هاست داخلی برای وبسایت بهتر است یا خارجی؟

هاست داخلی برای وبسایت بهتر است یا خارجی؟


منبع: پلازا

1

1402/10/11

15:26


هاست داخلی برای وبسایت بهتر است یا خارجی؟

هاست داخلی یا خارجی یکی از تصمیماتی است که خیلی از مدیران سایت‌ها و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی را به چالش می‌کشد. در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است، در این مقاله از پلازا بهترین جواب را برای آن پیدا خواهید کرد.

راه اندازی یک وبسایت ممکن است کاری ساده به نظر برسد. شاید رقبای خود را ببینید که از طریق سایت خود کار فروش محصولات و ارائه خدمات را به راحتی انجام می‌دهند و با خود بگویید که با کاری ساده طرف هستید. اما وقتی پا به عرصه می‌گذارید متوجه ریزه کاری‌های بسیار زیاد و البته مهمی خواهید شد که هر کدام از آنها می‌تواند روی آینده سایت شما تاثیرات مثبت و منفی زیادی بگذارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از همین ریزه کاری‌ها یعنی انتخاب سیستم میزبانی بیندازیم که به همان اندازه که می‌تواند باعث رشد سایت شما شود، می‌تواند به سایت شما آسیب زده و کل کسب و کار آنلاین شما را تحت شعاع قرار دهد. انتخاب هاست داخلی یا خارجی مساله‌ای است که برای هر مدیر سایتی مهم خواهد بود.

قطعا سایت‌های بزرگ را دیده اید که در مورد این موضوع تبلیغات رنگارنگی می‌کنند و قصد دارید سرویس‌های خود را به شما بفروشند. در این مقاله ما به عنوان یک سایت بی طرف که قرار نیست هیچ سرویسی به شما ارائه دهد و اصلا در این مورد ذی‌نفع نیست، می‌خواهیم به یک بررسی کلی بپردازیم و ببینیم بین هاست داخلی یا خارجی کدامیک بدرد کار ما می‌خورد. برای این منظور لازم است ابتدا اهمیت Host و اینکه چرا تا این اندازه مهم است را بررسی کنیم.

فهرست مطالب:

نقش کلیدی هاست برای سایت

وقتی که به دنبال انتخاب بین هاست داخلی یا خارجی هستید، مطمئنا در مورد اینکه هاست چیست اطلاعاتی دارید! اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه را ارائه کنیم که به درکی مشترک از این عنصر مهم در راه اندازی سایت برسیم باید بگوییم هاست در واقع همان کامپیوتری است که در دل اینترنت قرار گرفته و قرار است سایت ما را برای ما روشن نگه دارد تا کاربران بتوانند از طریق اینترنت از آن استفاده کرده و سایت ما به آنها سرویس دهی کند.

هاست داخلی یا خارجی

در واقع خود سایت ما که با سیستم‌هایی مانند وردپرس و یا برنامه نویسی اختصاصی پیاده سازی شده است و آن را برای ما طراحی کرده اند، یک برنامه کاملا بی جان است که تمام و کمال در ختیار هاست قرار گرفته و هاست است که سایت را زنده و عملیاتی نگه می‌دارد. بدیهی است در این حالت تمامی بار کاری روی هاست خواهد بود و اگر مشکلی برای آن ایجاد شود (که کاملا هم طبیعی است و بعضا این اتفاق می‌افتد) عملکرد کلی سایت ما مختل خواهد شد. اینجاست که انتخاب یک هاست خوب و حرفه ای برای سایت تبدیل به یک موضوع حیاتی می‌شود و سوالاتی مانند انتخاب هاست داخلی یا خارجی مطرح می‌شود.

البته ممکن است اینجا این تفکر در شما ایجاد شود که هاست‌های خارجی بهتر هستند و از این مشکلات ندارند، اما باید گفت اصلا اینطور نیست و ما هم در هاست‌های داخلی و هم هاست‌های خارجی خوب و بد زیاد داریم. این ویژگی‌های مختلف هر کدام است که آنها را برای کاربرد‌های مختلف مناسب می‌کند. در ادامه قبل از اینکه بخواهیم در مورد اینکه هاست داخلی یا خارجی اصلا به چه معنا هستند، صحبت خواهیم کرد.

نقش کلیدی هاست برای سایت

هاست داخلی یا خارجی چه هستند!؟

داخلی یا خارجی بودن یک هاست عموما اشاره به محل جغرافیایی دارد که سرور‌های هاست ما در آنجا قرار دارند و نگهداری می‌شوند. هاست‌ها در واقع موجودیتی نرم افزاری هستند که به صورت شبیه سازی شده روی سرور‌ها که کامپیوتر‌های واقعی هستند ایجاد می‌شوند. این سرور‌ها برای اینکه بتوانند ارتباط خود را با اینترنت حفظ کنند، باید همیشه روشن و از خرابی دور باشند؛ به همین خاطر در محل‌های بخصوصی نگهداری می‌شوند که به آنها دیتاسنتر گفته می‌شود.

حالا در صورتی که دیتاسنتر در ایران ساخته شده باشد، شما با یک هاست داخلی طرف هستید که ویژگی‌هایی همانند قیمت ارزانتر برای اجاره ماهیانه، پهنای باند و ترافیک مصرفی نسبتا گرانتر، و همینطور سرعت خوبی برای دسترسی از داخل ایران دارد. در صورتی که دیتاسنتر مورد نظر ما در خارج از کشور واقع شده باشد، قیمتی به نسبت بالاتر، ترافیک و پهنای باند ارزانتر، سرعت دسترسی کمی دیرتر و امنیت بهتری را تجربه خواهید کرد.

در نظر داشته باشید این منابع هاست شماست که تعیین کننده قدرت هاست است نه داخلی و خارجی بودن آن. در ادامه در مورد اینکه ویژگی‌های مهم در انتخاب هاست داخلی یا خارجی کدامند و کدام یک بدرد چه کاری می‌خورند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

هاست داخلی یا خارجی چه هستند!؟

معیار‌های مهم در انتخاب هاست داخلی یا خارجی

گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توان در مورد معیار‌های انتخاب یک هاست برای سایت به سراغ آنها رفت. حقیقت این است که درجه اهمیت این گزینه‌ها برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد. سایت‌های مختلف نیاز‌های مختلفی دارند و باید با توجه به این نیاز‌ها هاست مورد نظر را انتخاب کرد.

در صورتی که بخواهیم بگوییم مهمترین این گزینه‌ها کدامند و برای حالت‌های مختلف آن از چه هاستی باید استفاده شود، می‌توانیم این موارد را معرفی کنیم:

۱. سرعت سایت

یکی از مهمترین مواردی که برای خیلی از کاربران می‌تواند مهم باشد، سرعت سایت شما خواهد بود. بر اساس آمار‌هایی که گوگل اعلام کرده است در حدود ۴۰ درصد از کاربران وقتی سرعت لود شدن سایت بیش از ۳ ثانیه باشد، سایت را ترک می‌کنند. داستان جایی ترسناک‌تر خواهد شد که این ۳ ثانیه به ۵ ثانیه برسد، در این حالت ۸۰ درصد کاربران شما سایت را ترک خواهند کرد. یعنی اگر یک سایت ضعیف از نظر سرعت داشته باشید، از هر ۱۰ مشتری احتمالی، ۸ نفر را از دست می‌دهید. در مورد اینکه سرعت هاست داخلی یا خارجی بهتر است، باید گفت هر دوی این هاست‌ها ویژگی‌ها خاصی را برای سرعت دارند.

هاست داخلی یا خارجی

هاست‌های ایرانی برای کاربرانی که در داخل ایران قرار دارند از نظر سرعت بهتر عمل می‌کنند، نزدیک بودن موقعیت جغرافیایی از عوامل مهم در سرعت دسترسی به سایت می‌باشد. اما این هاست‌ها برای کاربران خارجی و همینطور کسانی که از وی پی ان استفاده می‌کنند مشکل ساز خواهد شد. همینطور هاست‌های خارجی برای موتور‌های جستجو نیز عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند و می‌توانند در افزایش رتبه و سئو سایت تاثیر بهتری بگذارند.

۲. قیمت و هزینه ماهیانه

یکی دیگر از مواردی که شاید در خیلی از مقالات چندان مهم شمرده نشود، اما از موارد مهمی می‌باشد، هزینه ای است که باید به صورت ماهیانه برای هاست پرداخت شود. در صورتی که اکنون مدیر یک سایت هستید می‌دانید هزینه‌هایی که برای میزبانی سایت میپردازید، می‌تواند در صورت مدیریت بهتر و خرج شدن برای کارهایی مانند تولید محتوا، سئو و یا حتی تبلیغات، بعضا بازدهی بیشتری را برای شما داشته باشد و برگشت سرمایه سریعتر اتفاق خواهد افتاد.

هاست داخلی یا خارجی

در مورد شرایط هزینه هاست داخلی یا خارجی باید گفت هایت‌های داخلی شرایطی به نسبت بهتر ار از نظر هزینه دارند و ارزان تر تمام خواهند شد. البته باید دیدی این ارزان بودن در مقابل امکاناتی که به شما ارائه می‌شود چطور خواهد بود و بعضی از مواقع ارزان بودن ممکن است نشانه بی کیفیتی باشد.

۳. امنیت و محافظت در برابر حملات

مورد دیگری که می‌توان در انتخاب هاست داخلی یا خارجی در نظر داشت و اهمیت بالایی دارد، امنیت سایت است. شاید به نظر برسد برای کاری که می‌خواهید انجام دهید امنیت چندان اهمیتی ندارد و کسی نیست که به سایت تازه وارد میدان شده شما حمله کند و بخواهد دردسر ایجاد کند. در اینجا باید گفت سخت در اشتباهید و خیلی از سایت‌ها به محض اینکه شروع به رتبه گرفتن در گوگل بکنند مورد حملات مختلف، از ربات‌های اسپمر گرفته تا رقبای آنها و کسانی که قصد مختلف کردن سرویس سایت را دارند قرار می‌گیرند.

بر اساس تحقیقاتی که سازمان امنیت سایبری انگلستان منتشر کرد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ درصد از کسب و کارهای کوچک و متوسط و ۶۰ درصد از کسب و کارهای بزرگ مورد حملات سایبری قرار گرفته اند (برای اطلاعات بیشتر به مقاله امنیت سایبری مراجعه کنید). وقتی صحبت از حمله سایبری در میان باشد، نوک پیکان مبارزه با این حملات هاست و ارائه دهنده خدمات میزبانی سایت شما خواهد بود. در این مورد باید گفت با انتخاب هاست ایرانی به خاطر پروتکل‌های امنیتی داخلی، احتمال وقوع حملات کمتر می‌شود، اما در صورتی که یک حمله اتفاق بیفتد، معمولا پشتیبانی خوبی دریافت نخواهید کرد و در برابر آن تنها هستید.

هاست داخلی یا خارجی

در هاست‌های خارجی هر چند احتمال حملات بیشتر است، اما باید گفت خیال شما می‌تواند از بابت حملات راحت باشد و از بهترین تکنولوژی‌های امنیتی و سرویس‌های پرمیوم برای خنثی سازی آنها استفاده می‌شود. هرچند باید گفت بعضی از موارد که هاست خارجی را از هاستینگ‌های ایرانی خریداری کنید، باز هم ممکن است با پشتیبانی بد این سرویس دهنده‌ها مواجه شوید.

۴. سئو و رتبه گرفتن در نتایج جستجو

اگر برای راه اندازی سایت خود جدی هستید و این سایت قرار است برند شما، سرویس‌هایی که ارائه می‌کنید و یا محصولاتتان را به کاربران معرفی کند و آنها بتوانند شما را در گوگل و یا سایر موتور‌های جستجو پیدا کنند، سئو و بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو مقوله‌ای است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بر اساس آمار‌ها در حدود ۴۰ درصد از کاربرانی که از طریق گوگل وارد سایت شما می‌شوند، مشتریان شما خواهند بود. البته برای محصولات مختلف این آمار متفاوت خواهد بود اما به هر حال نمی‌توان نقش سئو را برای انتخاب هاست داخلی یا خارجی نادیده گرفت.

هاست به خودی خود تاثیری در سئو ندارد اما اینکه بتواند به روبات‌های گوگل که برای بررسی شرایط سایت و ایندکس کردن صفحات به سراغ آن می‌روند، به خوبی سرویس داده و سایت را به آنها عرضه کند، یکی از موراد مهم می‌باشد. آمار قطعی و داون بودن پایین و سرعت نیز از اصلی ترین موارد برای سئو هستند که باید در نظر داشت. اگر خبواهیم این موراد را در نظر بگیریم باید گفت هاست‌های خارجی از نظر سئو می‌توانند وضعیت بهتری را نسبت به هاست‌های داخلی برای شما فراهم کنند.

هاست داخلی یا خارجی

در نظر داشته باشید ممکن است در بعضی از منابع این موضوع که هاست ایرانی سئوی محلی را تقویت می‌کند داستانهایی را بشنوید. باید گفت اصلا اینطور نیست و سئوی محلی دامنه‌های ملی یک منطقه (مانند دامنه ir برای سایت‌های ایرانی) را تحت شعاع قرار می‌دهد و عمده نقش هاست برای سرعت و پایین آوردن نرخ پرش می‌باشد. اگر اصطلاحات ارائه شده در این بخش کمی برای شما گنگ است می‌توانید سری به مقاله یادگیری سئو بزنید تا بیشتر با این موارد آشنا شوید.

۵. تحریم و شرایط خاص

مورد دیگری که باید در نظر داشت تحریم‌های بین المللی برای بعضی از سایت‌های ایرانی است که گاه و بیگاه ممکن است گریبانگیر شما شود. در خیلی از هاست‌های خارجی ممکن است بعد از مدتی سایت‌های ایرانی به عنوان جرم و افرادی تحریم شده شناخته شوند و اطلاعات سایت‌های آنها حذف و یا توقیف شود. در صورتی که خودتان به صورت مستقیم اقدام به خرید هاست خارجی کنید، احتمال این مشکل زیاد خواهد بود. اما در هاست‌های داخلی این شرایط خاص وجود ندارد. البته در صورتی که هاست خارجی را از هاستینگ‌های ایرانی و روی دیتاسنتر‌های اروپایی (معروفترین آنها آلمان و هلند هستند) خریداری کنید هم مشکلی ایجاد نخواهد شد و در صورت بروز مشکل هم وقت کافی برای انتقال سایت به شما داده می‌شود.

هاست داخلی یا خارجی

اما در مورد هاست‌های آمریکایی باید گفت که قبلا هم نمونه‌هایی از حذف اطلاعات و مسدود شدن کامل آنها وجود داشته است و دست کاربران در این حالت به هیچ جا بند نیست. علاوه بر هاست رجیسترار‌های دامنه نیز در مواقعی ممکن است دسترسی به دامنه را برای شما مسدود کنند و باید این موضوع را در نظر داشته باشید.

۶. اختلالات اینترنتی

هر چند وضعیت اینترنت در ایران بهبود پیدا کرده است و هم از نظر سرعت و هم کیفیت و میزان قطعی با پنج یا شش سال پیش اصلا قابل مقایسه نیست، اما قطعی و اختلالات یکی از مواردی هستند که همیشه می‌توان انتظار آن را داشت. در همین راستا باید گفت که دو مورد تهدید جدی برای ما وجود خواهد داشت. در صورت قطعی اینترنت بین المللی و اختلالات اینترنتی هاست‌های داخلی می‌توانند باز هم دسترسی به سایت شما را فراهم کنند و کاربران از طریق آدرس (و نه موتور‌های جستجو مثل گوگل) به سایت شما دسترسی خواهند داشت.

هاست داخلی یا خارجی

اما از طرفی قطع ارتباط با موتور‌های جست و جو می‌تواند به سئو سایت شما آسیب برساند که باید گفت در این مورد هاست‌های خارجی از آسیب مسون خواهند بود. پس بهتر است زمان انتخاب هاست داخلی یا خارجی این مورد را هم در نظر داشته باشید.

۷. پشتیبانی

در خصوص ارائه پشتیبانی منظم باید گفت که هاستینگ و ارائه دهنده خدمات ایرانی که کاربران از آنها راضی باشند به ندرت پیدا می‌شود. البته باید گفت این موضوع دلایل زیاد می‌تواند داشته باشد. این عدم ارائه پشتیبانی ممکن است به دلیل اختلالات پشت سر هم که باعث می‌شود کاربران زیادی در یک بازه زمانی کوتاه به هاستینگ مراجعه کنند باشد. البته باید گفت در خیلی از مواقع هم ایراد از سمت هاست نیست و کاربران غیر متخصص ممکن است این موضوع را درک نکنند. هرچند هاستینگ‌هایی که به کاربرانی که پیش پیش هزینه خدمات خود را داده اند و این هزینه هم قابل استرداد نیست، توجهی نمی‌کنند و بی خیال هستند، کم نیستند!

اما در مورد پشتیبانی هاست‌های خارجی باید گفت که این ارائه دهندگان همیشه خدمات بهتری را به نسبت هاست‌های ایرانی و داخلی ارائه داده اند و هم مدت جوابدهی دقیق تر بوده، هم کمکی که به کاربران می‌شود بیشتر و بهتر است و عموما مشکلات را از صفر تا صد برطرف می‌کنند.

۸. امکانات پرمیوم و با کیفیت

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای انتخاب هاست داخلی یا خارجی باید مورد توجه قرار گیرد، امکاناتی است که هر هاست می‌تواند در اختیار شما قرار دهد. هرچند وظیفه اصلی یک هاست میزبانی سایت شما می‌باشد و اصلی ترین کار همین موضوع است، اما برنامه‌هایی هستند که می‌توانند به صورت پرمیوم و به عنوان یک مزیت اضافی روی هاست به شما ارائه شود. مهمترین نمونه‌هایی که می‌توان برای این منظور نام برد از این قرارند:

  • کنترل پنل‌های خوب مانند سی‌پنل؛
  • وب سرور‌های پرمیوم مثل لایت اسپید؛
  • امکانات امنیتی مختلف مانند سرویس SSL؛
  • امکانات مختلف برای سیستم‌های مدیریت محتوا مثل افزونه‌های وردپرس؛
  • قابلیت بالا بردن منابع به صورت داینامیک در صورت نیاز؛
  • برنامه‌های کنترل ایمیل و ایمیل مارکتینگ حرفه ای روی هاست؛

خیلی از این امکانات را می‌توان روی یک هاست داخلی یا خارجی پیدا کرد و در هر دوی این نوع هاست ارائه می‌شوند، اما در خیلی از هاست‌های ایرانی، خصوصا آنها که قیمتی پایین تر دارند از نسخه‌های کرک شده این برنامه‌های پرمیوم استفاده می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به سایت شما وارد کند و شرایط امنیتی را در حالت بحرانی قرار خواهد داد. اما در مورد هاست‌ها خارجی باید گفت می‌توانید مطمئن باشید که این برنامه‌ها درست و اصولی کار می‌کنند. در غیر این صورت سرور به صورت کلی از طرف دیتاسنتر مسدود خواهد شد.

هاست داخلی یا خارجی

 تمامی این ویژگی‌ها می‌تواند به شما کمک کند که در مورد انتخاب بین هاست داخلی یا خارجی موردی که برای شما بهتر است را برگزینید. در صورتی که هر کدام از این هاست‌ها را انتخاب کردید، لازم نیست کار چندان زیادی انجام دهید و هاستینگ‌های ایرانی می‌توانند هر دو سرویس را به شما ارائه کنند.

نتیجه گیری

انتخاب بین هاست داخلی یا خارجی یکی از مواردی است که برای خیلی از وبمستر‌ها حساس خواهد بود. در این مقاله با هم به بررسی ویژگی‌های مهم در مورد هر یک از این دو نوع هاست پرداختیم و دیدیم در هر موردی، کدام یک برتری بیشتری دارند. به عنوان جمع بندی پایانی باید گفت هاست‌های داخلی یا همان هاست ایران، سرویسی ارزانتر، سریعتر برای کاربران داخل ایران و همینطور کم دردسرتر از نظر تحریم‌ها و نگهداری از اطلاعات شما می‌باشد. در حالی که هاست‌های خارجی گرانتر، امن تر، با عملکرد بهتر برای سئو و با ارائه پشتیبانی قوی تر هستند. در صورتی که برای انتخاب هاست سایت خود مشکلی داشتید، حتما آن را با ما درمیان بگذارید. خوشحال می‌شویم بتوانیم در این خصوص به شما کمک کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو