آموزش نگهداری قناری در خانه و راهنمای شناخت بیماری ها و بهداشت آن

آموزش نگهداری قناری در خانه و راهنمای شناخت بیماری ها و بهداشت آن


منبع: آرگا

287

1399/2/27

02:40


پرنده قناری که از دسته پرندگان خوش صدا و دلنشین محسوب می شود و در این مقالع سعی داریم شما را با اصول مراقبت و نگهداری قناری در فضای خانه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع قناری ها پرندگانی رنگارنگ، اجتماعی و بومی جزایر قناری محسوب می شوند که به دلیل سرسخت بودنشان نحوه مراقبت از آن ها بسیار راحت خواهد بود. به طور کلی طول عمر نگهداری قناری ها به طور معمول بین ۱۰ الی ۱۵ سال است و با این حال گاهی اوقات تا ۲۰ سال نیز عمر خواهند کرد و توجه داشته باشید هر چه اطلاعاتتان در مورد این حیوان دوست داشتنی بیشتر باشد رابطه بین شما و قناری طولانی تر و دوستانه تر خواهد بود.

آشنایی با چگونگی نگهداری قناری

همه ما قناری را می شناسیم پرنده ای که شهرت آن به آواز دلنشین و موزون است و البته نباید از زیبایی رنگ های این پرنده نیز غفلت نمایید زیرا قناری ها در رنگ های مختلف دارچینی، سبز، طلائی، طوسی و آهویی مشاهده می شود اما هستند قناری هایی که ترکیبی از این رنگ ها می باشند و بدان ابلق گفته می شود. توصیه می شود که اگر قصد نگهداری قناری در فضای خانه را دارید حتما روند مراقبت و تکثیر این حیوان را مورد توجه قرار دهید و به طور کلی می توان گفت که پرنده هایی را تهیه نمایید که رنگ و فرم بدنی یکسانی داشته باشند. توجه داشته باشید که در اغلب کشور های جهان پرورش این پرنده رواج دارد و به آن بهای زیادی داشته باشد اما در تاریخچه ی این پرنده کشف و شناخت اولیه ی آن را به اسپانیایی نسبت داده اند. بهتر است بدانید که نگهداری از این پرنده زیبا کار بسیار سختی نیست و بر خلاف تصور اکثر مردم شما می توانید با نگهداری مطلوب از آن در خانه از وجودش لذت برده و برای پرنده هم زندگی خوبی را فراهم نمایید.

چگومگی نگهداری قناری در خانه

اصول نگهداری و مراقبت از قناری در خانه:

همانطور که می دانید نگهداری و مراقبت از قناری چندان دشوار و پیچیده نیست و در ادامه سعی داریم شما را با برخی از اصول و شرایط مهم در روند مراقبت از این پرنده زیبا آشنا نماییم:

شرایط قفس قناری:

توجه داشته باشید که برای نگهداری و پرورش قناری در منزل انتخاب قفس مناسب اولین گام است و از آنجایی که قناری ها پرندگان پرتحرکی هستند هر چه ابعاد قفس بیشتر باشد برای پرنده بهتر خواهد بود و به طور کلی

حداقل اندازه یک قفس بایستی حدود ۴۵ سانتی متر ارتفاع و ۷۵ سانتی متر طول باشد. توصیه می شود که درون قفس آشیانه کوچکی قرار دهید و آن را با استفاده از تکه های نمد کاملا مفروش نمایید و سایر موارد بی خطر را از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه نمایید و سپس آن را در اختیار پرنده قرار دهید.

شرایط نگهداری پرنده قناری

محل قرار دادن قفس:

توصیه می شود که قفس قناری را در مکانی با تهویه مناسب و نور کافی قرار دهید.

از قرار دادن قفس قناری در برابر پنجره خودداری نمایید تا تابش نور مستقیم خورشید باعث افزایش دما و آسیب به پرنده نشود.

بهتر است قفس را طوری قرار دهید که یک طرف آن به سمت دیوار باشد زیرا انجام این کار به احساس امنیت پرنده کمک خواهد کرد.

بایستی قفس را آویزان نمایید یا بر روی پایه ای قرار دهید طوری که حدود ۱۸۰ سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

در هنگام شب در صورتی که خانه بسیار شلوغ است و چراغ های زیادی روشن می باشند بهتر است روی قفس را با یک حوله یا پارچه بپوشانید زیرا قناری ها از دسته موجوداتی هستند که ترجیح می دهند در تاریکی استراحت کنند.

تغذیه لازم پرنده قناری

تغذیه قناری:

بهتر است بدانید که در واقع غذای اصلی این پرنده تخم کتان است که نیاز عمده ای از قناری ها را تامین می کند اما نه همه نیازها را. همچنین شما می توانید از دانه های دیگری مانند خرفه، تخم کاهو، ارزن و شاهدانه نیز برای تغذیه این پرنده استفاده نمایید زیرا هر دانه دارای خواص به خصوصی می باشد برای مثال تخم کاهو و خرفه دارای طبعی خنک و در مقابل دانه هایی مانند ارزن دارای طبعی گرم می باشند.

همچنین می توانید از میوه و سبزیجات نیز برای تغذیه قناری ها در تمام فصول استفاده کنید زیرا که در جیره غذایی پرنده نقش فراوانی خواهد داشت. ضمنا دادن صدف و ماسه نرم نیز به قناری جیره غذایی را کامل تر خواهد کرد و همچنین به خرد شدن غذا در سنگدان و هضم آن کمک می کند و پرنده می تواند روند تغذیه خود را به خوبی انجام دهد.

دمای محل نگهداری:

در مورد دمای لازم برای محل زندگی قناری بایستی توجه داشته باشید که دما را در تیر ماه یعنی اوایل پر ریزان تا ۳۰ درجه ثابت نگه دارید اما پس از گذشت حدود ۳۰ الی ۴۰ روز و در اوایل مرداد پرنده خود را با گرمای طبیعی حفظ کنید و به مرور اقدام به کاهش دمای محیط بکنید. همچنین بایستی در مهر ماه نیز دما را در ۲۰ درجه کنترل کنید ولی وقتی که به زمان جوجه کشی نزدیک شدید باید نوردهی را افزایش بدهید و دمای محیط را بالا ببرید.

شرایط ایده آل برای نگهداری قناری

نوردهی محل نگهداری:

بهتر است بدانید که نوردهی نقش بسیار مهمی برای نگهداری قناری ها ایفا خواهد کرد و شما بایستی توجه داشته باشید که بیشترین طول روز در تیر ماه است که حدود ۱۵ ساعت و در زمستان به کمترین حد خود یعنی حدود ۱۰ ساعت می رسد و به همین منظور شما باید از اوایل آبان اقدام به کاهش نوردهی محل نگهداری قناری ها بکنید.

نظافت و بهداشت:

به طور کلی اهمیت این موضوع بسیار زیاد است زیرا قناری پرنده ای حساس است که می تواند حشراتی مانند رشک یا شپش را در میان انسان ها و سایر پرندگان منتشر نماید. توصیه می شود که هفته ای یک مرتبه کف قفس را تمیز نمایید و هر ماه یکبار همراه با نظافت قفس میله های قفس را بردارید و درز ها را به خوبی بشویید زیرا این درز ها منبع تجمع میکروب ها هستند و بایستی با دقت ضدعفونی شوند.

همچنین قناری ها به استحمام در هفته یکبار نیاز دارند و بهتر است بدانید که انجام این کار به جلوگیری از آلوده شدن پرنده به انگل ها و حشرات کمک شایانی می کند. شما برای حمام کردن این پرنده می توانید وان های مخصوص حمام را تهیه نمایید و آن را تا حد مشخص آب کنید و قفس را طوری در نور آفتاب قرار دهید که نیمی از آن در آفتاب باشد و نیم دیگر در سایه تا قناری ها به شنا و استحمام مشغول شوند.

اصول مراقبت از قناری

بیماری های پرنده قناری:

به طور کلی قناری ها پرندگانی هستند که در شرایط ایده آل می توانند تا ۲۰ سال عمر کنند و همین موضوع یکی از دلایل پرطرفدار بودن نگهداری از آن است. با این وجود تشخیص بیماری پرنده در ابتدا به نگهداری از آن برای مدت طولانی کمک می کند و در ادامه سعی داریم به بیان برخی از بیماری های موجود در این پرنده زیبا بپردازیم:

اسهال قناری ناشی از عفونت روده: علت مبتلا شدن به این بیماری استفاده از آب و غذاهای فاسد است ولی برای پیشگیری از بروز آن می توانید دانه های مصرفی توسط پرنده را بررسی و از عدم وجود کپک اطمینان حاصل نمایید.

بیماری چاقی: بهتر است بدانید که در واقع علل بروز این بیماری وجود توده چربی زرد رنگ بر روی شکم پرنده ها است که برای رفع آن بایستی در گام اول پرنده را به یک قفس بزرگ تر ببرید و اغلب غذاهای پرچرب را از رژیم غذایی حذف کنید. به طور کلی بهترین غذا در این دوران دانه کتان است.

بیماری درد چشم: توجه داشته باشید که علل این بیماری زخم چشم، پلک چسبیده با وجود مایع چشم است که برای درمان آن بایستی مادام چشم این پرنده را با پماد استید بوریک شستشو دهید و سپس محلول ۱۰ درصد آرژیرول را درون چشم پرنده بریزید.

آشنایی با بیماری های پرنده قناری

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب طوطی ملنگو و چگونگی نگهداری مرغ عشق آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو