خاص ترین مکان های دیدنی دنیا که در سال 2030 وجود نخواهند داشت

خاص ترین مکان های دیدنی دنیا که در سال 2030 وجود نخواهند داشت


منبع: همگردی

389

1398/6/31

20:09


همه برای خود یک فهرست ویژه دارند؛ فهرستی از کارهایی که می خواهند انجام بدهند و مکان هایی در سرتاسر جهان که دلشان می خواهد آن ها را ببینند. از تماشای شکوه دیوار بزرگ چین Great Wall of China تا چالش بالا رفتن از کوه کلیمانجارو Mount Kilimanjaro تا لذت بردن از غواصی در کشور مالدیو و آب های اقیانوس هند. نقاط شگفت انگیز و خیره کننده ای در دنیا وجود دارند که می بایست در فهرست جاذبه های گردشگری دنیا قرار گیرند. این نکته که فهرست هر کسی با دیگری متقاوت است، بنظر قابل قبول می آید؛ اما در عین حال، برخی از جاهای دیدنی جهان هستند که به طور مداوم و پیوسته در صدر تمامی فهرست ها قرار می گیرند و این محبوبیت اصلا بی دلیل نیست. البته هرگز نمی بایست از اینکه تمامی نقاط موجود در فهرست ویژه تان را خواهید دید مطمئن باشید، زیرا تمامی این جاذبه های گردشگری مقاوم و ماندنی نیستند. عواملی مانند گرم شدن تدریجی زمین، تاثیرات انسانی، تغییرات ناگهانی آب و هوا و بسیاری از عوامل دیگر، هر ساله در حال تغییر دادن مناظر طبیعی روی زمین هستند و بزودی برخی از خاص ترین مکان های دیدنی دنیا بطور کامل از بین بروند. در این نوشتار قصد داریم جاذبه های گردشگری دنیا که در سال 2030 وجود نخواهند داشت را به شما معرفی کنیم. اگر هر یک از این نقاط دیدنی و خارق العاده در فهرست مکان های محبوب شما برای سفر در آینده قرار دارد، بهتر است سفر خود به این نقاط را به تعویق نیاندازید و هر چه زودتر از این نقاط تماشایی دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری دنیا

دیوار بزرگ چین Great Wall of China

دیوار بزرگ چین Great Wall of China بیش از 2000 سال قدمت دارد و یکی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می رود. این دیوار تماشایی یکی از جاهای دیدنی جهان بوده که مردم از سرتاسر جهان برای راه رفتن بر روی این بزرگترین سازه ساخت دست انسان در جهان به کشور چین سفر می کنند. اگر دیوار بزرگ چین Great Wall of China در فهرست مکان های محبوب شما برای بازدید قرار دارد، بهتر است هرچه زودتر تا این دیوار ناپایدار پابرجاست، به چین سفر کنید. در حال حاضر کمتر از 30 درصد این دیوار در شرایط خوب قرار دارد و علت خرابی و فرسایش آن، کشاورزی غیر مجاز در اطراف آن است، بنابراین انتظار می رود در عرض کمتر از دو دهه، این فرسایش باعث شود چیز زیادی از این دیوار باقی نماند.

دیوار بزرگ چین Great Wall of China

بیگ سور Big Sur در کالیفرنیا

بیگ سور Big Sur یکی از جاهای دیدنی جهان بوده که جایگاه بسیاری از پارک های این منطقه است، پارک هایی که فرصت های بیشمار تپه نوردی، کوهنوردی و اردو زدن را برای بازدیدکنندگان فراهم می آورند. این منطقه بخاطر جاده استیت روت وان State Route 1 که دارای پیچ و خم های بسیار، مناظر خیره کننده ساحلی و صخره های زیبا و باشکوه است، شهرت دارد. بیگ سور Big Sur اغلب تحت تاثیر رانش زمین، خشکی و آتش سوزی های متعدد جنگلی قرار می گیرد و تمامی این ها باعث شده اند تا مناظر طبیعی این منطقه به طور مداوم در حال تخریب شدن و تغییر شکل دادن باشند. در سال 2017، رانش زمین باعث شد اتوبان روت وان Route 1 در یکی از بخش های این منطقه برای مدت یک سال بسته باشد، زیرا بیم آن می رفت که اتفاق افتادن دوباره این گونه رخدادها در آینده باعث به وجود آمدن خرابی های بیشتر در یکی از خاص ترین مکان های دیدنی دنیا باشد.

بیگ سور Big Sur در کالیفرنیا

ونیز Venice

سخت است عاشق شهر ونیز نشویم. این شهر که به شهر پل ها نیز مشهور است و دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی بوده، بخاطر معماری بسیار زیبا و کانال های آب رمانتیکی که در میان بناهای تاریخی می پیچند شهرت دارد و سواری رمانتیک بر روی گاندولاها (قایق های کوچک ونیزی) از محبوب ترین فعالیت هایی است که گردشگران علاقه دارند انجام دهند و در عین حال بتوانند از تماشای نقاط دیدنی شهر لذت ببرند. اما متاسفانه این نکته که بزودی شهر ونیز که یکی از جاهای دیدنی جهان هست، تغییرات بسیار زیادی خواهد داشت و دیگر اینگونه نخواهد بود، یک حقیقت بزرگ است. ونیز در حال غرق شدن است و سرعت این اتفاق شوم روز به روز بیشتر می شود. به علت گرمایش زمین، آب کانال های مشهور این شهر به آرامی در حال بالا آمدن بوده و بناهای آن در حال فرو رفتن در آب و در عین حال ضعیف شدن هستند، بنابراین بزودی، این شهر رمانتیک و شگفت انگیز که یکی از جاهای دیدنی جهان به حساب می آید، به طور کامل به روی گردشگران بسته خواهد شد. اگر قصد بازدید از رمانتیک ترین شهر جهان را دارید، بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید.

ونیز Venice

تاج محل Taj Mahal

تاج محل Taj Mahal، بدون شک یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری دنیا به شمار می رود. این آرامگاه مرمرین و باشکوه سفید رنگ در سال 1632 ساخته شده و بخاطر زیبایی خیره کننده اش در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. تاج محل Taj Mahal با جذب بیش از هشت میلیون بازدید کننده در سال، یک مکان فوق العاده برای عکس گرفتن و یک نقطه بسیار تماشایی برای گردشگران علاقمند به بناهای تاریخی است. البته ترس هایی وجود دارند که ممکن است این بنا بزودی فرو بریزد. سطح آب رودخانه یامونا که از نزدیکی این بنا رد می شود، پایین آمده و این موضوع به پایه چوبی که تاج محل Taj Mahal روی آن ساخته شده، تاثیر منفی می گذارد. بنابراین بسیاری نگران این هستند که این فرسایش باعث به وجود آمدن تاثیرات بسیار منفی بر روی این بنا که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی جهان است، باشد. اگر از ما می شنوید، بهتر است هرچه زودتر به هندوستان سفر کنید و تا دیر نشده از یکی از خاص ترین مکان های دیدنی دنیا دیدن نمایید.

تاج محل Taj Mahal

جنگل بارانی آمازون Amazon Rainforest

جنگل بارانی آمازون Amazon Rainforest بیش از 3 میلیون و دویست هزار کیلومتر طول دارد و یکی از جاهای دیدنی جهان به حساب می آید. این جنگل خانه هزاران و شاید میلیون ها گونه جانوری و نزدیک به 6 میلیون متر مربع جنگل بوده که تاثیر مهم و قابل توجهی بر شرایط آب و هوایی سیاره زمین دارند. اما متاسفانه قطع درختان جنگلی این منطقه طبیعی بسیار بزرگ و باشکوه را تهدید می کند؛ این تهدید باعث تاثیرات منفی بر روی حیات وحش موجود در این جنگل می شود. به همین علت این ترس وجود دارد که ادامه قطع درختان در این جنگل، موجب رها شدن بیش از حد گاز کربن شود که این اتفاق، پیامدهای فوق العاده منفی و ویران کننده ای بر کل سیاره زمین خواهد داشت.

جنگل بارانی آمازون Amazon Rainforest

کوه کلیمانجارو Mount Kilimanjaro

کوه کلیمانجارو Mount Kilimanjaro که 5000 متر ارتفاع دارد، بلندترین کوه قاره آفریقا و یکی از بزرگ ترین جاهای دیدنی جهان به شمار می روند. این کوه توسط برخی از بهترین پارک های سافاری در آفریقا احاطه شده و برخی از گردشگران تنها بخاطر تماشای این کوه به این منطقه سفر می کنند؛ البته آن هایی که پر جرات تر هستند، سعی می کنند در یک سفر سخت هفت روزه قله این کوه را فتح نمایند. برفی که قله کوه کلیمانجارو Mount Kilimanjaro را پوشانیده، مهمترین دلیل باشکوه بودن و زیبایی فوق العاده این کوه محسوب می شود، اما دانشمندان پیش بینی کرده اند که ممکن است این لایه یخی تا سال 2030 از بین برود. در 90 سال اخیر، برف موجود در این قله به مقدار قابل ملاحظه 85 درصد کاهش یافته، بنابراین اگر می خواهید تجربه تماشا و بالا رفتن از این قله پربرف و شگفت انگیز را کسب کنید، بهتر است هرچه زودتر برای سفر به آفریقا و بازدید از کوه کلیمانجارو Mount Kilimanjaro که یکی از جاهای دیدنی جهان هست، اقدام نمایید.

کوه کلیمانجارو Mount Kilimanjaro

پارک ملی گلیشر Glacier National Park

پارک ملی گلیشر Glacier National Park در کوه های راکی Rocky Mountains واقع شده و بخاطر دره های بسیار زیبا، قله های پوشیده از یخچال های طبیعی و چشم اندازهای خیره کننده اش شهرت دارد. مهمترین و زیباترین بخش های این پارک، دریاچه هیدن یا دریاچه پنهان و جاده بسیار زیبا و تماشایی گویینگ تو دسان Going-to-the-Sun هستند. این پارک با بیش از 1100 کیلومتر مسیر تپه نوردی و کوهنوردی و همچنین امکان انجام فعالیت های دیگر از جمله اردو زدن و دوچرخه سواری، یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب برای علاقمندان به فضاهای باز و مناظر طبیعی محسوب می شود. اما پیش بینی می شود پارک ملی گلیشر Glacier National Park مدت بسیار زیادی اینگونه نماند و ظاهر آن دچار تغییر شود. از آنجایی که تعداد یخچال های طبیعی این پارک از 150 عدد به کمتر از 25 عدد رسیده، ممکن است تا سال 2030 هیچ یخچال طبیعی در این پارک باقی نماند و این پارک باشکوه که یکی از جاذبه های گردشگری دنیا هست، به مکانی کاملا متفاوت تبدیل شود.

پارک ملی گلیشر Glacier National Park

کانگو بیسین Congo Basin

کانگو بیسین Congo Basin در آفریقا دومین جنگل بارانی بزرگ در جهان و یکی از پر تنوع ترین مناطق زیست شناسی در جهان به شمار می رود. این جنگل میزبان بیش از 10 هزار گونه گیاهی، بیش از 1000 گونه پرنده و بیش از 400 گونه پستاندار است و نه تنها بخاطر زیبایی، بلکه بخاطر جانورانی که در وسعت دو میلیون متر مربعی آن زیست می کنند، محبوبیت دارد. اما کانگو بیسین Congo Basin تنها جایگاه حیات وحش نیست؛ این منطقه دارای منابع طبیعی غنی از جمله الماس، طلا، چوب، نفت و تعداد بسیار زیادی معدن مرتبط با آن ها هست. به همین دلیل درصد بسیار بالایی از این منطقه هم اکنون در دست شرکت های معدن کاری قرار دارد و سازمان ملل پیش بینی کرده که ممکن است دو سوم این جنگل که یکی از خاص ترین مکان های دیدنی دنیا هست تا سال 2040 و یا حتی 2030 به علت تاثیرات منفی این صنایع و همینطور معدن کاران و شکارچیان غیر قانونی به طور کامل از بین برود.

کانگو بیسین Congo Basin

دیواره بزرگ مرجانی Great Barrier Reef، استرالیا

دیواره بزرگ مرجانی Great Barrier Reef بزرگترین مجموعه صخره های مرجانی در جهان است؛ مجموعه بسیار بزرگی از آبسنگ های مرجانی که در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته اند. این دیواره نه تنها از نظر زیبایی خیره کننده است و در فهرست ویژه جاذبه های گردشگری دنیا قرار دارد، بلکه زیستگاه گونه های بیشمار ماهی و جانوران دریایی دیگر نیز محسوب می گردد. اما متاسفانه دیواره بزرگ مرجانی Great Barrier Reef به علت افزایش دمای هوا، بیش از نیمی از حجم خود را از دست داده است. همچنین افزایش آلودگی اسیدی که بر اثر وارد شدن روغن ها و کرم های ضد آفتاب گردشگران به آب این منطقه به وجود می آید و باعث سفید شدن مرجان ها و از دست رفتن رنگ آن ها می شود یکی از دلایل مهم از بین رفتن این زیبایی طبیعی هست. دانشمندان پیش بینی کرده اند که تا سال 2030، این مکان که یکی از جاهای دیدنی جهان هست، به طور کامل از بین خواهد رفت.

دیواره بزرگ مرجانی Great Barrier Reef

جزیره ماژولی Majuli Island

جزیره ماژولی Majuli Island که در هند واقع شده، بزرگترین جزیره رودخانه ای در جهان به شمار می رود. زمانی در گذشته این جزیره 1200 کیلومتر مربع وسعت داشت. تنها راه رسیدن به این جزیره، استفاده از قایق مسافربری بوده و وقتی به این جزیره می رسید، چشم اندازهای بسیار زیبا از مزارع بیشمار و جنگل های انبوه و زیبایی خیره کننده جلوی چشمانتان پدیدار می گردد. اما متاسفانه باید گفت فرسایش این جزیره که یکی از خاص ترین مکان های دیدنی دنیا هست، بر اثر سرعت جریان رودخانه براهماپوترا Brahmaputra که این جزیره را احاطه نموده، در حال گذاشتن تاثیرات منفی بر روی آن بوده و در قرن اخیر، این جزیره 60 درصد کوچکتر از قبل شده است، به طوریکه طبق آمارها در سال 2014 به وسعت تنها 354 کیلومتر مربع رسید و این کاهش مساحت همچنان ادامه دارد. این جزیره شگفت انگیز به آرامی در حال ناپدید شدن است و پیش بینی می شود تنها در 15 تا 20 سال دیگر وجود خارجی نداشته باشد.

جزیره ماژولی Majuli Island

مالدیو Maldives

کشور مالدیو که از 26 آتول یا آبسنگ حلقوی تشکیل شده است، بخاطر سواحل ماسه ای سفید، دریاچه های آبی و شفاف و مرجان های بسیار زیبای خود شناخته می شود. این مجموعه کوچک جزیره ای دارای تعداد زیادی مرکز تفریحی اقامتی مجلل و باشکوه است و با تجملات و زیبایی خیره کننده خود برای کسانی که قصد ولخرجی و خوشگذرانی دارند یک بهشت ساحلی فراهم می سازد. اگر تعطیلات رویایی شما، وقت گذرانی در این بهشت ساحلی و جزیره های شگفت انگیز بوده، بهتر است هرچه زودتر برای سفر به این کشور اقدام کنید، زیرا متاسفانه از آنجایی که جزایر مالدیو تنها 1.4 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند، ممکن است اولین نقطه بر روی سیاره زمین باشند که بر اثر گرمایش زمین به طور کامل در اقیانوس فرو می روند.

مالدیو Maldives

مسجدهای تیمبوکتو Timbuktu

مسجدهای تیمبوکتو در کشور مالی بناهایی فوق العاده هستند. این مسجدها که اساسا از گل ساخته شده اند و قدمت آن ها به قرن چهاردهم میلادی می رسد، شما را حقیقتا به گذشته می برند. این مسجدها همچنین در فهرست جاذبه های گردشگری دنیا جای گرفته اند و به همین علت، به طور مداوم تحت تعمیر قرار می گیرند تا سازه آن ها حفظ شود. اما زمان تاثیر خود را بر این مسجدها گذاشته و اینطور که بنظر می رسد آن ها در حال فرسوده شدن هستند. افزایش دمای هوا و افزایش بارش باران نیز تهدیدی برای ویران شدن این بناهای قدیمی و فرسوده بشمار می روند، بنابراین یک نبرد همیشگی بین کسانی که قصد حفاظت از این مسجدها را دارند و عناصر طبیعی که آن ها را تهدید می کنند وجود دارد. متاسفانه پیش بینی می شود تا سال 2030 هیچ گونه اثری از این مسجدها که یکی از جاهای دیدنی جهان هستند، باقی نماند.

مسجدهای تیمبوکتو Timbuktu

جزایر گالاپاگوس Galapagos Islands

جزایر گالاپاگوس Galapagos Islands گروهی از جزایر در اقیانوس آرام هستند که در فاصله 965 کیلومتری خطوط ساحلی اکوادور قرار گرفته اند. از این جزایر اغلب با عنوان گریزگاهی برای حیات وحش نام برده می شود و یکی از خاص ترین مکان های دیدنی دنیا به شمار می رود. متاسفانه، تهدیدهای متعددی برای جزایر گالاپاگوس Galapagos Islands وجود دارند که می توانند به طور دائمی این جزایر را تغییر دهند. بزرگترین تهدیدها برای این جزایر، وجود تعداد بیش از اندازه گردشگرانی بوده که از آن ها بازدید می کنند و تعداد زیاد گونه های غیر بومی جانوری که اکوسیستم این منطقه را تحت تاثیرات منفی قرار داده اند. بهترین روش برای لذت بردن از بودن در این مقصد گردشگری شگفت انگیز و آسیب نرساندن به محیط و حیات وحش آن، سفر کردن به این منطقه با یک تور باکیفیت و مسئولیت پذیر است، بنابراین هرچه زودتر یک تور مناسب پیدا و برای سفر به این جزایر برنامه ریزی کنید.

جزایر گالاپاگوس Galapagos Islands

ماچو پیچو Machu Picchu

ماچو پیچو Machu Picchu یک پایگاه نظامی اینکاها واقع در کوه های آند Andes در کشور پرو هست. این ویرانه باستانی امپراطوری اینکاها با میلیون ها بازدید کننده در سال، یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب است که رسیدن به آن از زمان شروع به کار یک قطار که در چند کیلومتری این مکان شگفت انگیز شما را پیاده می کند، آسان تر شده است. وجود بیش از اندازه گردشگران مانند همیشه باعث به وجود آمدن تاثیرات منفی بر روی این ویرانه ها شده و باعث شده است سرعت فرسایش و ویرانی آن ها افزایش یابد. همچنین رانش های طبیعی زمین و فرسایش در طبیعت، موجب شده تا بسیاری معتقد باشند این ویرانه ها بزودی به طور کامل نابود خواهند شد و هشدار دهند که کارهای بیشتری برای حفاظت از یکی از بهترین جاذبه های گردشگری دنیا صورت گیرند.

ماچو پیچو Machu Picchu

آنتارکتیکا Antarctica یا قطب جنوب

جنوبی ترین قاره روی زمین، آنتارکتیکا Antarctica یا همان قطب جنوب، یکی از خاص ترین مکان های دیدنی دنیا محسوب می شود. این سرزمین وسیع به طور کامل با لایه بزرگی از یخ پوشیده شده و می توان گفت غیر از پنگوئن ها، فک ها و پرندگان دریایی هیچ سکنه دیگری در آن وجود ندارند. اما متاسفانه گرمایش زمین و تاثیرات منفی انسانی باعث شده تا سرزمین آنتارکتیکا Antarctica به طور قابل ملاحظه ای تغییر یابد. لایه یخی در حال ناپدید شدن است و براساس وبسایت رسمی قلمرو قطب جنوب در دولت استرالیا این موضوع باعث شده تا برخی از گونه های جانوران قطبی در این سرزمین به انقراض نزدیک شوند.

آنتارکتیکا Antarctica یا قطب جنوب

جزایر سیشل Seychelles Islands

جزایر سیشل Seychelles Islands مجموعه ای از حدود 115 جزیره هستند که در اقیانوس هند پراکنده شده اند و تعداد زیادی مرکز تفریحی اقامتی مجلل و رگان قیمت در آن ها وجود دارند که به گردشگران فرصت لذت بردن از سواحل ماسه سفید، آب های شفاف و زیبایی خیره کننده، چه روی آب و چه زیر آن را ارائه می دهند. این جزایر شگفت انگیز حقیقتا نمونه کامل یک بهشت ساحلی هستند، اما با وجود این همه زیبایی، این جزایر به دلیل فرسایش ساحلی در معرض تهدید می باشند. تا جایی که برخی از متخصصان پیش بینی کرده اند که در مدتی کمتر از 100 سال، این جزایر ممکن است به طور کامل به زیر آب فرو بروند. حتی ممکن است تا سال 2030، این اتفاق شوم برای تعدادی از آن ها بیفتد و آن ها را بطور کامل ناپدید سازد. همچنین مرجان های اطراف این جزایر که یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری دنیا بوده، در حال فرسایش و نابودی هستند و حتی در برخی مناطق به طور کامل از بین رفته اند.

جزایر سیشل Seychelles Islands

میدان های یخچالی پاتاگونیا Patagonian Ice Fields

میدان های یخچالی پاتاگونیا Patagonian Ice Fields بین کشورهای شیلی و آرژانتین گسترده شده اند و دومین میدان بزرگ یخچالی در جهان به شمار می روند. این یخسار آبشاری شگفت انگیز آنچنان خیره کننده است که تماشای آن به تنهایی لذت بخش باشد؛ اما گردشگران ماجراجویی نیز وجود دارند که از این فرصت برای به چالش کشیدن خودشان و کوهنوردی یک هفته ای بر روی این طبقه های یخ استفاده می کنند. اما متاسفانه میدان های یخچالی پاتاگونیا Patagonian Ice Fields نیز مانند یخچال های طبیعی که در بخش های قبلی ذکر شد، به سرعت در حال کوچکتر شدن و از بین رفتن هستند. محققان برآورد کرده اند که این میدان ها هم اکنون 1.5 برابر سریع تر در حال ذوب شدن هستند. به همین دلیل بسیاری نگران هستند که این منطقه تا ده سال آینده به چه شکلی در می آید.

میدان های یخچالی پاتاگونیا Patagonian Ice Fields

پارک ملی اورگلیدز Everglades National Park

پارک ملی اورگلیدز Everglades National Park در جنوبی ترین نقطه ایالت فلوریدا واقع شده و یک تالاب شگفت انگیز است که زیستگاه تعداد بسیار زیادی از پرندگان، خزندگان و گونه های جانوری در معرض تهدید هست. این سرزمین وسیع نه تنها دارای زیبایی طبیعی است، بلکه یک زیستگاه فوق العاده مهم برای گونه های متعددی که در معرض تهدید انقراض هستند به شمار می رود. متاسفانه این پارک از سال 2010 در فهرست میراث جهانی در معرض خطر سازمان یونسکو قرار گرفته است. توسعه شهری و افزایش پیش روی کشاورزی و دامداری به عنوان مهمترین دلایل از بین رفتن بیش از نیمی از پارک ملی اورگلیدز Everglades National Park که یکی از جاهای دیدنی جهان بوده، ذکر شده اند.

پارک ملی اورگلیدز Everglades National Park

جنگل های ماداگاسکار Madagascar

جزیره ماداگاسکار Madagascar یک جزیره بزرگ در نزدیکی سواحل قاره آفریقا و زیستگاه مجموعه پر تنوع حیات وحش، جنگل های بارانی، سواحل زیبا و مرجان های تماشایی است. این جزیره در حقیقت خانه خزندگان و پستاندارانی بوده که بومی این منطقه هستند و نظیر آن ها در هیچ نقطه دیگری در جهان پیدا نمی شود؛ همین نکته این جزیره بزرگ و شگفت انگیز را به یک زیستگاه فوق العاده مهم بر روی سیاره زمین تبدیل می کند. اما متاسفانه به علت قطع درختان، تعداد بسیار زیادی از جنگل های ماداگاسکار Madagascar تاکنون نابود شده و هر ساله جنگل های دیگری در این جزیره از بین می روند. قطع درختان بزرگترین تهدید برای حیات وحش این جزیره به شمار می رود و ممکن است تا سال 2030 آنچنان اکوسیستم این جزیره را تغییر دهد که اصلا قابل شناسایی نباشد؛ و این غم انگیزترین پایانی است که می توانید برای یکی از خیره کننده ترین جاذبه های گردشگری دنیا متصور شوید.

جنگل های ماداگاسکار Madagascar

دریای مرده Dead Sea

دریای مرده Dead Sea که دریای نمک نیز خوانده می شود، یک دریاچه نمکی است که بین مرز اردن و سرزمین اشغالی قرار دارد. این دریا در پایین ترین سطح روی زمین قرار دارد و بخاطر درجه بالای شوری خود که موجب می شود شنا کردن در آب بیشتر شبیه به شناور بودن روی آن باشد، یکی از جاهای دیدنی جهان به شمار می رود. دریای مرده Dead Sea یک مکان واقعا منحصر به فرد در جهان است و هر ساله انبوه گردشگران برای شناور شدن در آب های آن به این منطقه سفر می کنند. اما متاسفانه آینده این دریاچه خیلی خوب بنظر نمی رسد. برآورد شده که سطح دریای مرده Dead Sea هر ساله بیش از یک متر پایین می آید و این دریاچه از سال 1960 تاکنون یک سوم حجم خود را از دست داده، بنابراین ممکن است تا سال 2030 چیزی از دریای مرده Dead Sea باقی نماند.

دریای مرده Dead Sea

شهر پترا Petra

شهر پترا Petra که بخاطر رنگ طبیعی سنگ هایش، با عنوان شهر گل سرخ نیز خوانده می شود، یک مکان باستانی مشهور در کشور اردن است. قدمت این شهر به حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این مجموعه شامل ردیف قابل ملاحظه ای از معبدها و زیارتگاه ها بوده و مشهور ترین آن ها معبد الخزانه Al Khazneh با 45 متر ارتفاع است که گنجینه Treasury نیز نامیده می شود. پترا Petra به علت فرسایش و آثار مخرب آب شور در حال فرسوده شده و بیم آن می رود که این شهر بزودی ویران شود. احتمال دارد گردشگری در اطراف این مجموعه که یکی از جاذبه های گردشگری دنیا هست، بزودی متوقف شود تا بقایای این بناهای باستانی حفظ شوند.

شهر پترا Petra

کوه سررو ریکو Cerro Rico Mountain

کوه سررو ریکو Cerro Rico Mountain جایگاه بزرگترین معدن نقره در جهان است. شهر پوتوسی که در کنار این کوه قرار گرفته، در سال 1987 بخاطر تاثیر فوق العاده ای که بر اقتصاد دارد به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده است. بازدیدکنندگانی که به این شهر سفر می کنند به یک گردش در معدن همچنان فعال سررو ریکو Cerro Rico می روند. اما ترس های جدی وجود دارد که معدن کاری بیش از اندازه کوه سررو ریکو Cerro Rico Mountain را در معرض نابودی و متلاشی شدن قرار دهد؛ اگر چنین اتفاق تلخ و وحشتناکی رخ دهد، نه تنها انسان هایی که در این معدن کار می کنند، بلکه مطالعات باستان شناسی متعددی که در این مکان که یکی از جاهای دیدنی جهان بوده، در حال انجام گرفتن هستند، از بین می روند.

کوه سررو ریکو Cerro Rico Mountain

تماشای ببرها

ببرها حقیقتا یکی از باشکوه ترین حیوانات روی سیاره زمین هستند و از آنجایی که در خطر انقراض بوده، محبوبیت آن ها برای کسانی که در تورهای سافاری شرکت می کنند، بیشتر شده است. از آنجایی که زیستگاه ببرها تقریبا در معرض نابودی قرار دارد، بیشترین خطر انقراض در جهان متوجه ببرها شده و کاهش بسیار زیادی در تعداد ببرهای زنده در جهان دیده می شود. همچنین از آنجایی که تنها 3000 ببر در حیات وحش سیاره زمین وجود دارند، آینده آن ها اصلا مطمئن نیست و تا سال 2030 ممکن است اوضاع آنقدر خراب شود که رفتن به سافاری با امید دیدن یک ببر وحشی از نزدیک به یک خاطره تبدیل گردد.

تماشای ببرها

سوندار بانس Sundarbans

سوندار بانس Sundarbans بزرگترین جنگل حرای تک قطعه ای جهان است. این جنگل در فهرست میراث جهانی طبیعی یونسکو به ثبت رسیده و نامش در فهرست عجایب هفتگانه طبیعی نیز آورده شده است. این جنگل های زیبا بخش بسیار مهمی از کشور بنگلادش هستند و نقش یک زیستگاه مهم را برای گونه های جانوری در معرض خطر از جمله ببرها ایفا می کنند. اما متاسفانه قطع درختان در سوندار بانس Sundarbans به طور مداوم در حال رخ دادن است و جانورانی که در این جنگل زندگی می کنند در معرض تهدید هستند. همچنین بالا آمدن سطح آب دریا و فرسایش خطوط ساحلی که زیستگاه انواع گونه های جانوری هستند، بسیار خطرناک است.

سوندار بانس Sundarbans

یخچال طبیعی کلمبیا Columbia Glacier

یخچال طبیعی کلمبیا Columbia Glacier که در جنوب شرقی آلاسکا واقع شده، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری دنیا بوده که تغییرات در آن با بیشترین سرعت در مقیاس جهانی در حال رخ دادن هستند. این یخچال ها که از یک میدان یخی با ارتفاع 3048 متر از سطح آب دریا در دامنه کوه کشیده شده اند، شکل بسیار زیبا و باشکوهی به مناظر طبیعی خیره کننده آلاسکا داده اند. اما خبر بد این است که در حالیکه بسیاری از یخچال های طبیعی در جهان در حال ذوب شدن و کوچکتر شدن هستند، سرعت ذوب شدن و کوچک شدن یخچال طبیعی کلمبیا Columbia Glacier فوق العاده زیاد است. دانشمندان پیش بینی می کنند که تا سال 2020 این یخچال طبیعی بسیار کوچک خواهد شد و طول آن به 42 کیلومتر خواهد رسید؛ این بدان معنی است که این یخچال در برابر اندازه و حجم بسیار زیادی که قبلا داشته، به شکل سایه ای از یک یخچال عظیم در خواهد آمد. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که تا سال 2030 چیز زیادی از این زیبایی طبیعی شگفت انگیز باقی نخواهد ماند.

یخچال طبیعی کلمبیا Columbia Glacier

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو