علت بی خوابی شما این عوامل می تواند باشد | ساعت بدنتان را تنظیم کنید!

3

1402/12/18

11:07


علت بی خوابی شما این عوامل می تواند باشد | ساعت بدنتان را تنظیم کنید!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

کمبود خواب امروزه به یک معضل تبدیل شده است و به عنوان نگرانی مهم سلامتی شناخته شده است. کمبود خواب علل بسیاری دارد مانند استرس زیاد روزمره زندگی و نگرانی در کسب و کار که می‌تواند منجر به بیخوابی شود.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود خواب به خصوص به طور مداوم عوارض خطرناکی برای سلامتی بدن به همراه خواهد داشت، عوارضی که هر فرد را می‌تواند نگران و از انجام فعالیت‌های روزمره ناتوان سازد.

خواب کمتر از اندازه کافی میتواند منجر به:

- باعث ایجاد مسایل منفی در جسم و روح میشود.

- بهره وری و کیفیت کار پایین

- جانتان را به خطر می‌اندازد برای مثال حین رانندگی از هوشیاری کمتری برخوردار خواهید بود.

تاثیرات خطرناک کمبود خواب در بدن شما

۱- مغز: مغز ما برای عمل بهتر و بیشتر وابسته به استراحت زیادی می‌باشد. کمبود خواب می‌تواند منجر به عصبانیت حاد، ضعف مدیریت استرس، ضعف تمرکز، ضعف حافظه و سخت شدن تصمیم گیری هایتان شوند.

۲- سیستم ایمنی بدن: اصلی‌ترین قسمت بدن ما سیستم‌های ایمنی بدن می‌باشند که خواب کمتر از ۶ ساعت که حداقل خواب مورد نیاز بدن می‌باشد، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن ما میشود.

۳- هورمون ها: کمبود خواب میتواند باعث عدم عملکرد صحیح برخی غدد شود. برای مثال برخی غدد که هورمون‌هایی مانند متابولیسم، تولید مثل و ... را تحت تاثیر خود قرار میدهد.

۴- عضلات: ضعف عضلات یکی از بارزترین عوامل کمبود خواب می‌باشد؛ بنابراین واکنش‌های کم و ضعف عضلات بدن میتواند باعث بی خوابی شود.

۵- قلب: کمبود خواب در سیستم قلب ما تاثیر می‌گذارد و فشار خون را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تحت نوسانات فشار خون، مغز ما خون و اکسیژن کافی را دریافت نمیکند که باعث بروز برخی مسایل میشود.

۶- بینایی: به غیر از مغز، چشم‌های ما بیشتر تحت تاثیر بی خوابی واقع می‌شوند و علاوه براین ظاهر چشم ما میتواند کمبود خواب را نشان دهد.

۷- اشتها: کمبود خواب می‌تواند وابسته خورد و خوراک ما باشد. برخی هستند که خیلی کم احساس گشنگی میکنند و برخی دیگر خیلی زیاد غذا میخورند. جمعیتی هستند که غذا‌هایی حاوی قند و نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده میکنند که متاسفانه این غذا‌ها در ابتدا تاثیر دارند، ولی رفته رفته تاثیر خود را از دست میدهند.

خواب

۵ ساعت خوابیدن در شب باعث سکته می‌شود؟

یک مطالعه علمی جدید نشان داد که خوابیدن حدود پنج ساعت در شب خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد و نشان می‌دهد که بروز آن ممکن است به ۷۰ درصد برسد.

به گزارش جی پلاس به نقل از وب سایت بریتانیایی دیلی میل؛ این مطالعه نشان داد زنان میانسالی که هر شب کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، ۷۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی یا سکته هستند.

دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ نزدیک به ۳۰۰۰ زن بین ۴۲ تا ۵۲ سال را در یک دوره ۱۶ ساله تحت نظر گرفتند.

به مدت حدود دو دهه، هر سال، این زنان پرسشنامه‌هایی را درباره خواب خود، از جمله اینکه به طور میانگین هر شب چند ساعت می‌خوابیدند، و اینکه آیا خود را بی‌خوابی می‌دانستند، تکمیل می‌کردند و پرسشنامه‌های سلامتی را برای ثبت بیماری‌ها یا مشکلات در حال انجام پر می‌کردند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد زنانی که به طور منظم کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر هستند. با کمال تعجب، این رابطه حتی زمانی که سایر عوامل بالقوه کمک کننده، مانند شاخص توده بدنی و شرایط سلامت زمینه ای، در نظر گرفته شد، صادق باقی ماند.

دانشمندان می‌گویند این ممکن است به این دلیل باشد که کمبود خواب می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و منجر به مقاومت به انسولین شود که خطر آسیب عروق خونی را افزایش می‌دهد. آن‌ها همچنین هشدار دادند که به دلیل ترشح هورمون‌های گرسنگی و سیری در بدن، خطر چاقی را افزایش می‌دهد، که بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد.

اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از هر سه بزرگسال یک نفر به طور منظم به این هدف دست نمی‌یابد. نظرسنجی‌ها در میان زنان میانسال نشان می‌دهد که نیمی از آن‌ها نمی‌توانند هفت ساعت خواب توصیه‌شده در هر شب را دریافت کنند.

نویسندگان این مطالعه به سرپرستی دکتر ربکا تورستون، متخصص قلب و عروق، نوشتند: «علائم بی‌خوابی، زمانی که تا میانسالی ادامه می‌یابد یا با خواب کوتاه رخ می‌دهد، با خطر بالاتر بیماری‌های قلبی عروقی در میان زنان مرتبط است.»

خواب

مردم این ۳ کشور بیشتر از همه می‌خوابند

پیشنهادی که کارشناسان برای زمان خواب باکیفیت ارائه می‌دهند، چیزی بین ۷ تا ۹ ساعت است و زمان طولانی یا کوتاه‌تر از این مطلوب نیست.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که آسیایی‌ها، به خصوص اهالی شرق آسیا دیرتر از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به رختخواب می‌روند. مثلاً محققان چند گروه از دانشجویان اروپایی و کانادایی را با ژاپنی‌ها مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که دانشجویان ژاپنی به طور متوسط حداقل ۴۵ تا ۶۰ دقیقه کمتر از دیگران می‌خوابند.

پیشنهادی که کارشناسان برای زمان خواب باکیفیت ارائه می‌دهند، چیزی بین ۷ تا ۹ ساعت است و زمان طولانی یا کوتاه‌تر از این مطلوب نیست.

حتی کیفیت خواب ژاپنی‌ها از دیگران کمتر بود و نکته جالب‌تر این است که کارشناسان دریافتند این موضوع هیچ ارتباطی با نژاد یا قومیت ندارد و تنها به فرهنگ و عادت‌های ژاپنی‌ها برمی‌گردد؛ مواردی مثل چرت زدن‌های گاه و بی گاه در طول شبانه‌روز یا خواب چند مرحله‌ای در دانشجویان ژاپنی.

بی‌نظمی در زمان خواب

در این پژوهش، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که آسیایی‌ها دیرتر هم خواب شبانه خود را آغاز می‌کنند. حتی تنوع آغاز و پایان زمان خواب هم در این قاره پهناور از دیگر قاره‌ها بیشتر است. به زبان ساده، آسیایی‌ها به طور میانگین نامنظم‌تر از دیگران می‌خوابند و از نگاه کارشناسان باز هم این موضوع تنها به مسائل فرهنگی آن‌ها بازمی‌گردد.

خواب آخر هفته

عادت دیگری که از نگاه کارشناسان در اروپایی‌ها وجود دارد آن است که تلاش می‌کنند با افزایش زمان خواب در روز‌های تعطیل، کم‌خوابی روز‌های کاری را جبران کنند. اتفاقی که از نگاه کارشناسان این تحقیق، برای بالابردن کیفیت بیداری در هفته مفید است. اما این افزایش زمان خواب آخر هفته در آسیایی‌ها هم به چشم نمی‌آید.

خواب فدای کار

در این تحقیق، گزارش شده که هر نیروی کار در آسیا، ۲،۰۷۶ ساعت در سال کار می‌کند که این عدد برای مردمان اروپا، ۱،۶۷۳ و برای آمریکا و کانادایی‌ها، ۱،۷۲۹ ساعت در سال است. این تحقیق نشان می‌دهد که آسیایی‌ها برای این حجم اضافه کار، خواب خود را فدا می‌کنند و این موضوع کیفیت کار آن‌ها را کاهش می‌دهد.

ایران؛ پرچمدار کم‌خوابی و خواب بی‌کیفیت

در همین زمینه و در سال گذشته، تحقیقات دیگری هم انجام شده (company PlushCare) که نتایج این تحقیقات را تأیید می‌کند. مثلاً در سال گذشته گزارش شده که قطر، ایران و کره‌جنوبی، به‌ترتیب، پرچمدار کم‌خوابی در جهان هستند. در ایران، حدود نیمی از مردم، کمتر از میزان ضروری می‌خوابند.

همین اتفاق، باعث می‌شود که کیفیت بیداری ما در زمان بودن در خانه، کار در شرکت، تحصیل در دانشگاه یا دیگر فعالیت‌ها پایین باشد. در این تحقیق، این طور آمده که ما ایرانی‌ها یکی از خواب‌های بی‌کیفیت جهان را هم تجربه می‌کنیم.

خوش‌خواب‌های جهان

کشور‌هایی مثل هلند، دانمارک و سوئد، اما مطلوب‌ترین زمان خواب را دارند. این تحقیقات نشان می‌دهد که دو سوم از مردم این کشور‌ها خوب می‌خوابند و البته خواب خوب در بالا بودن کیفیت بیداری این کشور‌ها هم مؤثر است.

آمار خوش‌خواب‌های جهان هم قابل توجه است؛ کشور‌هایی مثل استرالیا، مصر و نیوزیلند. کشور‌هایی مانند سوئد یا آمریکا هم ساکنانش بیش از دیگر کشور‌ها به دنبال قرص‌های خواب‌آور هستند.

چه کنیم تا خوب بخوابیم؟

عوامل اجتماعی و فرهنگی فراوانی می‌توانند بر الگو‌های خواب اثر بگذارند. البته کارشناسان راه‌های مختلفی را برای خواب خوب پیشنهاد می‌دهند. شاید یکی از مهم‌ترین آنها، منظم شدن برنامه روزانه و زمان رفتن به رختخواب است.

خوردن شام سبک و با فاصله از لحظه خواب شبانه، پرهیز از چرت‌زدن‌های نامنظم و طولانی در میانه روز، مصرف کمتر کافئین شبانه و…، از راه‌های ساده برای در آغوش‌کشیدن خواب خوب و کافی در یک شبانه‌روز است.

منبع: فرارو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو