مانیتور QLED چیست و چه تفاوتی با OLED و LED دارد؟

مانیتور QLED چیست و چه تفاوتی با OLED و LED دارد؟


منبع: پلازا

4

1402/11/16

16:53


مانیتور QLED چیست و چه تفاوتی با OLED و LED دارد؟

درهنگام خرید یک مانیتور ممکن است گه‌گاهی با دیدن مشخصات گیج شوید و با به‌درستی تفاوت مانیتور LED و OLED و QLED را ندانید. اصطلاحات مختلفی امروزه برای مانیتورها بکارگیری می‌شود که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به نوع پنل مانیتور اشاره داشت.

درواقع مدل‌های موجود در مانیتورهای امروزی اغلب OLED، QLED و LED هستند که اگر اطلاعاتی از آنها ندارید و تصمیم دارید مانیتور جدیدی را خریداری کنید، با ما در ادامه همراه باشید. لازم به ذکر است بدانید مانیتورهای LED و QLED نسبتا شبیه به‌یکدیگر هستند زیرا هردو از پنل‌های LCD با نورپس‌زمینه LED استفاده می‌کنند.

تفاوت مانیتور LED و OLED و QLED درحقیقت لایه نقطه کوانتومی بوده که به این سبک از مانیتورها اجازه می‌دهد طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را تولید کنند و درنتیجه سبب بهبود کیفیت خروجی شوند. اما مانیتورهایی که از پنل‌های OLED برخوردار هستند به نسبت دومورد قبلی کاملا متفاوت بوده‌اند. پیکسل‌ها در این نسل مانیتور خودکار روشن و خاموش می‌شوند که این موضوع به مانیتور اجازه می‌دهد تا رنگ‌های مختلفی به ویژه رنگ مشکی را به شکل عمیق‌تری تولید کند.

برند QLED فقط یک اصطلاح بازاریابی است که نشان می‌دهد تلویزیون از یک لایه نقطه کوانتومی استفاده می‌کند. چند شرکت مانند سامسونگ و TCL به طور رسمی تلویزیون‌های خود را با عنوان QLED برچسب گذاری می‌کنند. با این‌حال برای آشنا شدن با تفاوت‌ مانیتورهای LED و OLED و QLED با پلازا در ادامه همراه باشید.

فهرست مطالب

تفاوت مانیتور LED و OLED و QLED

مانیتور QLED چیست و چه تفاوتی با OLED و LED دارد؟

در ادامه با توضیحات هر یک آشنا خواهید شد:

  • LED چیست؟ در فارسی LED مخفف ساطع کننده نور بوده است که پیش از OLED و QLED در بازار ظاهر شد. این نسل از مانیتور برای روشن شدن از یک پنل LCD استفاده می‌کند که بدنیست بدانید بسیاری از مانیتورهای LED دارای پنل VA هستند که معمولا کنتراست بالا و زاویه دید باریکی را دراختیار دارند.
  • QLED چیست؟ مدل QLED از پنل‌های LCD سنتی برخوردار است که با LED روشن می‌شوند. بین لایه LCD و نور پس زمینه، لایه جدیدی وجود داشته که به نقطه کوانتومی نور مربوط است و هدف این لایه تولید رنگ‌های خالص و اشباع بیشتر بوده است. بدنیست بدانید QLED درسال جاری و سال گذشته نیز مورد تولید قرار گرفته که سامسونگ و TCL یک نمونه بارز از شرکت‌های سازنده آن بوده‌اند.
  • OLED چیست؟ بهترین مدل درمیان این سه مورد OLED بوده که قادر است درخشندگی هر پیکسل را به‌صورت جداگانه تنظیم کند. این موضوع سبب خواهد شد تا پیکسل‌های موجود برای افزایش عمق رنگ سیاه، به صورت خودکار خاموش و روشن شوند. زاویه دید عالی و کیفیت تصویر استثنایی از اصلی‌ترین مزایای این نوع مانیتور بوده است.

بررسی کیفیت و جزئیات

با توجه به توضیحات فوق بد نیست بدانید که سری تلویزیون‌های QLED از نظر کنتراست و یکنواختی رنگ مشکی مانند مدل OLED هستند. فناوری به کارگیری شده در این نوع تلویزیون‌ها تقریباً با نور پس زمینه یکسان همراه بوده است که این موضوع سبب خواهد شد تا هر دو مدل دارای کنتراست بالا و یکسانی باشند که سبب به نمایش درآمدن سیاهی عمق مناسبی نیز خواهد شد.

بد نیست بدانید که تلویزیون‌های نامبرده دارای پنل‌های مختلفی هستند که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به IPS و VA اشاره داشت که تقریباً می‌توان گفت اکثر تلویزیون‌های ال ای دی و کیو ال ای دی از پنل‌های VA استفاده می‌کنند و کمتر شاهد به کارگیری پنل‌های آی‌پی‌اس هستیم. پنل IPS معمولاً کنتراست بسیار خوبی را در اختیار دارند در حالی که پنل‌های دیگر نظیر وی‌ای شامل کنتراست ضعیف‌تری بوده است. این موضوع نسبت به مدل به کارگیری شده در مانیتورهای OLED بسیار متفاوت بوده است.

مانیتور QLED چیست و چه تفاوتی با OLED و LED دارد؟

از نظر نسبت کنتراست و یکنواختی رنگ مشکی در پنل‌های QLED و LED باید بدانید که این دومورد بسیار شبیه‌ به ‎هم هستند، زیرا از فناوری یکسانی با نور پس زمینه استفاده می کنند. معمولا اکثر تلویزیون‌هایی که از پنل‌های VA استفاده می‌کنند عموما دارای نسبت کنتراست بالایی هستند که سیاهی عمیق خوبی را در خروجی ایجاد می‌کنند و اکثر مدل‌های سطح بالا در این زمینه دارای ویژگی کاهش نور نقطه‌ای نیز هستند که سطح سیاهی را بیشتر می‌کند.

همانطور که گفته شد سری مانیتورهایی که از پنل LED و QLED برخوردار هستند از پنل‌های VA استفاده می‌کنند و بیشتر شاهد استفاده از پنل IPS در مدل‌هایی تحت عنوان LG هستیم. پنل‌های VA رو ارائه کنتراست بهتر قوی‌تر بوده‌اند و همین موضوع سبب محبوبیت بیشتر آنها شده که در پنل IPS کنتراست ضعیف‌تر بوده و اغلب رنگ‌های مشکی شبیه به خاکستری هستند. همین موضوع سبب شده تا اکثر مانیتورها از پنل‌های VA استفاده کنند زیرا باتوجه به مشخصات ذکر شده قادر به ارائه کیفیت بهتری هستند.

مانیتور QLED چیست و چه تفاوتی با OLED و LED دارد؟

در سمت دیگر مانیتورهای OLED دارای سیاهی رنگ بهتری هستند که قادر به ارائه مشخصات تکمیلی مربوط به هر پیکسل موجود در نمایشگر بوده‌اند. این موضوع سبب خواهد شد تا درهنگام تماشای فیلم و سریال شاهد نوارهای مشکی در لبه‌های ویدیو باشید که این موضوع به افزایش تمرکز بیننده در تماشای فیلم و سریال کمک خواهد نمود و سبب شکوفایی در اطراف اجسام روشن نیز نخواهد شد.

باتوجه به مشخصات ذکر شده باید بدانید امروزه شرکت‌های مطرح بسیاری نظیر سامسونگ دراین زمینه به سراغ استفاده از پنل‌های OLED رفته‌اند که بدنیست بدانید این موضوع وابسته به قیمت محصول نیز بوده است. مانیتورهایی که میزبان این پنل هستند با قیمت بالاتری به نسبت LED و QLED همراه هستند زیرا مزایای بیشتری برای این نسل درنظر گرفته شده است.

سخن پایانی

همانطور که شاهد بودید مقاله مربوط به مانیتور QLED چیست و چه تفاوتی با OLED و LED دارد؟ به پایان رسید و درطول این مطلب به جزئیات و اطلاعات خوبی از پنل‌های نامبرده اشاره شد. حال شما عزیزان می‌توانید نظر خود را نسبت به این موضوع بیان کنید و باما همراه باشید و اگر سوال یا ابهامی دراین زمینه وجود داشته که ذهن شمارا به سمت خودش کشیده است، می‌توانید با ما دربخش نظرات همراه باشید و سوالات خود را با کارشناسان پلازا در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو