طرز تهیه ماهی دوغی غذای سنتی با طعمی فوق العاده

طرز تهیه ماهی دوغی غذای سنتی با طعمی فوق العاده


منبع: آرگا

2

1402/10/1

08:09


اگر علاقه مند به یادگیری طرز تهیه ماهی دوغی با طعمی ناب و عالی و همچنین روشی ساده و سرعتی هستید، ما را در این مطلب همراهی کنید.

ماهی آبپز و یا همان لنجو از غذاهای جنوبی ایران می باشد که در سیستان و بلوچستان و زاهدان و آن مناطق تهیه و میل می شود. در جنوب کشور به خاطر فراوان بودن ماهی، ماهی نقش مهمی در آشپزی و سبک غذایی آن منطقه داشته و انواع غذای تهیه شده با ماهی را دارا هستیم، یکی از غذاهای خوش طعم و محبوب آنجا ماهی دوغی و یا همان ماهی دیگی و لنجو و یا آبگوشت ماهی، ماهی دوغ بر، ماهی شیر پز است. در این مطلب آرگا طرز تهیه ماهی دوغی را آموزش می دهد.

شاید به جرات بتوان آبگوشت را یکی از اصیل ترین و ریشه دارترین غذاهای ایرانی دانست که همگی آنها چه آبگوشت بزباش و چه آبگوشت کشک، آبگوشت ترش، آبگوشت ماست از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و خوش طعم و لذیذ هستند. به طور کلی در یک نگاه کلی معمولا آبگوشت از مقداری دنبه، گوشت، رب، نخود فرنگی، گوجه فرنگی، لوبیا و غیره تهیه می گردد و بسته به سلیقه افراد گوشت و مخلفات را همانطور میل می کنند و یا اغلب کوبیده می سازند. در آبگوشت ماهی یا همان دوغ ماهی اما خبری از کوبیده نیست.

رسپی ماهی دوغی یا همان آبگوشت ماهی و یا لنجو

مواد لازم

  • ماهی
  • پیاز
  • دوغ
  • روغن
  • آچار زابلی ( از ادویه های سنتی سیستان و بلوچستان می باشد)

آموزش طرز تهیه ماهی دوغی

طرز تهیه ماهی دوغی با طعمی ناب در خانه

ابتدا پیاز را خرد کرده و درون تابه همراه روغن با حرارت ملایم تفت بدهید تا سرخ شود، سپس فلفل، زردچوبه، آچار زابلی، دوغ به آن بیفزایید و بهم بزنید تا بجوشد.

نکته :حتما دوغ را باید در این مرحله بهم بزنید تا خراب نگردد.

پس از اینکه دوغ جوشید، ماهی را در آن بگذارید تا به خوبی پخته گردد و بعد آبگوشت را بکشید و در نهایت آبگوشت ماهی و یا همان دوغ ماهی آماده است.

حالا در این مرحله نوبت به تهیه ماهی می رسد، برای این منظور مجددا قابلمه ای که در آن ماهی قرار دارد را بر روی اجاق گاز قرار داده و بر روی آن بسته به دلخواه خود فلفل، زردچوبه و نمک را بیفزایید و بر روی حرارت متوسط بگذارید تا کف قابلمه هم خشک گردد و پس از تمام شدن و خشک گردیدن آب ماهی می توانید ماهی را میل نمایید. البته که نباید ماهی را به مدت طولانی بجوشانید و یا زیاد بهم بزنید که ممکن له شده و از هم بپاشد.

آموزش طرز تهیه ماهی دوغی همراه نکات

روش تهیه ماهی دوغی به روش دوم

ماهی به خوبی تمیز نموده و شست و شو دهید و به تکه های هم اندازه و متوسط قسمت کنید. چنانچه ماهی سفید در اختیار نداشتید می توانید از ماهی کپور هم بهره ببرید.

سپس پیاز را خرد نموده و داخل یک ظرف مناسب همراه کمی روغن تفت بدهید تا به رنگ طلایی درآید. بعد از اینکه پیاز کمی تفت خورد ادویه آچار زابلی و در صورت تمایل ادویه های دیگر را به آن بیفزایید. دوغ را داخل قابلمه ریخته و بر روی حرارت متوسط بگذارید تا بجوشد و مدام آن را هم بزنید تا خراب نگردد.

بعد از جوشیدن دوغ، حالا تکه های ماهی را داخل قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را هم بر روی آن بگذارید تا با حرارت کم به خوبی پخته گردد. در انتهای پخت درب قابلمه را بردارید تا گوشت ماهی له نشود. اینکه غلیظ باشد و یا نه به دلخواه شما می تواند متفاوت باشد. همچنین در صورت تمایل می توانید مخلوط آب و کشک را جایگزین دوغ نمایید.

دستور پخت ماهی دوغی با طعمی عالی

با مطالعه آموزش طرز تهیه ماهی دوغی به راحتی می توانید یک غذای سنتی جنوبی (سیستان و بلوچستان و یا زاهدان) را در زمانی کوتاه در منزل طبخ نمایید. چرا که برخی تمایل زیادی دارند تا با فرهنگ غذایی مناطق مختلف آشنا شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو