مراحل و نحوه معاینه چشم توسط اپتومتریست

منبع: روزانه

1

1402/9/28

00:00


بینایی یکی از مهم‌ترین حواس انسان است که به ما امکان می‌دهد تا دنیای اطراف خود را بهتر درک کنیم. برای اطمینان یافتن از سلامت چشم، تشخیص و درمان به‌موقع …

مراحل و نحوه معاینه چشم توسط اپتومتریست

بینایی یکی از مهم‌ترین حواس انسان است که به ما امکان می‌دهد تا دنیای اطراف خود را بهتر درک کنیم. برای اطمینان یافتن از سلامت چشم، تشخیص و درمان به‌موقع هرگونه مشکل بینایی، انجام معاینه چشم به‌طور منظم ضروری است. اپتومتریست‌ها، متخصصان مراقبت‌های چشمی هستند که معاینه‌های چشمی و تست اپتومتری را انجام می‌دهند و در صورت لزوم، استفاده از عینک یا لنز تماسی را تجویز می‌کنند.

در این مطلب به معرفی شغل اپتومتریست می‌پردازیم. همچنین با معرفی برخی از انواع تست‌های بینایی سنجی در کودکان و بزرگ‌سالان، مراحل معاینه چشم به‌وسیله یک اپتومتریست را بیان خواهیم کرد.

معرفی شغل اپتومتریست

بینایی یکی از حواس پنج‌گانه انسان است که اهمیت زیادی در زندگی ما دارد. برای حفظ سلامت بینایی و تشخیص به‌موقع مشکلات چشمی، معاینه چشم به‌وسیله اپتومتریست ضروری است. اپتومتریست، متخصصی درزمینه سلامت چشم و بینایی است که با استفاده از تجهیزات و روش‌های مختلف، سلامت چشم‌ها را ارزیابی می‌کند.

این متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، درزمینه بینایی و سیستم بینایی آموزش‌های لازم را دیده‌اند. آن‌ها معاینه‌های چشمی را برای ارزیابی سلامت چشم و بینایی انجام می‌دهند و برای مشکلات بینایی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، ضعیفی چشم و پیرچشمی، عینک یا لنز تماسی را تجویز می‌کنند.

همچنین، اپتومتریست‌ها می‌توانند مشکلات سلامت چشم مانند گلوکوم (آب‌سیاه چشم)، دژنراسیون ماکولا (رسوب شبکیه چشم) و آب‌مروارید را با انجام انواع تست اپتومتری تشخیص داده و درمان کنند. به‌علاوه این متخصصان با استفاده از دستگاه‌های بینایی سنجی، می‌توانند نمره چشم کودکان و افراد بزرگ‌سال را تعیین کنند. برای مشاهده فرصت های شغلی اپتومتری کلیک کنید.

مراحل معاینه چشم به‌وسیله اپتومتریست

یک معاینه چشم کامل به‌وسیله اپتومتریست، معمولاً حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. پس از انجام تمام آزمایشات، اپتومتریست نتیجه معاینه را به شما اعلام می‌کند. در صورت وجود هرگونه مشکل بینایی، اپتومتریست گزینه‌های درمانی مناسب را به شما توصیه می‌کند. مراحل معاینه چشم شامل موارد زیر است:

1. اخذ شرح‌حال

اولین مرحله معاینه چشم، انجام مصاحبه با بیمار است. در این مرحله، اپتومتریست از بیمار در مورد سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی ازنظر بیماری‌های چشمی، علائم و مشکلات احتمالی بینایی سوال می‌پرسد. این سؤالات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • آیا سابقه خانوادگی بیماری‌های چشمی دارید؟
  • آیا عینک یا لنز تماسی استفاده می‌کنید؟
  • در دید خود مشکلی دارید؟
  • آیا در چشمان خود، درد یا ناراحتی خاصی را احساس می‌کنید؟
  • آیا در خواندن یا رانندگی مشکل دارید؟

2. معاینه بیرونی چشم

در این مرحله، اپتومتریست ظاهر چشم‌ها را ازنظر وجود هرگونه آسیب، التهاب یا ناهنجاری بررسی می‌کند. همچنین، واکنش مردمک چشم به نور را نیز ارزیابی می‌کند. برای این منظور، اپتومتریست از ابزارهای مختلفی برای معاینه ساختارهای بیرونی چشم استفاده می‌کند. در کل، این معاینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی پلک‌ها، مژه‌ها و غدد اشک
  • بررسی قرنیه، صلبیه و عنبیه
  • بررسی مردمک چشم و واکنش آن به نور
  • بررسی حرکات چشم

3. تست حرکت چشم

در این مرحله، اپتومتریست نحوه حرکت چشم‌ها را بررسی می‌کند. این تست برای تشخیص مشکلاتی مانند استرابیسم (انحراف چشم) و آمبلیوپی (دوبینی) استفاده می‌شود.

4. تست بینایی

این تست برای سنجش و اندازه‌گیری وضوح دید بیمار انجام می‌شود. در این تست، بیمار باید حروف یا اشکالی را که در فاصله‌های مختلف قرار دارند، بخواند. برای این کار متخصصان از یک تابلو حروف انگلیسی یا چارت بینایی استفاده می‌کنند.

این چارت بینایی که چارت آسنلن نام دارد، امکان بینایی سنجی آنلاین در منزل را برای افراد مختلف فراهم می‌کند. استفاده از انواع چارت e، می‌تواند میزان قدرت بینایی افراد را مشخص کند.

5. تعیین نمره چشم

در این مرحله، اپتومتریست با استفاده از دستگاه‌های مختلف، نمره چشم بیمار را تعیین می‌کند. این نمره، میزان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم چشم بیمار را نشان می‌دهد.

6. معاینه داخل چشم

در این مرحله، اپتومتریست با استفاده از دستگاه افتالموسکوپ، ساختارهای داخلی چشم را بررسی می‌کند. این تست برای تشخیص مشکلاتی مانند آب‌مروارید، گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی (Diabetic retinopathy) استفاده می‌شود.

7. انجام تست‌های دیگر

در برخی از موارد، ممکن است اپتومتریست نیاز به انجام تست‌های دیگری مانند تست کوررنگی، تست فشار داخل چشم یا تست رفلکس نور داشته باشد. در ادامه، به معرفی برخی از این تست‌ها خواهیم پرداخت.

تست بینایی از راه دور

این تست اپتومتری یا سنجش بینایی، برای تعیین قدرت بینایی شما از راه دور استفاده می‌شود.

تست بینایی نزدیک

این تست برای تعیین قدرت بینایی شما از فاصله نزدیک استفاده می‌شود.

تست کوررنگی

از شایع‌ترین انواع کوررنگی، می‌توان به ناتوانی در تفکیک رنگ‌های قرمز و سبز از یکدیگر اشاره کرد. برای تشخیص این نوع از مشکلات در بینایی، از یکی از انواع تست کوررنگی استفاده می‌شود. همچنین افرادی که در مشاغلی مانند برق‌کاری و طراحی گرافیک کار می‌کنند، بهتر است این نوع از سنجش بینایی را انجام دهند.

تست‌های کوررنگی با ایجاد یک چالش بینایی برای بیمار، به بررسی قدرت تشخیص فرد می‌پردازد. در حقیقت این تست برای تعیین این موضوع که آیا مشکلی در تشخیص رنگ‌ها دارید یا خیر، مورداستفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین آزمون غربالگری کوررنگی، «تست رنگ ایشی هارا» است.

تست دید عمق

این تست برای ارزیابی توانایی شما در تشخیص عمق استفاده می‌شود. در تست دید عمق یا دید 3 بعدی چشم، میزان همکاری دو چشم در تشکیل یک تصویر موردبررسی قرار می‌گیرد. این تست ممکن است در موارد زیر مورداستفاده قرار گیرد:

  • بینایی سنجی کودکان
  • افراد مشکوک به انحراف چشم
  • افراد دارای اختلال دوبینی
  • کاهش بینایی در چشم‌ها

فواید معاینه چشم

معاینه چشم به‌وسیله اپتومتریست مزایای زیادی دارد. معاینه چشم به‌طور منظم برای اطمینان یافتن از سلامت چشم‌ها، تشخیص و درمان به‌موقع هرگونه مشکل بینایی ضروری است. معاینه چشم می‌تواند به تشخیص بیماری‌های چشمی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، آب‌مروارید، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا کمک کند.

این بیماری‌ها می‌توانند منجر به کاهش بینایی یا حتی نابینایی شوند. به‌طور خلاصه، مزایای انجام معاینات چشمی و تست اپتومتری عبارت‌اند از:

  • تشخیص و درمان به‌موقع مشکلات بینایی
  • پیشگیری از پیشرفت بیماری‌های چشمی
  • بهبود کیفیت زندگی

تست اپتومتری در گروه‌های سنی مختلف

توصیه می‌شود که همه افراد به‌طور منظم و حداقل سالی یک‌بار، برای معاینه چشم به اپتومتریست مراجعه کنند.

معاینات چشم برای کودکان

معاینات چشم برای کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه بسیاری از مشکلات بینایی در کودکان، در سنین پایین قابل‌تشخیص و درمان هستند. توصیه می‌شود که کودکان اولین معاینه چشم خود را قبل از 3 سالگی انجام دهند. در حقیقت اولین اقدام برای بینایی سنجی در کودکان، بهتر است از زمان تولد تا سن 2 سالگی صورت گیرد.

تست اپتومتری برای بزرگ‌سالان

به‌طورکلی، توصیه می‌شود که افراد در سنین زیر ۱۸ سال هرسال یک‌بار و افراد بالای ۱۸ سال، هر دو سال یک‌بار برای معاینه چشم به اپتومتریست مراجعه کنند. اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های چشمی دارید، ممکن است لازم باشد معاینه چشم خود را با فواصل زمانی کوتاه‌تری انجام دهید.

معاینات چشم برای افراد مسن

افراد مسن نیز در معرض خطر ابتلا به مشکلات بینایی هستند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که افراد بالای 65 سال، سالی دو بار برای معاینه چشم به اپتومتریست مراجعه کنند.

جمع‌بندی

انجام معاینه چشم کامل به‌وسیله اپتومتریست، راهی مطمئن برای اطمینان یافتن از وضعیت سلامت چشم و بینایی شما است. این معاینه می‌تواند به تشخیص و درمان مشکلات بینایی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی کمک کند.

به همین دلیل در این مطلب به بررسی مراحل معاینه چشم به‌وسیله یک اپتومتریست پرداختیم. امیدواریم با انجام انواع تست اپتومتری و سایر آزمایشات مربوطه در فواصل زمانی منظم، بتوانید همواره از سلامت چشم‌های خود مراقبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو