال 1402

نحوه محاسبه حقوق سربازی در سال 1402

همان‌ طور کـه گفتیم، عوامل مختلفی روی تعیین میزان حقوق سربازان تاثیر دارد. سربازان بسته بـه درجه، وضعیت تاهل، تحصیلات و همچنین موقعیت جغرافیایی محل خدمت، دریافتی متفاوتی دارند. علاوه بر این، حقوق و دست مزد سربازان امریه‌بگیر ارگان‌هاي‌ مختلف نیز می تواند متفاوت باشد، اما بـه صورت کلی نزدیک بـه دریافتی سربازان عادی اسـت.

 

1. تاثیر میزان تحصیلات در حقوق سربازان

تاثیر میزان تحصیلات در حقوق سربازان

تحصیلات یکی از مهمترین عوامل در تعیین حقوق و دست مزد برای همه ی افراد اسـت و این در مورد سربازان نیز صدق می کند. از گذشته تا بـه همین هم اکنون نخستین موردی کـه در حقوق و درجه نظامی سرباز تاثیر گذار اسـت، مدرک تحصیلی می باشد. افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم کمترین و مشمولین دارای مدرک تحصیلی دکتری عمومی و دکتری تخصصی بیشترین میزان از حقوق سربازان را دریافت می کنند.

 

2. تاثیر میزان درجه در حقوق سربازی

تاثیر میزان درجه در حقوق سربازی

تاثیر درجه و تحصیلات در حقوق سربازی یک رابطه مستقیم دارد؛ یعنی اگر مشمولی دارای مدرک تحصیلی بالاتر باشد، طبیعتا درجه بیشتری هم دریافت می کند و هرچه درجه در خدمت سربازی بیشتر باشد حقوق بالاتر اسـت.

 

جدول زیر بر اساس نوع مدرک تحصیلی افراد و درجه‌‍اي کـه بـه ان‌ها بـه عنوان مشمول نظام وظیفه ارائه میشود، طراحی شده اسـت. همانگونه کـه مشاهده می کنید هر چه مدرک تحصیلی افراد بالاتر باشد، درجه سربازی ان‌ها نیز بالاتر رفته و دست مزد سربازی ان‌ها افزایش مییابد.

 

3. تاثیر منطقه خدمت در حقوق سربازان

تاثیر منطقه خدمت در حقوق سربازان

قوانین مربوط بـه خدمت در مناطقی با آب و هوای بد و مرزی، منحصربه‌فرد هستند. مدت زمان خدمت دراین مناطق کمتر از مناطق دیگر اسـت. اما نکته دیگر در مورد خدمت دراین مناطق این اسـت کـه، حقوق سربازان دراین مناطق بیشتر اسـت. بـه صورت کلی، مناطق خدمت سربازی بـه دو دسته کلی مناطق عادی و مناطق عملیاتی تقسیم می شوند کـه مناطق عملیاتی، ضریب حقوقی بالاتری دارند.

 

تقریباً همه ی مشمولان باید اطلاع داشته باشند کـه مدت زمان خدمت سربازی در مناطق بد آب و هوا و مرزی کم تر از مناطق معمولی اسـت. اما یک ویژگی دیگر این مناطق این اسـت کـه اگر مشمولی در مناطق مرزی و بد آب و هوا خدمت کند حقوق بیشتری را دریافت می کند. بنابر این، حقوق سربازان مناطق عملیاتی و مرزی بیشتر از سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا و سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا حقوق بیشتری از سربازان مناطق عادی دریافت می کنند.

 


مطالب مشابه: متن اس ام اس تبریک روز سرباز + عکس نوشته تبریک روز سرباز


 

4. تاثیر امریه در حقوق سربازی

تاثیر امریه در حقوق سربازی

هر چند کـه تعیین میزان حقوق بر عهده ستاد نیروهای مسلح اسـت، اما نهادهایی کـه سرباز را بـه عنوان امریه اخذ می کنند، مسئول پرداخت ان می‌باشند. دراین میان یکی از پر طرفدارترین امریه‌ها، سرباز معلم اسـت. البته شرایط سرباز معلم نیز ملاک‌هاي‌ خاصی دارد کـه تایید ان بر عهده سازمان نظام وظیفه اسـت. حقوق و دست مزد سربازان امریه بگیر ارگان‌هاي‌ مختلف میتواند متفاوت باشد، اما بـه صورت کلی نزدیک بـه حقوق سربازان عادی اسـت.

 

5. تاثیر تاهل در حقوق سربازی

تاثیر تاهل در حقوق سربازی

مشمولین متاهل علاوه بر امتیازاتی هم چون کسری خدمت تاهل و تقسیم در یگان بومی کـه دارند، دارای حقوق بیشتری هستند. تاهل یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در میزان حقوق سربازان اسـت. این ویژگی، درصورت وجود فرزند نیز تغییر می کند. بر اساس قوانین مربوط بـه حقوق سربازان، اگر مشمولی دارای فرزند باشد، یک حقوق اضافه‌تر از تاهل برای هر فرزند دریافت می کند. سربازان متاهل مزایای بیشتری نیز دارند کـه این مزایا عبارت‌اند از:

  • میزان حقوق بیشتر
  • کسر خدمت
  • امتیاز فرزند برای کسر خدمت
  • مرخصی بیشتر: سالی 30 روز معادل 2.5 روز در ماه
  • خدمت در شهر محل سکونت همسر و یا حومه
  • اولویت برای گرفتن امریه
  • اولویت برای آموزش‌هاي‌ مهارت‌آموزی «فنی و حرفه‌اي»

 

6. تاثیر یگان خدمتی در حقوق سربازان

تاثیر یگان خدمتی در حقوق سربازان

میزان حقوق برای سربازان یگان‌هاي‌ حاضر در شهرها و مناطق با امکانات در حداقل حقوق ارزیابی شده اسـت و بلعکس سربازانی کـه در مناطق عملیاتی و مرزی خدمت میکنند دارای حداکثر حقوق دریافتی هستند.

 

حقوق سربازی چقدر کفاف زندگی را میدهد؟

حقوق سربازی چقدر کفاف زندگی را میدهد؟

باید صادق باشیم و با توجه بـه هزینه هاي‌ زیاد زندگی کـه مردم را تحت فشار قرار داده و عدد خط فقری کـه اعلام شده نه تنها حقوق سربازی بلکه حقوق کارمندان هم در بسیاری از خانواده ها و شهر ها نمی‌تواند کفاف زندگی را بدهد.

 

اما می‌توان گفت در حال حاضر حقوق هاي‌ تعین شده مقدار مناسبی برای سربازان مجرد و یا سربازان متاهلی اسـت کـه در شهر هاي‌ کوچک و بدون امکانات ساکن هستند ودر شهر شان در حالت عادی حتی همین میزان حقوق را هم دریافت نمی‌کنند.

 

در نتیجه می‌توان گفت حقوق سربازان درسال 1402 برای بعضی از مشمولین اصلا کافی نیست و با توجه بـه شرایط شخصی سرباز وادار اسـت منبع درآمد دیگری هم داشته باشد و از طرفی برای بعضی از سربازان حتی بسیار مناسب و مورد توجه اسـت.

 

دوباره تاکید می کنیم کـه علاوه بر حقوق دریافتی باید موارد دیگری را در کفاف حقوق معیار قرار داد. می توان بـه این موضوع اشاره کرد کـه تمامی هزینه هاي‌ اسکان و خوراک و حتی پوشش و بهداشت سربازان بر عهده یگان اسـت و سربازان در طول خدمت حداقل هزینه را دارند.

 

همچنین بیمه سربازی خدمات درمانی را برای سربازان رایگان میکند و مدت خدمت سربازی بعد از خدمت به عنوان سنوات در سوابق بیمه اي مشمولین اضافه میشود.

 


مطالب مشابه: متن در مورد سربازی + عکس پروفایل عاشقانه سربازی جدید


 

در پایان

همان‌ طور کـه می دانید، عوامل مختلفی روی تعیین میزان حقوق سربازان تاثیر دارد. سربازان بسته بـه درجه، وضعیت تاهل، تحصیلات و همچنین موقعیت جغرافیایی محل خدمت، دریافتی متفاوتی دارند. علاوه بر این، حقوق و دست مزد سربازان امریه‌بگیر ارگان‌هاي‌ مختلف نیز میتواند متفاوت باشد، اما بـه صورت کلی نزدیک بـه حقوق سربازان عادی اسـت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو