تکثیر گل بابا آدم و روش های پرورش این گیاه

تکثیر گل بابا آدم و روش های پرورش این گیاه


منبع: آرگا

444

1398/9/1

02:43


گیاه بابا آدم در دسته گیاهان دو ساله قرار دارد که خود رو می باشد و برای زیاد شدن آن نیاز است تا به تکثیر گل بابا آدم بپردازیم که ما در این مقاله به بیان چگونگی پرورش و تکثیر این گیاه خواهیم پرداخت.

تکثیر گل بابا آدم و روش های پرورش این گیاه

گیاه بابا آدم از دسته گیاهان زینتی است که علاوه بر زیبایی و جذابیتی که دارد در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و ما در ادامه این مقاله به بیان چگونگی تکثیر گل بابا آدم برای استفاده بیشتر از این گیاه خواهیم پرداخت.

شناسایی و نحوه تکثیر گل بابا آدم

گیاه بابا آدم گیاهی علفی و دو ساله است که در دسته گل های ستاره ای قرار دارد و ارتفاع آن نیز به دو متر می رسد. ساقه ی این گیاه مشابه پوست مار و کرک هایی خشن و زبر دارد و برگ هایش بسیار پهن و بزرگ و به حالت افتاده هستند که رنگ برگ های قسمتی که به ساقه چسبیده سبز کم رنگ و هر چه به سمت برگ ها پیش می رویم رنگ ها تیره تر می شوند.

جذابیت و زیبایی های گل بابا آدم

گل های این گیاه مانند توپ و به اندازه ی فندق و یا بزرگ تر هستند و میوه های آن نیز پس از رسیدن به شکل فندقه ای و با رنگ های زرد حنایی نمایان می شوند.

ریشه ی گیاه بابا آدم دراز و دوکی شکل بوده و همچنین دارای خاصیت درمانی نیز می باشد. پوست ریشه گیاه قهوه ای رنگ،مغزی سفید و شیرین است به همین خاطر در برخی از نقاط جهان آن را پخته و به عنوان غذا مصرف می کنند.

نحوه کاشت و تکثیر گل بابا آدم:

کاشت و پرورش گیاه بابا آدم بسیار راحت و آسان بوده و بدون نیاز به کمک انسان رشد می کند. این گیاه در آفتاب بهترین رشد خود را نشان خواهد داد اگرچه که می تواند سایه کمی را نیز تحمل کند. برای کاشت گیاه بابا آدم بایستی خاکی غنی و دارای زهکشی خوبی را انتخاب کنید. یکی از ویژگی هایی که بایستی خاک قابل کشت گل بابا آدم داشته باشد این است که شل باشد و تا عمق ۱ متری نیز فاقد هر گونه سنگ باشد زیرا این خاک باعث می شود که ریشه ی بابا آدم رشد قوی و طولانی داشته باشد.

چگونگی تکثیر گیاه بابا آدم

بهترین زمان برای کاشت بذر های بابا آدم پس از گذشت آخرین سرما است و بایستی فاصله بین بذر ها ۸ سانتی متر و فاصله ی بین ردیف ها ۶۰ سانتی متر و همچنین عمق کاشت بذر ها نیز ۱ تا ۲ سانتی متر در نظر گرفته شود.

پس از کاشت بذرها اگر خاک خشک بود می توانید آن را آبیاری کنید و نباید اجازه دهید که خاک خشک شود البته که از خیس کردن آن نیز بایستی جلوگیری کنید زیرا در صورت خیس شدن بیش از اندازه خاک به بذرها آسیب وارد خواهد شد و جوانه زنی آن ها را متوقف می شود. جوانه زنی گیاه بابا آدم در مدت زمان کوتاه ۴ الی ۷ روز جوانه خواهد زد.

در طول روند رشد گیاه بابا آدم علف های هرز را کنترل کنید به خصوص هنگامی که نهال ها جوان هستند. خاک را بایستی مرطوب نگه داشته و در ماه یک بار به آن کود بدهید. می توانید بذر های گل بابا آدم را حدود ۴ هفته قبل از آخرین سرما در خانه نشا کرد و پس از گذشت سرما آن را به محیط بیرون خانه انتقال داد.

نحوه تکثیر گیاه بابا آدم

نکته: سعی کنید برگه های گیاه را کمتر کنید زیرا با کم کردن برگ ها گیاه رشد بسیار خوبی را خواهد داشت. اگر شما گیاه بابا آدم را برای استفاده از ریشه ی آن که خاصیت درمانی دارد می کارید بهتر است اکثر برگ های آن را جدا کنید تا ریشه بتواند رشد بهتری داشته باشید و با این کار به تکثیر گل بابا آدم نیز کمک شایانی کرده اید.

چگونگی تکثیر گل بابا آدم:

تکثیر گل بابا آدم همواره از طریق ریزوم ها انجام می شود و بهترین زمان برای زیاد شدن گیاه فصل بهار است. برای این کار سعی کنید اگر پاجوش ها ریشه دارند به همراه خاک اطراف ریشه آن را در گلدان جدیدی بکارید اما اگر ریشه ای نداشت می توانید پاجوش هایی را که از محل ریشه گیاه در می آید را توسط یک چاقو از گیاه مادری جدا کنید و در فصل بهار آن را به عنوان یک گیاه جدید بکارید.

قلمه زدن برای تکثیر گل بابا آدم

البته لازم به ذکر است که بگوییم شما برای اینکه تکثیر گل بابا آدم راحت و سریع تر انجام شود می توانید از هورمون های ریشه زایی نیز استفاده کنید. تا زمان ریشه دار شدن گیاه بایستی خاک مرطوب باشد و پس از ریشه دار شدن به تدریج از دفعات آبیاری بکاهید.

شرایط محیطی مورد نیاز کاشت و تکثیر گل بابا آدم:

برای کاشت،پرورش و حتی تکثیر گل بابا آدم نیاز به رعایت و فراهم کردن شرایطی است که در آن گیاه بتواند بهترین رشد خود را پشت سر بگذارد و ما در ادامه به بیان شرایط مناسب برای پرورش و تکثیر گل بابا آدم پرداخته ایم.

آبیاری:

از آن جایی که این گیاه علاقه زیادی به آب دارد بایستی خاک همواره مرطوب باشد. در هفته بهتر است با توجه به دمای محیط ۲ الی ۳ مرتبه آبیاری صورت گیرد البته که در زمان خواب گیاه در فصل های زمستان و پاییز نیز بهتر است از دفعات آبیاری کاسته شود.

آبیاری کردن گیاه بابا آدم

رطوبت:

برای تکثیر گل بابا آدم بایستی رطوبت آن همواره حفظ شود و غبار پاشی هفتگی آن نیز فراموش نشود زیرا با خشک شدن خاک برگ های تازه آن خواهند سوخت.

نور:

گیاه بابا آدم اکثرا آفتاب پشت پنجره را دوست می دارند ولی با این وجود نیز ممکن است در شرایط مختلف متغیر باشد.

هرس:

برای پرورش و تکثیر گیاه بابا آدم بهتر است خیلی سریع برگ های مریض و مرده را از پایین ساقه جدا کنید تا به سایر قسمت ها آسیبی وارد نشود.

خاک:

خاک بایستی یک زهکشی خوب داشته باشد و ترکیبی از پیت ماس و پرلیت باشد.

تهیه خاک مناسب برای کاشت گل بابا آدم

دما:

این گیاه در مقابل سرما و دمای پایین بسیار شکننده و ضعیف است و اگر دمای هوا به زیر ۱۵ درجه سانتی گراد برسد به گیاه آسیب می زند بنابراین بهترین دما برای رویش بهتر این گیاه بین ۱۶ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است.

تکثیر:

این گیاه دارای ساقه کوتاهی است ولی می توان به تکثیر گل بابا آدم از طریق قلمه ها پرداخت و بهترین زمان برای این کار نیز فصل های پاییز و بهار هستند.

آفات و بیماری ها:

این گیاه در بین تمامی آفت ها به کنه تار عنگبوتی حساسیت بسیار زیادی دارد.

در مورد بیماری ها نیز اگر خاک دارای بافت سنگینی باشد و باعث نگه داشته شدن آب در درون خاک شود و یا آبیاری گیاه بیش از اندازه صورت گیرد منجر به پوسیدگی گیاه خواهد شد و در نتیجه گیاه نابود می شود.

آفات گل بابا آدم

چگونگی برداشت گیاه بابا آدم:

برداشت محصول یعنی خارج کردن ریشه ی گیاه از درون خاک و این عمل هنگامی اتفاق می افتد که گیاه هجده ماهه باشد. برای انجام این کار بایستی در فصل بهار و پیش از ظاهر شدن زایای گیاه ریشه ها از زمین خارج کنید و اگر در انجام این کار تامل کنید باعث سخت و محکم شدن ریشه ها خواهد شد.

برای خارج کردن ریشه ها می توانید از چنگال های فلزی که قابلیت فرو رفتن داخل زمین تا عمق بسیار زیاد را داشته باشند استفاده کنید. پس از خارج کردن ریشه های گیاه بهتر است برای مدتی آن را گوشه ای بگذارید تا گل های چسبیده به ریشه خشک شده و از ریشه جدا شوند.

پس از جدا شدن گل ها اکنون قسمت هوایی گیاه را قطع کرده و ریشه ها را پس از شستشو به قطعات کوچک تبدیل کنید و آن را در معرض نور خورشید قرار دهید و یا آن را توسط دستگاه های خشک کن خشک کنید.

چگونگی برداشت گیاه بابا ادم

اگر شما قصد استفاده از برگ های گیاه را دارید بایستی چیدن برگ ها زمانی صورت گیرد که گیاه را جهت استفاده از ریشه اش از زمین خارج می کنند.

خواص درمانی گیاه بابا آدم:

  • این گیاه بهترین ماده برای تصفیه ی خون محسوب می شود زیرا خون را تمیز کرده و سموم را از بدن خارج می کند.
  • این گیاه ادرار آور و معرق است.
  • باعث از بین رفتن ورم ها می شود.
  • باعث برطرف شدن بیماری های پوستی مانند اگزما و زخم ها می شود.
  • پس از تکثیر گل بابا آدم و جوشاندن برگ های آن برای درمان سرگیجه و رماتیسم بسیار مفید است.

کاربرد گل بابا آدم برای درمان بیماری ها

  • بدن را به طور چشمگیری تقویت خواهد کرد.
  • برای تنظیم قند خون و درمان بیماری قند بسیار مفید و دارای اهمیت است.
  • تب حاصل از بیماری مخملک را درمان می کند و از بین می برد.
  • مصرف ریشه ی گیاه بابا آدم در برطرف کردن سرما خوردگی موثر است.
  • برای معالجه ذات الریه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای درمان بیماری سرخک بهتر است تا برگ های گل بابا آدم را جوشانده و به مریض بدهید.
  • این گیاه به عنوان پاد زهر در مقابل نیش جانوران سمی محسوب می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو