رفع خارش پوست سر

منبع: فرزند

152

1398/8/11

18:02


رفع خارش پوست سر

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شوند پوست سر شما دچار خارش شود به خصوص در فصل زمستان، چون هوا خشک است و هیچ رطوبتی به پوست سر نمی رسد و موجب شکل گیری شوره سر می شود که اینها بیماری پوستی را در پی دارند.

علت این بیماری پوستی می تواند تغییر شامپو، کاندیشنر (یک نوع نرم کننده مو) و رنگ مو یا شپش و گزش حشرات باشد.

خارش پوست سر، هم درد دارد و هم در صورتی که مدتی طولانی ادامه یابد پوست سر زخم می شود. برای اینکه بدانید چگونه خارش پوست سر خود را درمان و برطرف کنید باید علت آن را بدانید.

این مسئله دلیل واحدی ندارد و در مورد آدم‌های مختلف دلیل آن می تواند فرق داشته باشد. خارش بدن می تواند یکی از این عوامل باشد که پوست سر را هم درگیر کند.

خارش سر، هم می تواند دردناک و آزاردهنده باشد و هم دردسرساز. از نظر اجتماعی هم اصلا جالب نیست کسی سرش را جلوی دیگران مرتبا بخاراند که باعث شود همیشه روی لباس و به خصوص روی شانه ها برفک های ریزی بریزد.

قبل از هر کاری، علت خارش پوست سر را پیدا کنید. در این متن، راه حل هایی برای شما ارائه شده اند که ممکن است مفید باشند.

برخی بیماری‌ها خارش را زیادتر می‌کنند

بعضی بیماری های داخلی همراه با خود خارش پوستی می آورند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: کم خونی، فقر آهن، انگل های روده ای، اختلالات کبدی و کلیوی، کم کاری یا پرکاری تیروئید.

این بیماری ها مواد زائد دفعی را در بدن بیشتر می کنند و باعث می شوند در پوست رسوب کنند که در اثر آن خارش پوست ایجاد می شود. علاوه بر این، افرادی که دیابت دارند نیز خارش سر دارند و افراد مبتلا به بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی هم دچار خارش های عمومی در پوست می شوند.

نکته: پیش از استفاده از رنگ مو و ژل، آنها را امتحان کنید چون مواد شیمیایی موجود در برخی از آنها سبب خارش سر می شوند.

شستشوی زیاد

اگر شوره سر شما علت خارش سر باشد، بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند اینکه شما هر چند وقت یکبار سرتان را می شویید زیرا شستشوی کم، چربی و سلول های مرده کف سر را زیاد می کند و برفک های شوره ای ایجاد می کند.

در مقابل، شستن زیاد علت دیگر خارش سر است به این دلیل که همه چربی های محافظت کننده پوست کف سر را از بین می برد.

استرس هم یکی از عوامل ایجاد شوره است. در اثر استرس ابتدا حالت هایی مثل التهابات به شکل سبوره خود را نشان می دهند و در پی آن برفک های سفید یا قهوه ای- زرد روی پوست کف سر ظاهر می شوند که باعث خارش سر می شوند.

فر کردن

اگر مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید (روی سر خود قسمت های قرمز و پوسته سفید می بینید و با خارش سر مواجه هستید) ، باید شامپوهای مخصوصی را استفاده کنید که به برداشتن پوست سر و رفع التهاب آن کمک می کنند.

بعضی اوقات استفاده از کورتن های موضعی مانند لوسیون بتامتازون یا هیدروکورتیزون لازم است که البته باید با هماهنگی پزشک مصرف شوند.

علاوه‌بر این بعضی از رنگ موها هم می توانند علت خارش سر باشند و بدون تست نباید رنگ موها را استفاده کرد.

فر کردن هم به خاطر مواد شیمیایی همراه خود خارش سر می آورد. اگر بعد از فر کردن، تا دو روز خارش پوست سر پیدا کردید، نشان دهنده حساسیت پوست سر شما به ماده موجود در داروی فر است. این ماده تا چند بار شستن روی سر می ماند.

چگونه از شر خارش سر خلاص شوید؟

همانطور که در بالا گفته شد، ابتدا باید ببنید که دلیل خارش سر شما چیست. بعد به دنبال راه حل آن بگردید.

در اولین مرحله برای مقابله با خارش سر باید درمان های خانگی را به کار بگیرید، درمان هایی مثل استفاده از شامپوی مناسب و… توصیه می شود شامپوی دارای PH مناسب استفاده کنید تا پوست سرتان پوسته نزند و خشک نشود که خود عامل خارش است. PH شامپو بهتر است بین ۵.۴ و ۵.۵ باشد. PH شامپو معمولا روی برچسب آن درج شده است.

مواردی هم وجود دارند که درمان خانگی چاره ساز نیست و باید به پزشک مراجعه شود. برای مثال، عفونت های قارچی که بیشتر از ۶ هفته زمان می برد تا درمان شوند و ضد قارچ های موضعی یا خوراکی لازمه این کار است در مقابل، شپش را می توان به آسانی در خانه از بین برد و شامپوهای حاوی موادی مانند هگزا کلرید گاما بنزن یا پرمترین به این منظور باید استفاده شوند.

درمان‌های خانگی برای بهبود خارش سر

اگر از راهکارهای زیر نتیجه مطلوب را نگرفتید، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

  • اگر کف سر خشک است، و باعث خارش پوست سر شما شده است، آن را با کمی روغن ولرم مثل روغن زیتون آغشته کنید و بگذارید یک شب کامل روی موها باشد یا اینکه چند ساعتی قبل از حمام لایه ای از سس مایونز به موها بزنید.
  • یک سهم گیاه هاماملیس را با ۲ سهم آب معدنی ترکیب کنید و با استفاده از این ترکیب موها و پوست سرتان را خوب خیس کنید و ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه، شستشو دهید.
  • جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و مستقیم روی پوست سر بزنید. بعد از چند دقیقه سرتان را با آب بشویید.
  • ژل گیاه آلوورا را به کف سر بمالید و ۱۵ دقیقه بعد بعد با شامپو شستشو دهید.
  • چای بابونه هم در تسکین دادن خارش سر مفید و مؤثر است.

ژل‌های مو موجب خارش سر می‌شوند؟

در صورتی که برفک های ریز شوره ای را روی موها و لباستان دیده اید، ابتدا دلیل آن را پیدا کنید. به عنوان مثال، شاید پوستتان به رنگ مو یا مواد آرایشی خاصی حساس باشد که به راحتی می شود این مشکل را با قطع استفاده از آن محصول حل کرد.

شاید هم پیدایش شوره در سر شما به علت شستن زیاد یا کم موهایتان باشد که فقط کافی است عادت های شستشویتان را عوض کنید.

استفاده از یک شامپوی ضدشوره هم در مواردی که منشأ شوره سر حساسیت پوستی نیست، خیلی مؤثر است. لازم به ذکر است که چون شامپوهای ضدشوره انواع مختلفی دارند، در انتخاب آنها به نوع شوره سر خود توجه کنید.

منبع: هفتستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو