با اعصاب مردم بازی نکنید

129

1398/12/6

15:47


با اعصاب مردم بازی نکنید

سلامت نیوز: از صبح دیروز جریان اطلاع‌رسانی درباره بیماری كرونا شكل دیگری به خود گرفت. از همان ساعت‌های ابتدایی به یكباره خبری به نقل از نماینده قم در مجلس شورای اسلامی منتشر شد مبنی بر فوت 50 نفر در این شهر به دلیل ابتلا به ویروس كرونا، خبری كه البته خیلی زود واكنش معاون وزیر بهداشت و درمان را در پی داشت. ایرج حریرچی در این ارتباط در یك نشست خبری این ادعا را تكذیب و اعلام كرد اگر حتی یك چهارم این افراد به این دلیل فوت شده باشند از سمت خود استعفا می‌كند و در ادامه برای صحت گفته‌های خود گفت اسامی این افراد در صورت صحت ادعا اعلام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، ماجرا به همین‌جا ختم نشد و احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم بار دیگر عنوان كرد اسامی 50 فوت شده در شهر قم را برای معاون وزیر ارسال كرده و حالا منتظر وعده‌اش یعنی استعفاست. در میانه این جدل هم نامه‌ای منسوب به وزیر بهداشت و درمان دست به دست شد كه ارقامی عجیب از تعداد فوتی‌های این ویروس را در دل خود داشت، نامه‌ای جعلی كه در آن به دلیل ناكارآمدی مدیریتی و البته كمبود امكانات سعید نمكی از سمت وزارت بهداشت و درمان استعفا داده بود. هر چند این بار خیلی زود سعید نمكی با انتشار بیانیه این موضوع را تكذیب كرد و گفت در وضعیت كنونی در كنار مردم خواهد ماند. این كلیت روایت تنها چند ساعت مجادله میان مسؤولان رده بالا در رابطه با شیوع گسترده ویروس كرونا در ایران بود؛ تماشاگر این وضعیت هم كسی نبود جز بیش از80 میلیون ایرانی نگران. مردمی كه از یك‌سو قرار است دل به شایعات گسترده در فضای مجازی ندهند و به منابع رسمی اعتماد داشته باشند حالا تماشاگر اختلاف نظر نماینده مجلس و معاون وزارت بهداشت شده‌اند، برای چشمان نگران این مردم اما یك چیز بدیهی است و آن هم این‌كه بالاخره در میانه این جدل یكی از این دو طرف اشتباه می‌كند یا نماینده مردم قم به نوعی تشویش اذهان عمومی كرده است یا وزارت بهداشت و درمان خلاف قانون طبق مصلحت اخبار درست را منتشر نمی‌كند.


بعد از گفته‌های احمد امیرآبادی فراهانی اخباری هم در رابطه با او شكل گرفت،‌ این‌كه خود او بعد از این گفته‌ها به واسطه بیماری بستری شده است، یا این خبر كه خود او هم مبتلا به كرونا بوده و صندلی او در مجلس ضدعفونی شده است. این یكی را خبرگزاری ایرنا مخابره كرده بود كه «پس از خروج نماینده قم از صحن مجلس، محل استقرار وی توسط نیروهای مجلس ضدعفونی شد.» هر چند این نماینده همه این اخبار را تكذیب كرد و در واكنش به ضدعفونی كردن صندلی او در مجلس هم به ایسنا گفت: «غلط كردند همچین كاری كردند. اشتباه كردند به من چه مربوط است.» اما احمد امیرآبادی فراهانی بعد از جلسه با وزیر بهداشت در

مجلس چه گفت؟
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: «عملكرد دولت برای مواجهه با ویروس كرونا صفر است. درست است كه باید آرامش را حفظ كنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم كه گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌كه روزانه ده نفر در قم از بین می‌روند، ادامه داد: « تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس كرونا فوت كرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است.»

واکنش کاربران فضای مجازی
کاربران فضای مجازی و اهالی رسانه البته بیشتر منتقد اظهارات نماینده قم بودند و اظهارات امیرآبادی را «غیرمسؤولانه» توصیف کردند. آنها بر لزوم خودداری افراد غیر مسؤول از اظهارات نسنجیده بدون توجه به عواقب آن حتی درصورت درست بودن اطلاعات تاکید داشتند. فرشاد مهدی‌پور، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه با اشاره به انتشار جهانی اظهارات نماینده قم نوشت : «این اتفاق فضای قم را آشفته کرده است. تبعات خروج مردم از این شهر و شیوع بیماری برعهده کیست؟» تعدادی از کاربران نیز امیرآبادی را متهم به تلاش برای دیده شدن برای رسانه‌ها کرده و اظهارات او را موجب به‌هم ریختن اعصاب مردم دانستند. یکی از آنها نوشت: «موضوع این نیست که موافق پنهان کردن واقعیت از مردم باشیم اما در همه دنیا در چنین شرایطی فقط مسؤولان رسمی اظهار نظر می‌کنند. نماینده قم باید تبعات ا‌ظهار‌نظرش را بسنجد و منافع ملی را به منافع منطقه‌ای ترجیح ندهد. در این زمینه دولت و وزارت بهداشت مسؤول است.»


61 ابتلا و 12 فوت
روایت نماینده قم در مجلس شورای اسلامی حكایت از وضعیت بحرانی در این شهر دارد. اما همین ماجرا از زبان ایرج حریرچی، دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس كرونا و معاون وزیر بهداشت چیز دیگری است. همچنان او و دیگر مسؤولان دولتی اصرار دارند در زمینه مبتلایان و فوت شدگان به دلیل ویروس كرونا هیچ دستگاهی به جز وزارت بهداشت آمار رسمی ندارد. آخرین آمار وزارت بهداشت هم حكایت از این دارد كه تا ظهر دیروز 61 مورد قطعی ابتلا در كشور داشتیم كه متاسفانه ظرف روزهای گذشته، 12 نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. حریرچی همچنین اعلام كرده است شیوع ویروس كرونا در منطقه بیش از آن چیزی است كه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. او گفته: ‌«برخی كشورهای مختلف تعداد مبتلایان و فوت شده‌ها را كتمان می‌كنند. بر اساس برخی آمار غیر رسمی ۱۸ نفر در یكی از كشورهای جنوبی همسایه ما فوت شده‌اند كه به هیچ وجه اعلام رسمی نشده است.»
تعطیلی مدارس تاثیری در شیوع ویروس ندارد
كیانوش جهانپور، رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز بی‌توجه به آمار مورد ادعای نماینده قم باز هم تكرار كرد: «هر گونه عدد و رقمی كه خارج از وزارت بهداشت مطرح می‌شود، صحت ندارد.» او همچنین به تعطیلی مدارس در این روزها واكنش نشان داد و گفت: «از نظر كمیته فنی وزارت بهداشت، تعطیلی مدارس همچنان برای ما به عنوان عاملی كه بتواند پیشگیری كند و در كاهش شیوع و انتشار بیماری موثر باشد، شناخته نشده و ما همچنان اعتقاد نداریم كه لزوما تعطیلی مدارس می‌تواند به كاهش شیوع و محدودیت انتشار منجر شود. چنانچه بعضا كارشناسان معتقدند حتی تعطیلی مدارس و مهدهای كودك ممكن است تردد خانوارها را افزایش دهد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو