حمید قنبری نوازنده تنبک کیست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/12/13

13:28


حمید قنبری (نوازنده تنبک) که چندی پیش همراه گروه موسیقی «کلون زمان» در شانزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت ، به بررسی وضعیت برگزاری کنسرت در شرایط کنونی پرداخت و گفت که هنرمند نباید فعالیت خود را متوقف کند؛ بلکه باید خود را با شرایط وقف دهد.

حمید قنبری نوازنده تنبک کیست؟ + بیوگرافی

هنرمند باید دست به زانو زند و منتظر مسئولان نباشد

قنبری ، درباره روند برگزاری کنسرت در ایران و توقف فعالیت برخی از گروه های موسیقی ، می گوید : بر کسی پوشیده نیست که فعالیت های فرهنگی بعد از کرونا در سطح جهانی افت شدیدی کردند و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبود. برخی از دوستان مأیوس و سرخورده شدند و کار خاصی انجام نمی دهند؛ اگر هم فعالیتی دارند در حد برگزاری کلاس آموزشی است.  

حمید قنبری نوازنده تنبک کیست؟ + بیوگرافی

حمید قنبری نوازنده تنبک کیست؟ + بیوگرافی

این هنرمند ادامه می دهد : همیشه می گویم که اگر قرار است تدریس کنیم ، باید مانند پدری که فرزند خود را بزرگ می کند ، برای او امید و آرزو دارد و در این راه کمکش می کند ، عمل کنیم. کسانی که نزد ما می آیند هم امید و آرزو دارند؛ بنابراین تلاش آنها باید نتیجه داشته باشد و چه نتیجه ای بهتر از اجرا و کنسرت ؛ البته که تولید آثار به صورت استودیویی ، ضبط موزیک ویدیو ، انتشار کتاب برای فردی که کار موسیقی می کند ، مفید است اما لذت بخش ترین کار در این مسیر هنری اجرای کنسرت است که شاید بتوان به هنرجویان برای اجرا در مقابل مخاطب کمک کرد.

قنبری اضافه می کند : البته فراموش نکنیم که در ایران تعداد سالن های کنسرت کم است و آن سالن هایی هم که داریم دارای مشکلات آکوستیک و کمبود امکانات هستند اما تنها راهکاری که داریم این است که خودمان را با این شرایط وقف دهیم. به هر حال اکنون چندان امکان اجرای کارهای هنری فاخر در سالن های بزرگ را نداریم؛ چون بودجه و ساپورت دولتی برای هیچ کدام از این فعالیت ها وجود ندارد ولی این امر نباید مانع فعالیت موسیقی هنرمندان شود.

 او درباره راهکاری که می توان در این شرایط به آن اکتفا کرد ، می گوید : می توانیم کنسرت هایی با مخاطب خاص برگزار کنیم؛ مثلا من آموزشگاهی دارم که سالن آن ظرفیت 30 نفر را دارد ، حال از آنجایی که تعداد محدودی می توانیم مخاطب داشته باشیم تعداد کنسرت ها را بالا برده ایم و مخاطب را خودمان دعوت می کنیم. البته این نوع از برگزاری کنسرت مزیت هایی هم دارد که کنسرت های بزرگ ندارند؛ به این صورت که بعد از هر اجرا نظر مخاطبان خود را جویا می شویم که این هم بازخورد خوبی به من و هم به نوازندگان گروه می دهد.

این نوازنده تنبک تصریح می کند : هر شرایط تاریخی در هر دوره ای ملزوماتی دارد؛ مانند «انجمن اخوت» که در یک برهه تاریخی به خاطر محدودیت هایی که برای فعالیت موسیقی وجود داشت ، عده خاصی دور هم جمع می شدند و کار موسیقی انجام می دادند. بنابراین قطع شدن فعالیت موسیقی راه درستی نیست باید به دنبال راه حل باشیم و سطح توقع و فعالیت خود را به گونه ای تنظیم کنیم که امکان فعالیت در این شرایط هم باشد.

او همچنین معتقد است که نهادها و ارگان های دولتی در صورتی که متولی برگزاری رویدادی مانند یک جشنواره موسیقی می شوند ، مهم ترین اولویت آنها باید فراهم کردن امکانات برای حضور گروه های مختلف باشد که البته به گفته او قطعا در این بخش دچار ضعف هستیم.

قنبری ادامه می دهد : عمدتا مشکلاتی که وجود دارد به این دلیل است که مسئول سالن مربوطه درک درستی از شرایط لازم برای برگزاری یک کنسرت را ندارد و همین باعث می شود که گاهی از مقوله صدا گرفته تا هزینه اجاره سالن برای هنرمندان مشکل ایجاد می شود. شاید اگر در انتصاب مسئولان سالن ها و البته مدیران هنری از افرادی استفاده شود که خود دستی بر آتش دارند ، هنر را درک کرده اند ، با روند برگزاری کنسرت آشنا هستند و دلسوز موسیقی هستند ، شرایط برای هنرمندان موسیقی بهبود یابد. 

او همچنین درباره سالن هایی که از گروه ها و هنرمندان مستقل حمایت می کنند ، گفت : حمایت از برگزاری کنسرت های تخصصی صرفا توسط دو سالن ارسباران و رودکی صورت می گیرد که هنرمندان مستعد را شناسایی و با آنها همکاری می کنند اما این کافی نیست و در مقایسه با کنسرت های پاپ اصلا چیزی نیست. علاوه بر این در ایران اصلا روی بخش فرهنگی کار نمی شود؛ نه در رسانه های عمومی و نه در جای دیگری به صورت تخصصی کاری انجام نمی دهیم که مخاطبانی را پرورش دهیم تا از موسیقی هایی به غیر از موسیقی عامه پسند حمایت کنند و داعیه دار فرهنگ و موسیقی اصیل ایرانی باشند. اگرچه که خیلی نباید منتظر مسئولین بود و باید دست به زانو گرفت و کار را شروع کرد. نباید نگران تعداد بود ، بلکه تنها نباید اجازه دهیم جریان این جویبار قطع شود. مطمئنم در آینده نتایج خوبی حاصل خواهد شد.


بیوگرافی حمید قنبری نوازنده تنبک

حمید قنبری متولد 4 شهریور 1353 در تهران نوازنده ، محقق ، مولف ، آهنگساز ، مدرس سازهای کوبه ای ایرانی دارای درجه 2 هنری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو