آکاایران: بیوگرافی دیوید فینچر – David Fincher

آکاایران: بیوگرافی دیوید فینچر

دیوید اندرو لئو فینچر (به انگلیسی: David Andrew Leo Fincher) (زاده ۲۸ اوت ۱۹۶۲)، فیلمساز آمریکایی است که بخاطر سبک تریلرهای سیاهش مانند هفت، بازی، باشگاه مشت زنی و زودیاک معروف است. فینچر دو نامزدی اسکار بهترین کارگردانی و دو نامزدی گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای فیلمهای سرگذشت غریب بنجامین باتن و شبکه اجتماعی را در کارنامه هنری خود دارد که برای فیلم شبکه اجتماعی، گلدن گلوب بهترین کارگردانی را دریافت نمود.

زاده : ۲۸ اوت ۱۹۶۲

دنور، کلرادو

ملیت : آمریکایی

زمینه فعالیت : کارگردان، تهیه کننده

سال های فعالیت : ۱۹۸۴ تاکنون

همسر : دنیا فیورنتینو (۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵)

زندگی

دیوید اندرو لئو فینچر (David Andrew Leo Fincher) در ۲۸ آگوست ۱۹۶۲ در شهر دنور، ایالت کلورادو آمریکا به دنیا آمد. او با تماشای فیلم “بوچ کسیدی و ساندنس کید” به فیلم سازی علاقه مند شد و در ۸ سالگی شروع به فیلمبرداری با دوربین هشت میلیمتری کرد. وی در سنین جوانی به دنیای فیلم و سینما وارد شد بطوری که در ۱۷ سالگی به عنوان کارآموز در استودیو متعلق به استیون اسپیلبرگ و “جورج لوکاس” مشغول به کار شد.

فینچر کار خود را با ساخت فیلمهای تبلیغاتی و کلیپ های ویدئویی آغاز کرد. او در کار خود تا اندازه ای حرفه ای بود که ساخت قسمت سوم “بیگانه” به او محول شد. او با ساخت فیلمهایی چون “هفت”، “باشگاه مشت زنی”، “زودیاک” و “ماجرای عجیب بنجامین باتن” شهرت بیشتری بدست آورد و برای فیلم “ماجرای عجیب بنجامین باتن” نامزد اسکار بهترین کارگردانی در سال ۲۰۰۹ شد. فیلم “شبکه اجتماعی” او که درباره مؤسسان شبکه “فیس بوک” بود جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن را کسب کرد.

نگاهی به کارنامه فیلمسازی فینچر

دیوید فینچر پس از پایان دوره آموزشی، رسما به ساخت فیلم های تبلیغی برای تلویزیون رو آورد. عملکرد او چنان چشم گیر بود که کمپانی های بزرگی چون “Nike” برای ساخت تبلیغات به او سفارش کار دادند. در همان دوران، او برای خواننده های مطرح امریکا کلیپ های ویدئویی می ساخت.

قسمت سوم “بیگانه” اولین فیلم بلند کارنامه فینچر

کارنامه کوتاه و مختصر فینچر به قدری قوی و موفق بود که کمپانی فاکس قرن بیستم بدون توجه به اینکه او تجربه ساخت فیلم بلند را نداشت، ساخت قسمت سوم “بیگانه” را در سال ۱۹۹۲ با هزینه ۶۰ میلیون دلار به او واگذار کرد. قسمت اول “بیگانه” را ریدلی اسکات و قسمت دوم آن را “جیمز کامرون” ساخته بودند و کارگردانی قسمت سوم برای فینچر موقعیت بسیار خوبی بود تا خود را مطرح کند.

وی به خوبی این مسؤولیت را به سرانجام رساند؛ “بیگانه” فینچر فیلم تیره و سیاهی است که نسبت به دو قسمت قبلی مهیب تر و ترسناک تر است و تصویرسازی فیلم از این فضای مرگ زده شایسته و دیدنی است. نوع تقطیع فیلم و ترکیب نوری غریب و عصبی کننده آن به خوبی سابقه کاری فینچر در ساخت ویدئو کلیپ را به نمایش می گذارد.

“هفت” فیلمی پلیسی – جنایی

فینچر در فاصله بین ساخت “بیگانه” تا دومین فیلم بلندش یعنی “هفت” در سال ۱۹۹۵ بار دیگر به ساخت کلیپ های ویدئویی رو آورد. فیلم “هفت” اثر بسیار قوی و ماهرانه ای است که نشان از نبوغ ذاتی این فیلمساز دارد.

“هفت” ماجرای غریب قاتلی زنجیره ای با بازی “کوین اسپیسی” است که خود را نماینده خدا در زمین می داند و قصد دارد گناهکارانی را که هریک تجسم یکی از گناهان کبیره نقل شده در کتاب “کمدی الهی” دانته هستند را بیابد و برای جزای عملشان آنها را به شیوه ای کاملا وحشیانه بکشد.

در این بین میان او و دو پلیسی که به دنبالش هستند کشمکش ایجاد می شود و این کشمکش موجب می شود که این قاتل به دلیل حسادت به زندگی پلیس جوان فیلم (با بازی براد پیت) خود را به عنوان تجسم گناه هفتم یعنی حسادت به دست این پلیس به کشتن بدهد و به این ترتیب ماموریت خود را به پایان برساند.

شهرت بیشتر فینچر با فیلم “باشگاه مشت زنی”

فیلم بعدی فینچر با نام “بازی” در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. این فیلم ماجرای بانکدار پولدار اما تنهایی است که غیراز پول و مسائل اقتصادی به مسئله دیگری نمی اندیشد. برادر نیکلاس برای رهایی او از این زندگی افسرده و بیمارگونه او را وارد یک بازی می کند…

فینچر با ساخت فیلم های مطرح شهرت خود را بیش تر می کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۹ فیلم “باشگاه مشت زنی” را با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته “چاک پالانیک” نویسنده امریکایی ساخت. این فیلم که تجربه متفاوتی برای تماشاگر است، ماجرایی براساس خیال پردازی های یک بیمار روانی است که در آن یک مامور شرکت بیمه (ادوارد نورتون) ماجرای آشنایی اش با تایلر داردن (براد پیت) و راه اندازی باشگاه های زیرزمینی مشت زنی را تعریف می کند که آبستن حوادث عجیب و مهیجی می شود.

“زودیاک” یکی از برترین فیلمهای سال

فینچر در سال ۲۰۰۲ فیلم “اتاق وحشت” را ساخت. ماجرای این فیلم در یک خانه اتفاق می افتد و به تلاش های یک زن برای نجات خود و فرزندش از دست دزدانی که به خانه هجوم آورده اند می پردازد.

فینچر پس از ۵ سال دوری از سینما در سال ۲۰۰۷ تصمیم به ساخت فیلم “زودیاک” گرفت که براساس داستان واقعی درباره یک قاتل زنجیره ای به نام زودیاک ساخته شده است. این فیلم در گیشه فروش بسیار کمی داشت اما ازنظر منتقدین، یکی از برترین فیلم های سال لقب گرفت که البته نتوانست در جوایز اسکار موفق باشد.

“ماجرای عجیب بنجامین باتن” فیلمی تحسین برانگیز

در سال ۲۰۰۹ بود که دیوید فینچر فیلم موفق و تحسین برانگیز “ماجرای عجیب بنجامین باتن” را ساخت که در هشتا دویکمین دوره جوایز اسکار در ۱۳ بخش نامزد بود و موفق به کسب سه جایزه اسکار شد. این فیلم که براساس داستان کوتاهی از “اسکات فیتزجرالد” ساخته شد، داستان بنجامین است که در اواخر قرن نوزدهم و در سن ۸۰ سالگی به دنیا آمده و با گذشت زمان، درحالی که دیگران پیرتر می شوند، او جوان تر می شود. او در کهنسالی به دختری علاقه مند می شود که در سنین کودکی به سر می برد اما در طی سال ها درحالی که دختر بزرگ تر می شود، او در روندی وارونه به سوی خردسالی پیش می رود.

“شبکه اجتماعی” فیلمی درباره راه اندازی شبکه “فیس بوک”

این کارگردان سرشناس در سال ۲۰۱۰ فیلم “شبکه اجتماعی” را ساخت که سخت مورد انتقاد منتقدان سینما قرار گرفت. این فیلم که توسط کمپانی کلمبیا پیکچرز تهیه و تولید شده، به راه اندازی و توسعه شبکه “فیس بوک” در سال ۲۰۰۴ توسط چند دانشجوی دانشگاه هاروارد می پردازد. “شبکه اجتماعی” در هشتادوسومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی، بهترین تدوین و بهترین موسیقی شد.

“دختری با خالکوبی اژدها” اقتباسی از یک رمان سوئدی

فینچر در سال ۲۰۱۱ فیلم اقتباسی “دختری با خالکوبی اژدها” را بر اساس یک رمان سوئدی ساخت. این فیلم دلهره آور در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار نامزد ۵ جایزه و همچنین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن برای “رونی مارا” به همراه داشت و جایزه بهترین تدوین را از آن خود کرد.

خانه پوشالی” بهترین درام تلویزیونی

مجموعه تلویزیونی “خانه پوشالی” به کارگردانی دیوید فینچر در سال ۲۰۱۳ ساخته شد. از آنجا که تمام ۱۳ قسمت این مجموعه تلویزیونی در یک روز بصورت آنلاین پخش شد، نخستین مجموعه تلویزیونی آنلاینی لقب گرفت که نامزد کسب اسکار تلویزیونی شد. دیوید فینچر برای ساخت “خانه پوشالی” در بخش کارگردانی بهترین سریال درام تلویزیونی برگزیده شد.

“دختر گمشده” اقتباسی دیگر از رمانهای “فلین”

“دختر گمشده” ساخته دیگر دیوید فینچر بر اساس رمان پرفروشی با همین نام نوشته “گیلین فلین” است. این رمان سومین رمان فلین است که در سال ۲۰۱۲ به نگارش درآمد و فروش بسیار خوبی داشت.  فیلم “دختر گمشده” روایتگر داستان تاریک و پرتعلیق زنی است که در پنجمین سالگرد ازدواجش ناپدید می شود.

آثار

-”بیگانه ۳″ (Alien 3) محصول سال ۱۹۹۲

-”هفت” (Seven) محصول سال ۱۹۹۵

-”بازی” (The Game) محصول سال ۱۹۹۷

-”باشگاه مشت زنی” (Fight Club) محصول سال ۱۹۹۹

-”اتاق وحشت” (Panic Room) محصول سال ۲۰۰۲

-”زودیاک” (Zodiac) محصول سال ۲۰۰۷

-”ماجرای عجیب بنجامین باتن” (The Curious Case of Benjamin Button) محصول سال ۲۰۰۸

-”شبکه اجتماعی” (The Social Network) محصول سال ۲۰۱۰

-”دختری با خالکوبی اژدها” (The Girl With the Dragon Tattoo) محصول سال ۲۰۱۱

-”خانه پوشالی” (House of Cards) محصول سال ۲۰۱۳

-”دختر گمشده” (Gone Girl) محصول سال ۲۰۱۴

فینچر و فعالیت در راستای سیاستهای دولت آمریکا پس از واقعه ۱۱ سپتامبر

شواهد و قرائن نشان داده است که هالیوود، صنعت فیلمسازی پر زرق و برق امریکا، همواره به عنوان اهداف اصلی نفوذ سازمانهای دولتی امریکا، سیا و پنتاگون است. سازمان سیا همان گونه که در سایت خود این سازمان نیز نوشته شده، از همان ابتدا به دنبال راهی بود تا بتواند، به مخاطبان القاء کند که رهبران جامعه بدون این سازمان نمی توانند از ملت محافظت کنند، بنابراین همواره به دنبال این بوده است تا به طرق مختلف با رؤسا و افراد بانفوذ هالیوود ارتباط برقرار کند.

اولین بار سال ۱۹۹۵ قراردادی میان هالیوود و سازمان سیا به امضا رسید که بر اساس آن شخصی به نام “چیس براندون”، یکی از مأمورین کهنه کار سازمان سیا، از آن پس بر فیلمنامه ها و پروژه سینمایی، بالاخص آن هایی که به نوعی با موضوع سازمان سیا در ارتباط بودند، نظارت داشت.

با همه اعتراض هایی که برای حضور براندون وجود داشت، او به کار خود در سینما ادامه داد و طی این سال ها فیلم های زیادی زیر نظر او ساخته شدند که از جمله آن ها می توان به “دشمن حکومت”، “کمپانی بد”، “جیمزباند”، “کمپانی جاسوس ها”، “استخدام”، “مجموعه همه ترس ها”، “هویت بورن” ، “۲۴″ و چند پروژه تلویزیونی اشاره کرد.

در حالی که حدود ۶ سال از کار “چیس براندون” در هالیوود می گذشت، با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ سازمان سیا مورد سرزنش های زیادی قرار گرفت و به بی لیاقتی محکوم شد که نتوانسته با آن بودجه های میلیاردی، چنین حادثه تروریستی را پیش بینی کند.

کمی پس از وقوع این حادثه، سازمان سیا در دیدارهای مکرر با “چیس براندون”، از او خواست تا فعالیت خود را در هالیوود گسترش دهد و در این میان جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت امریکا نیز مشاور ارشد خود “کارل روو” را به لس آنجلس فرستاد تا با روسای هالیوود دیدار کند و درباره راه هایی که از طریق آن ها می توان نظر عموم مردم را به سمت حمایت از نیروهای نظامی آمریکا سوق داد، گفت وگو کنند.

جلسه سیا و پنتاگون با دیوید فینچر و اسپایک جونز

سیا و پنتاگون رسما از فیلمنامه نویسان و کارگردانانی چون “دیوید فینچر” و “اسپایک جونز” خواستند تا در همکاری با مقامات این دو سازمان فکر بکری کنند تا شاید جلوی حملات تروریستی آینده گرفته شود و در ازای آن پنتاگون نیز تسهیلات نظامی زیادی در اختیار هالیوود قرار خواهد داد، این شد که فینچر در سال ۲۰۰۲ “اتاق وحشت” را ساخت که داستان تجاوز سه دزد به خانه ای امن در نیویورک است.

تبلیغ فیس بوک در “شبکه اجتماعی”

“شبکه اجتماعی” در سال ۲۰۱۰ توسط دیوید فینچر براساس کتاب “میلیاردرهای تصادفی” نوشته “بن مزریک” ساخته شد. این فیلم درباره مؤسسان وب سایت فیس بوک است.

داستان فیلم: در سال ۲۰۰۳، “مارک زاکر برگ” دانشجوی دوره لیسانس دانشگاه هاروارد و نابغه برنامه نویسی کامپیوتر بعد از شکست عشقی با پناه بردن به اتاقش وب سایتی را طراحی میکند که خیلی زود مورد توجه قرار می گیرد تااینکه سرورهای سیستم اینترنتی دانشگاه مختل شده و او به مدت ۶ ماه از دانشگاه اخراج می شود… وقتی که بازمی گردد وب سایت فیس بوک را طراحی می کند که مورد توجه ۵۰۰ نفر قرار میگیرد اما این موفقیت برای او مشکلات شخصی و قانونی به همراه داشت…

این فیلم که در اسکار هشتادوچهارم جوایز زیادی را گرفت و عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۰ را از نگاه انجمن ملی منتقدین فیلم آمریکا و از نگاه مجله “سایت اند ساوند” به دست آورد، به نوعی تبلیغ برای شبکه “فیس بوک” و اسطوره سازی از سرمایه دار صهیونیست “زاکر برگ” مؤسس این شبکه به حساب می آید.

“آنی شولهوف” رئیس وقت اتحادیه ملی منتقدین سینمای آمریکا درباره انتخاب “شبکه اجتماعی” به عنوان بهترین فیلم سال گفت: «باور داریم که این فیلم یک داستان دراماتیک و معاصر را به گونه ای روایت کرده که برای نسل های مختلف جذاب باشد. ما از میان ۲۵۰ فیلم محصول سال ۲۰۱۰، از فیلم های بزرگ استودیویی گرفته تا آثار مستقل بررسی کردیم و فکر می کنم برندگان نهایی ما نشانگر هدف اصلی اتحادیه یعنی ستایش زیبایی و کمال در فیلمسازی را بیان می کنند.»

عکس دیوید فینچر

 سایت بیوگرافی کارگردانان

بیوگرافی و عکس دیوید فینچر کارگردان آمریکایی

 بیوگرافی

زندگینامه دیوید فینچر فیلمساز امریکا

 زندگینامه دیوید فینچر

 

منبع :

بیوگرافی دیوید فینچر