ژانرهای سینما و توضیحات در مورد موضوعات فیلم و معرفی نمونه های موفق فیلم

منبع: روزانه

1

1402/9/30

12:54


سینما عمری 100 ساله دارد که در این مدت توانسته به عنوان محبوب‌ترین هنر از هنرهای هفت‌گانه شناخته شود. همچنین در این مدت سینما به ژانرهای زیادی تقسیم شده است …

ژانرهای سینما و توضیحات در مورد موضوعات فیلم و معرفی نمونه های موفق فیلم

سینما عمری 100 ساله دارد که در این مدت توانسته به عنوان محبوب‌ترین هنر از هنرهای هفت‌گانه شناخته شود. همچنین در این مدت سینما به ژانرهای زیادی تقسیم شده است که ما امروز در مجله اینترنتی روزانه قصد داریم تمامی این ژانر‌های مهم را به شما عزیزان معرفی کنیم. در ادامه با ما باشید.

داستانی و مستند

داستانی و مستند

سینما به دو بخش تقسیم می‌شود: داستانی و مستند. مستند ژانری است که به عنوان یک فیلم کامل ساخته می‌شود و در آن اشخاص حقیقی حضور پیدا کرده و هیچ خبری از داستان و فیلمنامه داستانی نیست. در فیلم‌های داستانی است که ژانر معنا پیدا می‌کند. چون هر داستانی طیفی از طرفداران را راضی می‌کند.

ژانر درام

ژانر درام

درام یا دراماتیک به معنای داستان است. پس هر فیلمی که داستانی است، درام است. البته اینجا یک تفاوت وجود دارد. درام معمولا به فیلم‌هایی گفته می‌شود که با بقیه ژانرها مثل عاشقانه و اکشن ترکیب نمی‌شود و صرفا یک داستان معمولی نه چندان هیجان‌انگیز دارد. این ژانر همواره به عنوان مادر ژآنرها شناخته می‌شود. از بهترین فیلم‌های درام تاریخ سینما می‌شود به our little sister، nomadland، Nebraska، The Hunt اشاره کرد.

مطلب مشابه: بهترین فیلم های درام + لیست 20 تایی ژانر درام با توضیحات و نقد

اکشن

اکشن

فیلم اکشن یا فیلم پُرحادثه یکی از ژانرهای سینماست که در آن یک یا چند قهرمان اصلی با مجموعه‌ای از درگیری‌های فیزیکی، رزمی و جنگی روبرو می‌شوند. قهرمان اصلی فیلم برای پیروزی باید بر دشمنان خود غلبه کند. دوران رشد فیلم‌های گونه پرحادثه بیشتر در دهه 1970 بود. در طول تاریخ این گونه فیلم‌ها از بروس لی به عنوان نخستین بازیگری که باعث حرکت و محبوبیت آن شد یاد می‌کنند.

پیشرفت در برنامه‌های رایانه ای”ساخت جلوه‌های ویژه (به انگلیسی:CGI)” باعث شد تا ساخت صحنه‌های اکشن و غیره که نیازمند تلاش‌های گروه‌های بدل کار حرفه‌ای در گذشته بود، ارزان‌تر و آسان‌تر شود.

از بهترین فیلم‌های اکشن می‌شود به Mad Max: Fury Road، Terminator 2: Judgment Day، john wick اشاره کرد.

مطلب مشابه: معرفی بهترین فیلم های اکشن + لیست 50 فیلم محبوب Action

عاشقانه

عاشقانه

فیلم عاشقانه یا فیلم رُمانتیک فیلمی است که در آن جنبه‌های عاشقانه وجود دارند و مرکزیت فیلم نیز پیرامون همین موضوع است. از آنجا که بسیاری از فیلم‌ها دارای جنبه‌های عاشقانه بین شخصیت‌های فیلم هستند می‌توان هر فیلمی را که در آن طرح مرکزی (به پیروی از داستان) پیرامون محور روابط یا احساسات عاشقانه میان شخصیت‌های اصلی داستان تعریف شده‌است در زمره فیلم‌های عاشقانه دانست.

موضوعات رایج در چنین فیلم‌هایی ممکن است درباره شخصیت فیلم باشد که با یک جاذبه رمانتیک جدید روبرو می‌شود. در این گونه مواقع اغلب پرسش‌هائی همچون: «برای چه چیزی زندگی می‌کنم؟» یا «چرا من با همسر فعلیم هستم؟» به‌وجود می‌آیند.

یکی دیگر از پیش‌نیازهای این نوع فیلم‌ها پایان خوش (یا دست کم تلخ و شیرین) آن است. بسیاری بر این باورند که هیچ فیلمی با پایان غم‌انگیز نمی‌تواند به درستی به عنوان «فیلم عاشقانه» ثبت شود. با این حال این پیش شرط بسیار اعتراض پذیر است و بسیاری از فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان فشارهای مرزی این گونه را مد نظر قرار می‌دهند. این نوع فیلم بسیار بیننده دارد. فیلم هایی با ژانر رومانتیک یا عاشقانه بیشترین بیننده را دارند و اکثرا پایان خوش یا ناگوار دارند‌.

از بهترین فیلم‌های عاشقانه می‌شود به titanic، before sunrise، little women ، Brooklyn اشاره کرد.

مطلب مشابه: بهترین فیلم های عاشقانه و رمانتیک جدید و قدیمی (لیست 40 فیلم درام احساسی)

فیلم‌های موزیکال

فیلمهای موزیکال

ژانر موزیکال یکی از محبوب‌ترین ژانر‌های تاریخ سینماست که از سال 1920 تا به کنون ساخته شده است. در این ژانر معمولا یک داستان عاشقانه است که با موسیقی و آواز ترکیب می‌شود. ریشه این نوع از فیلم‌ها نیز به تاتر برمی‌گردد. البته میشود به فیلم‌هایی که صرفا درباره موسیقی است (خواننده و موسیقیدان‌ها) نیز موزیکال گت.

از فیلم‌های معروف این ژانر می‌شود به La La Land، West Side Story، Purple Hearts، Purple Hearts، Singin’ in the Rain اشاره کرد.

فیلم زندگی‌نامه‌ای یا بیوگرافی

فیلم زندگی‌نامه‌ای یا بیوگرافی

فیلم زندگینامه‌ای یا بیوگرافی گونه‌ای از فیلم است که در آن زندگی‌نامه فرد یا افرادی حقیقی به تصویر کشیده می‌شود. در این فیلم‌ها رعایت سال‌شمار و روزشمار زندگی اشخاص اهمیت ویژه‌ای دارد. در این فیلم‌ها اغلب از نام اماکن و اشخاص واقعی برای نامگذاری بازیگرها و مکان‌های فیلمبرداری استفاده می‌شود. ساخت فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای از همان اوایل شکل‌گیری صنعت سینما رواج یافت.

از بهترین فیلمهای این ژانر می شود به The Imitation Game، Steve Jobs، The Wolf of Wall Street، The Aviator، Amadeus، Lincoln، My Left Foot، Braveheart، The Pianist، The King’s Speech، اشاره کرد.

 فیلم تاریخی

 فیلم تاریخی

درام دوره تاریخی (همچنین مشهور به درام تاریخی، درام دوران‌ها و درام افسانه‌ای) به آثار و یک ژانر گفته می‌شود که به دوره زمانی گذشته مربوط و در فضای آن دوره ساخته می‌شود. این اصطلاح معمولاً در زمینه فیلم و تلویزیون استفاده می‌شود.

درام تاریخی نوعی اصطلاح متقابل عامیانه است که می‌تواند در چندین ژانر اعمال شود و اغلب در زمینه داستان‌های تاریخی و رمانتیک، فیلم‌های ماجراجویانه و شمشیر به دستان شنیده می‌شود. یک دوران زمانی ممکن است در عصر فانتزی یا عادی مانند قرون وسطی یا یک دوره خاص باشد. باید توجه داشت که یک کار مذهبی می‌تواند عنوان درام زمانی به خود بگیرد، اما نمی‌تواند عنوان درام تاریخی داشته باشد.

بعضی از آثار تلاش می‌کنند تا به‌طور دقیق رویدادهای تاریخی یا افراد را به تصویر بکشند، تا این که تحقیقات تاریخی موجود و طول کار امکان‌پذیر است. این نوع از آثار بیشتر به عنوان مستند درام شناخته می‌شوند، آثاری مانند مرد سیندرلایی، فهرست شیندلر و لینکلن از همان عناوین مستند درام هستند.

آثار دیگر داستانهای تخیلی هستند که بر اساس افراد واقعی یا حوادثی واقعی برگرفته شده‌اند، مانند شجاع دل و بینوایان.

نمونه‌هایی از سریال‌های تلویزیونی درام تاریخی شامل گیوم تل ، رابین هود، میدل مارچ، غرور و تعصب، تودورها، مد من، امپراتوری بوردواک، تماس با ماما، دانتودن ابی، ددود، توقف و آتش گرفتن، پزشک دهکده، پدر براون، چیزهای عجیب، آمریکایی‌ها، خانه کوچک، 70 امین نمایش، پایین آمدن، دوره دیگر، پیکی بلایندرز، خانم میزل شگفت‌انگیز و چرنوبیل می‌شود.

مطلب مشابه: بهترین فیلم های تاریخی جهان (15 فیلم تاریخی و پرطرفدار)

وسترن

وسترن

وسترن ژانری هنری است که در فیلم، تلویزیون، رادیو، بازی ویدئویی، ادبیات، نقاشی و سایر هنرهای تجسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داستان‌های این ژانر بیشتر در نیمه دوم قرن 19 میلادی و در آمریکای قدیم و پس از نبرد آلامو در سال 1836 و به ویژه پس از پایان جنگ داخلی آمریکا در سال 1865 و کشتار زانوی زخمی در سال 1890 اتفاق می‌افتاد.

ژانر وسترن، گاهی غلبه بیابان و تبعیت طبیعت را به نام تمدن یا مصادره حقوق ارضی ساکنین مرزی و بومی آمریکایی به تصویر می‌کشد. وسترن جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که حول قوانین و کدهای افتخاری و شخصی، و عدالتی مستقیم یا خصوصی نظیر عداوت سازمان یافته‌است تا اینکه حول قوانینی منطقی و انتزاعی که در آن طبقه اجتماعی عمدتاً از طریق نهادهایی نسبتاً غیرشخصی حفظ می‌شود.

ادراک عامی که از وسترن وجود دارد داستانی است متمرکز بر زندگی خانه به دوشی سرگردان که معمولاً یک گاوچران یا جنگنده با اسلحه است. یک نمایش قدرت یا دوئل به وقت غروب که در آن دو یا چند جنگنده با اسلحه وجود دارد، صحنه‌ای کلیشه‌ای در ادراک عامی از وسترن است.

فیلم آمریکا وسترن را فیلمی تعریف می‌کند که در آمریکای غربی ایجاد شده‌است و دربردارنده روح، تنازع و مرگ مرزهای جدید است. به نظر می‌رسد اصلاح وسترن که برای توصیف ژانر فیلم روایی به کار می‌رود، از مقاله‌ای در مجله جهان تصویر متحرک به تاریخ ژوئیه 1912 نشأت گرفته باشد. اغلب ویژگی‌های فیلم‌های وسترن بخشی از افسانه‌های غربی عامه در قرن 19 بودند و پیش از آنکه فیلم فرمی از هنر محبوب شود.

از بهترین ژانرهای این فیلم می‌شود به Hostiles، Wind River، Django Unchained، The Hateful Eight، The Revenant، Once Upon A Time In The West، Unforgiven، The Man Who Shot Liberty Valance، El Dorado، Trilogia Dollaro، Rio Bravo اشاره کرد.

مطلب مشابه: بهترین فیلم‌های وسترن؛ لیست 25 فیلم وسترن با امتیاز بالا IMDB

فیلم جنگی

فیلم جنگی

سبک جنگی یکی از ژانرهای فیلم است که در مورد موضوعات مربوط به جنگ و معمولاً حماسی ساخته می‌شود. این فیلم‌ها بیشتر مربوط به جنگ‌های ارتش‌ها و سپاه‌ها توسط نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی و گاه در مورد اسیران جنگی، عملیات‌های مخفی نظامی و آموزش نظامی است. این فیلم‌ها گاهی زندگی روزمره نظامی و غیرنظامی افراد در زمان جنگ را به نمایش می‌کشد. این داستان‌ها ممکن است خیالی، بر مبنای حقیقت تاریخی، زندگی‌نامه‌ای یا تاریخ متناوب باشد.

در مقابل فیلم‌های ضد جنگ نیز ساخته می‌شود که درد و وحشت جنگ را از دیدگاه سیاسی و ایدئولوژیک به نمایش می‌گذارد.

از بهترین فیلم‌های جنگی می‌شود به Che، Born on the Fourth of July، Zero Dark Thirty، The English Patient، 1917، The Last Samurai، Downfall، All Quiet on the Western Front، Schindler’s List، Life Is Beautiful اشاره کرد.

مطلب مشابه: بهترین فیلم های با موضوع جنگ (لیست معروف ترین فیلم های جنگی)

فیلم ماجراجویی

فیلم ماجراجویی

فیلم ماجراجویی یکی از بهترین ژانرهای فیلم است که دارای داستان‌های هیجان‌انگیز در موقعیت‌های جدید و مناطق عجیب است. اینگونه فیلم‌ها از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به فیلم‌های اکشن می‌باشند با این تفاوت که به جای خشونت و مبارزه، ماجراجویی از طریق سفر، اکتشافات، ایجاد امپراتوری و مبارزه‌های شخصیت‌های تاریخی و قهرمانان است.

از بهترین فیلم های این ژانر می شود به Alice in Wonderland، Charlie and the Chocolate Factory، The Mask of Zorro، King Kong، Jumanji، Apocalypto، The Princess Bride، The African Queen، Pirates of the Caribbean، The Mummy، Harry Potter ، Jurassic Park، Raiders Of The Lost Ark، The Lord of the Rings اشاره کرد.

کمدی

کمدی

فیلم کمدی یکی از ژانرهای فیلم است که در آن از طنز و شوخی استفاده می‌شود. اینگونه فیلم‌ها به استثنای کمدی سیاه معمولاً پایان خوشی دارند. این گونه قدیمی‌ترین گونه فیلم‌ها شناخته می‌شود. فیلم‌های صامت به این جهت که جای صدا، بر حرکات و تصویرسازی تکیه دارد، بستری مناسب برای ژانر کمدی بود. اما با ورود صدا به صنعت فیلم، ژانر کمدی در شهرت بیشتری یافت، چرا که حالا، جز حرکت و تصویرسازی، صدا و دیالوگ نیز زمینهٔ ایجاد موقعیت‌های خنده‌دار را بیش از پیش فراهم کرد.

کمدی در قیاس با دیگر ژانرهای سینما تکیه بیشتری بر بازیگران و ستارگان فیلم دارد. به این دلیل بسیاری از هنرمندان استندآپ کمدی وارد صنعت فیلم‌سازی می‌شوند.

اولین فیلم کمدی دنیا، آبیار آبیاری می‌شود محصول سال 1895 به کارگردانی لوئیس لومیر بود که طولی کمتر از 60 ثانیه داشت. داستان این فیلم ماجرای پسربچه‌ایست که باغبانی را اذیت می‌کند. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازیگران کمدی این دوران، چارلی چاپلین، هارولد لوید و باستر کیتون هستند.

از بهترین فیلم های کمدی می شود به The General، Bringing Up Baby، Modern Times، The Apartment، Groundhog Day، Some Like It Hot، City Lights، Hangover، This Is The End، اشاره کرد.

مطلب مشابه: فیلم کمدی + 10 فیلم کمدی برتر و 1 فیلم کمدی که حتما باید ببینید

فانتزی

فانتزی

فیلم فانتزی یا فیلم خیال‌پردازی یکی از ژانرهای فیلم است که دارای زمینه‌ای فانتزی است و در آن از جادو، وقایع فراطبیعی، موجودات افسانه‌ای و دنیاهای خیالی استفاده شده‌است. این ژانر شباهت‌هایی به ژانرهای علمی ـ تخیلی و وحشت دارد. برای مثال سه گانه ارباب حلقه ها و هری پاتر که از بهترین فیلم های تاریخ این ژانر است.

مطلب مشابه: بهترین فیلم‌ های فانتزی (لیست 12 فیلم برتر فانتزی)

رئالیسم جادویی

رئالیسم جادویی

رئالیسم جادویی یکی از برترین سبک‌های تاریخ سینماست که ریشه آن به ادبیات برمی‌گردد. در این ژانر یک عنصر جادویی درون یک دنیایی واقعی وجود دارد و این دقیقا همان فرق رئالیسم جادویی با فانتزی است. در ژانر فانتزی تمامی دنیاها و عناصر جادویی هستند اما در رئالیسم جادویی تنها یک یا چند عنصر جادویی در یک دنیای واقعی وجود دارد.

از بهترین فیلم‌های این ژانر می‌شود به The Green Mile، Beasts of the Southern، Midnight in Paris، Pan’s Labyrinth، اشاره کرد.

ترسناک

ترسناک

فیلم ترسناک یکی از ژانرهای فیلم است که در ابتدا خیلی تحت تأثیر فیلم‌های اکسپرسیونیسم قرار داشت. در این ژانر از عناصر ترس، نفرت و وحشت استفاده شده‌است. در این‌گونه فیلم‌ها از صحنه‌های خوفناک، ترسناک و فراطبیعی استفاده شده و معمولاً با ژانرهای فانتزی و علمی-تخیلی تداخل دارند. این ژانر شباهت نزدیکی نیز با ژانر دلهره‌آور دارد. در فیلم ترسناک با استفاده از وحشت از ناشناخته‌ها و کابوس‌ها، ترس به بیننده القا می‌شود. استفاده از نورهای پر کنتراست، فضاهای مرموز و مه‌آلود،موسیقی دلهره‌آور و همچنین نورپردازی با مایه‌های تیره از ویژگی‌های دیگر این گونه‌است.

اولین فیلم‌های این ژانر از سال 1890 تولید شدند. در اولین فیلم‌های ترسناک، معمولاً موجودی فراطبیعی و ناشناخته یا حیوانی خطرناک شخصیت منفی (شرور) داستان بود.

شروع ساخت فیلم‌هایی که ترس مستقیم انسان از انسان را نشان می‌دهند، به دهه 60 میلادی و فیلم روانی ساخته آلفرد هیچکاک، که از نظر خیلی‌ها بزرگترین کارگردان این سبک است، برمی‌گردد. بعدها، فیلم درخشش هم توسط استنلی کوبریک ساخته شد؛ که آن نیز از بزرگ‌ترین فیلم‌های ترسناک به حساب می‌آید.

فیلم‌های ترسناک، زیرشاخه‌های گوناگونی دارند؛ که فیلم اسلشر و فیلم روان‌شناختی از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. در فیلم‌های ترسناک روان‌شناختی (به انگلیسی: psychological horror film)، به ندرت از خشونت یا خون استفاده می‌شود؛ در فیلم‌های روانی و حلقه نیز از همین سبک استفاده شده‌است.

فیلم‌های اسلشر (به انگلیسی: Slasher Movie)، از خشونت بسیار زیاد و معمولاً از دست دادن اعضای بدن، تکه‌تکه شدن و… استفاده می‌کنند.

از معروف‌ترین فیلم‌های ژانر اسلشر، می‌توان به بدبو، مقصد نهایی، هالووین، و سری فیلم‌های اره و پیچ اشتباه و تپه‌ها چشم دارند اشاره کرد. از دیگر زیر مجموعه های فیلم های ترسناک که در حال احیای دوباره است می توان به فیلم ترسناک فولکلور اشاره داشت، که از کرامپوس، لیورونا، آیین، کندی من، شیون، بابادوک، زن جهنمی، انتلرز، میدسامر، جادوگر به عنوان مهمترین فیلم های این ژانر می توان نام برد.

مطلب مشابه: معرفی فیلم های ترسناک و وحشتناک با امتیاز بالا ( 18 فیلم وحشتناک )

فیلم علمی تخیلی

فیلم علمی تخیلی

فیلم علمی-تخیلی یک ژانر فیلم است که در آن از ترکیب توصیفاتی همچون داستان‌های علمی-تخیلی، ادبیات گمانه‌زن و دانش استفاده شده‌است. به‌طور کلی این فیلم‌ها در مورد پدیده‌های ساخته می‌شوند که از دید علم لزوماً پذیرفته نشده‌است. پدیده‌هایی همچون موجودات فرازمینی، قدرت‌های عجیب، دنیاهای بیگانه، حس ششم و سفر در زمان و همچنین اغلب همراه با عناصر مربوط به آینده همچون فضاپیما و ربات‌ها یا فناوری‌های دیگر در این فیلم‌ها استفاده می‌شود.

از بهترین فیلم‌های این ژانر می‌شود به Gravity، Cloverfield، Dune، Edge of Tomorro، Interstellar، Arrival، ET the Extra-Terrestrial، The Terminator، Back to the Future، Star Wars، The Matrix، A Space Odyssey اشاره کرد.

مطلب مشابه: بهترین فیلم های علمی تخیلی؛ معرفی 23 فیلم با امتیاز بالا

نئورئالیسم

نئورئالیسم

نئورئالیسم ایتالیا جنبشی سینمایی بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم در ایتالیا پدید آمد تا میانه دهه پنجاه تداوم داشت. فیلمسازان پیشروی جنبش ” نئورئالیسم ” ایتالیا، سعی درنزدیک شدن هر چه بیشتر به ” واقعیت ” چه در روایت و چه در فرم داشتند.

رویکرد اخلاقی فیلمسازان این جنبش به ” هنر “، باعث شد تا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم که ایتالیا درگیر فقر، تورم و بیکاری گسترده بود، فیلم‌هایی با محوریت طبقات ضعیف جامعه یعنی ” کارگران ” و ” دهقانان ” و همچنین پارتیزان‌هایی که در طی دوران فاشیسم با حکومت موسولینی و اشغالگران نازی می‌جنگیدند ساخته شود.

از برجسته‌ترین فیلمسازان این جنبش سینمایی روبرتو روسلینی، ویتوریو دسیکا و لوکینو ویسکونتی هستند و فیلم‌هایی مانند رم شهر بی دفاع، آلمان سال صفر، زمین می‌لرزد و دزد دوچرخه فیلم‌های نمونه‌ای این جنبش سینمایی اند. این جنبش به مرور زمان رو به افول گذاشت و در میانه سال‌های دهه پنجاه، کم‌کم از میان رفت اما تأثیرات گسترده‌ای بر سینمای جهان گذاشت.

ناتورالیسم

ناتورالیسم

طبیعت‌گرایی یا نچرالیسم گرایش و جنبش هنری است شبیه به رئالیسم و بر ضد رمانتیسم و سنت گرایی که در اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم تحت تأثیر نظریات داروین شکل گرفته‌است. این جنبش بر پایه یک رئالیسم سفت و سخت اجتماعی بنا شد و به تبع آن شباهت‌های بسیاری به رئالیسم نیز داشت.

نچرالیسم به‌دور از نمادگرایی، ایدئال‌گرایی و احساسات‌گرایی‌های مرسوم، بر جزئیات روزمر زندگی تأکید می‌کرد، چرا که رفتار آدمی و سرنوشتش را در چارچوب جبر تحمیل شده از سوی وراثت و محیط می‌دانست. همچنین برخلاف سبک‌های سنت گرا که سوژه آن‌ها درباریان و اشراف‌زادگان بودند شخصیت‌های داستانی در ادبیات نچرالیسم از طبقات فرودست و کم توان شکل می‌گرفتند.

بهترین کارگردان این ژانر بی‌شک ن لوچ بزرگ است.

اکسپرسیونیسم آلمان

اکسپرسیونیسم آلمان

اکسپرسیونیسم آلمان جنبشی در سینمای آلمان بود که در سال‌های پس از جنگ جهانی اول، رشد و گسترش یافت.

فیلمی که این جنبش را به راه انداخت مطب دکتر کالیگاری اثر کارگردان اتریشی رابرت وینه بود. اغراق در نمایش اشیاء، دقت به جزئیات صحنه، تأکید بر تقارن، تضاد و پرهیز از پرداختن به جزئیات واقعیت روایی از بارزترین ویژگی‌های فرمال این جنبش سینمایی است.

زیگفرید کراکائر نظریه‌پرداز سینمایی در کتاب از کالیگاری تا هیتلر: تاریخ روانشناسانه سینمای آلمان، در تحلیل محتوای سینمای آلمان، گرایش‌های اجتماعی و روانی حاکم بر آلمان در سال‌های بین جنگ جهانی اول تا جنگ جهانی دوم را بررسی می‌کند و بر پایه اقبال عمومی به فیلم‌های پرفروش و تحلیل مضمون‌های این فیلم‌ها، اطلاعاتی از جامعه آلمانی قبل از هیتلر به دست می‌دهد و معتقد است می‌شد ظهور یک دیکتاتور را در آلمان پیش‌بینی کرد.

موج نوی فرانسه

موج نوی فرانسه

موج نو در فرانسه در دو دوره اتفاق افتاد. دوره اول از سال 1958 تا 1962 طول کشید و از مشخصه‌های آن تأکید بر مؤلف و میزانسن بود.

فیلم‌سازان این دوره از قواعد فیلم‌سازی دهه 50 میلادی، هم به لحاظ روایی و هم تصویری، روی‌گردان شدند. روایت و داستان یا آغاز و پایانی برای فیلم‌ها وجود نداشت. تنها برشی از زندگی در فیلم نشان داده می‌شد و به این ترتیب اقتباس ادبی در این سینما از بین رفت.

ادبیات جای خود را به قصه‌های عامه‌پسند داد و زمان در فیلم‌ها همان دهه حاضر بود و حرف‌هایی که در فیلم‌ها زده می‌شد،

درباره جوانان بود. صحبت از تمایلات جنسی که نشان از پدیده «عشق آزاد» داشت، در سینمای موج نو رواج یافت و هویت آدم‌ها در فیلم‌ها مطرح شد. نقش زنان هم در روایت محوری تر و مثبت تر شد.

استفاده از نماهای معمول که زمان و مکان را توصیف می‌کرد منسوخ شد و جامپ کات (jump cut) و نماهای نامنطبق در تدوین جای خود را باز کرد.

دوربین‌های سبک برای فیلمبرداری در خیابان‌ها به کار می‌رفت و دیگر فیلم‌ها در استودیو ساخته نمی‌شد. البته تنها نمادی که در سینمای موج نو تغییر نیافت همان شهر پاریس بود. دوره دوم موج نو بین سال‌های 1966 تا 1968 اتفاق افتاد.

در این دوره گفتمانها سیاسی‌تر شد و ایدئولوژی کم رنگ تر. فیلم‌های گدار مانند دو سه چیزی که از آن زن می‌دانم و زن چینی و آخر هفته، هر دو، از این دسته هستند.

در این دوره اسطوره‌های بورژوازی از بین رفت و مسائلی مانند ازدواج و خانواده در فیلم‌ها مطرح نمی‌شد. به جای آن‌ها موضوعاتی مانند سیاست‌ورزی دانشجویان، بلوغ، مصرف‌گرایی و ویتنام در فیلم‌ها رواج یافت. رویه فیلم‌سازی در این دوره یعنی تکنولوژی آن، رویه اجتماعی یعنی مصرف را برملا می‌کرد.

به این معنی که دیگر فیلم‌های هالیوودی با تولیدات عظیم، سرمشق نبودند و دوربین روی دست، حذف ستاره‌ها و استودیو به عنوان ضد سینما در برابر تکنولوژی فیلم‌سازی در آمریکا، به روی کار آمد. تنش‌های شخصی و بعد از آن تنش‌های سیاسی‌ای که نسل‌های جوان‌تر با آن‌ها روبرو بودند، درون مایه فیلم‌ها را تشکیل می‌داد.

موج نو تلاش می‌کرد از سوژه‌های متفاوت و سبک روایت متفاوت در ساخت و تهیه فیلم استفاده کند و برخلاف سینمای کلاسیک آمریکا، از ستاره‌های سینمایی استفاده نمی‌کرد (به همین دلیل استفاده از نابازیگر زیاد دیده می‌شود). در این فیلم‌ها تماشاگر در قضاوت و خوانش فیلم آزادی دارد.

کلام آخر

بسیار خرسندیم که تا پایان همراه ما بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم تا درباره ژانرهای سینمایی نوشته و آن‌ها را به صورت کامل به شما عزیزان توضیح دهیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و همچنین امیدواریم اطلاعات نوشته شده برای شما مفیده بوده باشد. / نویسنده امیرسالار کریمی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو