نگار حسینی نویسنده کیست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/12/16

21:28


نویسنده کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» در آستانه رونمایی از این کتاب می گوید : درباره آقای نصیریان این شانس را داشتم که ایشان هم گنجینه غریبی از حافظه در اختیار دارند و هم متوجه اهمیت نگارش کتاب تاریخچه شفاهی بودند و تمایل داشتند همه اطلاعات لازم را در اختیارم قرار بدهند.

نگار حسینی نویسنده کیست؟ + بیوگرافی

شانسی که علی نصیریان به یک نویسنده داد

کتاب علی نصیریان ، دهه 90 توسط نگار حسینی ، نوشته شده و قرار است این کتاب که از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده ، روز پنجشنبه 17 اسفند ماه رونمایی شود.

نگار حسینی نویسنده کیست؟ + بیوگرافی

نگار حسینی نویسنده کیست؟ + بیوگرافی

نگار حسینی ، در آستانه رونمایی از این کتاب در گفتگویی توضیحاتی درباره این اثر ارایه می دهد.

او در ابتدا گفت : بسیاری از دوستان می گفتند نوشتن کتاب آقای نصیریان کار خیلی سختی است ولی من کفش آهنی و زره پوشیدم و آن را نوشتم.

این نویسنده با اشاره به ضعیف بودن تاریخچه شفاهی در ایران خاطرنشان کرد : متاسفانه ما در حوزه تاریخچه شفاهی بسیار فقیریم و در این زمینه خیلی کم کاری داریم. بسیاری از چهره های مهم کشور ما با وجود آثار درخشان خود ، در بخش گردآوری کارهایشان خیلی ضعیف عمل کرده اند چون در کشور ما خاطره نویسی و نوشتن زندگی نامه ، خیلی مرسوم نیست.

حسینی اضافه می کند : هرچند مدتی است نوشتن خودزندگی نامه تا حدودی رواج پیدا کرده ولی این گونه آثار اغلب ، رویکرد پژوهشی ندارند و بیشتر شامل خاطرات شخصی آن نویسنده اند. بنابراین با علم به این ضعف ، مشغول کار شدم.

او ادامه می دهد : اطلاعات این کتاب برای سال 90 است. در آن مقطع با انتشارات فرهنگ معاصر وارد گفتگو شده بودیم و قرار بود مجموعه ای از آثار پژوهشی درباره بزرگان هنر کشورمان منتشر کنیم که بعدا این تصمیم تغییر کرد.

حسینی با ابراز تاسف از ضعف تاریخچه شفاهی در کشورمان می افزاید : با شروع نوشتن کتاب متوجه شدم چقدر در زمینه تاریخچه شفاهی ضعیف عمل کرده ایم. عموم تاریخ شفاهی ما یا از بین رفته یا اصلا اسناد و مدارکی در آن زمینه نداریم. بنابراین ناچاریم به حافظه شخصی افراد تکیه کنیم که مشکلاتی دارد چون ممکن است اتفاقات را به خوبی به یاد نداشته باشند.

او ادامه می دهد : درباره آقای نصیریان این شانس را داشتم که ایشان هم گنجینه غریبی از حافظه در اختیار دارند و هم متوجه اهمیت نگارش کتاب تاریخچه شفاهی بودند و تمایل داشتند همه اطلاعات لازم را در اختیارم قرار بدهند.

حسینی با بیان اینکه رویکرد این کتاب ، پژوهشی است ، اضافه می کند : این کتاب جنبه پژوهشی دارد و شامل گفتگو با خود آقای نصیریان و دیگر کسانی است که با ایشان همکاری و آشنایی داشته اند. البته کتاب ما قالب روایی دارد و نه گفتگویی. ضمن اینکه تلاش کرده ام تمام نقدهایی را که تا به حال درباره آثار ایشان نوشته شده ، گردآوری کنم.

او می افزاید : در این کتاب ، در دل روایت زندگی آقای نصیریان ، بخشی از تاریخ هنر کشورمان مانند چگونگی راه اندازی تماشاخانه سنگلج (تالار 25 شهریور) ، تالار رودکی ، تلویزیون و اوضاع و احوال سینما و ... را مرور می کنیم و مخاطب با خواندن آن متوجه می شود در آن مقطع در تئاتر ، سینما و تلویزیون ما چه اتفاقاتی رخ داده است. سعی کردم جنبه های شخصی زندگی ایشان را هم لحاظ کنیم و خاطرات کودکی و نوجوانی و جوانی ایشان هم گردآوری شده اند. معتقدم کتاب باید مفصل تر از این می شد ولی بهتر دیدیم کتابی ، کوتاه تر و خوش خوان تر داشته باشیم.

حسینی با اشاره به شکل گیری این پروژه پژوهشی در دهه 90 ادامه می دهد : همان گونه که اشاره کردم ، در آن مقطع قرار بود آثار پژوهشی درباره بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان را گردآوری کنیم. قرار بود هر نویسنده سراغ هنرمندی برود که نسبت به او حس نزدیکی و علاقه بیشتری داشته باشد تا کار گردآوری ، بهتر پیش برود. من آقای نصیریان را انتخاب کردم و دوستان گفتند گزینه سختی هستند چون هم خودشان نویسنده اند و هم سختگیر هستند و به مسائل مختلفی اشراف دارند اما من کفش آهنی و لباس رزم پوشیدم و گفتم همین کتاب را می نویسم.

او با تقدیر از همکاری علی نصیریان در نگارش این کتاب می گوید : در طول کار آقای نصیریان ، بسیار همراه بودند. در هر قراری همیشه چندین دقیقه زودتر از من می رسیدند. در طول کار متوجه شدم ایشان چقدر سالم زندگی کرده اند و به گفته خودشان این اصرار بر زندگی سالم ، به دلیل عشق شان به بازیگری است و دریافتم که چقدر عاشق این کار هستند. به همان نسبت هم تلاش کردند روایت سالمی از اتفاقات داشته باشند و امیدوارم نتیجه کار مورد توجه خوانندگان نیز قرار بگیرد.

گفتنی است آیین نکوداشت استاد علی نصیریان و رونمایی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» که توسط نگار حسینی نوشته شده و انتشارات فرهنگ معاصر در 348 صفحه منتشر کرده است ، روز پنجشنبه 17 اسفندماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود.

 در بخشی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» آمده است : «خیلی ها به من می گویند بیایید و تجربیات خود را در زمینه بازیگری و تئاتر منتقل کنید. خب چه چیزی را منتقل کنم؟ بیایم و به نسل جدید بگویم که در دوران دبیرستان برای تمرینات تئاتر گوشه پارک شهر که تازه داشتند درخت می کاشتند و حتی دیوار و نرده نداشت ما می رفتیم یک گوشه تمرین می کردیم؟ نسل جدید با پارامترهای امروزی می گوید خب شما دیوانه بوده اید! می خواهم بگویم که کسی نبود ، جا نداشتیم یعنی نه ورک شاپی بود ، نه جایی بود ، نه اداره تئاتری بود ، نه مرکز هنرهای نمایشی ، نه تالار رودکی ، نه فلان ، نه سنگلج ، هیچی هیچ جایی و ما در این شرایط تمرین و کار می کردیم»


بیوگرافی نگار حسینی

نگار حسینی نویسنده ایرانی متولد 31 اردیبهشت سال 1363 می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو