روش های بالا بردن امنیت گوشی اندروید (Android Security)

روش های بالا بردن امنیت گوشی اندروید (Android Security)


منبع: پلازا

1

1402/10/22

15:23


روش های بالا بردن امنیت گوشی اندروید (Android Security)

بالا بردن امنیت گوشی اندروید یکی از کارهای مهمی است که می‌تواند برای خیلی از افراد مهم باشد. در صورتی که قصد دارید بدانید چطور می‌توانید شرایط امنیتی گوشی خود را بهبود دهید، در این مقاله از پلازا با ما همراه باشید.

استفاده از تلفن‌های هوشمند در زندگی امروزه ما به یک موضوع اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. شاید چند سال پیش استفاده از این دیوایس‌ها و امکاناتی که ارائه می‌کنند، تنها جنبه سرگرمی داشت و چندان مطرح نبود، اما کم کم به دلیل وارد شدن پول به اینترنت و ارائه شدن سرویس‌های مالی و کسب و کارها این دستگاه‌ها اهمیت ویژه ای پیدا کردند. در واقع می‌توان گفت دلیل این پیشرفت، بهبود شرایط امنیتی بود که می‌توانست تضمین کند دستگاه‌های موبایل یک بستر امن برای تراکنش‌های مالی و کارهایی از این دست هستند و می‌توان به آنها اعتماد کرد. هرچند تهدیدات مختلف برای این دستگاه‌ها همیشه وجود داشته است. در این مقاله قرار است به سراغ روش‌هایی برای بالا بردن امنیت گوشی Android برویم و ببینیم داستان از چه قرار است.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد بالا بردن امنیت گوشی اندروید صحبت کنيم، لازم است بدانیم اصلا منظور ما از این کار چیست و چه خطراتی در انتظار ما خواهد بود که باید از آنها دوری کنیم. در ادامه تهدیداتی که می‌تواند در زمینه تلفن همراه برای ما وجود داشته باشند را با هم بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

انواع تهدیدات در گوشی‌های اندرویدی کدامند؟

اولین نکته در مورد بالا بردن امنیت گوشی اندروید این است که دقیقا بدانیم باید برای چه مواردی آماده باشیم. مطمئنا شما فعالیت‌های زیادی را در زمینه بالا بردن ویژگی‌های امنیتی میبینید که درک بعضی از آنها می‌تواند برای شما مشکل باشد و به این فکر کنید که واقعا چرا لازم است این کار را انجام دهید! خیلی از این کارهای عجیب و غریب ممکن است دلایل خاص خود را داشته باشند و تا زمانی که شما دقیقا ندانید تهدید‌ها شامل چه مواردی هستند، نمی‌توانید بهترین رویکرد را برای مقابله با آنها پیدا کنید.

در مورد اتفاقات بدی که می‌تواند برای تلفن همراه شما بیفتد باید گفت که عمده آنها به دلیل اقداماتی است که خود شما انجام می‌دهید و نا آگاهی از اینکه یک کار کوچک و ساده گرفتن یک موضوع تا چه اندازه می‌تواند به شما آسیب برساند دلیل اصلی این موضوع است.

انواع تهدیدات در گوشی‌های اندرویدی کدامند!؟

در صورتی که بخواهیم فهرستی از تهدیداتی که ممکن است در کمین ما باشد ارائه دهیم، نتیجه کار به این صورت خواهد بود:

  • بد افزار‌ها یا Malware ها: نصب نرم‌ افزارهای ناشناخته و از منابع غیرمعتبر می‌تواند بد افزار‌ها یا مالویر‌ها را وارد گوشی شما کند که کارهای مخربی را انجام می‌دهند.
  •  حملات فیشینگ (Phishing): در این نوع حملات، مهاجمان با استفاده از تکنیک‌های متنوع تلاش می‌کنند اطلاعات حساس را از کاربران دریافت کنند، این حملات اغلب از طریق ایمیل یا پیامک انجام می‌شود.
  • حملات بدون درخواست (Drive-By Downloads): این حملات زمانی رخ می‌دهند که کاربران به صفحات خوبی با محتوای مخرب متصل می‌شوند و بدون اطلاع، نرم‌افزارهای مخرب را دانلود کرده و در دستگاه خود نصب کنند. در واقع هکر‌ها تنها به کمین می‌نشینند تا کاربران به سراغ آنها بروند.
  • برنامه‌های جاسوسی یا Spyware ها: برنامه‌هایی که روی گوشی نصب شده و کارهای مختلفی مانند بررسی ترافیک اینترنت شما، سابقه تماس‌ها و مواردی از این دست را انجام می‌دهند.
  • برنامه‌های Keylogger: این برنامه‌ها بعد از ورود به گشوی تمامی رمز‌هایی که وارد می‌کنید را ثبت کرده و برای مبدا خود ارسال می‌کنند.
  • برنامه‌های تبلیغاتی یا Adware ها: نوعی از بد افزار‌ها هستند که بعد از نصب روی گوشی شما را مجبور به تماشای تبلیغات می‌کنند و شما نمی‌توانید به سادگی از شر آنها خلاص شوید.
  • آسیب‌پذیری‌های سیستم عامل: عدم به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید، جا ماندن از آخرین اصلاحات امنیتی را به دنبال دارد و می‌تواند گوشی را در برابر حملات مختلف آسیب‌پذیر کند.
  • دسترسی به اطلاعات بدون مجوز (Unauthorized Access): نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌هایی که دسترسی‌های بیش از اندازه به اطلاعات شخصی کاربران را دارند می‌توانند به عنوان یک منبع تهدید محسوب شوند و باید گفت این کاربر است که در زمان نصب این مجوز‌ها را به برنامه می‌دهد.
  • حملات مرد میانی: در این حملات که به Man-in-the-Middle Attacks شهرت دارند مهاجمان بین شما و سایتی که می‌خواهید با آن ارتباط برقرار کنید (مثلا یک درگاه بانکی) قرار گرفته و اطلاعات را عبور می‌دهند. در این بین اطلاعات مورد نیاز برای خود را نیز برمی دارند.

این‌ها مهمترین موارد برای موبایل هستند اما در صورتی که سری به مقاله امنیت سایبری بزنید می‌توانید به توضیحات کامل تری از حملات و تهدیدات اینترنتی دسترسی داشته باشید. حالا ما می‌خواهیم در میان تمامی این حملات و انواع مختلف و متنوعی که دارند، گوشی خود را مقاوم کرده و خیالمان راحت باشد که اتفاقی برای ما نیفتد! در این مورد باید گفت تنها کاری که می‌تواند در بالا بردن امنیت گوشی اندروید برای ما موفقیت آمیز عمل کند، دقت به ریزه کاری‌ها و توجه به نکات و ترفند‌هایی است که در بخش بعدی با هم دنبال خواهیم کرد.

برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید خود چه کاری کنیم؟

در این قسمت می‌خواهیم به سراغ کارهای عملی ای برویم که لازم است برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید انجام دهیم. همانطور که دیدیم تهدیداتی که برای امنیت ما وجود داشت مواردی متنوع بودند و هر کدام از آنها در حوزه‌های مختلفی جای می‌گرفتند. پس این موضوع که کا هم مجبور شویم برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید خود کارهای متنوعی را انجام دهیم دور از انتظار نیست.

در واقع باید گفت روش‌های بالا بردن امنیت گوشی اندروید مجموعه ای از کارهایی است که باید انجام داد، و کارهایی که باید از آنها دوری کرد. خیلی از افراد فکر می‌کنند بالا بردن امنیت تنها نصب کردن برنامه‌های سنگین روی گوشی است و تازه بعد از مدتی سر و کله زدن با این برنامه‌ها از گیر دادن‌های لحظه ای آنها هم خسته شده و تصمیم می‌گیرند آنها را پاک کنند. اما باید گفت برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید لازم است از خیلی از چیز‌ها دوری کنید.

برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید خود چه کاری کنیم!؟

در ادامه کارهایی که باید برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید در هر زمینه ای انجام شود را بررس می‌کنیم:

در زمینه پسورد‌ها و رمز‌های عبور و کار کردن با اپلیکیشن ها

رمز‌های قدرتمند برای گوشی خود انتخاب کنید: انتخاب رمز‌های ساده که به راحتی هم پیدا می‌شو.ند یکی از دردسر‌هایی است که خیلی از افراد با آن مواجه اند. دقت داشته باشید برای برنامه‌های مختلف (مخصوصا برنامه‌های مالی مانند همراه بانک ها) رمز‌های قدرتمندی را انتخاب کنید.

فعال کردن ورود دو مرحله ای (Two-Step Authentication): در بعضی از برنامه‌ها از ورود دو مرحله ای پشتیبانی می‌کنند و بعد از وارد کردن رمز یک پیامک یا ایمیل هم برای شما ارسال می‌کنند. دقت داشته باشید این قابلیت را برای برنامه‌هایی که آن را دارند فعال نمایید.

نوتیفیکیشن‌های حساس را مسدود کنید: خیلی از مواقع وقتی رمز دومی برای شما ارسال می‌شود، به صورت نوتیفیکیشن روی صفحه هم نمایش داده می‌شود. این کار می‌تواند به هکر‌ها کمک کند بدون باز کردن قفل گوشی به اطلاعات حساسی از این قبیل دسترسی داشته باشند. بهتر است نوتیفیکیشن را برای برنامه‌های حساس و پیامک‌ها مسدود کنید.

تبلیغات هدفمند یا همان Personalized Ads را مسدود کنید: این ویژگی که از روی اکانت قابل تغییر می‌باشد، با جمع آوری اطلاعات مربوط به علاقه مندی‌های شما برای نمایش تبلیغات مرتبط همراه است. بهتر است این ویژگی را غیر فعال کنید زیرا بعضی از برنامه‌های دیگر هم ممکن است به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و حریم خصوصی شما را تهدید کنند.

ویژگی Find My Device را فعال کنید: شاید این موضوع چندان برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید ضروری نباشد، اما اگر گوشی شما گم شود همه چیز آن در اختیار دیگران خواهد بود. این ویژگی به شما کمک می‌کند در قبل از به خطر افتادن امنیت اطلاعات گوشی آن را پیدا کنید. مقاله پیدا کردن گوشی در فعال سازی این ویژگی به شما کمک می‌کند.

در زمینه پسورد‌ها و رمز‌های عبور و کار کردن با اپلیکیشن ها

بالا بردن امنیت گوشی اندروید در زمان نصب برنامه ها

بر اساس گزارش سکیور لیست در سال 2022 بیش از 1661743 فایل نصبی مخرب کشف شد! از این تعداد در حدود 200 هزار برنامه‌های تروجان بانکی بودند که اطلاعات حساب را می‌دزدیدند. همینطور بیش از 10 هزار باج افزار شناسایی شد که گوشی را قفل می‌کردند و برای باز شدن آن لازم بود هزینه پرداخت کنید. شاید برای شما جالب باشد سهم ایران از این برنامه‌ها 14.53 درصد بود و در مقام سوم تولید کننده این بدافزار‌ها قرار داشت! برای گرفتار نشدن در دام این بد افزار ها، در زمان نصب بایستی این موارد را در نظر بگیرید:

فقط از منابع مجاز مانند گوگل پلی برنامه را دانلود کنید: به هیچ عنوان برنامه ای که از سایر سایت‌ها دانلود کرده اید و به صورت APK در اختیار شما قرار می‌گیرد را نصب نکنید. احتمال مشکلات امنیتی و بدافزار بودن این برنامه‌ها بسیار بالاست.

به مجوز‌های برنامه‌ها در زمان نصب توجه ویژه ای داشته باشید: حتی اگر برنامه را از منبع معتبر دریافت می‌کنید باز هم باید مجوز‌های آنها را بررسی کنید و ببنید به چیزی که نباید دسترسی نداشته باشند.

تنها برنامه‌های مورد نیاز را نصب کنید: اگر شما برای یک کارکرد خاص دو یا سه برنامه روی گوشی خود نصب می‌کنید تا بهترین را پیدا کنید، فراموش نکنید سایرین را حذف کنید. هر چه کمتر برنامه نصب کنید، هم گوشی شما سبک تر و بهتر کار می‌کند و هم تهدیداتی که دارید کمتر خواهید شد.

بالا بردن امنیت گوشی اندروید در زمان نصب برنامه ها

بالا بردن امنیت گوشی اندروید با استفاده از اپلیکیشن ها

برنامه‌های امنیتی می‌توانند برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید کمک بسیار خوبی بکنند و کارهایی مانند کش، تهدیدات، بررسی صحت برنامه‌ها در زمان نصب آنها، کنترل لینک‌های ارسالی داخل ایمیل‌ها و فایل‌هایی که دانلود می‌کنید را برای شما انجام دهند. در صورتی که سری به مقاله بهترین آنتی ویروس 2023 برای اندروید بزنید می‌توانید به گزینه‌هایی که برای این کار دارید دسترسی داشته باشید.

آپدیت و بروزرسانی گوشی

نقش آپدیت یکی از مهمترین گزینه‌ها برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید می‌باشد که باید آن نکات متعددی مد نظر قرار گیرد. مهمترین نکات از این قرارند:

همیشه سیستم عامل گوشی خود را به روز و آپدیت نگه دارید: خیلی از افراد فکر می‌کنند چون با آپدیت‌ها ورژن اندروید آنها بالاتر نمی‌رود نیازی به بروزرسانی ندارد. این موضوع اصلا درست نیست. همانطور که اشاره کردیم، تهدیدات روز به روز در حال تغییر و رشد هستند، پس سیستم گوشی شما هم باید برای مقابله آماده باشد. این آپدیت‌ها می‌توانند گوشی شما را در مقابل جدیدترین ویروس ها، راه‌های نفوذ و حملاتی که اتفاق می‌افتد مصون کنند.

اپلیکیشن‌های خود را(به خصوص برنامه‌های امنیتی) به روز کنید: اگر سایر برنامه‌های شما به روز باشند، هکر‌ها نمی‌توانند از امکاناتی که برای استفاده از آنها پیدا کرده اند برای دسترسی به گوشی شما استفاده کنند. دلیل بروز رسانی سایر برنامه‌ها چندان تفاوتی با خود سیستم عامل شما ندارد و باید آن را جدی گرفت.

آپدیت و بروزرسانی گوشی

وبگردی و استفاده از اینترنت

کمتر پیش می‌آید که بدون اتصال گوشی به اینترنت امنیت آن تهدید شود، علاوه بر این گوشی ای که به اینترنت متصل نشود هم چندان کار خاصی برای ما انجام نمی‌دهد. پس باید در نظر داشت در زمان استفاده از اینترنت نکات خاصی را رعایت کنیم که امنیت گوشی ما را به خطر نیندازد. در اینجا بیشتر باید نباید‌ها و کارهایی که باید از آنها دوری کنیم را معرفی کنیم:

هر لینکی که برای شما ایمیل می‌شود را باز نکنید: عموم لینک‌ها و فایل‌هایی که از ایمیل‌های ناشناس ارسال می‌شوند مسموم بوده و برای شما دردسر ساز خواهد شد. بهتر است اصلا ایمیل‌هایی که نمی‌شناسید را باز نکنید.

پاپ آپ‌های سایت‌های مختلف را تایید نکنید: در خیلی از مواقع وقتی وارد سایت می‌شوید، پاپ آپ‌ها و صفحات مختلفی بالا می‌آید که نیاز به تایید دارند تا بتوان سایت را دید، با بعضی از این تایید‌ها برنامه‌های مخرب روی گوشی شما نصب خواهد شد. بهتر است این موارد را سرسری رد نکنید و اگر نمی‌دانید منظور آن چیست آن را تایید نکنید.

برنامه‌های ارسال شده از شبکه‌های اجتماعی را نصب نکنید: خیلی از مواقع برنامه‌های مختلفی با عناوین برنامه دانلود آهنگ و یا وی پی ان‌ها در گروه‌ها و چنل‌های شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها منتشر می‌شوند، به هیچ عنوان این برنامه‌ها را روی گوشی خود دانلود نکنید.

بدون برنامه امنیتی یا وی پی ان به وای فای‌های عمومی متصل نشوید: شبکه‌های عمومی مانند وای فای‌های رایگان کافه ها، هتل‌ها و حتی دانشگاه‌ها محل مناسبی برای کنترل ترافیک و همینطور ارسال و دریافت ویروس برای هکر‌ها می‌باشد. بهتر است بدون داشتن برنامه‌های امنیتی و یا وی پی ان‌هایی که ترافیک شما را رمزگذاری می‌کنند، با این شبکه‌ها کار نکنید.

وبگردی و استفاده از اینترنت

نتیجه گیری

بالا بردن امنیت گوشی اندروید موضوعی بود که در این مقاله به سراغ آن رفتیم و دیدیم که اصلا چه خطراتی برای امنیت گوشی ما و حریم شخصی ما وجود دارد و چطور باید از آنها دوری کرد. برای بالا بردن امنیت گوشی اندروید لازم است کاربران کمی دقت به خرج داده و باید‌ها و نباید‌های مختلفی را رعایت کنند. البته برنامه‌های امنیتی نیز می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد و در این مسیر شما را همراهی می‌کند. در صورتی که در مورد شرایط امنیتی گوشی خود سوالی داشتید و یا موردی را می‌دانید که در این مقاله از قلم افتاده است، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو