چرا دوست ندارم بچه دار بشم؟ دلایل ترس از بچه دار شدن چیست؟

چرا دوست ندارم بچه دار بشم؟ دلایل ترس از بچه دار شدن چیست؟


منبع: آویژه

1

1402/10/25

00:23


چرا دوست ندارم بچه دار بشم؟ دلایل ترس از بچه دار شدن چیست؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

اگر شما هم علاقه‌ای به داشتن بچه ندارید و برایتان هم سوال است که چرا این حس در وجودتان شکل گرفته پیشنهاد مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به شما این است که مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

⚠️ شاید شما هم جز آن گروه از افرادی هستید که هر زمان که دوستان و اطرافیانتان از شما این سوال را می پرسند که چرا بچه دار نمی‌شوید؟ بلافاصله این پاسخ را به آنها می‌دهید: «بچه دوست ندارم» و یا اینکه «دلم بچه نمی‌خواد».پاسخی که اغلب اوقات با انتقاد از سوی اطرافیان شما به خصوص بزرگترها و کسانی که صاحب بچه هستند همراه می‌شود🤬.

حتی اگر پاسخ شما به این سوال هم چنین جملاتی باشد، باز هم این امکان وجود دارد که دلیل دوست نداشتن بچه برای خودتان هم سوال شود. بهتر است در این رابطه به چند مورد مهم توجه کنید:

🚫 بچه دار نشدن شما به معنای خودخواه بودنتان نیست.

🚫 اینکه بچه نمی‌خواهید به معنای آن نیست که آدم بی مسوولیتی هستید.

🚫 دوست نداشتن بچه ها نشان دهنده بیماری روانی خاصی در شما نیست.

🚫 به دنیا نیاوردن بچه یک ایراد در شخصیت وجودی شما محسوب نمی‌شود.

🚫 اینکه بچه دار نمی شوید به معنای آن نیست که از تمام بچه ها متنفر هستید.

🚫 از به دنیا نیاوردن بچه هرگز احساس گناه نداشته باشید.

🚫 این موضوع که پیش از به دنیا آوردن بچه در مورد آمادگی خود فکر کرده و آگاهانه تصمیم می‌گیرید، اصلا اشتباه نیست.

چرا دلم بجه نمیخواد؟

ترس از بچه دار شدن می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایلی باشد که یک زن و مرد متاهل به واسطه آن فکر صاحب فرزند شدن را از سر خود بیرون می‌کنند. ترسی که گاهی اوقات تحت تاثیر موضوع خاصی شکل گرفته است و گاهی اوقات هم دلیل خاصی برای آن وجود ندارد.

از این رو شاید گاهی در پاسخ به سوال اطرافیانتان که چرا بچه دار نمی شوید، خودتان هم در فکر فرو روید. گاهی اوقات مهم ترین دلایل ترس از آوردن بچه می‌تواند یکی یا چند مورد از موارد زیر باشد:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چرا دوست ندارم بچه دار بشم؟ دلایل ترس از بچه دار شدن چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.
برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

اعتماد به نفس لازم برای مادر شدن را ندارم:

گاهی اوقات احساس می‌کنید هنوز آنقدر به مرحله پختگی در زندگی مشترک نرسیده‌اید که مسوولیت بزرگ کردن و مراقبت از موجود دیگری را هم بر عهده بگیرید.

📛 در این حالت حتی فکر کردن به پذیرش مسئولیت یک نوزاد تازه متولد شده هم شما را دچار نگرانی و استرس می کند و فکرتان را آشفته می سازد.

خود را در امر بچه داری ضعیف و ناتوان می‌بینم:

به هیچ وجه نمی‌توانید تصور کنید که ظرفیت و استعداد مراقبت و نگهداری از بچه را داشته باشید. در باور شما تمام کسانی که صاحب فرزند هستند این توانایی را داشته و آن را در خود تقویت کرده اند با این حال فکر می کنید این ظرفیت به هیچ عنوان در وجود شما یافت نمی شود.

📛 این موضوع به خصوص اگر شما فرزند آخر در خانواده بوده باشید و یا تک فرزند باشید بسیار پررنگ تر می شود.

دوران کودکی خوبی نداشته ام:

تجربیات ناخوشایند برای شما در دوران کودکی موجب می‌شود هر زمان به بچه دار شدن فکر می‌کنید، نوعی احساس مردد بودن و ترس شدید در وجودتان احساس کنید. ترس از این موضوع که مبادا تمام آن حس و حال ناخوشایند دوران کودکی برای فرزند شما هم تکرار شود.

برخی از مهم‌ترین تجربیات تلخ دوران کودکی را که بر فکر و احساس شما نسبت به بچه دار شدن تاثیر گذاشته است می توان اینطور عنوان کرد:

تحت تاثیر مشکلات اقتصادی نیازهای شما در کودکی پاسخ داده نشده است.

تجربه کودک آزاری در دوران بچگی خود را دارید.

کودک کار بوده اید و در شرایط سختی زندگی می‌کردید.

به دلیل تعدد چند فرزندی توجه زیادی در محیط خانواده به شما نشده و همچنان احساس کمبود محبت می‌کنید.

در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده‌اید و این موضوع شما را نگران کرده است.

علاوه بر تمام موارد عنوان شده، جمعیت خانواده شما در دوران کودکی و تعداد خواهران و برادرانی که داشته اید و همچنین نوع کیفیت رابطه شما با آنها تاثیر زیادی بر تمایلتان برای بچه آوردن یا نیاوردن در زندگی مشترک شما و همسرتان دارد.

دلایل ترس از بچه دار شدن چیست؟

از ایجاد تغییر در زندگی هراسان می شوم:

به عنوان یک فرد محافظه کار و محتاط از تغییر شرایط زندگی خود تحت تاثیر به دنیا آوردن نوزادی که فرزند شما محسوب می‌شود، می ترسید. این موضوع به خصوص زمانی که شما به تازگی از شرایط سخت و طاقت فرسا به مرحله ای از ثبات و آرامش در زندگی رسیده اید، بیشتر است.

📛 در باور شما به عنوان یک فرد محافظه کار به دنیا آوردن بچه مترادف با حجم گسترده از تغییرات نامطلوب در زندگی شما است که می‌تواند به کل همه برنامه‌هایتان را برهم ریزد.

شکست زیادی در زندگی ام تجربه کرده ام:

تجارب تلخ و شکست شما در مراحل مختلف زندگی به گونه‌ای بوده است که نگران پذیرش چالش‌ها و دردسرهای فرزند آوری هستید، طوری که حتی حاضر هستید، قید آن را برای همیشه بزنید و فقط به مسائل و مشکلات خودتان رسیدگی کنید.

📛 این احساس از آنجایی شکل می‌گیرد که شما به مرور زمان احساس می‌کنید با وجود تمامی مشکلات ناشی از شرایط نامطلوب زندگی، به دنیا آوردن فرزند از نظر شما ظلم به وی تلقی می شود.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چرا دوست ندارم بچه دار بشم؟ دلایل ترس از بچه دار شدن چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.
برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نگران آینده زندگی خودم هستم:

می ترسید که مبادا روند و پروسه بزرگ کردن و مراقبت از بچه به حدی باشد که شما را از اهداف و برنامه های مهمی که برای زندگی خود تدارک دیده اید، دور کند.

برای آوردن بچه تردید دارم و دودل هستم:

می‌ترسید که از بودن در کنار بچه ای که خودتان مسئول به دنیا آمدنش بوده ای، خسته شده و از آوردن آن به دنیا پشیمان شوید. این موضوع به خصوص در شرایطی که تحت تاثیر برخی از اتفاقات و حوادث ناگوار در زندگی بی‌حوصله شده و احساس افسردگی و ناامیدی می‌کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

📛نکته:

پیشنهاد مشاوران مرکز مشاوره کودک آویژه به شما این است در صورتی که چنین احساسی نسبت به آوردن بچه می‌کنید، حتما پیش از تصمیم برای بارداری به یک روان درمان و مشاور مراجعه کنید و این حس خود را جدی بگیرید. چرا که بی توجهی به آن پس از به دنیا آوردن بچه می تواند میزان ناامیدی و افسردگی تان را تشدید کند و سلامت روان شما را به خطر بیاندازد.

از آینده فرزندم می ترسم:

نگران آینده فرزند به دنیا نیامده تان هستید.

چنین احساسی زمانی بیشتر می شود که شما فرزندان اطرافیان خود را دیده و احساس می‌کنید با وجود تمامی تلاش‌هایی که از جانب پدر و مادر برای جلب رضایت و تربیت و بزرگ کردن بچه انجام گرفته است، فرزندان آنها رفتارهای چندان درست و شایسته ای انجام نداده و آنطور که باید و شاید قدردان زحمات پدر و مادر نیستند و مسیر درستی را برای زندگی خود انتخاب نکرده‌اند.

شرایط اقتصادی مساعدی ندارم:

جدا از همه مشکلاتی که می توانند به عنوان یک مانع بر سر راه شما جهت به دنیا آوردن بچه عمل کنند، یکی از مهم ترین موانع مشکلات اقتصادی گسترده بر سر راه زندگی مشترکتان است.

📛 بر اساس میزان درآمدی که دارید و سطح کیفیت زندگی‌تان برای آوردن بچه تصمیم گیری می کنید. گاهی اوقات بی توجهی شما به این موضوع می تواند زمینه ساز مشکلات غیرقابل حلی در زندگی تان شده و به معنای واقعی آینده فرزندتان را خراب کند.

بچه نمیاورم چرا که با برنامه ریزی های من برای آینده منافات دارد:

گاهی اوقات فشار کاری در زندگی شما به قدری زیادی است که واقعا فرصتی برای بچه داری و بچه دار شدن پیدا نمی کنید. اهداف و برنامه هایی را که برای ارتقای سطح زندگی مشترکتان در نظر گرفته اید، مجال فکر کردن در مورد بچه را از شما گرفته است و فرصتی به شما برای تحقق این موضوع نمی دهد.

برنامه ریزی شما به چند دلیل می تواند مانع از بچه دار شدنتان شود:

📌 قصد تغییر مکان زندگی خود را داشته باشید.

📌 قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشته باشید.

📌 سرمایه‌گذاری جدیدی را آغاز کرده اید که نیاز به صرف زمان بیشتر برای حفظ و توسعه آن دارید.

📌 در حال آموزش و یاد گرفتن حرفه و کسب و کار جدیدی هستید.

📌 قصد ادامه تحصیل داشته و درگیر مطالعه و درس خواندن هستید.

📌 دلتان می‌خواهد پس از گذشتن از چندین مرحله پرفشار زندگی تان در آرامش محض باشید و کمی بیشتر برای خودتان وقت بگذارید.

همه این موارد انگیزه شما را برای آوردن بچه از بین می برد با این حال، هیچ ایرادی بر شما به دلیل برنامه ریزی که برای ارتقای زندگی مشترک و یا توانایی های فردی تان کرده اید، وارد نیست.

تاثیر کیفیت رابطه زناشویی بر آوردن و یا نیاوردن بچه

عاشق کار و وضعیت فعلی زندگی ام هستم:

ترس از آوردن بچه همیشه به دلایل منفی و نگران کننده ای نیست. گاهی اوقات به قدری از کاری که انجام می‌دهید لذت می برید که نه به خاطر شلوغی و وقت نداشتن بلکه تنها برای آنکه زمان بیشتری صرف کاری مورد علاقه تان کنید از فکر به دنیا آوردن بچه بیرون می آیید.

📛 در چنین مواقعی امید دارید که در کاری که انجام می دهید موفقیت های بزرگی نصیبتان می شود و از این رو به هیچ وجه تمایل ندارید با آوردن بچه این موقعیت ها را خراب کنید.

نگاه مثبتی به جهان و دنیای اطرافم ندارم:

احساس شما می گوید، جهان دیگر جای امنی نیست و در مسیر مثبتی حرکت نمی کند از این رو خود را در برابر نیاوردن بچه مسئول می دانید و نه آوردن آن.

📛 در چنین حالتی به اعتقاد شما آوردن یک موجود ضعیف به دنیای پر از سختی و جنگ و ناامنی می تواند بزرگ ترین اشتباه شما در تاریخ زندگی تان باشد.

تاثیر کیفیت رابطه زناشویی بر آوردن و یا نیاوردن بچه:

کیفیت رابطه زناشویی شما در بچه دار شدن و یا نشدنتان بسیار تاثیر گذار است. با این حال قاعده مشخصی را نمی توان در رابطه با آن برای زنان و مردان متاهل تصور شد.

به این ترتیب که گاهی روابط زناشویی بی کیفیت، هم زن و هم مرد را از فرزندآوری دلسرد می کند. با این حال گاهی اوقات هم کیفیت رابطه زناشویی شما به قدری بالاست که هیچ گونه احساس خلئی در زندگی مشترک خود نداشته و جای خالی فرزند را احساس نمی کنید.

البته که حتی عکس این قضیه هم امکان دارد. بنابراین اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چرا واقعا دوست ندارید بچه دار شوید، بهتر است قبل از هر گونه تلاش برای یافتن پاسخ این سوال نگاهی به کیفیت زندگی خود بیاندازید. مشاوران مرکز مشاوره تلفنی آویژه معتقدند بخش مهمی از پاسخ سوالتان در درک کیفیت زندگی مشترک شما پنهان شده است.

چند نکته مهم را فراموش نکنید:

✳️ بهتر است حتی اگر دوست ندارید بچه دار شوید این حس را در وجود خودتان باقی نگه دارید. لزومی ندارد که همه اطرافیان شما از برنامه زندگی تان و احساسی که نسبت به بچه دارید با خبر شوند.

✳️ در مواجهه با والدین طوری رفتار نکنید که گویا قصد دارید آنها را به دلیل سختی های حاصل از فرزندآوری قضاوت کنید.

✳️ همانطور که دوست ندارید کسی به جای شما تصمیم بگیرد در موضوع آوردن یا نیاوردن بچه برای دیگران تصمیم گیری نکنید.

✳️ سعی نکنید تنها نکات منفی بچه ها را در ذهن خود تثبیت کرده و مدام بر آنها پافشاری کنید.

✳️ با فرزندان اطرافیانتان به خوبی و مهربانی رفتار کنید و از این طریق از شکل گیری این شائبه که شما احساسات منفی نسبت به فرزندان آنها دارید خودداری کنید.

✳️ سعی کنید حتی الامکان در مورد احساسی که نسبت به آوردن بچه دارید، تحقیق کرده و در نهایت با توجه به موقعیت و سطح زندگی که دارید، تصمیم درست و عاقلانه ای بگیرید.

سخنی از مشاوران آویژه

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که بچه دوست ندارید و اصلا به آوردن آن فکر نمی‌کنید. فرقی نمی کند چه عاملی موجب شکل گیری این حس در وجود شما شده است، شاید از سر و صدای کودکان بدتان می آید یا شاد هرگز در کنار آنها از زندگی خود لذت نمی برید و به نوعی آنها را مخل آرامش و آسایش زندگی خود می بینید. هرچه که هست، دلیلش تنها و تنها به شما و همسرتان مربوط می شود.

مهم است تا قبل از اینکه این حس در وجودتان تغییر کند، تحت تاثیر فشارهای محیط یا اطرفیان اقدامی برای به دنیا آوردن بچه نکنید. یادتان باشد پیش از هر چیز، آمادگی شما برای پذیرش چنین مسئولیت بزرگی حرف اول را می‌زند و اظهار نظرات بقیه نباید موجب شود، تصمیمات شتاب‌زده و نادرستی بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو