دل درد بعد از غذا خوردن بخاطر چیست و چگونه درمان می شود؟

منبع: نمکستان

149

1398/11/29

10:44


دل درد بعد از غذا خوردن دلایل زیادی دارد، درد معده ای که بعد از خوردن غذا اتفاق می افتد و بعد از بین می رود، این درد از غذا به وجود می آید.

نمکستان: دل درد بعد از غذا خوردن دلایل زیادی دارد، درد معده ای که بعد از خوردن غذا اتفاق می افتد و بعد از بین می رود، این درد از غذا به وجود می آید. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و استفاده از سبزیجات و میوه های تازه، میتوانید از دل درد جلوگیر کنید. غذاهای تند، چرب، نوشیدنی های قندی،استفاده زیاد از کافئین نیز باعث دل درد بعد از خوردن غذا می شود. در ادامه با دلایل رایجی که باعث دل درد بعد از خوردن غذا آشنا شوید.

سوهاضمه

سوهاضمه یکی از دلایل دل درد پس از غذا خوردن است، افرادی که دچار سوهاضمه می شوند ممکن است علاوه بر دل درد احساس بیماری یا تورم کنند. همچنین گاهی میتواند باعث خارش پوشش شکم شود. مصرف غذای چرب، نوشیدنی های الکلی و قندی و کافئین باعث تشدید سوهاضمه میشود.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی یکی از دلایل دل درد است علائم دیگر آن مثل اسهال، استفراغ، دمای بالای بدن، همچنین کمبود انرژی می باشد. این علائم میتواند تا چند ساعت بعداز صرف غذا خود را نشان دهند و ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا از بین برود. معمولا مسمومیت غذایی پس از چند روز با مصرف مایعات و استراحت در منزل درمان می شود.

چرا بعد از غذا خوردن دل درد میگیریم؟

مصرف غذاهای تند

برای طعم غذا های تند از فلفل چیلی استفاده می شود. این فلفل ها دارای کاپسایسین می باشد، کاپسایسین ماده شیمیایی است که سبب سوزش یا داغی می شود همچنین معده را که از بخش های حساس بدن است تحریک می کند.

باد گیر افتاده در دستگاه گوارش

بادگیرافتاده در دستگاه گوارش سبب ناراحتی، درد و احساس کشش در ناحیه شکم می شود. پیاز، کلم، لوبیا و نوشیدنی های قندی سبب باد و نفخ معده میشود. همچنین بلعیدن هوا نیز باعث نفخ میشود.

آلرژی یا عدم تحمل غذا (شکل ملایم تر آلرژی)

بعضی از افراد به غذاهای خاصی آلرژی دارند و مصرف این غذاها باعث تحریک شکم و دل درد می شود. آلرژی و عدم تحمل ممکن است با مصرف بسیاری از غذا به وجود آید. کسانی که فکر می کنند آلرژی دارند باید در دفتر روزانه تمام مواد غذایی که مصرف می کنند را یادداشت کنند، همچنین زمان درد شکم را هم یادداشت کنند. دفتر یادداشت باعث می شود غذایی که به آن آلرژی دارید را شناسایی کند، و آن را از رژیم غذایی خود حذف کند.

پرخوری

اگر همیشه و به طور دائم معده پر شود برای برسلامتی مضر است. پرخوری نیز باعث دل درد می شود. در برخی از افراد مشکلات پزشکی سبب دل درد بعد غذا خوردن می شود.

داشتن اضافه وزن

افرادی که اضافه وزن دارد احتمال بیشتری دارد که به مشکلاتی مثل سوزش سر دل یا زخم معده دچار شوند.

بیماری سلیاک

بیماری سیلیاک از آلرژی به گلوتن که در جو، گندم و چاودار وجود دارد. علائم این بیماری یبوست، درد معده، نفخ و اسهال است. این بیماری یک نوع اختلال در سیستم گوارشی است.

تیروئید پرکار

اسهال و درد معده می تواند  از علائم تیروئید پرکار باشد.

سوزش سر دل

سوزش سر دل یا همان رفلاکس معده در اثر اسیدی که از شکم به مری و لوله غذایی می رود، سبب سوزش معده، سینه و گلو می شود.

علت درد شکم بعد از خوردن غذا در کودکان و بزرگسالان

سنگ صفرا

دل درد ممکن است به دلیل سنگ صفرا باشد، سنگ صفرا به قطعات سختی گفته می شود که داخل کیسه صفرا به وجود می آیند. و در صورت بستن لوله صفرا باعث در شدید و ناگهانی می شود.

داروی فشار خون

درمان دارویی که برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد می تواند موجب عوارض جانبی شود.

زخم معده

معمولا عفونت ها باعث ایجاد زخم معده می شوند. احساس درد در قسمت میانی یکی از علائم زخم معده می باشد.

ورم معده

ورم معده سبب استفراغ، بیماری، معده درد، سوهاضمه می شود.

بیماری روده التهابی

بیماری روده التهابی را باید با دارو و تغییر در سبک زندگی در مان کرد.

سندرم روده تحریک پذیر

با تغییرات سبک زندگی خود می توانید کمک کند مواردی چون خوردن وعده های غذایی در زمان خاص، نخوردن غذاهای فرآوری شده و چرب، کنار گذاشتن نوشیدنی قندی و الکلی، به اندازه ورزش کردن، آهسته غذاخوردن غذا

استرس

استرس یک از دلایل دل درد می باشد زیرا باعث عصبی شدن ماهیچه ها می شود و سبب به وجود آمدن ناراحتی و یا درد در معده می شود.

یبوست

علائم یبوست عبارتند از: سخت بودن دفع مدفوع، نداشتن حرکات روده، نفخ، درد شکم و مدفوع نکردن. با استفاده از فیبر موجود در رژیم غذایی و مصرف زیاد مایعات می توانید یبوست را درمان کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو