کنگره آمریکا خلیلزاد را احضار کرد

منبع: برترین ها

45

1398/6/22

12:50


در پی شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، کمیته روابطه خارجی مجلس نمایندگان آمریکا زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه دولت در امور افغانستان را به کنگره فراخوانده تا دلایل شکست این مذاکرات را برای نمایندگان مجلس توضیح دهد.

خبرگزاری ایسنا: در پی شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان، کمیته روابطه خارجی مجلس نمایندگان آمریکا زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه دولت در امور افغانستان را به کنگره فراخوانده تا دلایل شکست این مذاکرات را برای نمایندگان مجلس توضیح دهد.

ییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، زلمای خلیلزاد را که رهبری مذاکرات با طالبان را از سوی آمریکا برعهده داشته برای شهادت در جلسه‌ای علنی به این کمیته احضار کرده است.

این جلسه قرار است هفته آینده برگزار شود و انگل گفته انتظار دارد خلیلزاد را راس ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه آینده در کنگره ببیند.

انگل گفته است نامه احضار خلیلزاد را پس از آن امضا کرده که چندین درخواست او برای شهادت درباره مذاکرات صلح با طالبان توسط خلیلزاد و وزارت خارجه آمریکا نادیده گرفته شده است.

به گزارش بی.بی.سی در بیانیه انگل با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در جنگ افغانستان آمده است که صبر او از "پنهان‌کاری‌های دولت درباره روند صلح" به سر آمده و زمان پایان دادن به این جنگ طولانی فرارسیده است.

این نماینده دموکرات نیویورک گفته است: ماه‌هاست که نتوانسته‌ایم پاسخی درباره برنامه دولت برای صلح در افغانستان بگیریم و حالا هم رییس جمهوری می‌گوید برنامه صلح مرده است. ما باید مستقیما از مسئول اصلی دولت در افغانستان بشنویم که چگونه و کجای کار این برنامه به شکست منتهی شد.

قرار بود این هفته رییس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید با رییس جمهوری افغانستان و رهبر طالبان دیدار کند و توافق آمریکا و طالبان را نهایی کند اما روز یکشنبه ترامپ از لغو این دیدار خبر داد.

او گفت قید مذاکره با طالبان را زده است چون آنها با حمله‌ای دیگر، غیرنظامیان و یک سرباز آمریکایی را در آستانه این دیدار کشته‌اند.

سهیل شاهین، یک سخنگوی طالبان در گفتگو با خبرگزاری الجزیره گفته رهبران این گروه از کار رییس جمهوری آمریکا کاملا شگفت زده شده‌اند چون توافق صلح به سرانجام رسیده بود و همه چیز با تیم مذاکره کننده آمریکا نهایی شده بود.

مذاکرات با طالبان که برای ده ماه در دوحه قطر در جریان بود شامل نمایندگان دولت افغانستان نمی‌شد چون طالبان این دولت را نامشروع می‌داند. با این حال قرار بود دیدار با رییس جمهوری آمریکا سه جانبه و با حضور نمایندگان طالبان و رییس جمهوری افغانستان باشد.

ترامپ از مدت‌ها پیش قول داده است ۱۴ هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان را به کشور بازگرداند.

آمریکا در مذاکرات با طالبان می‌خواست اطمینان حاصل کند خروج نیروهایش از افغانستان با بازگشت گروه‌های تروریستی همراه نخواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو