دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا


منبع: تاپ ناز

3

1402/5/23

10:17


دلیل خواب رفتن دست و پا ممکن است به بیماری های مخفی در بدن ارتباط داشته باشد، البته گاهی برخی دلایل برای افراد باور پذیر نیست یعنی آن ها باور نمی کنند که به خاطر این موارد ریز و پیش پا افتاده دست و پای آن ها مدام خواب میرود و گزگز می کند. بیماری هایی همچون دیابت، عفونت، خود ایمنی، بارداری و …. تاثیر زیادی در خواب رفتن دست و پا دارند البته که موارد دیگری نیز جز دلایل این عارضه هستند. در ادامه مقالات تاپناز با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این عارضه، دلایل و نحوه درمان آن بپردازیم.

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

خواب رفتن دست و پا

امروزه بروز و شیوع بیماری های متفاوت سبب شده تا افراد روز به روز با بیماری های جدید روبرو شوند. برخی بیماری ها علاوه بر وخامت حال، عوارض طولانی مدتی در بدن باقی می گذارند. خواب رفتن دست و پا یکی از عوارض مذکور است که می تواند نشانه ناتوانی بدن در برابر برخی بیماری ها باشد، البته خواب رفتن دست و پا همیشه به دلیل بیماری نیست و دلایل دیگری نیز دارد.

گزگز، سوزن سوزن و بی حسی از علائم و نشانه های خواب رفتن دست و پا به شمار می آیند، این اتفاق آزار دهنده که گاهی می تواند تا دقایقی یک فلجی موقت به همراه داشته باشد به دلایل مختلف رخ می دهد. دقت داشته باشید که دلیل خواب رفتن دست و پا همیشه خطرناک نیست و گاهی به علت نشستن طولانی مدت و یا تغییر ناگهانی در حالت ایستادن رخ می دهد.

چرا دست و پا خواب می روند؟

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که پس از یک خواب طولانی دست یا پای شما احساس بی مور مور شدن یا بی حس می کند، به گونه ای که نمی توانید برای چند دقیقه آن را تکان بدهید. خواب رفتن دست و پا به دلیل وارد شدن فشار به عصب های این قسمت ها رخ می دهد، زمانی که شما به مدت طولانی به یک حالت می ایستد یا می خوابید عصب های آن ناحیه تحت فشار قوی قرار میگیرند؛ بر این اساس جریان خون با نوساناتی همراه می شود که در نهایت منجر به گزگز شدن خواهد شد.

کیست های مزمن که در رگ دست و پا نیز وجود دارد از دیگر دلایل بروز این عارضه به شمار می آید و باعث می شود تا جریان خون حالت طبیعی خود را از دست بدهد. لازم به ذکر است که عوامل دیگری مانند پارگی دیسک گردن علاوه بر گزگز و خواب رفتگی، درد و بی حسی را به نواحی شانه، کتف، بازو و … انتشار می دهد.

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

دلایل خواب رفتن دست و پا

همانطور که عنوان شد دلیل خواب رفتن دست و پا گاهی مشخص و پیش پا افتاده است که به خاطر آن نیاز نیست به پزشک مراجعه کنید، خشک شدن بدن با یک ماساژ ساده برطرف می شود. در مقابل دلایلی خطرناکی وجود دارد که در صورت ادامه دار بودن بی حسی و خواب رفتگی مراجعه به پزشک الزامی است.

بیماری های سیستمیک که بر روی نقاط مختلف بدن تاثیرات منفی دارند از دلایل خواب رفتن دست و پا به شمار می آیند، این عارضه را جدی بگیرید چرا که گاهی بی حسی گردن و بازو از علائم سکته مغزی به شمار می آیند. البته گفتنی است که دلایل زیادی منجر به خواب رفتن دست و پا می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری قند

یکی از شایع ترین دلایل خواب رفتن دست و پا بیماری قند یا همان دیابت است که به دلیل افزایش میزان قند خون رخ می دهد. این عارضه که به نوروپاتی دیابتی نیز شهرت دارد نیاز به کنترل دارد که در غیر این صورت تغیر بوی دهان، تشنگی مفرط و تکرر ادرار را نیز به همراه دارد.

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

بارداری

خواب رفتن دست و پا در دوران بارداری بسیار اتفاق می افتند که به دلیل افزایش وزن و اندازه جنین به مجرای خون فشار وارد می شود؛ احساس گزگز و مورمور شدن در ناحیه ساق پا، شانه و حتی زیر شکم در ماه های آخر امر طبیعی است.

فشار بر اعصاب

نواحی ستون فقرات از حساسیت بالایی برخوردار هستند به گونه ای که هر گونه فشار یا مشکل در این ناحیه، در تحرک انسان تاثیرات منفی به جای می گذارد. گاهی ملتهب شدن نواحی عصبی منجر به مور مور شدن دست و پا خواهد شد به گونه ای که نمی توانید به درستی راه بروید یا چیزی را با دست بگیرید.

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

بیماری خود ایمنی

گاهی سیستم ایمنی بدن نمی تواند به درستی عمل کند و شاهد این هستیم که بخش های مختلف بدن را مورد حمله قرار می دهد. گاهی این حملات به بخش های عصبی بدن آسیب های جدی وارد می کند که دلیل خواب رفتن دست و پا هستند. آرتریت روماتوئید، ام اس، لوپوس و سلیاک از این دسته بیماری ها هستند که عصب های مختلف بدن را تحت فشار قرار می دهند.

کمبود ویتامین ها

گروه ویتامین B مهمترین گروه ویتامین برای حفظ سلامت بدن به شمار می آیند که می توانند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشند. البته توجه داشته باشید در صورتی که بدن نتواند ویتامین های لازم را دریافت کند سیستم ایمنی و عصبی آن با مشکل مواجه هستند از این رو مصرف تمامی ویتامین ها از جمله ویتامین C، E و A از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

عوارض دارویی

امروزه مصرف دارو های شیمیایی روند صعودی را در پی گرفته اند و دلیل آن نیز تاثیرات مثبت و سریعی است که بر روی بیماری ها دارند. البته خواب رفتن دست و پا جز عوارض دارویی برخی بیماری های خاص مانند داروهای سرطانی، درمان ایدز، کنترل فشار خون و بیماری های قلبی، آنتی عفونت ها و در نهایت آنتی تشنج ها که به نوعی بر روی سیستم اعصاب نیز تاثیر می گذارند.

عفونت

یکی از عمده دلایل بروز بیماری های مختلف در بدن، وجود عفونت در نواحی مختلف است. باکتری یا ویروس های عفونی که بخش های مختلف بدن را تحت تاثیر و فشار قرار داده و منجر به بروز درد و خواب رفتن دست و پا خواهند شد. بیماری های عفونی مانند هپاتیت بی و سی، ایدز، زونا، لایم، هانسن یا همان جذاب از اصلی ترین عفونت های موثر در خواب رفتن دست و پا به شمار می آیند.

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

مشکلات کلیوی

قند و فشار خون دو عمل مهم در بروز مشکلات کلیوی هستند که بر روی سیستم اعصاب و روند جریان خون تاثیرات منفی دارند. در واقع زمانی که کلیه قادر به دفع سموم نباشد میزان عفونت خون نیز با افزایش زیادی همراه خواهد بود که در نهایت آسیب های زیادی به سیستم عصبی وارد می کنند.

تومورها

توده های از سلول های غیر طبیعی هستند که در نزدیکی یا بر روی رشته های عصبی رشد کرده و به بخش های مختلف اعصاب فشار وارد می کنند.تومور ها سیستم ایمنی را با مشکل مواجه کرده و در نهایت منجر به خواب رفتن دست و پا خواهند شد.

سندروم تونل کارپال

این بیماری التهابات زیادی در ناحیه مچ دست ایجاد می کند و باعث مختل شدن حرکات آن خواهد شد که در صورت شدت گرفتن آن باید منتظر خواب رفتن دست و پا به صورت ناگهانی و یکباره باشید.

عدم تحرک

یکی از عامل های تاثیر گذار در افزایش میزان جریان خون، تحرک و ورزش است. با داشتن فعالیت بدن می توانید سیستم عصبی خود را در مقابل انواع خواب رفتن دست و پا مصون کنید.

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

سرمازدگی

بدون شک همه ما حداقل یکبار در زندگی حس بی حس شدن انگشتان دست و پا را در برف احساس کرده ایم، این خاصیت سرما و یخزدگی ست که با کند شدن جریان خون دست با یک حالت سرما و خواب رفتن دست و پا مواجه خواهید شد.

روش های درمان خواب رفتن دست و پا

با توجه به موارد عنوان شده خواب رفتن دست و پا به علت فشار بر عصب رخ می دهد که بخشی از این فشار به واسطه بروز بیماری هاست و بخش دیگر آن به دلیل انجام فعالیت های اشتباه یا مصرف مواد غذایی مضر است. بر این اساس برای اینکه بتوانید از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید باید به سراغ روش های درمانی بروید.

تجزیه و تحلیل دقیق این بیماری و کشف عوارض و مشکلاتی که به همراه دارد در یافتن یک روش مناسب برای درمان خواب رفتن دست و پا تاثیر گذار است. برای اینکه بتوانید خواب رفتن دست و پا را کنترل کند؛ انجام حرکات زیر الزامی است:

  • عضلات خود را تقویت کنید
  • اگر دیابت دارید آن را کنترل نمایید
  • وضعیت تغذیه خود را بهبود ببخشید
  • در فرم غلط ستون فقرات تغییر ایجاد کنید
  • از مصرف دخانیات و الکل خودداری نمایید
  • بیماری های خود ایمنی را مدیریت و کنترل نمایید.
  • از مصرف داروی ها بدون تجویز پزشک خود داری کنید.
  • نحوه نشستن و شکل گیری برخی استخوان ها را اصلاح کنید.

دلایل بی حس شدن دست و پا؛ 10 دلیل خواب رفتن دست و پا

جمع بندی

خواب رفتن دست و پا به شکل های مختلف خود را نشان می دهیم که گاهی ممکن است خطرناک و گاهی به دلایل متفاوت بسیار ساده اند. روش های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی اشاره کرد. گفتنی است که گاهی کیست داخل مچ به یک مشکل اساسی تبدیل شود از این رو جراحی آن یک عامل تاثیر گذار به شمار می آید.

داشتن رژیم غذایی متعادل، تغییر سبک زندگی از نظر فعالیت بدنی و خورد و خوراک می تواند در پیشگیری از بروز این عارضه تاثیر زیادی داشته باشد. البته دقت داشته باشید که تعیین اهمیت و مشکل آفرینی خواب رفتن دست و پا باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو