پماد درموفیکس dermofix واژینال چیست؟

پماد درموفیکس dermofix واژینال چیست؟


منبع: نیک شو

780

1398/8/21

03:32


پماد درموفیکس dermofix واژینال چیست؟

پماد درموفیکس dermofix چیست؟

بسیاری از افراد دچار حساسیت ها پوستی و یا خانم هایی که دچار عفونت ها قارچی واژن مي شوند رنج مي برند .ما مي خواهیم در این مقاله به معرفی پماد درموفیکس که نوعی دارویی برای عفونت های قارچی اســت برایتان بازگو کنیم .در ادامه با همراه باشید .

 

درموفیکس Dermofix چیست؟

(sertaconazol) سرتاکونازول با نام تجاری (Dermofix cream) پماد درموفیکس یک ضد قارچ آزول که با مسدود کردن ایجاد دیواره سلولی قارچ باعث تغییر نفوذ پذیری غشای سلولی گشته و موجب مرگ قارچ مي گردد، مي باشد.

 

انواع عفونت واژن

عفونت واژن سه نوع اســت: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی.

باید در نظر داشته باشید که محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایط خاصی اســت؛ بطوری که عفونت‌های بیان شده، در حالت عادی قادر به رشد و تکثیر در این محیط نیستند، مگر این که مشکلی وجود داشته باشد.

 

عفونت قارچی واژن

منشأ عفونت‌های قارچی اندام تناسلی زنان، معمولا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس اســت. این قارچ عمدتا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و محیط اسیدی واژن مانع از رشد این قارچ‌ها میشود. حال اگر به دلیلی از اسیدی بودن محیط واژن کم شود، قارچ‌ها رشد بیشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچی در واژن ميگردد.

 

حاملگی، مصرف بعضی از آنتی بیوتیک‌ها، مصرف قرص‌های جلوگیری از حاملگی، بیماری قند، اســتفاده از کورتون، زمان سیکل ماهیانه، روابط جنسی از عواملی هستند که باعث تغییر محیط طبیعی واژن و افزایش رشد قارچ‌ها و در نتیجه باعث عفونت در واژن مي‌شوند.علایم اصلی واژینیت قارچی، خارش و ترشحات واژینال مي‌باشد. خارش معمولا شدید اســت و ممکن اســت باعث التهاب نواحی مربوطه گردد.

 

ترشحات به صورت سفید رنگ و غلیظ اســت که در عین حال دارای چسبندگی کمي بوده و سست مي‌باشد. این ترشحات معمولا فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

 

نکته: لازم به ذکر اســت که دستگاه تناسلی خانم‌ها در حالت طبیعی نیز ترشحاتی دارد که باعث مرطوب ماندن این ناحیه مي‌شود و به‌طور دوره‌ای کم و زیاد مي‌شود. البته ترشحات طبیعی، هیچ رنگ و بویی ندارد و اگرچه غلیظ اســت، ولی بدبو نیست و سبب خارش و سوزش هم نمي‌شود.

 

عفونت باکتریایی واژن

عفونت‌های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد مي‌شود.این ميکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود اســت، ولی در شرایط خاص ممکن اســت رشد کرده و باعث بروز بیماری شود. یکی از راه‌های انتقال این بیماری، تماس جنسی اســت.

 

در واژینیت ميکروبی، ترشحات واژینال به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و بوی شبیه ماهی و ناخوشایندی دارد، ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی مي‌باشد.

پماد درموفیکس dermofix واژینال چیست؟

پماد درموفیکس برای درمان عفونت های قارچی

 

عفونت انگلی واژن

عفونت‌های انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد مي‌شود. این انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمي‌کند و ابتلا به آن ممکن از طریق تماس جنسی و یا برخی لوازم (مانند حوله آلوده) و محیط‌های آلوده (مانند اســتخر) صورت پذیرد.

 

در بسیاری از موارد ممکن اســت این عفونت فاقد علایم و یا توأم با علایم خفیفی باشد. از بارزترین خصوصیت آن وجود ترشح واژینال بیش از حد اســت.این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده مي‌باشد. روی آن حباب‌های هوا مشاهده مي‌شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند مي‌گردد.

 

علت و درمان عفونت واژن یا واژینیت زنان

بیماری اســت که تمام زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه مي‌کنند. این عفونت در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر اســت؛ در حالی که پوشش سطحی سیستم تناسلی کودکان خردسال و خانم‌های یائسه به‌صورتی اســت که ميکروب‌ها نمي‌توانند درآن بخوبی رشد کنند.

 

انواع ميکروب موجود در واژن زنان 

دو نوع ميکروب همواره به‌طور طبیعی در واژن زنان وجود دارد: ميکروب‌های دفاعی و ميکروب‌های بیماری‌زا.ميکروب‌های دفاعی (غیر بیماری‌زا) از دستگاه تناسلی در برابر عفونت‌های بیماری‌زا دفاع مي‌کنند و ميکروب‌های بیماری‌زا‌ که در حالت عادی در بدن زندگی مي‌کنند.

 

در صورتی که ميکروب‌های دفاعی کار خود را درست انجام دهند، موجب بیماری نمي‌شوند. اما همين ميکروب‌ها در صورت ضعیف یا کم شدن ميکروب‌های دفاعی، ایجاد بیماری مي‌کنند.

 

عفونت های ميکروبی واژن چه علائمي دارند؟

گاهی بیمار اصلاً علائمي ندارد، گاهی این بیماری سبب افزایش ترشح واژن مي شود که اکثراً آبکی اســت. یا گاهی رنگ زرد کمرنگ یا پررنگ تر دارد. گاهی بودار مي شود که به اصطلاح Fishy Smell خوانده مي شود که بیماران این بو را اکثراً پس از نزدیکی با همسر احساس مي کنند، و گاهی بیمار احساس سوزش و خارش دارد.

 

عفونت های ميکروبی واژن چگونه تشخیص داده مي شود؟

به پزشک مراجعه کــنید. ترشح شما را در مطب آزمایش مي کند و بلافاصله تشخیص داده خواهد شد.

پماد درموفیکس dermofix واژینال چیست؟

پماد درموفیکس برای درمان عفونت های ميکروبی

 

آیا این نوع عفونت از طریق نزدیکی منتقل مي شود؟

اگر چه این بیماری در بانوانی که فعالیت جنسی دارند بیشتر دیده مي شود ولیکن ارتباطی به نزدیکی ندارد و یار مقابل هم احتیاج به درمان ندارد. مگر اینکه بیمار مکرراً گرفتار این بیماری بشود.

 

علائم عفونت های دستگاه تناسلی زنان

به صورت ترشحات حجیم، زیاد، چرکی، بد بو، رنگی (پماد یا زرد رنگ به طور معمول)، احساس سوزش، خارش و درد به زمان رابطه جنسی بروز مي کند.متخصصان بر این باورند که معمولا از عفونت ها از رابطه جنسی منتقل مي شود که بسیار شایع اســت و در این مورد افراد باید بهداشت روابط جنسی را رعایت کنند تا از عفونت های واژن در امان باشند .

 

واژینیت باکتریال به دلیل نزدیکی های مکرر جنسی، اســتفاده از دوش های واژینال (برای شستشو داخل واژینال) به وجود مي آید. چاقی نیز مي تواند عامل مستعد کننده عفونت های دستگاه تناسلی باشد.عفونت باکتریال برای زنان باردار عوارض بسیاری دارد و باید جدی گرفته شود.

 

 

دکتر رجایی متخصص زنان گفت :

عفونت باکتریال برای زنان باردار مي تواند عوارضی مانند خطر پارگی زودرس پرده جنین، زایمان زودرس، عفونت های پس از زایمان و افزایش احتمال سزارین و یا حتی بیماری های التهابی لگن را به همراه داشته باشد.وی با بیان اینکه دارودرمانی، راهکار قطعی درمان عفونت های دستگاه تناسلی اســت، ادامه داد:

 

به دلیل اینکه تغییر در PH واژن طی یک مدت طولانی اتفاق مي افتد، طول دوره درمان نیز باید طولانی مدت باشد زیرا در صورت کوتاه مدت بودن دوره، احتمال عود بیماری بیشتر اســت.عفونت های دستگاه تناسلی محدودیت سنی ندارد.

 

ناهنجاری ها و اختلالاتی که باعث رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در محیط واژن مي شوند از قرار زیر اند: آنتی بیوتیک ها (مصرف آنتی بیوتیک ها، با تاثیر بر ميزان باکتری لاکتوباسیلوس موجود در فضای واژن، محیط را برای رشد بیشتر قارچ کاندیدا فراهم خواهند کرد)

پماد درموفیکس dermofix واژینال چیست؟

پماد درموفیکس یک پماد موضعی برای عفونت های قارچی واژن

 

اطلاعات دارویی پماد درموفیکس Dermofix:

پماد یا پماد درموفیکس نیز مانند سایر محصولات دارویی شناسنامه مربوط به خود را دارد که در ادامه به ذکر این مسئله پرداخته ایم:

نام علمي: سرتاکونازول

نام تجاری: پماد درموفیکس، ارتاکزو

شکل دارویی: پماد یا پماد

کلاس درمانی: ضد قارچ

کلاس شیمي: از خانواده ایميدازول

فرمول شیميایی: C20 H15–Cl3-N2-O-S

وزن مولکولی: 437طریقه مصرف پماد درموفیکس در بارداری و شیردهی چگونه اســت؟

 

اثرات فارماکولوژیک:

سرتاکونازول یک داروی ضد قارچ موضعی قوی با تاثیرات آنتی فانگال مي باشد. که بر دامنه گسترده ای از قارچ ها بیماری زا من جمله: کاندیدیــا آلبیکانس، کاندیدیــا تروپیکالیس و پیتیروســپوروم اوربیکــولار، درماتوفیت هایی ماننــد مایکروســپوروم، تریکوفیتــون و اپیدرموفیتون و به علاوه این ها بر روی ميکروارگانسیم های دیگری که موجب عفونت پوست و غشای مخاطی مي شوند، تاثیر گذار مي باشد.

 

موارد مصرف درموفیکیس Dermofix:

پماد درموفیکس را بــرای درمــان عفونت های قارچی موضعی ماننـد درماتوفیتوز، تینه آ پدیس (عفونــت پای ورزشــکاران)، تینه آ کروریس (اگزمای هبرا)، تینه آ پورپوریس (هرپس سیرســیناتوس)، تینه آ باربرا (قارچ ریش و سیبیل آقایان)، تینه آ مانوس، انــواع گونه های کاندیدیا و پتیریازیس ورسیکالر تجویز مي کنند.

پماد درموفیکس dermofix واژینال چیست؟

پماد درموفیکس برای حساسیت های پوستی مثل قارچ

 

مقدار مجاز مصرف پماد درموفیکس Dermofix :

از درموفیکس باید در روز یک تا دو مرتبه بر روی محل آسیب دیده زده شود. برای اینکه مطمئن شوید که پماد به تمام نقاط دچار عارضه مالیده شده اســت، اطراف آن نقطه را تا طول یک سانتی متر از پماد بزنید. طول درمان این دارو برای عارضه های پوستی متفاوت متغیر مي باشد اما زمان معمول اســتفاده از این پماد دو تا چهار هفته بسته به نوع بیماری مي باشد.

 

عوارض جانبی پماد درموفیکس Dermofix :
اســتفاده از پماد درموفیکس به طور معمول حساسیت زا نیست اما در موارد نادری دیده شده اســت که واکنش های التهابی و آلرژی به نور خورشید را باعث شده اســت. گاهی اوقات هم موجب اریتماتوز موضعی در روزهای اول شده اســت اما به قدری زیاد نمي باشد که نیاز به قطع مصرف دارو شود.

 

طریقه مصرف در دوران شیر دهی و بارداری:

در دوران حاملگی و شیر دهی بهتر این اســت که برای اســتفاده از این پماد با پزشک مشورت شود تا درصد سود و ضرر آن نسبت به شرایط خانم بارداری برای مصرف سنجیده شود.

 

نکاتی که قبل از مصرف درموفیکس Dermofix بشناسید:

از این پماد برای عارضه های پوستی دور چشم و عفونت چشم نباید مصرف کرد.

اگر به این دارو یا یکی از داروهای این خانواده حساسیت یا آلرژی دارید، از اســتفاده این دارو خودداری کــنید.

مصرف هم زمان این دارو با دیگر دارو ها تداخلی ندارد.

از مصرف خوراکی این دارو جدا و حتما دوری کــنید.

این دارو را در دمای 30 درجه سانتی گراد بیرون از یخچال نگهداری کــنید.

قبل از اســتفاده از این پماد حتما نزد پزشک خود بروید تا نوع عفونت و حساسیت پوستی شما را تشخیص دهد و در صورت لزوم، به تجویز این پماد برای شما بپردازد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو