راز خانم هایی که آشپزخانه تمیزی دارند / تمیز کردن قسمت های مختلف

منبع: تاپ ناز

3

1402/12/25

16:59


خب احتمالا گمان کنید آشپزخانه تمیز و نظم دادن به محیط داخلی آن، رابطه مستقیمی با چیدمان و دکوراسیون این محیط ندارد. ولی حقیقت این است که در خانه و …

راز خانم هایی که آشپزخانه تمیزی دارند / تمیز کردن قسمت های مختلف

خب احتمالا گمان کنید آشپزخانه تمیز و نظم دادن به محیط داخلی آن، رابطه مستقیمی با چیدمان و دکوراسیون این محیط ندارد. ولی حقیقت این است که در خانه و زندگی ما ایرانی ها که مدل آشپزخانه بسیار باشکوه و تشریفاتی و وقت گیری داریم اغلب اوقات چالش هایی در دکور آشپزخانه مشاهده می شود نشان از بی توجهی و توجه نکردن به نکات ریز در تمیز و مرتب کردن آشپزخانه می باشد. در ادامه جهت داشتن آشپزخانه تمیز نکات و توصیه هایی را ارائه می دهیم پس با ما تا پایان همراه باشید.

آشپزخانه تمیز در چند مرحله فوری

راز خانم هایی که آشپزخانه تمیزی دارند / تمیز کردن قسمت های مختلف

برای داشتن آشپزخانه تمیز حتما به موارد زیر توجه نمایید:

تمیز کردن اجاق گاز

با ملاحظه به اینکه غذا بر روی گاز آماده می شود، خیلی زود چربی گرفته و کثیف می شود. برای بیشتر خانم ها پاکیزه نمودن گاز دشوارترین کار آشپزخانه می باشد. در این صورت نخست از گاز آغاز کنید، دستگیره ها، سر شعله ها، صفحه شعله ها و قسمت چدنی بر روی شعله را به صورت کامل پاکیزه کنید.

جهت پاکیزه نمودن اجاق گاز می توانید از پاک کننده ها و چربی زدا های مخصوص گاز استفاده کنید. ولی حتما نیاز نیست از مواد شیمیایی جهت پاکیزه نمودن آن کمک بگیرید بلکه به آسانی می توانید با موادی که در منزل دارید این عمل را انجام دهید.

بعضی از مواد طبیعی شامل موارد زیر می باشند:

  • ترکیب آب، سرکه و یک فرچه نرم
  • ترکیب آب، مایع ظرفشویی و جوش شیرین
  • ترکیب جوش شیرین و لیمو

و در پایان چنانچه هیچ یک را نداشتید می توانید از آب جوش استفاده کنید. لوازم اجاق گاز را جدا نموده و آن ها را داخل کاسه ای در آب جوش بگذارید و اجازه دهید تا سرد شود.

تمیز کردن درون یخچال و فریزر

یکی از روش هایی جهت داشتن آشپزخانه تمیز و مرتب، تمیز نمودن داخل یخچال و فریزر می باشد. در مرحله نخست چک کنید که مواد غذایی تاریخ انقضای آنها نگذشته یا اینکه غذای فاسد درون یخچال نمانده باشند. پس از آن همه کشوها و طبقات آن را ضد عفونی و پاکیزه نمایید.

چنانچه مواد غذایی درون یخچال ریخته شده باشد و به طبقات و کف آنها چسبیده باشد می توانید محلول آب و مایع ظرفشویی تهیه کنید و با یک دستمال آمیخته با این محلول، آن را تمیز کنید. سپس با یک دستمال خشک آن را خشک نمایید.

پاک کردن سطح لوازم

حال که داخل یخچال پاکیزه شد، لازم است به سراغ قسمت بیرونی یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی، ماکروویو و…بروید.

بخش بیرونی این لوازم معمولا تمیز باقی می ماند تنها لازم است دستمالی را از بالا به پایین روی آن ها کشیده و گرد و خاک چسبیده به آنها را پاک نمایید. چنانچه لکه ای بر روی آن ها وجود داشت می توانید با کمی محلول آب و جوش شیرین جهت تمیز نمودن آنها کمک بگیرید.

تمیز و مرتب کردن کابینت ها

یکی از روش های عمده جهت داشتن آشپزخانه تمیز، نظافت کابینت ها می باشد. تمیز و مرتب کردن کابینت ها و کشو ها با ملاحظه به اینکه محل نگهداری مواد خوراکی خشک و ظروف می باشد، می توانند مکان گردآوری حشرات و گردو خاک باشند.

به هیچ وجه ظرف و ظروف کثیف را نباید داخل کابینت گذاشت، لازم است هر وسیله ای را که درون کابینت می گذارید از قبل بشویید.

جهت تمیز نمودن کابینت ها چنانچه به صورت روزانه آنها را تمیز می کنید ممکن است چربی زیادی نداشته باشند و کار شما تنها با کمی آب گرم و دستمال تمیز می شود. ولی چنانچه کابینت ها چربی زیادی گرفته باشند احتیاج به تمیز کاری عمقی دارند. شیوه ها و موادی جهت پاکیزه نمودن کابینت ها وجود دارند که با توجه به جنس کابینت معمولا متفاوت می باشند.

مطلب مشابه: نحوه تمیز کردن خانه و اصول تمیز کردن منزل

تمیز کردن هود

از دیگر روش های داشتن آشپزخانه تمیز، تمیز کردن هود می باشد. جهت تمیز کردن آن می توانید از مواد مختلفی بهره بگیرید. اما اگر دوست ندارید از مواد شیمیایی استفاده کنید می توانید از ترکیب سرکه، آب و جوش شیرین جهت پاک کردن چربی ها استفاده کنید.

تمیز کردن شیرآلات

تمیز بودن شیر آلات اصلی ترین بخشی است که آشپزخانه تمیز با آن نمایان می شود. ممکن است شیرالات دچار رسوب شده باشند و این مسئله نه اینکه روی کارکرد شیرآلات اثرات ناخوشایندی می گذارد بلکه به زیبایی آشپزخانه هم صدمه وارد می نماید. برای تمیز نمودن شیرآلات می توانید از دستمال آغشته به آب و سرکه استفاده کنید و این پارچه را حدود نیم الی ۱ ساعت روی قسمت های رسوب دار قرار دهید. سپس با یک مسواک نمناک آن را تمیز کنید.

تمیز کردن سینک ظرفشویی

در گام آخر نوبت به تمیز کردن سینک ظرفشویی می رسد. جهت تمیز کردن این بخش با استفاده از محلول مایع ظرفشویی و آب گرم و یک اسفنج می توانید آن را برق بیندازید.

۵ راز آشپزخانه تمیز و مرتب

راز خانم هایی که آشپزخانه تمیزی دارند / تمیز کردن قسمت های مختلف

چگونه امکان دارد همیشه یک آشپزخانه تمیز داشت؟ حتی پس از یک مهمانی شلوغ؟ در این بخش رازهایی را در خصوص آشپزخانه پاکیزه و مرتب بیان خواهیم کرد که عبارتند از:

آشپزخانه را به شیوه مداوم تمیز می کنند

جهت تمیز ماندن این بخش از خانه بایستی ضوابط تمیزکاری را همیشه رعایت کرد.

چنانچه برای شما سخت و غیر ممکن است یک ثانیه فکر کنید. تمایل دارید پس از آشپزی یا سرو غذا روی کانتر آشپزخانه را با یک دستمال تمیز کنید یا پایان هر هفته با دستمال و اقسام شوینده ها و مواد شیمیایی به پاک کردن چربی های عمیق و لکه ها بروید؟

این تمیز کاری های کوچک در طی زمان افزون بر این که مبدل به عادتی همیشگی می شود بلکه سبب منظم تر شدن محوطه نیز می شود. در این صورت روزانه مدتی را به انجام امور این چنینی تخصیص دهید. اموری چون جمع کردن ظروف، شستشوی آنها، تی زدن کف، جارو کشیدن، بیرون بردن زباله ها و …

مطلب مشابه: ترفندهایی ساده برای تمیزکاری و نظافت خانه و آشپزخانه

سینک ظرفشویی را مدام خالی می کنند

یکی از رازهای مهم برای داشتن آشپزخانه تمیز خالی نگه داشتن سینک ظرفشویی می باشد. در اتمام روز پیش از آن که به اتاق خواب بروید اطمینان حاصل نمایید که هیچ ظرفی جهت شستن در سینک ندارید. چنانچه تصور می کنید شستن ماهی تابه ای چرب را به جهت خیس خوردن در شب، می توانید به فردا واگذار نمایید آن فردا هیچ وقت نمی رسد. چنانچه ماشین ظرفشویی دارید اجازه دهید پر شود سپس در زمان کم باری مصرف برق آن را بکار بیندازید. پس از شستن ظرف ها آن ها را آن لحظه بیرون بیاورید و در جای خود قرار دهید.

کارهایشان را ساده می کنند

در منزلی که همواره همه چیز مرتب به چشم می آید، صاحب خانه به صورت دقیقی می داند که به چه صورت از لوازم بهترین استفاده را کند و امورشان را راحت تر پیش ببرد. چنانچه دارای خانواده پر جمعیت و شلوغی دارید که به آشپزی علاقه دارد امکان دارد یک ست ۱۶ تایی قابلمه و ماهیتابه شگفت انگیز به چشم آید. ولی عملا فقط به هم ریختگی آشپزخانه بیشتر می شود.

در این صورت تنها به سراغ لوازمی بروید که آن ها را حتما بکار می برید.

وسایل را دور از دید نگهداری می کنند

چنانچه کانتر آشپزخانه را پر از لوازم می کنید لازم این عادت را کنار بگذارید. صاحبان آشپزخانه تمیز و مرتب به صورت مطلوبی می دانند که تا حد ممکن بایستی ظاهر این فضا را مرتب و تمیز نشان دهند. بدین علت لوازم را تا جایی که امکان دارد در کمد یا کابینت ها بگذارید.

در وضعیت اضطراری تنها ظاهر را مرتب می نمایند

برای همه ما این گونه وضعیتی رخ می دهد. مواقعی که به اندازه کافی روز پر مشغله ای را از سر گذرانده ایم و اکنون بایستی از میهمانان سرزده پذیرایی کنیم. در اینگونه شرایط تنها تمایل دارید آشپزخانه را در وضعیت نجات بگذارید، حدود ده دقیقه به خودتان زمان دهید و تنها ظاهر این محوطه را مرتب و تمیز نمایید.

مطلب مشابه: ترفندهای خانه تکانی + 7 مرحله برای خانه تکانی برای عید

مراحل ۲۰ دقیقه ای جهت داشتن آشپزخانه تمیز

راز خانم هایی که آشپزخانه تمیزی دارند / تمیز کردن قسمت های مختلف

جهت داشتن یک آشپزخانه تمیز به مراحل زیر توجه نمایید:

مرحله اول ۲۰ دقیقه ای جهت داشتن آشپزخانه تمیز

برای داشتن آشپزخانه تمیز طی ۲۰ دقیقه باید چکار کرد؟ چنانچه شرایط شما هم نظیر خیلی از مادران پر کار باشد فرزند شما دست کم یک وعده غذایی اش را در بخش های متنوع آشپزخانه میل می کند. در طی این ۲۰ دقیقه که او در حال میل نمودن غذایش است شما می توانید به تمیز نمودن فوری آشپزخانه دست بزنید و وضعیت بهداشتی تر و سالم تری به این محوطه بدهید.

نخست پاک کننده های مورد نظر را بر روی تمام بخش های سخت آشپزخانه اسپری نمایید و بگذارید تقریبا ۱۰ دقیقه بر روی این بخش ها باقی بماند. سطوح سخت و دشوار آشپزخانه شامل سینک، پیشخوان و شیر آب می باشد.

پس از آن باید پاکسازی یخچال را انجام داد. این تمیز کاری بایستی با دور انداختن مواد غذایی فاسد و تاریخ انقضا گذشته، آغاز شود. حتی میوه ها و سبزیجات کپک زده هم بایستی دور ریخته شوند.

اسفنج های مخصوص ظرفشویی هم باید عوض شوند

زباله ها نیز باید به بیرون خانه انتقال داده شوند و سطل زباله هم ضدعفونی شود. سپس پیش از این که کیسه جدید داخل سطل بگذارید حتما این وسیله را با ضدعفونی تمیز کنید.

از فرزند خود بخواهید زمانی که غذایش را میل نمود ظرف غذای خود را داخل ظرف شویی بگذارد. اکنون کف آشپزخانه را توسط لوازم ضد عفونی کننده یا سرکه سفید تمیز نمایید.

مرحله دوم ۲۰ دقیقه ای داشتن آشپزخانه تمیز

راز خانم هایی که آشپزخانه تمیزی دارند / تمیز کردن قسمت های مختلف

برای داشتن آشپزخانه تمیز باید چیکار کرد؟ به عقیده شما آلوده ترین قسمت آشپزخانه کجای آن می تواند باشد؟ احتمال دارد شما بگویید سینک ظرفشویی ولی آلوده ترین قسمت همواره زیر سینک ظرفشویی می باشد. آخرین باری که این بخش را تمیز و ضدعفونی نمودید را به خاطر دارید؟

بنابه گفته کارشناسان، اکثر اشخاص به بخش هایی در مرکز دید هستند توجه می کنند و کمتر کسی به زیر سینک توجه می کند. در صورتی که این سطوح می تواند خیلی آلوده باشد. در حقیقت قارچ ها می توانند در این بخش تجمع کنند و سوراخ هایی در این قسمت وجود دارند که مسلما بیشتر باعث آلوده شدن آن می شوند.

تمام لوازم درون کابینت زیر سینک ظرفشویی را خارج نمایید

لوله ها را به خوبی چک کنید تا اطمینان حاصل نمایید که هیچ نوع نشت در آنها وجود ندارد. حتی دیواره های خارجی لوله ها نباید کثیف و آلوده به قارچ ها و سایر ترکیبات باشد.

  • بخش های داخلی این قسمت را توسط پاک کننده های ضدعفونی، پاکیزه نمایید.
  • محصولات کهنه و تاریخ انقضا گذشته را دور بیندازید.
  • چنانچه با درزهای متنوع در این قسمت از آشپزخانه روبه رو شدید حتما آنها را توسط تلفیقات مناسب پر نمایید یا از اشخاص کاربلد در این حیطه کمک بگیرید.
  • ظرف های نشسته آشپزخانه تمیز را به هم می ریزد.
  • برای داشتن آشپزخانه تمیز باید سینک ظرفشویی مرتب باشد. خب ظروف کثیف همیشه هستند ولی راه حل پیشگیری این است که پیش از آنکه ظروف را درون سینک بگذارید اندکی آنها را تمیز کنید.
  • باقیمانده مواد غذایی درون ظروف را خالی کنید. چنانچه مواد غذایی حالت چسبناک یا چرب دارد حتما مقدار آب داغ بر روی آنها بریزید. بدین وسیله راحت تر شسته می شوند. حتی الامکان تا جایی که می توانید ظرف ها را با اندکی نظم داخل سینک بگذارید.
  • این گونه ظرف ها هم جای کمی را اشغال می کنند هم تا زمانی که شسته می شوند منظره سینک ظرفشویی زشت و آلوده به نظر نمی آید.

اکسسوری های ساده ولی کاربردی داخل آشپزخانه تمیز و با نظم

برای اینکه یک آشپزخانه تمیز و با نظم داشت از چه چیز هایی می توان استفاده کرد؟ آگاهی از زمان به شکل سنتی می تواند خیلی برای شما کاربردی باشد. به صورت سنتی منظور این است که یک ساعت دیواری یا رومیزی شیک داخل محیط آشپزخانه داشته باشید و نیاز نباشد برای اینکه بدانید ساعت چند است تلفن همراه خود را بکار ببرید.

چنانچه از آشپزخانه می توانید به آسانی ساعت دیواری پذیرایی را مشاهده کنید احتمالا زیاد نیازی هم به داشتن این ساعت نباشد. اگرچه امکان دارد فر یا مایکروفر های ساعت دار هم بتوانند برای شما سودمند باشند. ضروری است توجه نمایید که ساعت از نظر مدل و رنگ با چیدمان کلی محیط آشپزخانه بایستی هماهنگ باشد و منظره شلوغی روی دیوار ایجاد نکند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو