شیردهی بعد از سرطان پستان و نکاتی که نباید فراموش کنید

شیردهی بعد از سرطان پستان و نکاتی که نباید فراموش کنید


منبع: آرگا

2

1402/8/18

13:11


شیردهی بعد از سرطان پستان باید اصولی باشد و تا زمانی که مواد شیمی درمانی از بدن شما خارج نشده است بهتر است به نوزاد خود شیر ندهید زیرا این مورد می تواند تاثیرات بدی بر روی نوزاد داشته باشد.

شیردهی بعد از سرطان پستان یکی از مهم ترین و بهترین کار هایی می باشد که یک مادر ان را دنبال خواهد کرد. در واقع بعد از این که شما سرطان را شکست کمی دهید باید کمی بیش تر مراقب خود باشید در غیر این صورت امکان دارد نتوانید به خوبی از پس بیماری بر آمده و مشکلات جدی در این زمینه برایتان ایجاد خواهد شد.

 

سرطان و شیردهی

همه چیز درباره شیردهی بعد از سرطان پستان

بسیاری از خانم ها هستند که درگیر این موضوع شده اند و باید بدانید که این مورد خانم های  ۳۰ الی ۴۵ سال را بیش تر از سایرین درگیر خواهد کرد از این رو معاینه های دوره ای می تواند به شما کمک کند تا بتوانید سریع تر این مورد را تشخیص داده و در مراحل ابتدایی این مورد را درمان نمایید.

وراثت و سبک زندگی یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که این سرطان را ایجاد می کند از این رو اگر در خانواده خود و یا فاراد درجه یک شما این سرطان دیده شده است باید تحت پایش قرار بگیرید تا در صورت داشتن چنین مشکلی بتوانید زمان طلایی درمان را از دست نداده و درمان شما سریع تر و بهتر انجام شود.

شیر دادن به نوزاد از مهم ترین دلایل پیشگیری از این مدل از سرطان ها دارد و در ادامه اطلاعاتی در مورد شیردهی بعد از سرطان پستان نیز به شما داده می شود. در واقع بارداری و تصمیم به فرزند دار شدن می تواند تاثیرات زیادی بر بدن مادر داشته باشد و مانع از بروز چنین سرطان هایی شود و باید بدانید که در این زمان هورمون های خانم ها بهبود می یابند و عملکرد بهتری دارند از این رو مانع از بروز بیماری های این چنینی خواهند شد.

البته در خانم های باردار امکان دارد سرطان سینه ایجاد شود ولی باید بدانید که شیر دادن به نوزاد می تواند خطر ابتلا به سرطان را از بین برده و شیر دهی به نوزاد می تواند در بهبود این سرطان ها تاثیرات زیادی داشته باشد. در واقع شیردهی منظم می تواند منجر به بهبود هورمون ها و تعادل چرخه قاعدگی در بدن شود از این رو شیر دادن به نوزاد خطر ابتلا به سرطان سینه را به شدت کاهش می دهد و خانم هایی که در این دوره از فرزند خود مراقبت می کنند سلامت بیش تری دارند.

شیردهی و سرطان

باید بدانید که در این زمان تغذیه نیز اهمیت بالایی دارد و می توان گفت در این زمان مادران سعی می کنند از غذا های مضر دوری کنند تا فرزند آن ها دچار مشکلاتی نشود و همین مورد می تواند آن ها را به داشتن سبکی از زندگی سالم سوق دهد. خانم هایی که به فرزند خود شیر می دهند از سیگار کشیدن و خوردن الکل دوری می کنند و همین دو مورد به ظاهر ساده می تواند از بروز چنین بیماری های خطرناکی در خانم ها پیشگیری نماید.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که شیر دهی تاثیراتی روی سلول های سرطانی دارد و به بافت های پستان کمک می کند تا از این بیماری بهبود یافته و مشکلی در بهبودی این بافت ها دیده نخواهد شد. در واقع یافته هایی هستند که نشان می دهند خانم هایی که اولین فرزند خود را قبل از ۲۳۵ سالگی به دنیا می آورند بیش تر در معرض سرطان سینه هستند و خانم هایی که قبل از این سن دارای ۴ فرزند می باشند بیش تر از موارد قبلی در خطر خواهند بود.

در واقع بچه دار شدن می تواند بدن خانم ها را تحریک نماید و تغییر هورمونی نیز در این زمان ها به شدت دیده خواهد شد و باید بدانید که خانم هایی که بعد از ۲۵ سالگی اولین فرزند خود را به دنیا می آورند کم تر در معرض این سرطان ها و بیماری ها قرار می گیرند.

شیردهی بدن را در برابر دو نوع تومور بدخیم سرطانی مقاوم خواهد مرد  و در این مورد ها مهم نیست که سن اولین زایمان خانم ها چه زمانی بوده است و در بین ۹۹۵ نفری که مبتلا به سرطان بودند تقریبا ۷۵ درصد از ان ها به دلیل تغییرات شدید هورمونی تحت تاثیر این سرطان بودند.

سرطان و شیردهی

شیر دادن بعد از سرطان

شیردهی بعد از سرطان پستان امری عادی می باشد ولی باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. برخی از خانم ها در زمان بارداری خود متوجه بیماری شان می شوند و باید بدانید که در حین درمان چطور باید به نوزاد خود شیر بدهید زیرا دارو هایی که استفاده می کنید امکان دارد در شیر شما ترشح شده و تاثیراتی بر نوزاد داشته باشد.

  • اگر همچنان در حال دادن تست های سرطانی می باشید می توانید بدون نگرانی به فرزند خود شیر بدهید و معمولا این تست ها شامل ماموگرافی، اسکن CAT ،اشعه ایکس، بافت برداری و ام آر آی می باشند.
  • اگر باید برای درمان تحت شیمی درمانی و یا ایزوتوپ درمانی قرار بگیرید باید شیردهی را متوقف نمایید.
  • البته اگر پرتو درمانی دارید می توانید هر از چند گاهی به نوزاد خود شیر بدهید.
  • یادتان باشد که زمانی که شیمی درمانی می شوید تولید شیر در پستان ها به شدت کم می شود و برای شیردهی مجدد باید تمامی دارو های داده ده به شما باید از بدنتان خارج شود در غیر این صورت نمی توانید به نوزاد خود شیر بدهید.
  • اگر با جراحی بخشی از یک سینه برداشته شده باشد شما می توانید با سینه دیگر خود به نوزاد شیر بدهید.

سرطان سینه و شیردهی

یادتان باشد که حتی اگر در زمان بارداری هستید و متوجه این بیماری شده اید باید  درمان را در اولویت قرار دهید و سعی کنید این مورد را به دلیل بارداری و یا شیردهی به تعویق نیندازید زیرا توده ها سرطانی امکان دارد سریعا رشد کرده و جان شما در معرض خطر باشد. هرچند که با داشتن سبک زندگی سالم می توانید از بروز این بیماری ها تا حدودی پیشگیری کنید ولی این مورد همه چیز نخواهد بود و وراثت نیز در این مدل از بیماری ها دارای نقش زیادی می باشد. اگر از این مورد رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در مورد بارداری پس از سقط  و افتادگی سینه بعد از شیردهی نیز مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو