گواهی SSL رایگان چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

گواهی SSL رایگان چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟


منبع: پلازا

1

1402/10/21

20:23


گواهی SSL رایگان چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

دریافت SSL رایگان یکی از امکاناتی است که در خیلی از هاست‌ها وجود داشته و خیلی از ارائه دهندگان سرویس‌های امنیتی این امکان را به شما می‌دهند. در این مقاله از پلازا قرار است با هم به بررسی این موضوع بپردازیم که چطور می‌توان SSL را رایگان دریافت کرد و این کار چه مزیت‌هایی برای ما دارد.

اینترنت را می‌توان یکی از اصلی ترین و مهمترین ابزار‌هایی دانست که ما امروزه در زندگی خود استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید کارهای مختلفی مانند خرید محصولات، پیدا کردن قیمت و حتی بررسی اخبار و موارد مختلف را از طریق اینترنت پیگیری کنید. اما آیا این سوال را از خود پرسیده اید که دلیل اینکه می‌توانید به راحتی به اینترنت اعتماد کنید و با خیال راحت کارهای خود را در بستر آن انجام دهید چیست؟ در این مورد باید گفت افزایش امنیت اینترنت و بالا رفتن قابلیت اعتماد به نرم افزار‌هایی که روی آن وجود دارد، اصلی ترین گزینه ای است که مردم را راضی میکند تا پول خود را به بستر اینترنت وارد کنند. یکی از بازار‌هایی که این امکان را فراهم می‌کند، SSL یا همان پروتکل امنیت در لایه انتقال است. در این مقاله با ارائه روش‌های دریافت SSL رایگان قصد داریم روش استفاده از این سرویس را به شما ارائه کنیم.

قبل از اینکه به سراغ دریافت SSL Certificate رایگان برای سایت خود بروید، لازم است در ابتدا کمی در مورد اینکه اصلا پروتکل SSL چیست و دریافت گواهینامه SSL برای یک سایت چه معنایی دارد صحبت کنیم تا بدانیم انجام مراحل پیچیده گرفتن SSL چه لزومی برای سایت ما خواهد داشت و قرار است چه اتفاقی روی آن بیفتد.

فهرست مطالب

SSL چیست و به چه دردی می‌خورد؟

اگر با ساختار اینترنت آشنایی جزئی ای داشته باشید، می‌دانید که این شبکه عظیم را مجموعه ای از قوانین سر پا نگه داشته اند و در واقع اینرتنت ساز و کاری جز به جز دارد. SSL یکی دیگر از قوانینی است که می‌تواند در اینترنت استفاده شود و به نوعی برای امنیت در برقراری ارتباط بین دو طرف انجام می‌پذیرد. واژه SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer و به معنای لایه اتصال امن است.

وقتی که شما با اینترنت کار می‌کنید، اطلاعاتی را از طریق آن ارسال می‌کنید و یا از یک سایت اینترنتی بازدید می‌کنید، در واقع در حال ارسال و دریافت اطلاعات روی بستر اینترنت هستید. این اطلاعات هر چه باشند به صورت بسیته‌هایی کوچک به نام پکت تبدیل شده و در بستر اینترنت به حرکت در می‌آیند تا از سروری که سایت روی آن قرار دارد، به دستگاهی که شما با آن به اینترنت متصل شده اید برسد و در آن به اطلاعات قابل نمایش تبدیل شده و شما بتوانید آنها را ببینید.

دریافت ssl رایگان

حالا اگر در مراحل انجام این کار، یک نفر اطلاعاتی که در حال ارسال هستند را شنود کرده و آنها را ترجمه کند چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی در مورد بازدید از یک سایت عادی مانند همین مقاله که در حال خواندن آن هستید صحبت کنیم، به نظر نمی‌رسد مشکل چندانی برای شما پیش بیاید، اما در صورتی که شما در حال وارد کردن اطلاعات پرداخت خود در یک درگاه بانکی و یا در حال چک کردن ایمیل خود باشید چه؟ و یا خیلی کارهای مهم دیگری که این روزها ما در سطح اینترنت انجام می‌دهیم؟ اینجاست که اهمیت امن بودن انتقال اطلاعات در اینترنت برای ما معنی پیدا می‌کند (اگر سری به مقاله امنیت سایبری بزنید می‌توانید با این حملات و دردسر‌های آنها بیشتر آشنا شوید).

تقریبا می‌توان گفت بهترین روشی که می‌توانیم از اطلاعاتی که در اینترنت در حال رد و بدل کردن آن هستیم حفاظت کنیم، استفاده از SSL است. کاری که SSL انجام می‌دهد این است که اطلاعات را با استفاده از مرزهایی بسیار بزرگ که رمزگشایی و بازکردن آنها برای شخص سوم ممکن نباشد، ترکیب کرده و نتیجه را در بستر اینترنت ارسال می‌کند. حالا در صورتی که داده‌های شما توسط شخص سومی کنترل شود، نمی‌تواند آنها را به یک داده قابل استفاده و با مفهوم تبدیل کند! در صورتی که شما مدیریت یک سایت اینترنتی را بر عهده دارید، دریافت SSL رایگان می‌تواند به شما کمک کند که این ویژگی را روی سایت خود فعال نمایید.

وقتی ویژگی SSL روی سایتی فعال باشد، HTTP نوشته شده در ابتدای آدرس سایت به HTTPS تبدیل شده و حتما شنیده اید که امنیت این سایت‌ها بالاتر است و برای مواردی که شما در حال وارد کردن اطلاعات مهم هستید، وجود HTTPS یک مساله ضروری و مهم می‌باشد.

SSL چیست و به چه دردی می‌خورد!؟

مزایای دریافت SSL رایگان برای سایت چیست؟

هر چند به صورت مروری در مورد SSL صحبت کردیم و دیدیم که کار آن چیست، اما این موضوع که دریافت SSL رایگان برای سایت و فعال سازی آن دقیقا می‌تواند چه مزیت‌هایی داشته باشد، مساله ای است که جا دارد دقیق تر بررسی شود. در صورتی که بخواهیم لیستی از مهمترین مواردی که SSL در اختیار ما قرار می‌دهد تهیه کنیم. نتیجه کار به این صورت خواهد بود:

انتقال اطلاعات امن: با نصب گواهینامه SSL، اطلاعات ارسالی بین مرورگر کاربر و سرور وبسایت به صورت رمزگذاری شده ارسال می‌شوند. این امر از هرگونه حمله مخرب و دزدی اطلاعات حساس کاربران جلوگیری می‌کند.

ارتقاء رتبه در موتورهای جستجو: موتورهای جستجوی معروف مثل گوگل از حضور SSL در سایت‌ها به عنوان یک فاکتور مهم برای ارتقاء رتبه در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند، ممکن است در نتایج بالاتر نمایش داده شوند.

اطمینان از هویت سایت: گواهینامه SSL تضمین می‌کند که کاربران به اطمینان از هویت و اعتبار واقعی سایت شما دست پیدا کنند. این موضوع کمک می‌کند از ارتباط کاربران با سایت‌های تقلبی جلوگیری شود.

دریافت ssl رایگان

بهبود اعتماد کاربران: حضور گواهینامه SSL موجب افزایش اعتماد کاربران به سایت می‌شود. کاربران بیشتر به استفاده از سایت‌هایی که اطلاعات آنها به صورت امن انتقال می‌یابد راغب هستند تا سایت‌های غیر امن. شما با دریافت SSL رایگان می‌توانید بدون هیچ هزینه ای این امکانات را برای سایت خود فراهم کنید.

سازگاری با الگوریتم‌های امن: گواهینامه SSL به سرور اجازه می‌دهد از پروتکل‌ها و الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته‌تری برای ارتقاء امنیت اطلاعات استفاده کند، که این موضوع امنیت سایت را تضمین می‌کند.

پیشگیری از هشدارهای مرورگر: مرورگرها، به ویژه در نسخه‌های جدید، اطلاعات امنیتی را برای کاربران نمایش می‌دهند و به کاربران توصیه می‌کنند از سایت‌هایی که از SSL استفاده نمی‌کنند دوری کنند. مطمئنا خود شما هم این هشدار‌ها را دریافت کرده اید. دریافت SSL رایگان به شما کمک می‌کند سایت خود را از این ارور‌ها دور کنید.

در مورد گواهینامه‌های SSL باید گفت که سطوح مختلفی از این ویژگی وجود دارد که شما می‌توانید به فراخور نیاز از هر کدام از آنها استفاده کنید. در بخش بعد آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

انواع سطوح گواهینامه‌های SSL

ممکن است شما جسته گریخته در مورد ویژگی‌هایی که گواهینامه‌های SSL فراهم می‌کنند شنیده باشید، اما وقتی به سراغ دریافت SSL رایگان برویم ببینید از این ویژگی‌ها خبری نیست. این موضوع به دلیل متفاوت بودن سطوح گواهینامه‌های SSL است که در هر کدام از آنها ویژگی‌هایی خاص به کاربران ارائه می‌شود. در حالت پایه این گواهینامه‌ها سه دسته هستند:

گواهینامه SSL DV (Domain Validation): این نوع از گواهینامه اطمینان از اتصال امن فقط بر اساس احراز هویت دامنه ارائه می‌دهد. این گواهینامه فقط تضمین می‌کند که ارتباطی امن با سایت برقرار شده است و همان نوعی است که در دریافت SSL رایگان هم به کاربران داده می‌شود.

مزایای دریافت SSL رایگان برای سایت چیست؟

گواهینامه SSL OV (Organization Validation): این گواهینامه‌ها اطمینان و اعتماد بیشتری نسبت به گواهینامه‌های DV دارد. در این حالت، نام سازمان در گواهینامه نمایش داده می‌شود که نشان دهنده تایید رسمی هویت سازمانی است. برای گرفتن این گواهینامه‌ها نیاز به ارسال مدارک شرکت برای شرکت‌های امنیتی هستید؛ امری که هزینه بر نیز خواهد بود.

گواهینامه SSL EV (Extended Validation): این گواهینامه که «ضمانت گسترده» هم نامیده می‌شود، سطح بالاتری از اطمینان و اعتماد را فراهم می‌کند. با نصب این گواهینامه، نام شرکت یا سازمان به صورت چشم‌گیری در نوار آدرس مرورگر نمایش داده می‌شود. این نوع گواهینامه اغلب برای سایت‌های تجاری و سازمان‌های بزرگ توصیه می‌شود و علاوه بر هزینه بر بودن نیاز به احراز هویت هم داشته و تایید آنها مدت زیادی طول می‌کشد.

علاوه بر سطوح اصلی انواع دیگری از گواهینامه‌های SSL نیز وجود دارند که از این قرارند:

  • گواهینامه SSL تک دامنه (Single Domain SSL): صرفا روی یک دامنه کار می‌کند؛
  • گواهینامه SSL چند دامنه‌ای (Multi-Domain SSL): می‌تواند برای چند دامنه از یک سازمان کار کند؛
  • گواهینامه SSL Wildcard: روی یک دامنه و تمامی زیر دامنه‌های آن کار خواهد کرد؛

در کل باید گفت هرچه سطح گواهینامه شما بالاتر باشد، قابلیت اعتماد ایجاد شده بیشتر خواهد بود. اما از نظر امنیتی که برای کاربران فراهم می‌کنند، همه آنها در یک سطح هستند.

انواع سطوح گواهینامه‌های SSL

دریافت SSL رایگان از چه طریقی انجام می‌شود؟

در مورد اینکه دریافت SSL رایگان از چه روش‌هایی انجام می‌شود باید گفت که استفاده از تکنولوژی SSL چندان هم کار ساده ای نیست. برای استفاده از خیلی از ویژگی‌های امنیتی شما تنها کاری که می‌کنید این است که آن را فعال کرده و این ماژول به صورت خودکار روی سایت شما شروع به کار می‌کند. در مورد SSL باید گفت که شما نیاز به این دارید که یک شرکت امنیتی از شما پشتیبانی کرده و این گواهی را به شما ارائه دهد.

در مورد شرکت‌هایی که می‌توانند این سرویس را ارائه دهند باید بگوییم تنوع بسیار بالاست و ارائه دهندگان زیادی مشغول این کارند، اما بیشتر آنها به صورت غیر رایگان کار می‌کنند. شرکت‌هایی که می‌توانید برای دریافت SSL رایگان از آنها استفاده کنید، این موارد هستند:

  • Cloudflare
  • Let’s Encrypt
  • SSLforFree

هر کدام از این ارائه دهندگان خدمات امنیتی می‌توانند به فراخور نیاز شما گواهینامه‌ها و سرویس‌های امنیتی را برای شما فراهم کنند. در ادامه به آموزش دریافت SSL رایگان از هر کدام از این شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

دریافت SSL رایگان از چه طریقی انجام می‌شود!؟

آموزش کامل دریافت SSL رایگان

در این بخش می‌خواهیم در مورد روش دریافت SSL رایگان صحبت کنیم و ببینیم که چطور می‌توانیم برای سایت خود یک SSL رایگان داشته باشیم. در اولین مرحله باید گفت که خیلی از هاستینگ ها این قابلیت را روی هاست به کاربران می‌دهند. به این صورت که شما نیازی نیست کار خاصی را انجام دهید و تنها کاری که باید بکنید فعالسازی آن است. پس در اولین مرحله اگر زمانی که هاست خود را خریداری می‌کردید، گزینه SSL رایگان نیز در آپشن‌ها وجود داشت، باید برای فعالسازی آن اقدام کرده و مراحل زیر را انجام دهید:

  • از طریق پنل مدیریت هاستینگ وارد کنترل پنل هاست خود شوید (سی پنل یا دایرکت ادمین)؛
  • در بخش Security گزینه ای به نام SSL یا SSL/TLS وجود دارد، آن را انتخاب کنید؛
  • در بین گزینه‌هایی که ارائه می‌شود، گزینه Free SSL و یا Lets Encrypt SSL Certification را انتخاب کنید؛
  • تنظیمات انجام گرفته را ذخیره کنید و منتظر باشید که آدرس سایت شما به HTTPS تغییر کند؛

در صورتی که با انجام این روند اتفاقی نیفتاد، لازم است یک تیکت به پشتیبانی هاست خود داده و از آنها بخواهید کار را دنبال کنند. در صورتی که هاست شما SSL را به صورت رایگان به شما ارائه نمی‌دهد، می‌توانید مستقیما آن را از ارائه دهندگانی که در بالا معرفی کردیم، دریافت نمایید.

برای دریافت SSL رایگان از شرکت Let’s Encrypt که خیلی از هاستینگ‌ها از آن استفاده می‌کنند، نیاز است که به صورت دستوری و با خط فرمان با سرور خود صحبت کنید که هم می‌تواند مشکل باشد و هم خیلی از هاست‌ها دسترسی SSH را به شما نمی‌دهند. شرکت SSLforFree هم سیاست کاری نسبتا مشابهی دارد و در آخر با ارائه فایل به شما باید آن را روی سایت بارگذاری کرده و روش کار با آن نیز سخت خواهد بود! در بین این گزینه‌ها عملکردی که شکرت امنیتی و بزرگ Cloudflare که آن را در مقاله کلودفلر چیست به صورت کامل بررسی کردیم، از سایر ارائه دهندگان بهتر است.

شما برای دریافت SSL رایگان از کلودفلر باید این مراحل را انجام دهید:

ابتدا وارد سایت کلودفلر شده و روی گزینه Sign UP از منوی بالا و سمت راست کلیک کنید تا به صفحه ثبت نام وارد شوید. در این قسمت تعرفه‌های مختلف برای شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه Free می‌توانید کار را بدون پرداخت هزینه دنبال کنید.

ثبت نام در کلودفلر

بعد از تکمیل ثبت نام باید برای دریافت SSL رایگان وبسایت خود را به کلودفلر معرفی کنید. برای این منظور روی دکمه Add website or application کلیک کنید تا به صفحه زیر هدایت شوید و بتوانید مشخصات سایت خود را وارد کنید:

ورود دامنه در کلودفلر

بعد از ورود به تنظیمات و آپشن‌های مربوط به دامنه از بخش SSL/TLS گزینه Overview را انتخاب نمایید:

انتخاب Overview

با انتخاب این گزینه صفحه ای که در آن ویژگی‌های گواهینامه‌های شما را نشان می‌دهد را مشاهده می‌کنید. این صفحه را به پایین اسکرول کرده تا بخش Always use HTTPS را ببینید. در این قسمت با فعال‌سازی دکمه سمت راست، ویژگی کنترل سایت شما توسط کلودفلر برای ارائه SSL فعال خواهد شد:

فعال کردن SSL کلودفلر

در اینجا کار دریافت SSL رایگان از کلودفلر انجام شده و این سرویس دهنده مسئولیت این کار را برای دامنه ای که ارائه داده اید به عهده خواهد گرفت. اگر سایت شما در حال حاضر دارای یک SSL است، ممکن است گزینه دیگر را مانند تصویر زیر دریافت کنید:

کنترل وضعیت SSL در کلودفلر

در این حالت کلودفلر وضعیت SSL را روی سایت شما کنترل کرده و وقتی که گواهینامه قبلی شما (از هر نوعی که باشد) منقضی شود، به صورت خودکار SSL جدیدی را برای شما راه‌اندازی می‌کند.

نتیجه گیری

دریافت SSL رایگان موضوع این مقاله ما بود که هم در آن به بررسی ویژگی‌ها و سرویس‌هایی که SSL می‌تواند برای ما فراهم کند پرداختیم و هم در مورد اینکه چطور می‌توانیم آن را روی سایت خود فعال کنیم صحبت کردیم. عموما هاست‌ها این روز‌ها یک سوریس SSL نیز در اختیار شما قرار می‌دهند، اما در صورتی که هاست شما این ویژگی را نداشت می‌توانید با استفاده از آموزش ارائه شده آن را روی سایت خود فعال نمایید. در صورتی که در مورد دریافت SSL رایگان سوال و یا نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو