طرز تهیه مربای آلبالو خشک خوش طعم و ایده آل

منبع: آرگا

2

1403/1/15

13:39


اگر از طعم دلچسب آلبالو خشک لذت می برید، پس دستور طبخ مربای آلبالو خشک را به سادگی از دست ندهید چرا که از خوردن این مربا سیر نخواهید شد.

طرز تهیه مربای آلبالو خشک در هر فصلی امکان پذیر بوده البته به شرطی که از قبل آلبالو را به درستی خشک کرده باشید و یا پیش از تهیه مربا، خشک شده آن را از بازار تهیه نموده باشید. بهتر است از اصل این موضوع آگاه باشید که نباید مربای آلبالو را با آلبالو خشک تهیه کرد چرا که آلبالو خشک سرشار از نمک فراوان بوده و رنگ مربا را به رنگ سیاه و کدر تبدیل می سازد حتی می توان گفت با این دستور تهیه مربای آلبالوی خوش طعمی نخواهید داشت.

روش تهیه آلبالو خشک

تهیه آلبالو خشک به کمک روش اول :

دم چوبی آلبالوها را به خوبی جدا کنید و بدون شست و شو با آب به روی پارچه ای پهن کنید در ادامه برای گذشت زمان ۲ روز آن ها را زیر نور آفتاب قرار دهید.
پس از گذشت این زمان با فشار دست به راحتی هسته آلبالوها خارج سازید بدون این که آسیبی به بافت آلبالو وارد شود.

پس از خارج سازی هسته آلبالو ها، باید آلبالوها را با آب سرد آبکشی کنید. سپس با خارج آب اضافی آلبالو ها، آن ها را مجدد روی سینی پهن کنید و در محیط خانه یا بیرون قرار دهید تا به خوبی خشک شوند.

تهیه آلبالو خشک به کمک روش دوم :

دم چوبی آلبالوها را جدا کنید و سپس به خوبی آن ها را شست و شو دهید. حال به روی آلبالوهای شسته شده نمک بزنید و روی پارچه ای تمیز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. این به سلیقه شماست که چه مقدار به نرمی یا خشکی آلبالو ها علاقمند هستید اما بازه زمانی ۱ تا ۳ روز تا حدودی مناسب است.

طرز تهیه آلبالو خشک

طرز تهیه مربا آلبالو خشک

برای تهیه مربا آلبالو خشک باید همچون مربای آلبالو ساده عمل کرد. طرز تهیه مربا آلبالو خشک پیچیده نبوده و با کمترین امکانات در منزل می توان به این مارمالاد لذیذ دست پیدا کرد.

مرحله اول:

اولین تلاش برای درست کردن مربای آلبالو خشک این است که هسته‌ی آلبالوها را دانه به دانه جداسازی کنید. اما این جداسازی چگونه امکان پذیر است؟
برای انجام این کار می‌توانید از یک دستگاه هسته گیر و یا یک خلال دندان کمک بگیرید.

مرحله دوم:

پس از جداسازی هسته آلبالو ها، باید آن‌ها را در یک قابلمه مناسب بریزید. برای انجام این کار باید یک لایه آلبالو بریزید و یک لایه شکر و در نهایت برای زمانی فرصت دهید تا آلبالوها آب اندازی کنند.

مرحله‌ سوم:

هسته آلبالو ها را نباید دور بریزید چرا که در این روش درست کردن مربا آلبالو خشک به هسته‌های آن نیز نیاز است. در این مرحله از طرز تهیه مربا آلبالو خشک خانگی خوشرنگ باید هسته‌ها را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از این که رنگ گرفت، آب جوش را صاف نمایید.

مرحله‌ چهارم:

آب آلبالو را به قابلمه اضافه کرده و برای زمان ۲۴ ساعت قابلمه را درون یخچال قرار دهید تا به خوبی آب اندازی کند.

مرحله‌ پنجم:

پس از گذشت این مدت زمانی، قابلمه را از یخچال خارج کرده و به روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. در زمان جوش مقداری کف به روی سطح قابلمه جمع می‌شود که باید آن را با قاشق جمع کنید. اگر این کار را انجام ندهید رنگ مربا کدر و تیره خواهد شد و نباید انتظار مربای آلبالوی خشک شفافی را داشته باشید.

مرحله‌ ششم:

زمان لازم برای پخت و غلیظ شدن مربای آلبالو خوشرنگ ۳۰ دقیقه است. اگر زمان بیشتر از طول بکشد، رنگ مربا شروع به تیره شدن می کند و از کیفیت آن کم خواهد شد.

مواد لازم برای پخت مربای آلبالو خشک

مرحله هفتم:

اما اگر پس از گذشت زمان ۳۰ دقیقه ای، مربا به غلظت کافی نرسید چه باید کرد؟ باید آلبالوها را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید تا تنها شربت آن بپزد.

مرحله هشتم:

زمانی که حالت کش دار در مایع آلبالو خشک ها ایجاد شد، پخت آن تمام شده است. در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل به مربا مقداری وانیل و آبلیمو افزوده نمایید.

مرحله نهم:

زمان دهید تا به مدت چند ساعت مربا کاملا خنک شود و در نهایت آن را در ظروف شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری نمایید.

طرز تهیه مربای آلبالو خشک

 

 در پایان پیشنهاد می کنیم با طرز تهیه مربای سیب زعفرانی، طرز تهیه مربای فندق و طرز تهیه مربا کدو سبز نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو