شیرینی ناپلئونی چه ارتباطی با ناپلئون بناپارت دارد؟! | ظرافت شیرینی در مستند شیرینی فروش!

شیرینی ناپلئونی چه ارتباطی با ناپلئون بناپارت دارد؟! | ظرافت شیرینی در مستند شیرینی فروش!


1

1403/1/2

08:07


شیرینی ناپلئونی چه ارتباطی با ناپلئون بناپارت دارد؟! | ظرافت شیرینی در مستند شیرینی فروش!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

کارگردان مستند کوتاه «شیرینی‌فروش» که پیش‌تر در پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت رونمایی شده بود، در گفتگو با خبرنگار سینمایی درباره این اثر توضیح داد: واقعیت این است که در گذشته شیرینی‌ها جایگاهی را که امروز در جامعه ما دارند، نداشته‌اند. زمانی شیرینی، یک کالای لوکس محسوب می‌شد و به مرور زمان از اشرافیت آن کم شد و این محصول در دسترس عموم مردم هم قرار گرفت.

اگر زمین را تا جایی که می‌توانیم سوراخ کنیم، به کجا می‌رسیم؟

وی افزود: ایده مستند «شیرینی فروش» هم زمانی شکل گرفت که با جمعی از دوستان و همکاران درباره سوژه‌های مختلف مستندسازی صحبت می‌کردیم و توجهم به سوژه شیرینی جلب شد. احساس کردم می‌توانم برای اولین مستندم سراغ این ایده بروم. اینگونه بود که مستند «شیرینی‌فروش» متولد شد.

شیرینی ناپلئونی

این مستندساز ادامه داد: برای ساخت این مستند از تجربیات بسیاری از دوستان و همکارانم استفاده کردم و به این نتیجه رسیدم که باید اثری عامه‌پسند بسازم. شیرینی موضوعی است که برای همه مردم جذابیت دارد. از طرف دیگر از آنجایی که مخاطبان گرایش به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، علاقه‌مند به اطلاعات موجز و مختصر هستند و می‌خواهد با سرعت بیشتر در جریان اطلاعات قرار بگیرند. به همین دلیل تلاش کردم در مستند «شیرینی‌فروش» در یک بازه زمانی کوتاه، اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطب قرار بدهم.

وی با اشاره به یکی از فراز‌های تاریخی مورد اشاره در مستند خود، توضیح داد: در مقطعی از تاریخ ایران، شکر در دسترس مردم نبود و به همین دلیل شیرینی نایاب شده بود. قنادی‌های قدیمی‌تر هم برای آنکه بازارشان از رونق نیفتد، از جایگزین‌هایی مانند عسل استفاده می‌کردند. در آن شرایط قیمت شکر از عسل هم گران‌تر بود! حتی در مقطعی شیرینی قاچاق می‌شد.

مهران‌پور که در بخشی از مستند «شیرینی‌فروش» به وجه تسمیه برخی شیرینی‌های محبوب هم پرداخته است، ادامه داد: نام شیرینی ناپلئونی از ماجرا‌های مرتبط با ناپلئون آمده که در مستند به تشریح به آن اشاره شده است. ناپلئون، زمانی که به جنگ‌های مختلف می‌رود، در نبردی که با روسیه داشت به آنجا لشکرکشی می‌کند و پیروز می‌شود، اما به دلیل سرما و برف زیاد روسیه نمی‌تواند این پیروزی را حفظ کند، از همین رو روس‌ها این موضوع را جشن می‌گیرند و شیرینی می‌پزند. لایه‌های مختلف این شیرینی نمادی از نیرو‌های زیاد ناپلئون است و پودری که روی این شیرینی ریخته می‌شود نمادی از برف روسیه است پس، از همان مقطع این شیرینی به شیرینی ناپلئونی معروف شده است.

شیرینی ناپلئونی

این مستندساز درباره نسبت مستند خود با آداب و رسوم مردم هم گفت: در بخش‌هایی از این مستند هم به آداب و رسوم مردم ایران در زمینه پخت شیرینی اشاره کرده‌ام و هم به کشور‌های دیگر نگاه داشته‌ام. به نوعی این روایت تاریخچه مختصری از فرهنگ جوامع مختلف را هم در دل خود دارد و تلاش کردم روایتم در مستند، از این منظر جامعیت داشته باشد. هرچند می‌خواستم بیشتر به شیرینی‌های ایرانی بپردازم، اما در واقعیت دیدم ما محصولات متنوعی را مصرف می‌کنیم و به همین دلیل براساس ذائقه عمومی مردم در مصرف شیرینی سراغ ساخت این مستند رفتیم.

کارگردان «شیرینی فروش» گفت: برای ساخت این مستند، یک روز در یک قنادی مشغول به کار شدم. روپوش پوشیدم و در فرآیند کار در قنادی، با نکات جالب و عجیبی مواجه شدم. یکی از این موارد استفاده از خرده‌شیرینی در برخی قنادی‌ها بود و یا استفاده از موادی شبیه به پسته که پسته نبود! گیاهی بود به‌شدت شبیه پسته و با طعمی نزدیک به آن، اما پسته نبود و بسیار هم ارزان‌تر تمام می‌شد.

وی در پایان گفت: شاید تصور مردم از خیلی از شیرینی‌فروشی‌های مطرح و شناخته‌شده این باشد که پشت‌پرده بسیار تمیزی دارند، اما باید از نزدیک ببینند تا متوجه شوند در خیلی از موارد، واقعیت با آنچه تصور می‌کنند هم‌خوانی ندارد. حتی ممکن است در برخی از این شیرینی‌فروشی‌های معتبر شاهد کم‌فروشی هم باشیم. خیلی از مردم هم متوجه این جزییات نمی‌شوند. همان مورد گیاهی که شبیه پسته است را اگر خودم با چشم نمی‌دیدم متوجه آن نمی‌شدم!

شیرینی ناپلئونی

مواد لازم شیرینی ناپلئونی

خمیر هزار لایه ۱ بسته

خامه قنادی ۲۰۰ گرم

پودر قند ۱ قاشق غذاخوری

پودر پسته ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه شیرینی ناپلئونی

مرحله اول

ابتدا خمیر هزار لایه را از یخچال خارج می کنیم و در دمای محیط قرار می دهیم تا یخ آن باز شود، سپس با یک چاقوی تیز دور خمیر را جدا می کنیم و کنار می گذاریم (در ادامه به آن نیاز داریم) حالا خمیر را به صورت مستطیلی با سایز ۳ در ۵ سانتی متر برش می زنیم.

شیرینی ناپلئونی

مرحله دوم

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود، سپس یک کاغذ روغنی روی سینی فر قرار می دهیم و خمیرهای برش داده شده را داخل سینی فر می چینیم. اضافه های دور خمیر را هم کنار سینی فر قرار می دهیم تا بپزند.

مرحله سوم

پس از اینکه فر داغ شد خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم. پس از اینکه خمیر هزار لایه به خوبی پف و اماده شد، آنرا از فر خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود. در ادامه شیرینی قنادی را به خوبی می زنیم تا فرم بگیرد و حجیم شود.

مرحله چهارم

روی خمیر هزار لایه پس از پخت کمی پف می کند، به دلیل اینکه سطح خمیر هزار لایه برای قرار دادن روی هم باید صاف باشد روی آنرا با ضربات چاقو جدا کنیم. در ادامه لایه های خمیر ها را با کارد به آرامی از هم باز می کنیم.

مرحله پنجم

به مقدار دلخواه بی لایه های شیرینی خامه می زنیمو شیرینی ها را کنار هم داخل یک سینی می چینیم. در ادامه اضافه های دور خمیر را که پختیم خردمی کنیم و با پودر قند مخلوط می کنیم، سپس به صورت یکدست روی شیرینی ها می ریزیم.

شیرینی ناپلئونی

مرحله ششم

در ادامه کمی خامه روی شیرینی ها می مالیم تا مخلوط پودر قند و شیرینی خرد شده به شیرینی ها بچسبند. در اخر شیرینی ها را داخل ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و با پودر پسته تزیین کرده، سپس در یخچال می گذاریم تا رطوبت خامه در بین لایه های شیرینی پخش شود./ایرنا

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو