پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی

منبع: روزانه

1

1402/10/15

11:50


داشتن پوستی صاف و بدون چین و چروک، آرزوی هر انسانی است. وجود خطوط و چین های ریز در صورت و اطراف لب ها، می تواند زیبایی ظاهری فرد را …

داشتن پوستی صاف و بدون چین و چروک، آرزوی هر انسانی است. وجود خطوط و چین های ریز در صورت و اطراف لب ها، می تواند زیبایی ظاهری فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ از این رو بیشتر افراد به دنبال راهی برای برطرف کردن این چین و چروک ها و جوانسازی پوست خود هستند. چین و چروک لب که به آن ها خط سیگار یا خط لبخند نیز گفته می شود، خطوطی عمودی شکل هستند که روی لب ها ایجاد می شوند. به جای پنهان کردن این خطوط، می توانید با برطرف کردن آن ها، چهره خود را ده سال جوان تر کنید.

چین و چروک های لب، هم روی پوست لب فوقانی و هم روی لب ها شکل می گیرند. چین و چروک دور لب ها معمولا زمانی ایجاد می شوند که پوست صورت، کلاژن خود را از دست می دهد. کلاژن نوعی فیبر است که سبب انعطاف پذیر شدن و سفت شدن پوست می شود. معمولا با بالا رفتن سن، کلاژن پوست از بین خواهد رفت. خطوط میان لب و بینی مجموعه ای از چین و چروک ها و خطوط عمیق هستند که از کنار بینی تا گوشه های لب، امتداد دارند. با افزایش سن، ساختار حمایتی گونه ها ضعیف تر شده و خطوط بین لب و بینی عمیق تر می شوند.

تکرار لبخند نیز سبب افزایش و برجسته تر شدن این خطوط می شود. معمولا چروک شدن اطراف لب ها، امری طبیعی است و نشانه پیری پوست است که سبب می شود تا چهره فرد، خسته و پیر به نظر رسد و سن را بیشتر از حد معمول نشان دهد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی روش های پیشگیری از چروک لب و روش های درمانی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی

علت ایجاد چین و چروک دور لب ها

پوست انسان ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار آسیب و چین و چروک شود. پوست لب و قسمت های اطراف آن به دلیل نازک بودن، نسبت به قسمت های دیگر، آسیب پذیرتر می باشد. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد چین و چروک در اطراف لب ها می شوند اما از مهمترین آن ها می توان به تغییرات هورمونی و بالا رفتن سن اشاره کرد. با بالا رفتن سن، میزان الاستین و کلاژن پوست کاهش می یابد که این امر سبب از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست می شود.

همچنین با افزایش سن و کاهش تولید چربی پوست، احتمال خشکی و ایجاد چین و چروک دور لب ها نیز افزایش می یابد. افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، از دیگر عوامل ایجاد چین و چروک دور لب ها محسوب می شوند. عضلات به کار رفته در لب ها، از عضلات صورت قوی تر هستند. به همین دلیل، حرکات تقلیدی مانند خشم، خنده و… روی پوست اطراف لب تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. به مرور زمان، این خطوط دائمی می شوند و سبب ایجاد چین و چروک در اطراف لب ها خواهند شد. از دیگر دلایل ایجاد چین و چروک دور لب ها می توان به عدم نوشیدن آب کافی، عدم رسیدگی به پوست و… اشاره کرد.

دلایل چروک شدن دور لب خانم ها

چروک های دور لب خانم ها معمولا به دلیل حرکات عضلات دور دهان ایجاد می شود. آسیب ناشی از تابش نور آفتاب نیز در ایجاد چین و چروک دور لب بی تاثیر نیست. از دلایل چروک شدن دور لب خانم ها می توان به عرق و چربی کمتر دور لب، نزدیک بودن عضلات دور لب به پوست و جریان خون کمتر در اطراف لب ها اشاره کرد.

درست است که فولیکول مو در خانم ها و آقایان یکسان است، اما آقایان نسبت به خانم ها موهای ضخیم تری دارند که همین امر سبب می شود تا کمتر دچار چین و چروک دور لب شوند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در خانم ها، زودتر از آقایان رخ می دهد که سبب پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در اطراف لب ها خواهد شد.

نقش ژنتیک در چروک دور لب ها

ژنتیک، یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر وضعیت پوست افراد است. پوست برخی از افراد به صورت ژنتیکی زودتر از افراد دیگر پیر می شود که همین امر سبب ایجاد چین و چروک و خطوط ریز در صورت و اطراف لب های آن ها می شود. همچنین میزان کلاژن برخی افراد به صورت ژنتیکی، کمتر است که همین موضوع باعث می شود تا خاصیت ارتجاعی پوست آن ها، زودتر از بقیه از بین رود.

افراد سیاه پوست نیز در مقایسه با افراد سفید پوست، دیرتر و کمتر دچار مشکلات پوستی می شود. برای اینکه متوجه شوید تاثیر ژنتیکی ایجاد چین و چروک در اطراف لب های شما چقدر است؟ به صورت افراد خانواده خود که معمولا مسن تر هستند، نگاه کنید؛ زیرا پوست شما رفتاری مشابه با پوست آن ها خواهد داشت.

مطلب مشابه: از بین رفتن چین و چروک های صورت به روش طبیعی با مواد بدون ضرر و طبیعی

نقش شرایط بدنی در ایجاد خطوط دور لب

هر چه بدن شاداب تر و سالم تر باشد، وضعیت پوست به خصوص پوست اطراف لب بهتر خواهد شد. بدن هایی که به مقدار کافی مواد مغذی و ویتامین های مختلف دریافت می کنند، شرایط نسبتا خوبی برای تولید کلاژن دارند؛ به همین دلیل پوست آن ها کمتر دچار چروک می شود.

نوشیدن آب به میزان کافی نیز یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار برای داشتن پوستی سالم و صاف است. مصرف کافی سبزیجات، میوه، گوشت و منابع پروتئینی، حبوبات و مغزیجات، تاثیرات فوق العاده ای بر شادابی پوست دارد. اگر پوست خیلی خشکی دارید، می توانید از کرم های آبرسان، برای از بین بردن چروک های اطراف لب نیز استفاده کنید.

پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی

عوامل محیطی که باعث ایجاد چروک دور لب می شوند؟

یکی از مهمترین عوامل محیطی که باعث ایجاد چروک دور لب می شود، تابش نور خورشید است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، سبب می شود تا خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش یابد. افرادی که به خاطر موقعیت شغلی شان مجبور هستند تا برای ساعت های طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرند، در مقایسه با دیگران زودتر دچار چین و چروک و خطوط اطراف لب ها می شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید قبل از خارج شدن از خانه، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. علاوه برا این، افرادی که در مناطقی که آب و هوای آن جا خشک است، زندگی می کنند، باید به صورت مرتب از کرم های مرطوب کننده استفاده کنند. آلودگی هوا نیز یکی دیگر از عوامل محیطی ایجاد چین و چروک دور لب ها محسوب می شود که معمولا راه حل مناسبی برای درمان آن وجود ندارد. یکی دیگر از عوامل محیطی خشک شدن و چروک شدن دور لب ها، سیگار است. مکیدن هوا در هنگام سیگار کشیدن، باعث آسیب تدریجی به پوست گونه ها و اطراف لب ها می شود.

مطلب مشابه: از بین بردن چین و چروک پیشانی + روش های خانگی و تخصصی موثر

انواع چروک دور لب

خطوط ریز و چین و چروک هایی که در اطراف دهان و لب ها ایجاد می شوند، از سایر خطوط صورت جدا هستند. این چین و چروک ها به انواع مختلفی چون خطوط لبخند، خطوط بغض و خطوط عمودی تقسیم بندی می شوند که در ادامه بیشتر به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

خط لبخند

وقتی که فرد می خندد، در اطراف دهان آن خطوطی ظاهر می شود. این خطوط با گذشت زمان، برجسته تر می شوند و در هنگام خندیدن، شکاف یا خط هایی را در اطراف لب ها ایجاد می کنند. با افزایش سن و از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست، این خطوط بیشتر می شوند.

لاغر شدن صورت نیز می تواند تاثیر زیادی بر این خطوط داشته باشد. بسیاری از افراد برای از بین بردن خطوط دور لب، به پزشک زیبایی مراجعه می کنند. یکی از روش هایی که برای از بردن این خطوط بعد از مراجعه به پزشک پیشنهاد می شود، تزریق فیلر است.

خط بغض

خطوط بغض معمولا با بالا رفتن سن، افزایش می یابند و به تدریج در اطراف و گوشه های لب ظاهر می شوند. خشک بودن پوست و عدم رسیدگی کامل به آن، یکی از مهمترین دلایل ایجاد خطوط بغض است. با ظاهر شدن این خطوط، پوست اطراف دهان شل شده و لب ها حالتی خمیده و رو به پایین خواهند گرفت؛ در نتیجه فرد ظاهری عصبانی یا غمگین به خود می گیرد.

خط عمودی

یکی از رایج ترین خطوط اطراف لب، خطوط عمودی یا خطوط رژ لب است که به دلیل خشکی زیاد پوست، ایجاد می شود. خطوط عمودی، خطوط ریزی هستند که دقیقا در قسمت حاشیه لب ها ایجاد می شوند. به خطوط عمودی، خطوط سیگار نیز گفته می شود. با رسیدگی مداوم و آبرسانی پوست، می توانید تا حدودی زیادی از ایجاد این خطوط در صورت و اطراف لب ها جلوگیری کنید.

مطلب مشابه: چین و چروک پیشانی و راه های درمان آن (انواع روش پیشگیری و رفع چین و چروک)

پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی

درمان خانگی چروک دور لب

راه های گوناگونی برای از بین بردن چین و چروک اطراف لب ها وجود دارند که به راحتی می توان در خانه آن ها را انجام داد. البته توجه داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ زیرا ممکن است که روش های خانگی یه صورت کامل، چین و چروک ها را از بین نبرند. برای از بردن چین و چروک های اطراف لب به روش خانگی، می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

زرد چوبه

ماده زرد رنگی که در زردچوبه به کار رفته است، خاصیت ضد پیری دارد. برای از بین بردن چین و چروک های اطراف لب با استفاده از زردچوبه، سه قاشق عسل را با یک قاشق زردچوبه مخلوط کنید و روی پوست اطراف لب ها بمالید. اجازه دهید که این ماسک به مدت سی دقیقه روی پوست بماند و بعد آن را آب ولرم بشویید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک آبرسان قوی و یک نرم کننده مناسب برای پوست محسوب می شود. برای از بین بردن چروک های اطراف لب به وسیله روغن نارگیل می توانید چند قطره از آن را روی پوست اطراف لب ها بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید. برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید این کار را در هفته، دو بار تکرار کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی دیگر از روش های خانگی است که می توان از آن برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک های صورت و اطراف لب استفاده کرد. محلول یا ژل آلوئه ورا، تاثیر فوق العاده ای بر افزایش کلاژن سازی پوست دارد. برای کاهش چین چروک با استفاده از این روش، مقداری از ژل آلوئه ورا را روی پوست صورت و اطراف لب ها بمالید و اجازه دهید نیم ساعت روی پوست باقی بماند.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها و مواد مغذی مختلفی چون کلسیم، پروتئین و منیزیم است که برای سلامت پوست و از بین بردن چین و چروک ها موثر هستند. با استفاده از سفیده تخم مرغ می توان ماسک های متنوع و مفیدی را در خانه درست کرد و به صورت روزانه از آن ها برای درمان چین و چروک های اطراف لب ها استفاده کرد. سفیده تخم مرغ، حاوی مقادیر بالایی از آمینواسیدها است که این آمینواسید ها نقش بسزایی در شفافیت و جوانسازی پوست دارند.

ماسک موز

ماسک موز، حاوی ویتامین ها و روغن های طبیعی می باشد که برای کاهش چین و چروک و سلامت پوست موثر هستند. برای استفاده از این روش، چند حلقه موز را له و به شکل خمیر درآورید و مقداری از آن را اطراف دهان بمالید و اجازه دهید ده تا بیست دقیقه بماند و بعد آن را با گرم بشویید. همچنین می توانید مقداری روغن زیتون و یک قاشق عسل نیز به این ترکیب اضافه کنید. تاثیر ماسک موز برای کاهش چین و چروک های اطراف لب به قدری زیاد است که به آن بوتاکس خانگی نیز گفته می شود.

ضد آفتاب و کرم های آبرسان

محصولات آرایشی مراقبتی می توانند نقش قابل توجهی در حفاظت از پوست داشته باشند. کرم های آبرسان، از خشکی پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک، جلوگیری می کنند. کرم ضد آفتاب نیز از تابش اشعه فرابنفش به پوست، جلوگیری می کند. این اشعه برای پوست بسیار خطرناک و مضر است و باعث ایجاد سرطان می شود.

مطلب مشابه: رفع خط لبخند (اصلاح خط لبخند) و روش های از بین بردن این چروک صورت

پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی

روش های پزشکی موثر برای از بین بردن چروک اطراف لب

برای از بین بردن چروک های صورت و چروک های اطراف لب می توان از روش های پزشکی نیز استفاده کرد. این روش ها نسبت به روش های خانگی مناسب تر هستند و تاثیرگذاری بیشتری دارند. برای از بین بردن چروک های دور لب به روش پزشکی، می توان از روش های متنوعی چون روش های تزریق فیلر، تزریق بوتاکس، PRP و میکرونیلدینگ استفاده کرد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

تزریق فیلر

یکی از روش های موثری که می تواند به از بین بردن خطوط دور لب ها کمک کند، تزریق فیلر است. پرکننده ها می توانند از چربی گرفته شده از خود بدن یا از مواد مصنوعی مانند هیالورونیک اسید ها باشند. این فیلر ها، زیر پوست را پر کرده و سبب کشیده شدن پوست می شوند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس، یکی دیگر از روش های موثری است که می تواند به کاهش چین و چروک اطراف لب ها کمک کند. بوتاکس در واقع سبب فلج شدن موقتی بعضی از عضلات صورت که در ایجاد چین و چروک نقش دارند، می شود. با انجام بوتاکس، جای خطوط و چین و چروک های اطراف لب صاف شده و به مرور پوست زیباتری خواهید داشت.

PRP

پی آر پی یک روش جدید و موثر برای از بین بردن چروک های دور لب است. در روش پی آر پی برای جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک ها، مقداری خون از فرد گرفته می شود؛ سپس پلاسمای آن جدا و به صورت تزریق خواهد شد. سلول های موجود در پلاسما، باعث ترمیم بافت سلول و در نتیجه کاهش چین و چروک می شود.

درم ابریشم

روش درم ابریشم در از بین بردن چین و چروک های اطراف لب، نتیجه ای شبیه به روش لایه برداری شیمیایی دارد. درم ابریشم، روشی پزشکی است که تحت تاثیر آرامبخش انجام می شود. در این روش از یک برس دوار برای برطرف کردن لایه های بالای پوست استفاده می شود. میکرودرم ابریژن نیز روشی ملایم تر است که توسط پزشک زیبایی با دسنگاه دستی انجام می گیرد و لایه بالایی پوست را به وسیله جریانی از نوک الماس یا کریستال ها، صاف می کند. در این روش برای گرفتن بهترین نتیجه، ممکن است به چندین جلسه در ماه، به آن نیاز داشته باشید.

لیزر پوست

لیزر، تکنیک دیگری برای از بین بردن چین و چروک های لب ها است تا پوست آن ها جوان تر به نظر آید. لیزر، سبب سفت و محکم شدن پوست می شود. از این روش برای از بین بردن خطوط و چین و چروک های پوست صورت، بینی، لب و اطراف دهان استفاده می شود. افراد بعد از استفاده از این روش، ده تا بیست سال جوان تر به نظر می آیند.

لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی روشی جدید است که باعث از بین بردن لایه هایی می شود که سبب چین و چروک لب می شوند تا لایه های جوان جایگزین آن شوند. لایه برداری شیمیایی پوست، برای لب ها به ویژه لب فوقانی بسیار موثر است و باعث از بین بردن لکه های پوستی، زخم های ظریف و بهبود ظاهر چین و چروک ها خواهد شد.

انواع مختلفی از لایه برداری شیمیایی وجود دارند که از نظر شدت و قدرت با یکدیگر متفاوت هستند؛ به همین دلیل بهترین کار این است که بعد از مشورت با پزشک، یک روش مناسب را برای درمان خود انتخاب کنید.

میکرونیدلینگ

یکی دیگر از روش های موثر برای از بین بردن چین و چروک ها و جای جوش در اطراف لب ها، استفاده از میکرونیدلینگ است. در روش میکرونیدلینگ به کمک ابزارهای خاصی روی پوست، تعداد بسیار زیادی سوراخ ریز ایجاد می شود. این سوراخ ها باعث می شوند تا پوست برای ترمیم مجدد، تحریک شود و خطوط و چین و چروک ها به راحتی از بین بروند.

مطلب مشابه: پیشگیری از پیری زودرس؛ دلایل پیری سلول های پوست و روش های جوانسازی آن

پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی

پیشنهاداتی برای پیشگیری از ایجاد چروک دور لب

برای پیشگیری از ایجاد چروک در اطراف لب های خود، می توانید اقدامات موثری انجام دهید. برخی از این اقدامات شامل نوشیدن آب زیاد، ترک دخانیات، مصرف آنتی اکسیدان و قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند. سعی کنید به میزان کافی آب بنوشید؛ زیرا کم آبی بدن، شادابی و طراوات پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد خطوط ریز و چین و چروک اطراف لب ها می گردد.

دخانیات علاوه بر مضرات فراوانی که برای بدن دارند، در دراز مدت به خاطر مکیدن هوا، باعث ایجاد خطوط و فرورفتگی های اطراف لب ها می شوند. بهتر است تا جایی که می توانید در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید و اگر مجبور شدید، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب، تا حدود زیادی از پوست در برابر تابش اشعه فرابنفش محافظت می کند. مصرف آنتی اکسیدان ها نیز می تواند از ایجاد چین و چروک های دور لب جلوگیری کند.

آنتی اکسیدان ها خواص ضد سرطانی دارند و روند پیری را به تعویق می اندازند. یکی دیگر از دلایل اصلی که سبب آسیب به پوست می شوند، تغییرات ناگهانی وزن است. همچنین افزایش یا کاهش بافت های چربی به صورت مداوم نیز سبب افتادگی و چروک پوست لب می شوند.

سخن پایانی

پوست صورت ممکن است بر اثر عوامل مختلفی چون افزایش سن، کاهش وزن، تغییرات هورمونی و… دچار خطوط و چین و چروک شود. گاهی این خطوط در اطراف گونه ها و لب های فرد، ظاهر می شوند. ژنتیک، مراقبت از پوست و شرایط بدنی، نقش تعیین کننده و مهمی در ایجاد این چین و چروک ها دارند. چروک لب یکی از نشانه های افزایش سن است که بر اثر کاهش الاستین و کلاژن پوست، ایجاد می شود.

برای جلوگیری از این چین و چروک ها، باید غذا هایی را مصرف کنید که حاوی ویتامین ها و امگا3 بیشتری هستند. با استفاده از برخی از روش های خانگی که به توضیح آن ها پرداختیم، می توان تا حدودی زیادی از ایجاد چین و چروک های دور لب جلوگیری کرد؛ اما روش های پزشکی معمولا موثرتر و سریع تر هستند. برای از بین بردن سریع چین و چروک های دور لب می توان از روش هایی چون لیفت صورت، تزریق بوتاکس و تزریق فیلر استفاده کرد. چین و چروک های اطراف لب معمولا از سنین ۵۰ سالگی به بعد بروز پیدا می کنند و بهترین روش برای درمان آن ها استفاده از پی آر پی است.

منبع: healthline.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو