همه چیز درباره پرورش عقرب و کسب درآمد از این موجود خطرناک!

همه چیز درباره پرورش عقرب و کسب درآمد از این موجود خطرناک!


منبع: آرگا

126

1400/4/12

14:12


به طور کلی پرورش عقرب امروزه به خاطر زهر گران قیمتی که دارد مورد توجه عموم افراد قرار گرفته و به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بیان دستورالعمل پرورش و نگهداری از این عقرب ها بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که عقرب در واقع حشره ای کوچک و در ظاهر بسیار خطرناک است اما با این وجود عقرب هایی که ساکن صحراهای خشک و کوهستان ها هستند غیر از این ظاهر خطرناک دارای فواید بسیاری هم برای طبیعت و انسان ها خواهند بود و به همین خاطر در چندین سال اخیر پرورش زهر عقرب به یکی از پردرآمد ترین تجارت دنیا تبدیل شده است.

آشنایی با نحوه پرورش عقرب

به طور کلی وقتی که اسم از حشره بند پا به میان می آید اولین چیزی که در ذهن نقش می بندد خطرناک بودن و سمی بودن آن است اما این ساکنین صحراهای خشک و کوهستان غیر از این ظاهر خطرناک فواید بسیاری هم برای طبیعت و انسان ها دارد. این موجود خطرناک دارای چنگال های خارداری است که قسمتی از دهان آن ها محسوب می شود و از این طریق قادر هستند ماده سمی خطرناکی از قسمت عقب بدنشان به طرف مهاجمین بپاشند اما این سم خطرناک در عین اینکه می تواند کشنده باشد و باعث مرگ یکی از افراد شود در عین حال نجات دهنده هم خواهد بود و به همین خاطر در چندین سال اخیر زهر عقرب به یکی از پردرآمد ترین تجارت دنیا تبدیل شده است. توجه داشته باشید که زهر عقرب گران ترین مایع دنیا به شمار می آید که در جهان هر یک گرم آن برابر ۸۰ میلیون تومان است و به همین خاطر این روزها شاهد گسترش تجارت زهر عقرب هستیم. به صراحت می توان گفت که این شغل یکی از نوپاترین شغل هایی است که درآمد میلیونی آن باعث شده تا جوانان اشتیاق بیشتری برای فعالیت در این حوزه داشته باشند. در کشور ما نیز ۶۰ گونه عقرب وجود دارد که زهر ۴ نوع آن بسیار ارزشمند بوده و با توجه به اهمیت آن سعی شده تا در کلاس های آموزشی به کارآموز از سراسر کشور چگونگی نحوه شناسایی، صید، پرورش و زهرگیری از عقرب به صورت عملی آموزش داده شود.

چگونگی پرورش عقرب

چگونگی تکثیر عقرب:

اغلب عقرب ها زنده زا بوده اند و از نیمه تابستان تا نیمه پاییز رشد می کنند و همچنین تعداد عقرب ها بسته به نوع کژدم از ۶ الی ۹۰ عدد متغیر خواهد بود. در برخی از انواع عقرب ها نوزادان از سر و در برخی دیگر نوزادان از دم خارج می شوند. همچنین نوزادان پس از تولد خود را به سطح پشتی بدن مادر می رسانند و دست کم تا زمان نخستین پوست اندازی نوزادان بر پشت کژدم مادر جابه جا می شوند. در این هنگام اغلب به خاطر کمبود غذا و گرسنگی عقرب مادر از چند نوزاد خود به عنوان غذا استفاده می کند. معمولا مدت زمان باروری بسته به نوع عقرب متفاوت بوده و بین ۲ الی ۴ ماه خواهد بود. زمان خروج نوزادها نیز بر اساس نوع رشد جنین از یک ساعت تا ده روز گزارش شده است.

اصول تکثیر عقرب ها

شرایط مورد نیاز برای پرورش عقرب:

همانطور که می دانید عقرب ها نیز مانند سایر حیوانات برای پرورش نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از این شرایط لازم آشنا نماییم:

دمای ایده آل:

در واقع بازه دمایی مناسب برای پرورش عقرب ها بین ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی گراد خواهد بود و همچنین لازم است برخی مواقع این دما برای پرورش عقرب تا ۳۷ درجه سانتی گراد نیز افزایش پیدا کند. توجه داشته باشید که دمای متغیر محیط برای تنظیم دمای بدن عقرب ها لازم است و به همین خاطر داشتن یک سیستم گرمایشی در محل نگهداری الزامی خواهد بود.

نور کافی:

از آنجایی که عقرب ها محیط تاریک را برای رشد می پسندند بنابراین نوردهی چندان مورد نیاز نخواهد بود. همچنین بهتر است در محیط نگهداری عقرب ها به صورت متناوب از یک دوره روشنایی و تاریکی استفاده کنید به گونه ای که زمانی تاریکی آن اندکی از زمان روشنایی بیشتر باشد.

شرایط لازم برای نگهداری از عقرب ها

محل نگهداری:

توجه داشته باشید که محل نگهداری عقرب ها باید کاملا پوشیده باشد و کف محل نگهداری هم پر از شن باشد. همچنین محل پرورش بایستی دارای تهویه های مناسبی باشد و از مواردی مانند کنده درخت و ظرف آب کم عمق نیز در محل نگهداری عقرب ها استفاده شود. دقت داشته باشید که عقرب ها از کوچک ترین سوراخ ممکن به بیرون راه پیدا خواهند کرد و به همین خاطر وجود توری های ریز در مسیر تهویه زندگی عقرب و راه عقرب بسیار ضروری خواهد بود.

تغذیه مناسب:

به طور کلی برای تغذیه عقرب های پرورشی می توانید از کرم خاکی یا جیرجیرک استفاده کنید. عقرب ها از گونه های مختلفی از حشرات، عنکبوت ها، عقرب های دیگر و مارمولک و یا از پستانداران کوچک مانند موش تغذیه خواهند کرد. از آنجایی که بحث در مورد پرورش عقرب و بهره برداری از آن است بایستی مواد تقویتی مربوط به تهیه همراه با کرم و جیرجیرک به عقرب ها داده شود. همچنین هفته ای چند مرتبه برای خوراک عقرب پرورش زمان لازم است و روند آبخوری هم بایستی هر روز انجام شود.

دستورالعمل تغذیه عقرب ها

هزینه های یک مزرعه پرورشی:

بهتر است بدانید که بررسی هزینه ها معمولا به میزان عقرب هایی که می خواهید پرورش دهید ارتباط دارد برای مثال اگر خواهان راه اندازی مزرعه ای برای ۵۰۰ قطعه عقرب هستید باید چیزی حدود ۳۵ میلیون تومان را تنها برای خریداری عقرب ها کنار بگذارید. هزینه خرید یا رهن و اجاره زمین مزرعه نیز بایستی جداگانه حساب شود زیرا این هزینه با مکان مزرعه مرتبط خواهد بود. برای ساخت مزرعه پرورش عقرب پیش از هر چیزی بایستی یک خانه بسازید که این مسئله را می توانید به راحتی با محفظه های پلاستیکی یا شیشه ای حل کنید. همچنین عقرب ها هنگام زایمان نیاز به محفظه های جداگانه ای دارند پس محفظه های زایشگاه را هم به خانه های اولیه خود اضافه نمایید. عمدتا ترازوی دیجیتالی برای وزن دقیق سم های به دست آمده، دستگاه الکتروشوک برای سم گرفتن از عقرب ها، لوازم آزمایشگاهی برای انتقال سم ها و بررسی کیفی آن ها، سیستم گرمایشی برای مناسب نگه داشتن دمای سالن و همچنین دستگاه فریز از دسته این ملزومات خواهد بود.

آسیب های عقرب به انسان

خطرات عقرب برای انسان:

توجه داشته باشید عده ای گونه های عقرب از سمی ترین جانداران گره زمین محسوب می شود. در واقع زهر عقرب مایعی شفاف و بی رنگ است که خاصیت قلیایی تا خنثی دارد و نوعی پروتئین محسوب می شود. وقتی که فردی توسط عقرب گزیده می شود این زهر باعث نابودی گلبول های قرمز خون شده و در محل گزش نیز تغییر رنگ موضعی و تورم دردناک ایجاد می کند. همچنین علاوه بر آسیب به گلبول های قرمز زهر عقرب علائم عصبی ایجاد خواهد کرد که شامل بی قراری، راه رفتن نامتعادل، تشنج، آبریزش از دهان، انقباضات ماهیچه ای، حساسیت شدید پوست به لمس شدن، درد شکمی و در موارد شدید مرگ خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو