جنگل الیمستان، زمردی درخشان در قلب مازندران

جنگل الیمستان، زمردی درخشان در قلب مازندران


منبع: همگردی

443

1398/9/8

18:09


اگر نقشه جغرافیایی استان مازندران را در دست گیرید، بیشتر مناطق این استان را خواهید دید که با رنگ سبز معین شده اند. این رنگ که موید وجود پوشش گیاهی قابل ملاحظه در این استان است، به خوبی نشان می دهد که این استان تا چه حد پتانسیل جذب گردشگران و طبیعتگردان ایرانی و خارجی را داراست. در این بین اما در فاصله 25 کیلومتری از شهرستان آمل جنگلی دیده می شود که بدلیل شاخصه های منحصر بفردی که دارد، توانسته جایگاه ویژه ای را در میان سایر مناطق جنگلی این حوزه به خود اختصاص دهد. این جنگل که با نام جنگل الیمستان آمل شناخته می شود، به قدری زیبا و تماشایی است که همه ساله گردشگران زیادی خود را به این جنگل زیبا می رسانند تا سختی های زندگی ماشینی را از تن به در کنند. وجود درختان سر به فلک کشیده ای که مه غلیظ حاکم بر جنگل را می شکافند و خود را به آبی آسمان ها و درخشش خورشید می رسانند، عطر خوش گیاهان معطر در میان چهچه بلبلان و قناری هایی که در گوشه و کنار جنگل مأمن گزیده اند و همچنین استراحت در سایه درختانی که میهمانان را از گزند آفتاب به دور می کند، تنها بخشی از آن همه زیبایی بی مثالی است که در الیمستان انتظار شما را می کشند. جنگلی که مهم ترین و شناخته شده ترین محل رویش گیاه الیما نیز است، گیاهی که علاوه بر ارزش خوراکی، خواص دارویی فراوانی دارد و متخصصان علوم طب گیاهی بر این باورند که این گیاه می تواند بیش از 20 بیماری را درمان کند. به گفته محققان، رویش همین گیاه سبب شده که آب و هوای جنگل الیمستان برای سفر مساعد باشد. در سال های اخیر دیده شده که گروه های گردشگری متعددی برای تماشای الیمستان راهی استان مازندران و شهر آمل می شوند و در گوشه و کنار این جنگل سرسبز و پهناور خاطرات بکر را برای خود رقم می زنند. گروه هایی که متشکل از خانواده هایی بوده که فرزند خردسال و نوزاد به همراه ندارند، از توان جسمی مناسبی برخوردار هستند و در رنج سنی مناسبی نیز قرار دارند. مؤلفه مشترک تمامی این گروه ها جدا از تعداد اعضایی که تشکیل دهنده این جمع های طبیعتگردی بوده، شوق و ذوق وافری است که اعضای گروه به طبیعت دارند، طبیعتی که در حوزه جنگل الیمستان آمل به بهترین شکل ممکن به عینیت رسیده و از علاقمندان به جاذبه های طبیعی دلبری می کند. محیطی را تصور کنید که در آن انواع درختان در پوشش گیاهی غنی و حاصل خیزی رشد پیدا کرده و از لابه لای شاخ و برگشان، دماوند سر به فلک کشیده با شکوه غیر قابل وصفی دیده می شود. چهچه بلبلان سکوت جنگل را در هم می شکند و سنجاب ها از شاخه ای به شاخه ای دیگر می روند و به دنبال غذایی برای خوردن هستند. بدون شک، حتی تصور چنین محیط دلنشینی که در بستر تپه هایی با شیب نرم قرار گرفته اند، به قدری هیجان انگیز و شادی بخش است که اگر ساعت ها نیز از آن سخن به میان آید از آن دلزده نمی شویم، اما همه این ها به اندازه لحظه حضور در چنین مکانی مسرت بخش نیست، مکانی که علاوه بر داشتن جاذبه های طبیعی جاذبه های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و تاریخی را در برگرفته و همین امر سبب شده که سلیقه های مختلف احساس رضایت و آرامش بیشتری را در جنگل الیمستان آمل لمس نمایند.

جنگل الیمستان آمل

دیدنی های جنگل زیبای آمل

جاذبه تاریخی و طبیعی نقش پای رستم

اگر از ابتدای جنگل الیمستان آمل که در کوه پایه جاده فرعی قرار دارد، به طرف قله کوه که قسمت انتهایی جنگل به حساب می آید، شروع به حرکت کنید، در مسیر خود چاله های عمیقی را می بینید که عمقی برابر 10 متر را دارا هستند. این حفره ها که در هزاران سال پیش بر اثر اصابت شهاب سنگ به بدنه کوه ایجاد شده، امروزه به یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی الیمستان تبدیل شده است. مردمان بومی منطقه بر این باورند که این حفره ها در واقع جای پاهای رستم پهلوان افسانه ای ایران است که در این منطقه به یادگار ماند، ردی که به گفته آن ها مربوط به سفر رستم به طبرستان بوده و زمانی پدیدار گشته که این پهلوان در کنار رود زانو زده تا آب بنوشد و زمین در زیر بزرگی و عظمت این دلیر مرد ایرانی کمر خم کرد. به هر جهت پیشینه این حفره ها هرچه که باشد، ارزش این را دارد که در آب و هوای جنگل الیمستان به گردش بپردازیم.

جاذبه تاریخی و طبیعی نقش پای رستم

تماشای روستای الیمستان از فراز جنگل الیمستان

اگر بخواهیم با جرئیات بیشتری جنگل الیمستان آمل را مرز بندی نماییم، باید بگوییم که جنگل الیمستان آمل به روستای الیمستان تعلق دارد، روستایی که در کوهپایه این جنگل مرتفع جای گرفته و گردشگران این فرصت را دارند که از میان خانه های کاهگلی این روستا خود را به قله سرسبز جنگل الیمستان آمل برسانند و از فراز این مکان خاطره انگیز و رویایی زیبایی های روستا و زندگی روستایی را رصد کنند. به علاوه این امکان نیز فراهم آماده که گردشگران از محصولات محلی و صنایع دستی تهیه شده در این روستا خریدهای خود را انجام دهند و دست خالی به شهرهای خود بازنگردند.

تماشای روستای الیمستان از فراز جنگل الیمستان

لذت دوچرخه سواری و رکاب زدن در کوچه پس کوچه های روستای الیمستان

هر چند لطف طبیعتگردی همنشینی با زیبایی های جهان پر رمز و رازی است که خداوند برای بندگانش خلق کرده، اما انجام تفریحاتی که کمی هم در آن بشر نقش آفرینی کرده نیز صفای خاص خود را دارد. یکی از این تفریحات دوچرخه سواری و رکاب زنی در کوچه و پس کوچه ها و دامنه های کوه ها و تپه هایی است که با شیب ملایم گردشگران را به سوی خود فرا می خوانند. باید این نوید را به شما خوانندگان همگردی بدهیم که در چند سال اخیر روستای الیمستان با تهیه دوچرخه هایی کوهستان پیما این لذت را به گردشگران خود ارزانی داشته و هر گردشگر می تواند با کرایه کردن یکی از این دوچرخه ها در برخی از تپه ها و دشت های مربوط به جنگل الیمستان آمل گشتی بزند و از آب و هوای جنگل الیمستان نیز لذت ببرد. پیش از آن هر گردشگر که دوست داشت چنین تجربه ای را کسب نماید، ناچار باید با خود دوچرخه را نیز به همراه می آورد که این خود سختی های فراوانی داشت.

لذت دوچرخه سواری و رکاب زدن در کوچه پس کوچه های روستای الیمستان

جنگل نوردی، اصلی ترین تفریح در جنگل الیمستان

بسیاری از علاقمندان به پیاده روی در طبیعت، کوهنوردان، طبیعتگردان و ماجراجویان حوزه گردشگری، جنگل الیمستان آمل را به دلیل شیب های ملایم و تندی که در خود مخفی کرده، بر می گزینند. راه رفتن در مسیرهایی که با گیاهان کمیاب پوشیده شده، می تواند همان چیزی باشد که از یک طبیعتگردی ایده آل انتظار می رود. البته نباید از ذکر این نکته غافل شد که بسیاری از عکاسان و نقاشان نیز هم پا با گردشگران و طبیعتگردان حرفه ای به الیمستان قدم می گذارند، چرا که به دنبال ثبت اثری هنری الهام گرفته از زیبایی های این جنگل زیبا با درختان سر به فلک کشیده هستند. این نکته خود به خوبی نشان می دهد که آب و هوای جنگل الیمستان برای هر فردی با هر سلیقه ای مناسب هست.

جنگل نوردی، اصلی ترین تفریح در جنگل الیمستان

کوه پیمایی به قصد رسیدن به ارتفاعات الیمستان در روزهای سرد زمستان

اگرچه بهترین فصل برای سفر به جنگل الیمستان فصل بهار و پاییز است و ماه های اردیبشهت و مهر بدلیل رنگ های بی نظیری که در بستر الیمستان یافت می شوند، این مکان به بهشتی رویایی مبدل می شود که هر بیننده ای را شگفت زده می کند، اما اگر تصمیم دارید که یک کوهنوردی حرفه ای را در الیمستان تجربه کنید، وسایل مورد نیاز خود را برای سفر در زمستان آماده کنید، چرا که به دلیل یخ زدگی مسیر، برودت هوا، نا همواری های جاده ای و بارش شدید برف، امکان رسیدن به این هدف بدون توجه به امکانات مورد نیاز و تهیه آن ها غیرممکن به نظر می رسد. همراه داشتن وسایل و مورد نیاز نه تنها هدف را برای شما محقق می کند، بلکه شادی غیر قابلی وصفی را در آب و هوای جنگل الیمستان برای شما ایجاد می کند. بدون تردید، صعود به قله ای با ارتفاع 2510 متری در چنین شرایطی موفقیت بزرگی است که هر کسی دوست دارد در آلبوم خاطراتش چنین تجربه ای را درج نماید.

کوه پیمایی به قصد رسیدن به ارتفاعات الیمستان در روزهای سرد زمستان

زیارت مقبره امامزاده قاسم روستای الیمستان

روستای الیمستان و جنگل زیبایی که در محدوده این روستا جای دارد، در مجاورت آرامگاه یکی از امامزاده های شریف جهان تشیع هست. این مقبره که منتسب به امامزاده قاسم بوده، امروزه به یکی از شناخته شده ترین امامزاده های استان مازندران و شهر آمل بدل شده، چرا که بسیاری از گردشگرانی که قصد تماشای جنگل الیمستان را دارند، به زیارت این بارگاه مقدس می روند و روح و جان خود را با عطر معنوی پراکنده در این مکان جلا می دهند. به علاوه حیاط بزرگی که در محوطه امامزاده طراحی شده، این امکان را به گردشگران می دهند که در شب با برپایی چادر در این مکان، خستگی راه و گردش را از تن به در کنند.

زیارت مقبره امامزاده قاسم روستای الیمستان

در سفر به الیمستان چه وسایلی را با خود همراه کنیم؟

اگر شما خواننده عزیز مجله همگردی جز طبیعتگردان کار کشته و با تجربه باشید، به خوبی می دانید که سفر به جاذبه طبیعی و خارق العاده ای چون جنگل الیمستان آمل نیازمند چه تجهیزات و وسایل کارگشایی است، وسایل و ابزاری که ضمن آسان کردن سفر، شما را از وابستگی به سایر گروه های گردشگری بی نیاز می کند و به علاوه سلامت شما را نیز تا حد زیادی تضمین می کند. از به همراه داشتن وسایلی چون: کوله پشتی استاندارد با فضایی مناسب، بارانی و لباس ضد آب، کفش کوهپیمایی و کفش پیاده روی مناسب، آب آشامیدنی، داروهای عمومی، داروهایی که روزانه مصرف می کنید، جعبه کمک های اولیه، پاور بانک، شارژر موبایل، چراغ قوه، دفترچه بیمه، غذاهای کنسرو شده و میان وعده های کم حجم و سبک، کیسه زباله، قطب نما، نقشه راهنما و GPS، پول نقد و عصای کوهپیمایی غافل نشوید. این وسایل همه آن چیزی است که در الیمستان بدان نیاز دارید و نبود هر کدام از آن ها شما را به دردسر می اندازد.

در سفر به الیمستان به وسایلی را با خود همراه کنیم؟

سفر به الیمستان راحت تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید

امروزه سفر به محیط های گردشگری و طبیعتگردی راحت تر از هر زمان دیگری شد است. وجود تورهای گردشگری، سایت های اطلاع رسانی و همچنین راهنمایان آگاه سبب شده که هیچ کدام از گردشگران از این حیث دچار مشکل نشوند. اگرچه در سرتاسر ایران، تورهایی تدارک دیده شده که گردشگران را به میهمانی این جاذبه طبیعی برسانند، اما اگر شما قصد دارید که با ماشین شخصی تان به دل این جنگل سرسبز قدم بگذارید باید خودتان را به شهر آمل برسانید. در طول مسیر پمپ بنزین ها و پمپ گازهای مناسبی تعبیه شده تا خیال گردشگران را از بابت تهیه سوخت برای وسیله نقلیه آسوده کند. پمپ بنزین در کیلومتر 35.4 جاده هراز قرار دارد و در کیلومتر 46.8 جاده هراز جایگاه فجر برای پمپ گاز ایجاد شده که این مهم را فراهم کرده است. به 20 کیلومتری جاده هراز که بروید، خواهید دید که نشانه های جنگل الیمستان از دل کوه ها و جاده های پر پیچ و خم نمایان می شود. این نقطه که تا تهران حدود 120 کیلومتر فاصله دارد و در مجاورت آرامگاه امامزاده قاسم است، ابتدای جاده ایست که به الیمستان ختم می شود. شما باید به داخل اولین فرعی جاده در سمت است، بپیچید. بعد از اینکه چند متر از راه را طی کنید، به اولین دوراهی موجود می رسید. در این لحظه باید مسیرتان را به سمت چپ کج کنید و در مسیر آسفالته و باریک و پر پیچ و خمی که پیش رو دارید، حدود 7 کیلومتر را پشت سر بگذارید تا به روستای لهاش برسید. از مردمان محلی که سؤال کنید به شما مسیر خاکی و مالرویی را نشان می دهند که به جنگل الیمستان ختم می شود، جاده ای که به دلیل شیب ملایمی که دارد برای پیاده روی مناسب است و سختی چندانی ندارد، اما به دلیل داشتن دره های عمیق و جاده ای ناهموار برای عبور ماشین نامناسب است. پس، توصیه می کنیم که ماشین خود را در روستا پارک و پای پیاده به جاده بروید. اگرچه پیاده روی به مسافت 5 کیلومتر تا حدی می تواند برای شما خسته کننده باشد، اما این را بدانید که به محض رسیدن به محدوده جنگل الیمستان این خستگی ها از روح و جسم شما زدوده می شود، چرا که هر بخشی از این جنگل هزار رنگ می تواند به نحوی شما را شیفته خود کند، به طوریکه حاضر شوید حتی روزها برای برگشت مجدد به کنار مجاورت آن ها پیاده روی کنید. البته در سال های اخیر مسئولان گردشگری استان مازندران تلاش کرده اند تا با خرید اسب هایی اصیل و قرار دادن آن ها در اختیار راهنمایان تور که بیشتر از میان مردم محلی برگزیده شده اند، راحتی بیشتری را در اختیار گردشگران جنگل قرار دهند تا از این راه هم بر تعداد گردشگران بیافزایند و هم منبع درآمدی مناسب را به مردم بومی اهدا کنند. بدون شک گردشگرانی که قصد سفر به الیمستان را دارند، جز کسانی هستند که در دلشان عشق و علاقه ای بی حد و حصر به طبیعت را جای داده اند. چنین گروهی نیاز به توصیه هایی که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد، ندارد. اما این نکات را صرفاً برای یادآوری درج می کنم تا این توصیه ها لحظه ای از ذهنمان کنار نرود:

-در سرتاسر جهان، طبیعت را بی دفاع ترین آفریده خدا دانسته اند، چرا که امکان دفاع کردن از خود در برابر آسیب های بشر را ندارد. هر شاخه درختی که می شکند، هر زباله ای که زیر درختان جای خوش می کند، هر آتشی که افروخته می شود و نفس گیاهان را تنگ می کند یک آسیب و ظلم بزرگ است که خسارات ناشی از آن نه تنها ما که نسل های پس از ما را نیز زیان دیده می کند. سعی کنیم که از طبیعت جز عکس چیزی بر نداریم و جز رد پاییمان چیزی به جا نگذاریم.

-شب ها در داخل جنگل چادر برپا نکنیم، چرا که در ساعات پایینی روز، گیاهان با آزاد کردن دی اکسید کربن و کاهش میزان اکسیژن موجود در محیط می توانند سلامت ما را با خطرها جدی و غیرقابل جبرانی رو به رو سازند.

-اگر در گروه های گردشگری عضو هستیم از هم تیمی هایمان دور نشویم، چرا که خطرهای ریز و درشت زیادی در طبیعت کمین کرده تا از بی حواسی ما نهایت استفاده را ببرد و گردشگر را با مشکلات متعددی رو به رو کند.

سفر به الیمستان راحت تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر از تور جنگل الیمستان، می توانید به سایت سفرزون مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو