معرفی فیلم اگه می تونی منو بگیر 2002 ؛ داستان، بازیگران و نمرات

معرفی فیلم اگه می تونی منو بگیر 2002 ؛ داستان، بازیگران و نمرات


منبع: پلازا

1

1402/9/24

12:24


معرفی فیلم اگه می تونی منو بگیر 2002 ؛ داستان، بازیگران و نمرات

در این نوشته به سراغ یکی از آثار موفق استیون اسپیلبرگ در دهه 2000، فیلم Catch Me If You Can 2002 می‌رویم. با معرفی فیلم اگه می تونی منو بگیر همراه پلازا باشید.

جف ناتانسون (که بعدها با اسپیلبرگ در فیلم های The Terminal و Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull نیز همکاری کرد) فیلمنامه فیلم Catch Me If You Can 2002 را از روی کتابی به همین که توسط فرانک آبگنیل جونیور نوشته شده، اقتباس کرده است. آبگنیل ادعا می‌کند که در جوانی، در حالی که به عنوان خلبان، پزشک، معلم و یک وکیل جعل هویت کرده بود، چک‌هایی به ارزش 2.5 میلیون دلار دریافت کرد. البته گفته می‌شود که این کتاب تا حدی تخیلی نوشته شده و مبنای واقعی رویدادهای موجود در کتاب به چالش کشیده شده است.

بازخوردهای فیلم Catch Me If You Can عمدتا مثبت بود و این فیلم در جلب نظر بینندگان و منتقدین مثبت عمل کرد. این اثر در 75 امین مراسم اسکار در دو بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کریستوفر واکن و بهترین موسیقی متن برای جان ویلیامز کاندید جایزه نیز شد. با بررسی فیلم Catch Me If You Can 2002 همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بازیگران فیلم اگه می تونی منو بگیر

در ادامه با معرفی هنرپیشه های فیلم سینمایی اگه می تونی منو بگیر با بیوگرافی آنها آشنا می‌شویم.

لئوناردو دی‌کاپریو در نقش فرانک آبگنیل جونیور

فیلم اگه می تونی منو بگیر

لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) متولد 11 نوامبر 1974، تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی است. دی‌کاپریو تا به الان شش بار کاندید جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شده و در نهایت در سال ۲۰۱۵ برای فیلم The Revenant توانست این جایزه را از آن خود کند. او به واسطه استعداد بالایش سابقه همکاری با کارگردانانی مانند مارتین اسکورسیزی، کریستوفر نولان، جیمز کامرون و… را داشته است.

در سال 2016 مجله تایمز نام دی کاپریو را در لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار در جهان قرار داد و مجله Empire هم او را یکی از ۵۰ بازیگر برتر تاریخ سینما بر شمرد. از دیگر آثار مشهور دی‌کاپریو می‌توان به Inception، Gangs of New York، Titanic و Once Upon a Time in Hollywood اشاره کرد.

تام هنکس در نقش کارل هانرتی

فیلم اگه می تونی منو بگیر

تام هنکس (Tom Hanks) با نام کامل توماس جفری هنکس بازیگر و فیلمساز مشهور و محبوب آمریکایی است. هنکس در تاریخ 9 جولای 1956 برابر با 18 تیر 1335 متولد شد. این بازیگر محبوب با نقش‌های کمدی و رمانتیک خود شناخته می‌شود و فیلم‌هایش حدود 10 میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته‌اند. او بازیگری را از سال 1977 آغاز کرد و با فیلم Splash در سال 1984 شناخته شد.

به غیر از فیلم Catch Me If You Can 2002، وی در 5 اثر دیگر از جمله فیلم های (Saving Private Ryan (1988، فیلم (The Terminal (2004 و فیلم (The Post (2017 با استیون اسپیلبرگ همکاری کرده است. او تاکنون 4 نامزدی و 2 برد جایزه اسکار، 5 نامزدی جایزه بفتا، 5 نامزدی و 7 برد جایزه امی و 6 نامزدی و 5 برد جایزه گلدن‌گلوب را در کارنامه کاری‌اش ثبت کرده. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به Philadelphia، Forrest Gump، Cast Away و A Beautiful Day in the Neighborhood اشاره کرد.

کریستوفر واکن در نقش فرانک آبگنیل پدر

فیلم اگه می تونی منو بگیر

کریستوفر واکن (Christopher Walken) متولد 31 مارچ 1943 (10 فروردین 1322) هنرپیشه آمریکایی است. او حرفه بازیگری‌اش را در سال 1966 با بازی در فیلم Barefoot in Athens آغاز کرد و تا به امروز آثاری که او در آنها هنرنمایی کرده 1.6 میلیارد دلار تنها در آمریکا فروش داشته‌اند. واکن همیشه در نقش‌های مکمل خوش درخشیده و دو بار برای فیلم‌های The Deer Hunter و فیلم اگه می تونی منو بگیر کاندید جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد و برای فیلم The Deer Hunter برنده این جایزه شد.

علاوه بر آثار سینمایی، واکن در تلویزیون و تئاتر نیز حضور فعالی داشته است. او دو مرتبه برای ایفای نقش در سریال‌های Sarah, Plain and Tall و Severance کاندید جایزه امی و دو بار نیز کاندید جایزه تونی برای تئاترهای James Joyce’s The Dead و A Behanding in Spokane شده است. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به Seven Psychopaths، Pulp Fiction، King of New York و Sleepy Hollow اشاره کرد.

امی آدامز در نقش برندا استرانگ

فیلم اگه می تونی منو بگیر

ایمی آدامز (Amy Addams) متولد 20 آگوست 1974 از بهترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران حال حاضر آمریکایی دنیاست. اولین نقش‌آفرینی بزرگ او، در فیلم Catch Me if You Can رخ داد و بعدا برای بازی در فیلم Junebug توانست اولین نامزدی جایزه اسکار خودش را به دست بیاورد. آدامز تا به الان موفق به کسب دو جایزه گلدن گلوب برای بازی در فیلم‌های American Hustle و Big Eyes شده. او همچنین تا به الان شش بار برای جایزه اسکار کاندید شد اما هیچکدام از آنها را برنده نشده است و از بازیگران ناکام در مراسم اسکار به شمار می‌آید.

مارتین شین در نقش راجر استرانگ

فیلم Catch Me If You Can 2002

رامون آنتونیو جراردو استیوز (Ramón Antonio Gerardo Estévez) با نام هنری مارتین شین (Martin Sheen) و متولد 3 آگوست 1940 (12 مرداد 1319) هنرپیشه آمریکایی است. شین با نقش‌آفرینی در فیلم‌های Badlands و Apocalypse Now به شهرت رسید و تا به الان در چندین اثر متفاوت در نقش رئیس جمهور سابق آمریکا جان اف کندی (John F . Kenedy) ایفای نقش کرده است.

مارتین شین تا به الان 8 بار کاندید جایزه گلدن گلوب شده و یکبار برای سریال The West Wing برنده این جایزه شد. همچنین او 14 کاندیدی جایزه امی را در کارنامه‌اش ثبت کرده و 3 بار هم برنده شده. فیلم‌های The American President، The Departed ، The Amazing Spider-Man و فیلم Catch Me If You Can 2002 از دیگر آثار مشهور او به شمار می‌آیند.

ناتالی بای در نقش پاولا آبگنیل

فیلم Catch Me If You Can 2002

ناتالی بای (Nathalie Baye) متولد 6 جولای 1948 (15 تیر 1327) هنرپیشه فرانسوی است. او از دهه 70 میلادی شروع به بازیگری کرده و تا به الان در پیش از 80 فیلم حضور داشته است. بای تا به الان ۱۰ کاندیدی جایزه سزار را کسب کرده و از این 10 بار، ۴ مرتبه برای فیلم‌های Every Man for Himself، Le Petit Lieutenant ، Strange Affair و La Balance برنده این جایزه شده است. در سال ۲۰۰۹ او برای فعالیت‌های هنری‌اش بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه یعنی لژیون دونور را دریافت کرد.

ناتالی بای در طول دوران کاریش با کارگردانان صاحب نام فرانسوی مانند فرانسوا تروفو (François Truffaut) و ژان-لوک گُدار (Jean-Luc Godard) همکاری کرده است. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به Day for Night، The Assistant ، Tell No One و فیلم Catch Me If You Can 2002 اشاره کرد.

نقد فیلم سینمایی اگه می تونی منو بگیر

مجموع نمرات فیلم اگه می تونی منو بگیر در وبسایت Rotten Tomatoes به عدد 96 رسید. این فیلم در وبسایت IMDB نمره 8.1 و در وبسایت Metacritic نیز نمره 75 را ثبت کرد.

The A.V . Club/ نیتن رابین: 100

بخشی از مهارت اسپیلبرگ به عنوان یک فیلمساز، انتخاب همکاران و کادر فنی مناسب است. فیلمبرداری فوق‌العاده یانوش کامینسکی (Janusz Kamiński)، تدوین برازنده مایکل کان (Michael Kahn)، فیلمنامه هوشمندانه جف ناتانسون (Jeff Nathanson) و موسیقی جان ویلیامز (John Williams) همگی به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند و کار می‌کنند، اما شاهکار فیلم انتخاب بازیگران به خصوص انتخاب کاملاً شایسته واکن در نقش پدر دی‌کاپریو است.

The Austin Chronicle/ مارک ساولو: 89

همه چیز در مورد این فیلم سریع و زیبا و فوق العاده لذت‌بخش است. ویرایش‌های استاکاتو (Staccato)، اجراهای واضح و داستان‌های فرعی جذاب و گیج کننده، این اثر را به سرگرم‌کننده‌ترین فیلم اسپیلبرگ در سال‌های اخیر تبدیل کرده است.

The New Yorker/ دیوید دنبی: 80

احتمالا اسپیلبرگ احساس کرده که کمی سرگرمی به ما بدهکار است. فیلم ظاهری شیک و بی‌دغدغه دارد و با استفاده از سبکی کمدی دهه شصتی که با سرعت و قدرت خارق‌العاده روان‌ترین کارگردان عصر حاضر ترکیب شده، ساخته شده است.

Christian Science Monitor/ دیوید استریت: 75

کارگردانی اسپیلبرگ کمی کمتر از حد معمول پیچیده است، اما او استعداد زیادی برای خلق تعلیق روانی ندارد و در این فیلم، تعلیق روانی قلب داستان است. دی کاپریو به خوبی بازی می‌کند و واکن به عنوان پدر سرکوب‌شده این کلاهبردار فوق‌العاده است.

Los Angeles Times/ مانوهلا دارگیس: 70

با توجه به تمامی آثار گوناگونی که در ژانرهای متفاوت از اسپیلبرگ دیده‌ایم، به نظر می‌رسد که نام او برای تعریف کردن چنین داستان‌های کوچکی، زیادی بزرگ باشد.

Salon/ چارلز تیلور: 60

فیلم Catch Me If You Can 2002 به اندازه کافی خوب ساخته شده و بسیار تماشایی است، اما در بعضی مواقع به نظر می‌رسد که فیلم فاقد یک نوع حس هماهنگی هم هست.

نکات جالب فیلم اگه می تونی منو بگیر

فیلم Catch Me If You Can 2002

  • استیون اسپیلبرگ با این فرض که تام هنکس علاقه‌ای به ایفای نقش مکمل در این مرحله از زندگی حرفه‌ای خود ندارد، ابتدا تمایلی نداشت که او را برای ایفای نقش کارل هانرتی را انتخاب کند. هنکس به او گفت: تاثیرگذاری یک نقش خوب در یک فیلم را میزان حضورش تعیین نمی‌کند. و اینگونه علاقه‌اش را به حضور در فیلم Catch Me If You Can 2002 ابراز کرد.
  • فرانک آبگنیل جونیور واقعی، تا قبل از اینکه فیلم را ببیند، فکر می‌کرد که دیکاپریو انتخاب برازنده‌ای نیست و نمی‌تواند نقش او را بازی کند.
  • انتخاب اصلی استیون اسپیلبرگ برای نقش فرانک آبگنیل جونیور، جانی دپ (Johnny Depp) بود.
  • برخی از صحنه‌ها بنا به درخواست فرانک آبگنیل جونیور واقعی اصلاح، اضافه و دچار تغییرات شدند تا صحت کاملی در جهت اطمینان از جزئیات فیلم حاصل شود.
  • ژانر فیلم سینمایی اگه می تونی منو بگیر بیوگرافی، جنایی، کمدی-درام است.
  • مدت زمان فیلم اگه می تونی منو بگیر 2 ساعت و 21 دقیقه است.

سخن پایانی

اگر شما هم از طرفداران آثار استیون اسپیلبرگ و فیلم Catch Me If You Can هستید، نظر خود را با ما درباره این فیلم و دیگر آثار این کارگردان به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو