پرورش ماهی قزل آلا و شناخت بستر مناسب برای زندگی و رشد قزل آلا

پرورش ماهی قزل آلا و شناخت بستر مناسب برای زندگی و رشد قزل آلا


منبع: آرگا

2

1402/8/28

14:09


برای پرورش ماهی قزل آلا باید یک سری اطلاعاتی در مورد بستر سازی و روش نگهداری از این ماهی ها را داشته باشید رد غیر این صورت امکان این کار برایتان میسر نمی باشد و برای دریافت اطلاعاتی بیش تر این بخش را از دست ندهید.

پرورش ماهی قزل آلا یکی از ساده ترین کار هایی می باشد که شما می توانید آن را در یک سری از بخش های کوچک نیز انجام دهید از این رو اگر به دنبال اشتغال زایی می باشید یکی از ساده ترین کار ها این است که این ماهی را پرورش دهید. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه به شما داده می شود و شما می توانید با استفاده از این اطلاعات ماهی های خوبی پرورش دهید.

   

PH مناسب برای رشد قزل آلا

پرورش ماهی قزل آلا و اطلاعاتی در مورد آن

ماهی قزل آلا یکی از بهترین ماهی هایی می باشد که فروش بسیار بالایی دارد و از این رو باید یادتان باشد که این مورد بدین معنا نخواهد بود که این کار ساده است. در واقع این ماهی ها دارای انواع زیادی هستند و همچنین پرورش دادنشان نیاز به دانش بالایی دارد از این رو ادامه این بخش را با دقت بالا تری مطالعه نمایید تا بتوانید در صورت نیاز از این اطلاعات استفاده کاربردی داشته باشید.

شناخت قزل آلا

از ساده ترین نکاتی که در این مورد باید بدانید این است که باید در نظر داشته باشید که این ماهی ها دارای انواع زیادی هستند و شناخت آن ها اهمیت بالایی دارد. مهم ترین نوع های این ماهی ها شامل موارد زیر می باشند :

  • قزل آلا ببری
  • قزل آلا کت رویت
  • قزل آلا گاوی
  • قزل آلا پولاد سر
  • قزل آلا پشت آبی
  • قزل آلا طلایی
  • قزل آلا آپاچی
  •  قزل آلا جویباری
  • قزل آلا رنگین کمانی
  • قزل آلا خال خالی
  • قزل آلا خال دار ماری
  • قزل آلا پایوته
  • قزل آلا وست اسلوب
  • قزل آلا بونیل
  • قزل آلا قاتل ساحلی
  • قزل آلا آلوورد

جالب است بدانید که هر کدام از این ماهی ها نیاز به یک سری از شرایط خاص رشدی دارند و به همین سادگی نمی توان هر نوع ان را در ایران پرورش داد.

جدا کردن ماهی ها از یک دیگر

بستر مناسب ماهی قزل آلا

یادتان نرود که درست کردن بستر مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا دارای اهمیت زیادی است و این ماهی ها نیاز به اب های شفاف دارند و باید آب آن ها اکسیژن زیادی داشته باشد در غیر این صورت نمی توانید آن ها را به راحتی پرورش دهید.

اگر دمای آب مورد نیاز این ماهی ها فراهم شود زمان تولد تخم ها سریع تر خواهد شد برای مثال تخم های این ماهی ها در دمای ۵ درجه سانتی گراد ۸۲ روز طول می کشد تا کامل شوند و در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد حدودا ۴۱ روز زمان برای کامل شدن تخم ها نیاز می باشد. البته اگر دمای آب این ماهی ها  ۲۰ درجه باشد حدودا ۵ روز برای تکمیل شدن تخم های ماهی نیاز می باشد و همچنین باید بدانید که نوع رنگین کمانی این ماهی دیر تر از نوع۸ خال قرمزش کامل خواهد شد.

با این حال باید بدانید که این تخم ها دمای مناسبشان ۱۲ درجه سانتی گراد می باشد و گرمای مناسب برای رشد این ماهی ها حدودا ۱۷ درجه می باشد و بیش تر و یا کم تر شدن دمای آب می تواند بر کیفیت این ماهی ها تاثیراتی داشته باشد و باید سعی کنید این مورد را بسیار جدی بگیرید.

پرورش ماهی قزل آلا

تغذیه ماهی های قزل آلا

یادتان باشد که از شرایط بسیار مهم و ضروری در رشد خوب این ماهی ها می توان به تغذیه آن ها اشاره کرد. اگر ماهی ها را داشته باشید و نتوانید تغذیه مناسبی برایشان ایجاد کنید امکان این که نتوانید از این مورد به سود آوری برسید بسیار زیاد خواهد بود. در این میان سعی کنید از مکمل های معدنی و ویتامین ها استفاده نمایید و جیره معینی برای آن ها تعیین کنید.

برای این که این ماهی ها به خوبی رشد نمایند باید غذا را به صورت یکسان در استخر پخش کنید تا همه ماهی ها بتوانند به خوبی از غذا استفاده نمایند و غذای شما به هدر نرود و با این کار در هزینه های غذایی صرفه جویی خواهید کرد.

در حین غذا دادن به  ماهی یادتان باشد که تاریخ انقضای غذا ها را خوب چک کنید در غیر این صورت امکان بیمار شدن و از بین رفتن این ماهی ها وجود دارد و تهویه انبار این غذا ها باید مناسب باشد در غیر این صورت امکان خراب شدنشان وجود خواهد داشت. ماهی های قزل آلا دارای روده های کوتاهی می باشند و مقدار کمی نشاسته در روز نیاز دارند ولی غذا های چرب را بهتر هضم خواهند کرد.

پرورش ماهی قزل آلا

شرایط مناسب آب

ماهی ها در آب هایی رشد می کنند که یک سری از ویژگی های خاصی را داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که این ماهی ها نیز نیاز به شرایط خاصی برای رشد دارند. ویژگی های مهم در این مورد را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

  • ph آب مورد نیاز برای رشد ماهی قزل آلا  بین ۶.۸ الی ۸.۴ می باشد.
  • دمای آب مورد نیاز برای پرورش  قزل آلا بین ۱۲ الی ۱۸ درجه سانتی گراد خواهد بود و می توان گفت کاهش و یا افزایش این میزان دمای آب می تواند تلفاتی را به همراه داشته باشد.
  • اکسیژن نیز مولفه ای بسیار مهم در آب می باشد و برای این که بتوانید این ماهی ها را به خوبی رشد دهید نیاز است تا در هر لیتر از آب آن ها حدودا ۵ میلی گرم اکسیژن باشد.
  • ماهی قزل آلا از ماهی های آب های متوسط می باشد و می تواند شوری آب را تا حدود ۳۰ PPM تحمل نماید و یادتان باشد که شوری مناسب برای رشد این ماهی ها حدودا ۱۰ PPM خواهد بود.
  • ماهی قزل آلا دارای ویژگی خاصی می باشد و چون شکارچی است باید بدانید که نیاز به آب شفاف دارد تا بتواند شکار خود را دیده و از غذایش استفاده نماید. در واقع این موضوع را باید بدانید که شفاف بوون آب می تواند تاثیر بسیار زیادی در رشد این ماهی ها داشته باشد و میزان مواد معلق در آب این ماهی ها باید کمتر از ۳۰ میلی گرم در هر یک لیتر باشد.

بستر سازی برای قزل آلا

رقم بندی کردن

یادتان باشد که ماهی ها در هر استخر باید میانگین وزن مناسبی داشته باشند زیرا ماهی های کوچک در برابر بزرگ تر در حین غذا پیدا کردن موفق نخواهند بود و همین موضوع می تواند بر رشد ان ها تاثیر گذاشته و مانع از رشدشان شده و یا میزان رشد آن ها را به  شدت کند خواهد کرد.

بیماری های مهم

شناخت بیماری های ماهی ها در حین پرورش قزل آلا اهمیت زیادی دارد و باید بدانید که این بیماری ها ممکن است ماهی های شما را از بین ببرند و یا میزان کیفیت و مزه ان ها را تغییر دهند از این رو باید با آن ها آشنا باشید. این بیماری ها عبارت اند از :

  • بیماری لکه سفید که عامل آن انگلی مژه دار به اسم ایکتیوفیتریوس مولتی فیلس است. این مورد می تواند بی اشتهایی و تغییر رنگی زیاد را در ماهی ها ایجاد کند.
  • بیماری دیگر نوعی از بیماری های باکتریایی به نام باکتری استر پتوکوکوزیس می باشد و عامل آن باکتری استرپتوگوک است. در این بیماری ماهی ها عمودی شنا می کنند و بیرون زدگی چشم هایشان بسیار مشهود خواهد بود. همچنین بدنشان دارای رنگی تیره می شوند و رد برخی از آن ها زخم هایی در کنار مخرج شان دیده می شود.
  • بیماری مهم دیگر در این ماهی ها نوعی قارچ به نام ساپروگلینا پارازیتیکاوساپروگلنیا آکلن است و این بیماری به نام ساپرولگنیوزیس معروف خواهد بود. در این میان یادتان باشد که اگر ماهی ها دارای این بیماری شوند زخم های آن ها قهوه ای رنگ شده و این زخم ها در اکثر بدن ماهی نمایان می شود و اگر درمان به موقع نباشد امکان از بین رفتن کل استخر وجود دارد زیرا این بیماری تهدید کننده ای برای جان ماهی ها می باشد.

شناخت ماهی قزل آلا

نکات بسیار مهم در پرورش قزل آلا

  • شما می توانید این ماهی ها را در هر بخشی که دوست دارید پرورش دهید.
  • مهم ترین بخش ها پرورش این ماهی ها قنات ها و چاه های کشاورزی می باشد.
  • این ماهی ها حدودا ۸۰ درصد از پرورش کل ماهی های کشور را تشکیل داده اند و در میان مردم دارای محبوبیت بسیار زیادی هستند.
  • اصلی ترین اصول در پرورش دادن این ماهی ها استفاده از رقم بندی شان می باشد و سما باید ماهی های کوچک را از بزرگ تر ها جدا کنید تا بر سر غذا و تولید مثل آسیبی نبینند.
  • در نظر داشته باشید که بچه های قزل آلا را می توانید در تمامی بخش های سال در آب رها سازی نمایید و بهترین وزن برای رها سازی ان ها حدودا ۱۰ گرم می باشد و این زمان نباید طولانی شود زیرا امکان دادن تلفات در این زمان ها بالا تر از هر زمان دیگری خواهد بود.
  • در واقع برداشت این ماهی ها به ازای هر ۷ لیتر از آب حدودا یک تن بچه قزل آلا می باشد.

دمای مناسب برای رشد قزل آلا

استفاده از روش های گفته شده به شما کمک می کند تا بتوانید این ماهی ها را بهتر پرورش دهید و از پرورش دادن بیهوده ماهی ها پیشگیری خواهد کرد از این رو این موارد را جدی بگیرید و برای بهبود بخشیدن به کار خود نکاتی که بیان شد را بیش تر رعایت کنید. در ادامه شما می توانید اطلاعاتی در مورد پرورش ماهی پلاتی و پرورش ماهی پرت را نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است بر روی لینک های داده شده بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو