مصرف قلیان در دوران شیردهی چه مضراتی برای نوزاد و مادر دارد؟

مصرف قلیان در دوران شیردهی چه مضراتی برای نوزاد و مادر دارد؟


منبع: آرگا

2

1402/9/27

16:10


قلیان در شیردهی بسیار مضر می باشد و می توان گفت این مورد می تواند نوزاد شما را به صورت روانی وابسته کرده و شما بعد از ترک ممکن است با نشانه های ترک در نوزاد خود مواجه شوید.

یکی از تاثیر گذار ترین موارد قلیان در شیردهی می باشد و می توان با این کار سلامت نوزاد خود را به خطر انداخت. برای دریافت اطلاعاتی در این زمینه ادامه این بخش را مشاهده کنید زیرا اطلاعاتی مفید به شما خواهیم داد و شما به عنوان یک مادر تصمیم خواهید گرفت تا زمانی که به نوزاد خود شیر می دهید قلیان و سایر دخانیات را کنار بگذارید.

  

شیردهی و قلیان کشیدن

آشنایی با عوارض قلیان در شیردهی

مادرانی که قلیان و یا تنباکو مورد استفاده قرار می دهند باید بدانند که علاوه بر خود جان فرزندان خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد. نیکوتین موجود رد این موارد می تواند وارد خون شده و در شیر مادر نیز ترشح خواهد شد و برای بدانید که این موارد خطرناک می توانند وارد بدن نوزاد شما نیز شده و تاثیرات منفی بر روی بدنش خواهد گذاشت و چون بدن نوزاد آسیب پذیر تر می باشد بیش تر از افراد عادی دچار عارضه های دخانیات خواهد شد.

در واقع رو به رو شدن با زندگی جدید و وارد شدن نوزاد در یک خانه می تواند برای مادران بسیار تنش زا باشد و ساده ترین راه برای کاهش این تنش ها و استرس ها سیگار کشیدن و یا قلیان کشیدن می باشد. نیکوتین موجود در دخانیات یکی از مواد روان گردان محسوب می شود و ترک این مورد نیز بسیار سخت خواهد بود. بهتر است قبل از بارداری اقدام به ترک سیگار نمایید زیرا سیگار در زمان بارداری و یا مواد مخدر دیگر می تواند تاثیرات بدی روی جنین داشته باشد و مشکلات بی شماری را برایتان به همراه خواهد داشت.

به صورت کلی تحقیقات نشان داده است که نیمه عمر نیکوتین در بدن افراد ۳ ساعت می باشد و بعد از این مدت نیز امکان دارد مقداری از این ماده در شیر مادران وجود داشته باشد با این وجود بهتر است قبل از شیر دادن و بعد از ان و به صورت کلی تا زمانی که از شیر خود به نوزاد می دهید از این مورد استفاده نکنید.

شیردهی و قلیان

خطرات قلیان برای نوزاد

قلیان کشیدن در دوران شیردهی می تواند خطرات بسیار زیادی را برای نوزادان به همراه داشته باشد و مهم ترین این خطرات عبارت اند از :

  • تهدید جدی سلامتی نوزاد
  • بروز حساسیت های شدید تنفسی
  • سندروم مرگ در خواب نوزاد
  • کاهشش میزان شیر در مادران
  • رشد ناکافی
  • مشکلات رشد ذهنی و جسمی

خطرات قلیان برای مادران

استفاده زا قلیان نه تنها برای نوزاد بلکه برای مادر نیز می تواند خطر آفرین باشد. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه به شما خواهیم داد و شما باید بدانید که خطرات قلیان کشیدن برای مادران به چه صورت می باشد.

  • انواع سرطان ها
  • سرطان ریه
  • سرطان مری
  • بیماری های مزمن
  • کاهش وزن نوزاد در حین تولد
  • افزایش بیماری های تفسی
  • انسداد های ریوی
  • ذات الریه

قلیان در شیردهی

مسمومیت با قلیان

این مورد برای بسیاری از افرادی که در زمان شیردهی قلیان کشیده اند بوجود آمده است از این رو بهتر است سعی کنید در این زمان دخانیات را ترک کرده تا بتوانید حداقل زندگی سالم تری را برای نوزاد خود بسازید. معمولا مسمومیت با قلیان خود را با استفراغ های مداوم بعد از شیردهی، خاکستری شدن رنگ صورت نوزاد، آبکی شدن مدفوع نوزاد، بالا رفتن میزان ضربان قلب نوزاد و بی قراری های شدید خود را نشان می دهد.

در این میان اگر نوزاد شما بی قراری می کند و یا خیلی به خودش می پیچد باید بدانید که درگیر این مورد شده اید و باید برای درمان نوزاد خود سریعا به اورژانس مراجعه کرده و سعی کنید در این میان حقیقت را بگویید تا بتوانید نوزاد خود را درمان کرده و زمان طلایی برای درمان را از دست ندهید.

البته باید بدانید که این نشانه ها بسیار نادر می باشند و اگر کودک شما به دفعات زیاد از شیر شما در حالی که دخانیات در ان دارد تغذیه نماید دچار چنین مشکلی می شود. همچنین یادتان باشد که اگر شما سیگار را ترک کنید امکان دارد نوزاد شما با بی قراری های شدیدش نشان ده که در معرض ترک ماده روانگردان یا همان دخانیات قرار گرفته است و این مدل ها بسیار ساده می باشد.

شیردهی و استعمال دخانیات

بهترین روش ترک سیگار

ساده ترین راه برای این که بتوانید در زمان بارداری سیگار را ترک کنید این است که مواد معینی که مانند نیکوتین می باشند مثل پرولاکتین را استفاده نمایید. در واقع این ماده می تواند نشانه های برگشت پذیری را به شدت کاهش داده و در نهایت برایتان حال خوبی را به همراه خواهد داشت.

همچنین باید بدانید  که شیر مادر یکی از مهم ترین تغذیه ها برای نوزادان می باشد و می تواند میزان سیستم ایمنی آن ها را بهبود بخشیده و آن ها را به دور از بیمار ها نگه دارد از این رو بهتر است سیگار کشیدن را ترک کرده و سعی کنید که نوزاد از شیر خودتان تغذیه نماید.

اگر از مطلب قلیان در شیردهی رضایت داشتید در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های موارد منع شیردهی و افتادگی سینه بعد از شیردهی اطلاعاتی در مورد  آن ها بدست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو