موارد استفاده از پودر سیر در طب سنتی

منبع: آسان طب

121

1398/2/29

16:27


سیر میوه گیاهی علفی و دائمی به اسم Allium sativum می‌باشد که به خانواده پیازیان تعلق دارد. سیر یکی از مفیدترین محصولات کشاورزی است که به صورت گسترده‌ای در سراسر دنیا استفاده می‌شود. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که مصری‌ها اولین قومی بودند که به خواص بی نظیر این ماده پی بردند به طوری که هر روز صبح به کارگران هرم خوفو یک پر سیر می‌دادند. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که از این ماده به دست می‌آید، پودر سیر است. پودر سیر را با استفاده از سیرهای خشک شده تهیه می‌کنند و اعتقاد بر این است که فواید آن از سیر تازه بسیار بیشتر است. برای آشنایی با فواید پودر سیر ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

پودر سیر

خواص پودر سیر

سیر سرشار از فواید بی نظیر است و به همین دلیل پزشکان طب سنتی برای قرن‌ها از آن استفاده می‌کردند. در باب خواص این ماده مقالات فراوانی نوشته شده که قدیمی‌ترین آنها مربوط به یک پاپیروس مصری است که به 4 هزار سال پیش تعلق دارد. امروزه دانشمندان دریافته‌اند که پودر سیر یک منبع عالی برای دریافت موادی مانند ویتامین C ویتامین B6، آهن، کلسیم، پروتئین، منیزیم، سدیم و کربوهیدرات‌ها به شکل فیبر غذایی و قند می‌باشد. علاوه بر این، تحقیقاتی که در سال‌های اخیر منتشر شده نشان می‌دهد که در این ماده یکی از کمیاب‌ترین عناصر که در تعداد محدودی از محصولات طبیعی یافت می‌شود، به اسم ژرمانیوم وجود دارد.

تنظیم سطح کلسترول بدن

یکی از مهم‌ترین فوایدی که به این ماده نسبت می‌دهند، تنظیم سطح کلسترول می‌باشد. در سال 2007 یک آزمایش دو مرحله‌ای بر روی موش‌ها انجام شد که در آن 50 نمونه آزمایشی در معرض مقادیر مشخصی پودر سیر قرار گرفتند. بعد از یک دوره یک هفته‌ای مشخص شد که سطح کلسترول LDL در آنها کاهش یافته و به همان مقدار نیز سطح HDL آنها بیشتر شده است. 2 سال بعد همین آزمایش بر روی نمونه‌های انسانی انجام شد که البته نتایج مشابه به دست آمد. همچنین پودر سیر قادر است با کاهش پلاک در شریان‌ها به کاهش فشار خون نیز کمک کند.

جلوگیری از سرطان

از دیگر خواص بی نظیر این ماده می‌توان به جلوگیری از سرطان اشاره کرد. متأسفانه تا به حال بیش از 50 میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد سرطان تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این بیماری آسیب‌های رادیکال‌های آزاد هستند که منجر به جهش‌های سلولی می‌شود. در پودر سیر موادی وجود دارد که قادر هستند این آسیب‌ها را خنثی کنند. از آنتی اکسیدان ها به عنوان ترکیبات مخالف رادیکال‌های آزاد یاد می‌شود که سیر سرشار از آنها می‌باشد.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

پودر سیر

هر چه سیستم دفاعی بدن شما قوی‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند. بدین منظور کافی است تا از محصولات طبیعی مانند پودر سیر استفاده کنیم. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در این ماده ویتامین C وجود دارد که در ساخت گلبول‌های سفید نقش دارند. همان طور که می دانید این گلبول‌ها مهم‌ترین عامل دفاعی بدن به شمار می‌روند. علاوه بر این، سیر یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد ویروسی می‌باشد. همه این عوامل باعث می‌شود تا از پودر سیر به عنوان یکی از بهترین تقویت کننده‌های سیستم ایمنی بدن یاد شود.

تقویت دستگاه گوارشی بدن

با نگاه به مواد موجود در سیر می‌فهمیم که در آن مقادیر قابل توجه‌ای فیبر و ژرمانیوم وجود دارد. این دو ماده می‌توانند به صورت مؤثری به تقویت دستگاه ایمنی کمک کنند. فیبرهای رژیمی از جمله موادی هستند که باعث بهبود هضم می‌شوند چرا که نه تنها با مرطوب کردن لوله‌های گوارشی حرکت مدفوع و مواد غذایی را تسهیل می‌کنند، بلکه باعث تقویت عملکرد باکتری‌های مفید روده نیز می‌شوند. ژرمانیوم نیز می‌تواند از مسمومیت‌های غذایی جلوگیری کند.

درمان دندان درد

درمان دندان درد یکی از سنتی‌ترین فواید استفاده از پودر سیر می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیر سرشار از خواص ضد باکتری می‌باشد و به همین دلیل است که مصرفش می‌تواند به دندان درد کمک کند. معمولاً بیش از 70 درصد موارد درد دندان ناشی از باکتری‌های دهانی می‌باشند. بدین منظور کافی است تا پودر سیر را به آرامی بر روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. تنها مشکلی که این روش دارد این است که دهان شما بو می‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو