نگهداری از بچه خرگوش و تغذیه مناسب بچه خرگوش ها

نگهداری از بچه خرگوش و تغذیه مناسب بچه خرگوش ها


منبع: آرگا

3

1402/10/29

00:10


اگر قصد پرورش و نگهداری از بچه خرگوش را دارید بهتر است ابتدا اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید تا با چالش های کمتری روبرو شوید. با ما همراه باشید.

نگهداری از بچه خرگوش به شرایط خاص خودش نیاز دارد. چرا که این موجودات کوچک و بامزه به تغذیه و محیط مناسبی احتیاج دارند تا بتوانند به بلوغ برسند. برای اطلاع از این شرایط و نگهداری بهتر از آن ها پیشنهاد می کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

مراقبت و نگهداری از بچه خرگوش

در اکثر موارد تعداد نوزادان خرگوش حدود ۵- ۸ نوزاد می رسد. موهای بدن این بچه خرگوش ها در سه روزگی شروع به رشد کرده و ده روزگی چشم های آن ها باز می شود. معمولا از سه هفتگی این نوزادان از جعبه زایمان خارج می شوند و به خوردن غذاهای جامد می پردازند. طول مدت شیرخوارگی بچه خرگوش بین ۴-۸ هفتگی می باشد.

خرگوش ماده ممکن است بچه ها را به عللی از جمله استرس، سرمای شدید یا عدم تمایل به مراقبت کشته و بخورد. حضور حیوانات شکارچی یا سگ در نزدیکی مکان نگهداری خرگوش ها می تواند سبب ایجاد استرس خرگوش ماده شود. در ضمن خوردن نوزاد توسط مادر خرگوش طبیعی بوده و برای جلوگیری از آلودگی محیط برای سایر نوزادان از سوی مادر صورت می گیرد.

اگر می خواهید به پرورش خرگوش بپردازید بهتر است خرگوش ماده ای که به دفعات بچه خواری داشته را استفاده نکنید. در ادامه مطلب با شرایط مورد نیاز برای نگهداری از بچه خرگوش آشنا می شوید.

وسایل مورد نیاز برای بچه خرگوش ها

از جمله وسایل مورد نیاز برای نگهداری از بچه خرگوش ها عبارت است از:

  • تهیه یک قوطی شیر به همراه یک قاشق غذاخوری خامه
  • تهیه کپسول اسیدوفیلوس که در دو هفته اول ۱/۲ پودر این کپسول به وعده غذایی بچه خرگوش اضافه شود و در ۳-۴ هفتگی یک کپسول کامل استفاده شود. معمولا در ۴ هفتگی بچه خرگوش از شیر گرفته می شود.
  • قنداق کردن بچه خرگوش ها در پارچه نرم در ابتدای تولد
  • هنگام غذا دادن سر بچه خرگوش را بالا نگه دارید.
  • درون قفس مقداری کاه ریخته و روزی یک بار کاه را تعویض کنید.
  • تهیه ظرف های دو تکه برای نان و سبزی بچه خرگوش

نحوه تغذیه بچه خرگوش ها

به منظور تغذیه بچه خرگوش از یک قطره چکان استفاده کنید. هر بچه خرگوش روزانه به ۵ سی سی مخلوط KMR  در نوزادی نیاز دارد. و این میزان در یک هفتگی حدود ۱۰-۱۵ سی سی، در دو هفتگی ۲۶-۳۰ سی سی، در ۳-۴ هفتگی حدود ۳۰ سی سی می باشد.

در صورتی که بچه خرگوش نمی تواند غذا را کامل بخورد چند ساعت صبر کنید بعد تغذیه را انجام دهید. سعی کنید این کار را آهسته انجام دهید و مراقب باشید بچه خرگوش در غذا خوردن عجله نکند. KMR را درون دهان حیوان فشار نداده زیرا ممکن است غذا به گلوی خرگوش پریده و خفه شود.

هنگامی که خرگوش ده روزه شد کمی پلت چوبی را کنار جعبه قرار داده تا بجوند. اگر خرگوش وحشی است به آن پلت ندهید. خرگوش وحشی بهتر است با سبزی بدون آفت کش و یونجه تغذیه شود. یک ظرف کوچک و کم عمق را پر از آب کرده و در جعبه قرار دهید. ولی مراقب باشید ظرف خیلی بزرگ نباشد که در آن غرق شود.

محیط نگهداری

برای نگهداری از بچه خرگوش ها یک جعبه محکم و درباز انتخاب و با استفاده از حوله های نرم و تمیز یک لانه درست کنید. حوله را تا نموده و کف جعبه بگذارید و حوله دیگر را روی آن قرار دهید. اگر مادر خرگوش لانه دارد این لانه احتمالا شکسته شده از چیزهایی که باقی مانده استفاده کنید. یک حوله نیز روی جعبه قرار داده تا فضا تاریک و ساکت شود. مراقب باشید بچه خرگوش ها خفه نشوند.

در صورت لزوم دمای فضا ۲۰-۲۲ درجه سانتی گراد باشد. برای گرم کردن محیط از گرمکن زیر حوله خودداری کنید. زیرا حوله بالایی سرد می ماند. اطمینان یابید که گرمکن از حوله خارج نشده باشد زیرا ممکن است خرگوش بسوزد. بچه خرگوش را از افراد و سرو صدا دور نگه دارید.

به ویژه اگر وحشی هستند. اگر نوزاد خرگوش وحشی بود تنها آن را برای تغذیه بغل کنید. در دیگر اوقات بچه خرگوش را بغل نکنید زیرا سبب ناراحتی خرگوش شده و نمی تواند دوام بیاورد. اگر نوازد خرگوش بیشتر از ۸ عدد هستند با دامپزشک مشورت داشته باشید. زیرا ممکن است به مادر دیگری هم احتیاج شود. اگر مادر بیشتر از ۸ بچه داشته باشد یا لانه را ترک می کند و به بچه ها شیر نمی دهد از دامپزشک بخواهید بطری های شیر مناسب را برای تغذیه نوزادان معرفی نماید.

جعبه لانه بچه خرگوش ها را تمیز نگه دارید. نوزاد تا موقعی که به اندازه کافی بزرگ نشده از جعبه خارج نکنید. رژیم غذایی نوزادان خرگوش را تنظیم نموده و تا هشت هفتگی از آن ها پرستاری کنید تا با شیر تغذیه شوند. پس از این مدت کم کم بچه خرگوش از خوردن شیر به تغذیه با پلت روی می آورد.

در ضمن دقت کنید برای مدت طولانی از سبزی برای تغذیه بچه خرگوش استفاده نشود زیرا موجب بروز مشکلات گوارشی می شود. می توانید تکه های کوچک یک ماده را دو ماه تست کنید. ولی در صورت بروز مشکلات گوارشی مثل اسهال سریعا آن را از رژیم حیوان حذف کنید.

برای شروع تغذیه از موادی مانند کاهو، کلم بروکلی و هویج استفاده کنید. در ضمن همانطور که اشاره شد بعد از ۸ هفتگی می توانید نوزاد خرگوش را لمس کنید. تا موقعی که خرگوش از شیر گرفته شود نسبت به بیماری ها حساس است. برای لمس نوزاد قبل از این که از شیر گرفته شود حتما دست ها را کاملا بشویید.

بچه خرگوش در ۵- ۶ هفتگی پوشش نرم دوران نوزادی را از دست می دهد و خزهای قبل از بزرگسالی روی بدن حیوان می روید. در سن ۶-۸ ماهگی خرگوش کاملا بالغ شده و خزهای قبل از بزرگسالی با خزهای دوره بزرگسالی جایگزین می شود. از این به بعد خرگوش هر سال دو مرتبه موهای کهنه بدن را از دست داده و موهای تازه می روید.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم اطلاعات کافی در امر نگهداری از بچه خرگوش را به دست آورده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه نگهداری از بچه گربه و نگهداری از مارمولک خانگی روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو